Permalänk
Avstängd

Be honom att skicka kameran först och så betalar du när du fått allt.,

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av megamats:

@Maarlow: Är det inte samma kille då? Hur svårt kan det vara att ta en bild med sin mobiltelefon?

Det är ju inte omöjligt. När man inte kan ta en bild då känns något skumt direkt.

Visa signatur

Moderkort: Sabertooth P67 | Processor: Intel i7 2600K 4.6 GHz | CPU-kylare: H80i | Grafikkort: EVGA GTX 780 SC 3 GB SLI. | RAM-Minnen: HyperX Blue 16 GB 4X4GB 1600 Mhz | SSD: Samsung 840 EVO 250GB | Nätagg: Corsair TX 750W | Display: AOC 24" G2460PQU 144hz / 3x AOC 24" LED E2461FWH | Mus: Razor Deathadder | Headphones: QPad- QH90 | Keyboard: QPad MK-80 | Chassie: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Be honom att skicka kameran först och så betalar du när du fått allt.,

Om du hade en svindyr kamera du vill sälja hade du då skickat den utan att ha någon som helst garanti på att köparen är den person köparen utger sig för att vara?
En scam kan gå åt två olika håll

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Källa Blocket https://www.blocket.se/blocketpaketet/blocketpaketet.htm

Säljaren bokar frakt och skickar sedan varan via DB Schenker. Köparen betalar när paketet hämtas ut hos ombudet och har därefter 24 timmar på sig att godkänna varan. (Då filmar du gärna på plats där du plockar ut paketet)

Men sa inte Säljaren att det var för omständligt att han inte hade skrivare och att det var för långt till DB?

Så när jag betalar får inte personen pengarna förens jag har godkänt varan? Jo precis detta var en annan säljare om du kollar mitt andra inlägg.

Visa signatur

Moderkort: Sabertooth P67 | Processor: Intel i7 2600K 4.6 GHz | CPU-kylare: H80i | Grafikkort: EVGA GTX 780 SC 3 GB SLI. | RAM-Minnen: HyperX Blue 16 GB 4X4GB 1600 Mhz | SSD: Samsung 840 EVO 250GB | Nätagg: Corsair TX 750W | Display: AOC 24" G2460PQU 144hz / 3x AOC 24" LED E2461FWH | Mus: Razor Deathadder | Headphones: QPad- QH90 | Keyboard: QPad MK-80 | Chassie: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarlow:

Så när jag betalar får inte personen pengarna förens jag har godkänt varan?

Exakt Blocket agerar mellanhandel alltså är det enklare för dig som privatperson att få tillbaka pengarna om någonting är FEL men för guds skull ta så mycket bilder/filmer du kan när du packar upp kontrollerar man kan aldrig va nog försiktig.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Skrivet av Spelaspel:

Att man inte vill skicka med blocketpaketet tycker jag inte är tecken på scam(detta är dock scam oavsett) man vet ju inte vem köparen är och jag skulle som säljare av en dyr produkt aldrig använda blocketpaketet, risken finns att köparen ångrar sig, förstör produkten och skickar tillbaka. Så sitter man med förstörd produkt och inga pengar.

Det som visar att detta är scam är att personen inte vill ha något annat än Paypalbetalning(troligtvis kommer denne försöka övertala dig att föra över pengarna via något av alternativen där man inte får något köpskydd) och vägrar ta bild på produkten, denne har en kamera värd tusentals kronor men ingen mobil eller ens spegel?

så sant skrivit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarlow:

Så när jag betalar får inte personen pengarna förens jag har godkänt varan? Jo precis detta var en annan säljare om du kollar mitt andra inlägg.

Han får pengarna efter 24h även om du inte godkänt varan. Du har 24h på dig att returnera varan om du inte godkänner den.

Citat:

Om inte kan köparen returnera paketet inom 24 timmar och få pengarna tillbaka.

Så med andra ord ska antagligen ditt schenkerombud ha tagit emot varan och fört in det i systemet inom 24h efter det att du kvitterade ut paketet.

Permalänk
Avstängd

Lätt enkelt.. Om jag säljer något, Pengar först.. Om jag köper något.. Skicka först.. Sen skiter JAG i vad Du tycker om det..

Obs, Men Du så menar jag inte dig crew seven utan en eventuell affär.

Skrivet av crew seven:

Om du hade en svindyr kamera du vill sälja hade du då skickat den utan att ha någon som helst garanti på att köparen är den person köparen utger sig för att vara?
En scam kan gå åt två olika håll

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Avstängd

Fattar inte hur swish inte existerar för första säljaren, varningsklocka bara det.

Angående blocket paketet känns det lika säkert som att swisha och be någon skicka.. Litar aldrig på någon från blocket om dom inte kan skicka väl dokumenterade bilder, inte nödvändigtvis med deras ansikte. Sen vill jag gärna prata med dom via mobilnumret som är kopplat till swish; och där adress är kopplat till numret; utöver det hade jag nog aldrig gått med på affären utan personens personnr för att dubbelkolla att det är rätt adress & namn på mobilnr/swish. Gärna facebook också.

Ser det som bonus om dom ger som alternativ att mötas irl men såklart inget man egentligen kan lita på.

Och sen filmar man från att man tar emot paketet tills man öppnat det i affären eller bilen.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Pengarna fastnar hos de som står för tjänsten till tvisten har lösts i lämplig laginstans. Poängen är en scammare inte kommer att kunna gå plus vilket gör det betydligt mycket mindre intressant att för någon som vill luras att använda den tjänsten.

Problemet är att man då hamnar i en tvist som avgörs av Schenker/Blocket på ett helt godtyckligt sätt och störst tilltro sätts ofta till den eventuella köparen oavsett omständigheter. En annan aspekt som någon tog upp är att man som säljare faktiskt kan gå back på att använda sig av blocketpaketet eftersom man bakar in kostnaden i det totala beloppet. Om köparen då vill returnera paketet så återbetalas den fulla summan men du som säljare tvingas ändå stå för kostnaderna det medför.

Jag tycker att blocketpaketet är en ganska dålig idé, i alla fall ur säljarens perspektiv, och vägrar använda mig av det så jag skulle inte vilja påstå att man är en bedragare enbart på grund av det. Tyvärr verkar alla tro att det är hur säkert som helst och insisterar på att man ska använda det vid distansaffärer.

Jag kan förstå att man som köpare vill ha någon form av säkerhet men blocketpaketet skapar snarare bara en falsk form av trygghet.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Är man ärlig så är det ju bara skicka det köparen ber om? Så svårt är det inte.
Jag har skickat bild där jag står med varan samt håller upp en lapp med namn flera gånger, samt andra liknande grejer.
Som jag sa, har man inget att dölja så kan man skicka vilken bild som helst, det är ju ändå en själv som vill få varan såld.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Problemet är att man då hamnar i en tvist som avgörs av Schenker/Blocket på ett helt godtyckligt sätt och störst tilltro sätts ofta till den eventuella köparen oavsett omständigheter. En annan aspekt som någon tog upp är att man som säljare faktiskt kan gå back på att använda sig av blocketpaketet eftersom man bakar in kostnaden i det totala beloppet. Om köparen då vill returnera paketet så återbetalas den fulla summan men du som säljare tvingas ändå stå för kostnaderna det medför.

Jag tycker att blocketpaketet är en ganska dålig idé, i alla fall ur säljarens perspektiv, och vägrar använda mig av det så jag skulle inte vilja påstå att man är en bedragare enbart på grund av det. Tyvärr verkar alla tro att det är hur säkert som helst och insisterar på att man ska använda det vid distansaffärer.

Jag kan förstå att man som köpare vill ha någon form av säkerhet men blocketpaketet skapar snarare bara en falsk form av trygghet.

Har för mig att Blocket/Schenker inte gör något med pengarna innan man antingen kommit överens eller dragit det genom domstol. Det är alltså inte de som beslutar vart pengarna ska gå vid en eventuell tvist. Har vid tillfälle använt det själv och det fungerade utan problem. Rent generellt kan man kanske tycka att man bör läsa på ordentligt om vad som gäller (på blockets hemsida, inte här där åsikter blandas ihop med faktiska villkor) innan man tar ett beslut.

Edit: Om köparen vill skicka tillbaka så får han betala returfrakten, om man planerar att blåsa någon så kommer man nog inte att lägga ut pengar på att man kanske kan få igenom det i rätten vid en tvist. Då håller man nog sig till mer snabba inkomster.

Permalänk

Jag har personligen aldrig använt blocketpaket och kommer aldrig göra det när jag säljer något, för besvärligt... besvärliga personer kan köpa nytt ist.

Visa signatur

NXZT S340 Black | Intel I7 6700K | R9 390 | 16GB DDR4 | 240gb HyperX savage | Be-Quiet Dark Rock 3 | Samsung U32E850R |

Sennheiser HD700 / HiFiman HE-400 Mango trä & Lawton pads / Magnum V5 (x) Indian Rosewood / Lear LUF-4 / AKG K702 / Philips Fidelio X2 + Beyer COP mic / Fostex TH-X00 / Grado PS1000e /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Har för mig att Blocket/Schenker inte gör något med pengarna innan man antingen kommit överens eller dragit det genom domstol. Det är alltså inte de som beslutar vart pengarna ska gå vid en eventuell tvist. Har vid tillfälle använt det själv och det fungerade utan problem. Rent generellt kan man kanske tycka att man bör läsa på ordentligt om vad som gäller (på blockets hemsida, inte här där åsikter blandas ihop med faktiska villkor) innan man tar ett beslut.

De är ganska otydliga med hur de löser eventuella tvister och den erfarenhet jag har av liknande ärenden är Paypal där de ofta står på köparens sida vilken kan vara både en för- och nackdel beroende på situation. Den enda informationen de ger via hemsidan är att de vid ev. tvist kommer att skicka ut information om hur processen går till, troligtvis för att folk kan avskräckas från att använda sig av blocketpaketet om man redan i förväg kan läsa om vilken krånglig process det kan vara.

Även om man till slut får rätt via en dom så tvingas man ändå ligga ute med pengarna under väldigt lång tid vilket kanske inte är särskilt kul. Blocketpaketet fungerar förmodligen väl i de allra flesta fall (precis som förskottsbetalning) men jag tycker att det känns alldeles för bökigt och osäkert för att jag som säljare skulle använda mig av det - däremot skulle jag nog ev. kunna tänka mig att nyttja det som köpare.

Skrivet av Frispel:

Edit: Om köparen vill skicka tillbaka så får han betala returfrakten, om man planerar att blåsa någon så kommer man nog inte att lägga ut pengar på att man kanske kan få igenom det i rätten vid en tvist. Då håller man nog sig till mer snabba inkomster.

Jo, men man tvingas väl ändå att stå för den ursprungliga frakten som jag förstått det? Det största problemet är inte bedragare utan det bökiga förfarandet i det fall en tvist skulle uppstå. Det finns många knäppgökar på Blocket och det skulle inte förvåna mig om vissa har satt i system att köpa saker via blocketpaketet bara för att leka lite med dem och sedan returnera produkterna.

En annan risk är folk som fular sig med att t.ex. byta ut produkten mot en trasig dito vilket blir väldigt svårt att bevisa ifall den saknar serienummer eller andra utmärkande egenskaper. Det var någon här på Sweclockers som sålde ett par hårddiskar som köparen sedan påstod var DOA. När han fick tillbaka dem visade det sig dock att de hade helt andra serienummer vilket som tur var kunde bevisas genom att säljaren skrev ner dem innan försäljningen genomfördes men det visar bara på hur fula folk kan vara.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Be om kvittot och fråga butiken om det är äkta.
Det är vanligt att bedragare använder falska kvitton och utnyttjande av identiteter. En skickade mig ett falskt kvitto och butiken bekräftade också att det var falskt. Identiteten var också stulen.

Bedragaren formulerade sig ungefär såhär:
Blocketpaketet blir svårt för mig.
Har ingen skrivare eller kamera.
Schenker är lågt borta och posten nära.
Uppgifter byts via Paypal.
Kan skicka bild på kvittot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfisti89:

Jag har personligen aldrig använt blocketpaket och kommer aldrig göra det när jag säljer något, för besvärligt... besvärliga personer kan köpa nytt ist.

Samma här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Om du hade en svindyr kamera du vill sälja hade du då skickat den utan att ha någon som helst garanti på att köparen är den person köparen utger sig för att vara?
En scam kan gå åt två olika håll

Jag brukar göra en UC kontroll + Google och sen skicka mot rek med posten köparen får stå för frakten.
Och självfallet halva beloppet innan jag skickar sen, på så sätt delar jag och köparen på risken.

Ber om kort på körkort, registrerat mobilnr m.m med så jag är 100% säker.

Har fungerat hittills.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Du skulle göra alla en gentjänst om du höll liv i den där konversationen så länge han är med på det. Men att du hela tiden hittar på undanflykter, "tex katten tuggade sönder nätverkskabeln så kan inte göra överföring förrän imorgon när jag handlat en ny". Sen lägger du upp konversationen på swec så vi kan skratta lite

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Lätt enkelt.. Om jag säljer något, Pengar först.. Om jag köper något.. Skicka först.. Sen skiter JAG i vad Du tycker om det..

Obs, Men Du så menar jag inte dig crew seven utan en eventuell affär.

Hur många lyckas du övertala att skicka en vara innan du betalar?

Själv ser jag gärna till att säkerheten på min sida, personnummer och sådant är inte värt ett ruttet lingon om du blir blåst så länge inte personen lurar flera andra. Sedan får man avgöra själv om det är värt risken. Har skickat tillbaka två datorer med blocketpaket som inte överensstämde med det säljaren uppgivit.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wargreymon:

Hur många lyckas du övertala att skicka en vara innan du betalar?

Själv ser jag gärna till att säkerheten på min sida, personnummer och sådant är inte värt ett ruttet lingon om du blir blåst så länge inte personen lurar flera andra. Sedan får man avgöra själv om det är värt risken. Har skickat tillbaka två datorer med blocketpaket som inte överensstämde med det säljaren uppgivit.

Alla varor jag köpt har dom gått med på detta, på dem jag köpt för en större summa pengar 2000kr + har vi gått halva vägen var, dvs jag betalat halva avgiften först och andra halvan när varan kommit.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ