Permalänk
Hedersmedlem

Att gå ur Svenska kyrkan

Det här behöver inte bli som stor debatt om religioners vara eller icke vara utan jag är mer ute efter personliga åsikter.

För min del är det så här: jag är 0% religiös och har alltid varit det, samma sak gäller resten av familjen. Vi har smått diskuterat att gå ur kyrkan innan eftersom vi egentligen inte vill vara med och vi får inte ut något av det då vi inte är intresserade över huvud taget.

Jag kollade närmare på min deklaration (student, jobbar på somrarna) och inser att jag betalar ett antal hundralappar om året till svenska kyrkan och i mina föräldrars fall handlar det om tusenlappar var varje år. När vi pratade var vi ganska överens om att det här var pengar vi skulle kunna använda till annat istället.

Av någon anledning känns det ändå som ett stort steg att ta och jag förstår inte riktigt varför. Ska man gifta sig kyrkligt (vilket jag själv absolut inte har behov av) räcker det med att ena personen är med i kyrkan har jag förstått det som. Man får inte ha begravningstjänst i kyrkans lokaler (har inget sådant behov heller) men det känns ju som att den dagen det blir aktuellt - förhoppningsvis inte än på länge - borde ju det gå att "lösa" på annat sätt. Man är ju knappast ensam om att ha gått ur kyrkan.

Sammantaget tycker jag det känns som en självklar sak för mig att göra men ändå tycker jag det är svårt och jag vet inte varför. Har någon här gjort det, eller inte? Varför/varför inte?

Permalänk
Inaktiv

Jag har gått ur. Ser inga problem med begravning / gifta sig sakerna. Absolut ingen stor grej tyckte jag. Inte alls värt de flera tusen det kostade per år.

Antingen bara prata med dem eller skicka in brevet.

Permalänk

Jag gick ur jag med, skickade in brev.
Tycker absolut inte man ska vara med om du inte känner att du får något för det.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon81912:

Jag har gått ur. Ser inga problem med begravning / gifta sig sakerna. Absolut ingen stor grej tyckte jag. Inte alls värt de flera tusen det kostade per år.

Antingen bara prata med dem eller skicka in brevet.

Ser som sagt inga problem heller egentligen men vi är lite fega och jag förstår inte riktigt varför. Bara att ta och skriva ut den där blanketten och skicka in, behöver inte vara mer komplicerat.

Permalänk
Medlem

Du skall icke lämna vårat samfund, hedning. Ty då skall du bli hemsökt av demoner.

Skämt åsido, lämna kyrkan om du ej är engagerad eller vill stötta kyrkoverksamheten. Exorcister finns numera som frilansande på blocket så kontakt med kyrkan är ej nödvändigt.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra att vara med, underhåll av fina byggnader samt att kyrkan gör mycket bra lokalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Jag gick ur kyrkan för ca 15 år sedan. Tror inte ett dugg på religon men han har endå döpt två barn och gift mig i kyrkan.

Varför jag gjorde det på det klassiska viset vet jag inte Fick i alla fall lite valuta för pengarna innan utträde.
Anledningen var nog att jag inte vill betala för något jag inte tror på. Kyrkan är inte direkt fattig.

Kul tråd, hoppas att den inte spårar ur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Det här behöver inte bli som stor debatt om religioners vara eller icke vara utan jag är mer ute efter personliga åsikter.

För min del är det så här: jag är 0% religiös och har alltid varit det, samma sak gäller resten av familjen. Vi har smått diskuterat att gå ur kyrkan innan eftersom vi egentligen inte vill vara med och vi får inte ut något av det då vi inte är intresserade över huvud taget.

Jag kollade närmare på min deklaration (student, jobbar på somrarna) och inser att jag betalar ett antal hundralappar om året till svenska kyrkan och i mina föräldrars fall handlar det om tusenlappar var varje år. När vi pratade var vi ganska överens om att det här var pengar vi skulle kunna använda till annat istället.

Av någon anledning känns det ändå som ett stort steg att ta och jag förstår inte riktigt varför. Ska man gifta sig kyrkligt (vilket jag själv absolut inte har behov av) räcker det med att ena personen är med i kyrkan har jag förstått det som. Man får inte ha begravningstjänst i kyrkans lokaler (har inget sådant behov heller) men det känns ju som att den dagen det blir aktuellt - förhoppningsvis inte än på länge - borde ju det gå att "lösa" på annat sätt. Man är ju knappast ensam om att ha gått ur kyrkan.

Sammantaget tycker jag det känns som en självklar sak för mig att göra men ändå tycker jag det är svårt och jag vet inte varför. Har någon här gjort det, eller inte? Varför/varför inte?

Du kan gå med i kyrkan igen om du skulle ångra dig av någon anledning (t.ex att du vill ha begravningstjänst i kyrkan på äldre dar)

Ang. att gifta sig:
"Måste man vara medlem i Svenska kyrkan för att få gifta sig?
- Nej, men det är upp till kyrkoherden i församlingen att besluta om paret ska vigas. Om man inte är medlem tar församlingen ut en avgift för vigseln, för närvarande 3*clearingavgiften." - https://www.svenskakyrkan.se/genarp/vigsel

Samt:
"Kostar det något att gifta sig i kyrkan?
- Det är gratis om minst en i paret är medlemmar i Svenska kyrkan." - https://www.svenskakyrkan.se/genarp/vigsel

Kyrkan tar typ, plus minus, 0.75% av vad man tjänar, så om man inte har tänkt att gifta sig minst var tredje år, så är det tveksamt till att det skulle vara värt att vara med om inte är religiös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Ser som sagt inga problem heller egentligen men vi är lite fega och jag förstår inte riktigt varför. Bara att ta och skriva ut den där blanketten och skicka in, behöver inte vara mer komplicerat.

https://www.svenskakyrkan.se/stockholmsstift/sa-har-gor-du-fo...

"Du som lämnat Svenska kyrkan är välkommen tillbaka som medlem. Om du inte är döpt samråder du med en präst om vilken form av dop som kan bli aktuell i ditt fall."

Så om du någon gång får en uppenbarelse är det inga problem att bara gå med igen.
In the meantime spara dig en slant och gå ur, eller ta pengarna och donera till valfri hjälporganisation.

EDIT: Några var lite snabbare

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem

Nån snubbe gjorde en klockren sida för några år sedan, gäller / funkar fortfarande.

http://uturkyrkan.se/

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Svenska kyrkan gör dock en hel del bra med pengarna som att hjälpa utsatta i Sverige och utomlands. Största delen går dock till underhåll av fastigheter.
Jag är inte med i Svenska kyrkan men skänker pengarna till Unicef, UNHCR, Bris och liknande. Byter varje år efter vad som är aktuellt i världen.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Avstängd

La ett brev i brevlådan så tog de 3dagar så hade jag lämnat, inge problem.

Såhär tänker jag.
Kändes aldrig fel, kändes självklart, kyrkan har mördat miljontals människor och förträngt människor i generationer. För mig var inte det ett svårt beslut, det som motiverade mig mest var att jag såg att de tog ut 1% skatt vilket jag tyckte var på tok för mycket. Tycker kyrkor är fina samt gillar kyrkogårdar då dem är charmiga och dem ska vara välskötta! Men för de behöver jag inte betala skatt till kyrkan.

Har någon enstaka vänn som är kristen och de har jag inga problem med. De får tro vad dem vill så länge inte tvingar mig till något. Men de får sponsra sin egen religion precis som jag sponsrar min!, Är ju inte direkt som om att vi här på sweclockers får stöd för vårat datorspelande som förmodligen är större del av våra liv än kristendomen.

Vore nice om man fick bestämma själv vad man ska lägga 1% av skatten på!

Betalar jag skatt så ska den skatten återkomma till mig i form av sjukvård och samhällsfunktioner, inte att folk ska sitta på knä, be och böna över sina synder och sjunga sånger. Hört argument om att kyrkan hjälper människor osv. Men det där behöver du inte en kyrka till...

På tal om, om du någonsin skulle vilja gifta dig (i en kyrka) så är de ju bara att gå med i krykan igen och börja betala skatt om nu behovet finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Tycker det är bra att vara med, underhåll av fina byggnader samt att kyrkan gör mycket bra lokalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Fel på punkten fina byggnader som finansieras genom den vanliga skatten.
Kyrkoskatten avser löner och omkostnader för anställda inom kyrkans korridorer.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Man kan gifta sig borgerligt också om man inte vill gifta sig i kyrkan

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Du måste om jag minns rätt, begära utträde före november för att det ska gälla inför nästkommande år. Du kommer alltså behöva betala hela detta år om du går ur nu.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

https://digitaliseringsinitiativet.se/ga-ur-svenska-kyrkan/ky...

Denna är ju motiverande om inte annat.

Vill man vara med och hjälpa utsatta människor osv, finns det enligt mig andra organisationer som gör det bättre.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem

Var lite tveksam jag också innan jag gjorde det, och kollade noga upp vilka eventuella nackdelar det kan medföra (och de är precis de du nämner: vid eventuellt giftermål i kyrka så måste åtminstone en av parterna vara medlem, och eventuell begravningsgudstjänst får ej göras i kyrkan). Sen räknade jag på skatten och det handlade om flera bortkastade tusenlappar per år, varpå jag stövlade in på pastorsexpeditionen och sade upp mig (men det går att göra via brev också).

Det var 15 år sedan nu.

Tillägg: om ens eventuella efterlevande verkligen vill ha begravningsgudstjänst i kyrkan så kan det ändå ordnas, men då får man betala för det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Lego Master

Gick ur nu i vinter.

1. Jag har inget religiöst intresse
2. Vi har inte döpt någon av ungarna (det blir deras problem senare ifall de tycker att religion är kul)
3. Jag har inget intresse av kyrkor som kulturminnen
4. När jag dör, ge bort mig till folk som behöver organ alternativt forskning - ingen begravning needed, släkt och vänner kan sitta och ljuga om mig över ett par öl istället
5. Sambon är fortfarande med i SK ifall vi skulle gifta oss framöver

Det var helt enkelt bara en onödig utgift för mig, som jag inte kan motivera för mig själv på något sätt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Hedersmedlem

Många intressanta argument, inte minst är det ju faktiskt väldigt enkelt att gå med igen om man upplever uppenbarelsen. Tills dess känns det bara mer rätt att hålla sig utanför för min del.

Skrivet av superapan:

Du måste om jag minns rätt, begära utträde före november för att det ska gälla inför nästkommande år. Du kommer alltså behöva betala hela detta år om du går ur nu.

Ja, kollade upp det efter vår diskussion och insåg att vi var bara några dagar sena för 2017.

Skrivet av Patrasket:

https://digitaliseringsinitiativet.se/ga-ur-svenska-kyrkan/ky...

Denna är ju motiverande om inte annat.

Vill man vara med och hjälpa utsatta människor osv, finns det enligt mig andra organisationer som gör det bättre.

Hoppsan ja, blir ju hundratusentals kronor under livstiden. Jag håller med dig om att det finns andra organisationer som jag hellre hjälper i så fall.

Permalänk
Medlem

Jag gick ut ur kyrkan på min 18års dag, ca 9 år sedan. Har inget speciellt emot kyrkan(bara historiskt) eller folk som nyttjar den. Det är dock något som jag troligtvis aldrig kommer att göra så för mig var det ett väldigt lätt beslut.

Eventuellt giftemål? Borgerligt.
Eventuell begravning? Förhoppningsvis inte på ett bra tag; men utifall, donera organ + aska. Sprid ut den någonstans, ner i soptunnan eller bevara den i en urna. Är mig obetydligt.

Visa signatur

"Rock's longest, strangest trip, the Grateful Dead."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

kyrkan har mördat miljontals människor (...)

Om du menar korstågen så kanske du skulle vilja ta reda på vilka händelser som fick kyrkan att vidta dessa drastiska åtgärder. Hade det inte hänt så hade inte någon av oss här på forumet (undantaget de som flyttat till Sverige nyligen) varit född någon gång. Menar du något annat så får du gärna förklara : )

TS: Att det känns svårt kan bero på att det finns en undermedveten trygghet i att ha kvar saker som "alltid" varit där. Men om du inte är troende så finns ingen anledning alls att stanna kvar. Ibland får man helt enkelt ta ett djupt andetag och bryta med saker som inte gynnar en.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Om man är osäker, finns det något sätt (online) att kolla om man är med eller inte?

Permalänk
Lego Master

@m4gnify:
Kolla din senaste deklaration. Är kyrkoskatten med som en punkt - du är med.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Gå ur

Visa signatur

5800X3D 3080 Tuf oc || Lenovo y720 1060/i5

Permalänk
Medlem

@Andreaz1 Jag har hemma på skrivbordet i snart... 2 år? 3år? ja.. något sånt haft den PDF-filen "gå ur svenska kyrkan". Har banne mig inte ens orkat fylla i den och få det gjort. Är som du, 0% troende. Får väl göra det för jag ser ingen poäng att vara med när man inte har tron. Begravningsskatten finns kvar oavsett, så den biten är löst.

Oavsett kan jag säga lite av resultatet. Min mor som gick bort för några år sedan hade också gått ut ur kyrkan, och detta resulterade i att hon fick ha sin minnesceromoni i kapell. Man kunde (för tror det var 9000kr) anställa en präst och ta det i kyrkan, men man fick inte prioritet.

Eftersom min mor inte vill ha kyrklig begravning, höll jag detta löfte, och det blev faktiskt riktigt bra. Vi valde ut lite musik som hon älskade, jag ordnade ett stort kollage med bilder på henne från olika stället och tidsperioder. Detta kollage har jag numera hängande i mitt sovrum så att jag kan minnas henne varje morgon

Det var mycket uppskattat och omtyckt, och de vi anlitat att hålla i begravningen ordnade talare mm, som hade sedan tidigare fått info om hur min mor var från bla mig. Så talet han höll var verkligen om henne och inte om någon tro, det var om hennes liv, vänner, släkt osv. Det var mer personligt än något kunde varit i en kyrka...

Så valet är ditt, men det är verkligen inget som en icke troende saknar.

PS. @m4gnify om inget annat kan du se det i skatterevisionen. Du är med om du är döpt, och inte har gått ur själv.

Permalänk
Medlem

Gick ur för något år sedan och det känns jättebra att ha gjort detta. Lägre skatt och framförallt att man inte stöttar något man inte gillar. Jag vill inte gifta mig i kyrkan och vill helst inte ha någon präst närvarande vid min begravning och absolut ingen gudstjänst. Så "nackdelarna" ser jag enbart som fördelar.

Jag skickade ett brev och det var helt kostnadsfritt bortsett från brevportot. Gå inte på lurendrejarsajter som tar betalt för att göra något som man enkelt kan göra själv.

För övrigt har jag vägrat döpa mina barn, tycker barndop är helt fel. Man ska inte tvinga på någon en religion utan detta ska var och en få välja när man är gammal nog att ta det valet. Om barnen vill gå med i kyrkan när de blir vuxna så är det fritt fram men jag ska påminna dem att de får då betala många tiotusentals kronor under ett arbetsliv till något helt onödigt.

Men var och en gör som man själv vill.

Permalänk
Skrivet av Pimmp:

Fel på punkten fina byggnader som finansieras genom den vanliga skatten.
Kyrkoskatten avser löner och omkostnader för anställda inom kyrkans korridorer.

Det är ett stöd som de måste ansöka om årligen och det motsvarar mindre än hälften av den faktiska kostnaden för drift och underhåll. Kyrkan betalar alltså fortfarande större delen via sina medlemmar.
Just kulturbevarandeaspekten och lokalt socialt hjälparbete är anledningar som skulle kunna få mig att gå med i kyrkan igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är verkligen 0% religiös men jag har valt att stanna som medlem i kyrkan. Dels för att jag tycker traditioner som dop/bröllop och begravningar passar bäst i kyrkan eftersom lokalerna är perfekta för det 😄 jag gillar stämningen och julottan passar verkligen bäst i kyrkan.
Nä, de småpengarna jag betalar för att få detta plus att kyrkan är en trygghet för många människor gör att jag stannar som medlem.
Det finns andra mer effektiva organisationer för hjälp till människor, men handen på hjärtat, hur många skickar pengar till dessa när ni lämnat kyrkan?? Ni lämnar för att få mer pengar i fickan och sen stillar ni samvetet med att säga att ni KAN skicka pengarna till andra istället 😅

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Paddanx:

@Andreaz1 Jag har hemma på skrivbordet i snart... 2 år? 3år? ja.. något sånt haft den PDF-filen "gå ur svenska kyrkan". Har banne mig inte ens orkat fylla i den och få det gjort. Är som du, 0% troende. Får väl göra det för jag ser ingen poäng att vara med när man inte har tron. Begravningsskatten finns kvar oavsett, så den biten är löst.

Oavsett kan jag säga lite av resultatet. Min mor som gick bort för några år sedan hade också gått ut ur kyrkan, och detta resulterade i att hon fick ha sin minnesceromoni i kapell. Man kunde (för tror det var 9000kr) anställa en präst och ta det i kyrkan, men man fick inte prioritet.

Eftersom min mor inte vill ha kyrklig begravning, höll jag detta löfte, och det blev faktiskt riktigt bra. Vi valde ut lite musik som hon älskade, jag ordnade ett stort kollage med bilder på henne från olika stället och tidsperioder. Detta kollage har jag numera hängande i mitt sovrum så att jag kan minnas henne varje morgon

Det var mycket uppskattat och omtyckt, och de vi anlitat att hålla i begravningen ordnade talare mm, som hade sedan tidigare fått info om hur min mor var från bla mig. Så talet han höll var verkligen om henne och inte om någon tro, det var om hennes liv, vänner, släkt osv. Det var mer personligt än något kunde varit i en kyrka...

Så valet är ditt, men det är verkligen inget som en icke troende saknar.

PS. @m4gnify om inget annat kan du se det i skatterevisionen. Du är med om du är döpt, och inte har gått ur själv.

Ska vi ta steget samtidigt?

Jag är ledsen att höra om din mamma men det låter som en väldigt fin ceremoni och något som jag själv hade velat ha. Jag vill absolut inte ha någon präst där som står och pratar om en Gud jag själv inte har trott på, det som ni gjorde låter oändligt mycket bättre.

Begravningsavgiften motsätter jag mig inte, om det inte har kommit något nytt när den tiden är inne måste jag väl ligga någonstans så det känns mer logiskt att betala för det i mitt tycke.

@KingCobra Intressant att höra från någon som gjort tvärtom. Nej, jag måste erkänna att jag själv som student (insert fattig stereotyp här) inte kommer att börja ge till andra organisationer direkt men om några år när jag är färdigpluggad och har ett arbete så. Du ser ju att det finns andra här i tråden som faktiskt gör det, mina föräldrar gör det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

men handen på hjärtat, hur många skickar pengar till dessa när ni lämnat kyrkan?? Ni lämnar för att få mer pengar i fickan och sen stillar ni samvetet med att säga att ni KAN skicka pengarna till andra istället 😅

Spot on!

Visa signatur

[ASUS ROG STRIX X470-I GAMING] [AMD Ryzen 7 2700 @ 4.1Ghz] [G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z] [GTX 1070 ROG Strix] [ASUS 24" VG248QE 144Hz]