Permalänk
Medlem

Hjälp med sida för resenär

Hej, jag skulle bli jätteglad om jag kunde få en spark i rätt riktning med hur jag ska göra!
Sidan ska handla om att man skriver K som i Katrineholm och man ska åka till Fl som i Flen och Cst som i Sthlm etc etc. Detta ska kosta 30kr och ett tillägg på 10kr ska kunna klickas i. Man ska även kunna välja Ungdom eller Vuxen, samt om resan är t&r, enkel och några fler val

Är det massa IF-satser eller hur ska jag börja bygga? Det ska vara runt 100 stopp runt om i Sverige och jag vill slänga upp det på en websida när det är klart Är det svårt?

Hjälp uppskattas

Permalänk
Medlem

Skulle nog snarare säg ajax och en stored procedure i en databas. Men du får nog ge lite mer detalj, när du säger if satser, menar du js t.ex.?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poptart:

Skulle nog snarare säg ajax och en stored procedure i en databas. Men du får nog ge lite mer detalj, när du säger if satser, menar du js t.ex.?

Tack!

Jag ska försöka vara mer specifik och det behöver verkligen inte vara något flashigt.

Men, säg att jag vill åka från Katrineholm(K) till Stockholm(Cst) , då ska jag i ruta 1 skriva K och ruta 2 Cst. Jag ska också i en checkbox kunna bocka i om resenären köper biljetten på bussen och de kostar då 10kr extra. Jag ska i ytterligare checkboxar klicka i om det ska vara enkel, retur etc.
När jag gjort valen ska det finnas en summa där resenären vet hur mkt resan kostar, tex 110kr.

Blev det lite klarare? Hur ska ja börja?

Permalänk
Medlem

@Peckham: Så när du skriver i rutan ska det vara autocomplete? Då är det nog ajax do ska kolla på. Sen har du en stored procedure i en databas med alla platser som ajaxen kan köra mot.

Permalänk
Medlem

Men som du säger @Poptart , jQuery kanske är lösningen??
Går det att göra knappar med ett värde instoppat? Så att en knapp kan innehålla priset, tex Katrineholm-Stockholm kostar 500kr?

http://api.jquery.com/jQuery.data/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peckham:

Men som du säger @Poptart , jQuery kanske är lösningen??
Går det att göra knappar med ett värde instoppat? Så att en knapp kan innehålla priset, tex Katrineholm-Stockholm kostar 500kr?

http://api.jquery.com/jQuery.data/

Mjo, kanske det. Problemet är att jQuery = JavaScript = Körs på klientsidan, inte serversidan. Det innebär att folk kan modifiera t.ex. priset via egenskriven JavaScript. Inte optimalt när det handlar om pengar.

Permalänk
Inaktiv

Du behöver skriva ett backend samt skapa en databas som din frontend kommunicerar mot.

Backend: Förslagsvis något micro-ramverk som Lumen
Frontend: Något javascript-bibliotek som jQuery eller ett javascript-ramverk som vue.js
Databas: MySQL

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §1.6*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...