Köpråd för ens första Mekaniskt tangentbord

Permalänk

Köpråd för ens första Mekaniskt tangentbord

Känns som det är dags att införskaffa sig ett nytt tangentbord, allt annat är nytt fast det gamla Razer Deathstalker har hängt med sedan 2012. Jag har ingen erfarenhet med de olika mekaniska brytarna som finns, men vill gärna testa på något nytt då jag har kört med membran länge.

  • Helst runt 1000 kr +- 200-300 kr

  • Bakgrundsbelyst, RGB helst men annars röd

  • Helst så minimalistisk / stilrent som möjligt. Numpad kan behövas -- olika macroknappar samt mediaknappar är inte så väsentliga

  • Mekaniskt. Helst Cherry MX då jag har hört att dem har bra kvalité

Jag kommer försöka vara aktiv i tråden så ifall jag missar något eller ni har någon fråga så ska jag försöka svara snarast

Permalänk
Medlem

Det första du behöver ta reda på är vilken typ av mekanisk brytare som passar dig bäst. De vanligaste är röda, bruna och blåa. Här är en video som förklarar skillnaderna: https://www.youtube.com/watch?v=2OfUAQiIOWQ

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

Inte kör kampanj på några av Corsairs varianter: https://www.inet.se/kampanj/3375/corsair-kampanj

Jag säger som Xeraton, försök avgöra vilken typ av brytare du vill ha.. Jag skulle nog försöka testa olika också Själv fastnade jag för bruna brytare då dom inte är superhögljudda men ändå har skön feedback.

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

Mina krav är ganska lika dina, men med tillägget att jag ville ha det tyst(Det vill säga att MX Blue är omöjligt). Ett hett tips är att helt enkelt ta på dig stövlarna och testa lite olika switchar i olika butiker, eller om du är folkhatande som jag själv beställa en platta med lite olika switchar på att testa, just för att få ett hum om vad det är du vill ha.

För mig blev det ett Logitech G810. Det är så stilrent som går att hitta, bra vikt och känsla i det. Det var då det enda tangentbord med Romer-G switchar som inte hade urusel design och keycaps, eller var sönder gamerifierat. Romer-G sägs vara något hållbarare och är i min mening en aning skönare än Cherrys utbud, men det är ju högst subjektivt.

Permalänk
Avstängd

Tror inte du ska hänga upp dig för mycket på cherry, t.ex. logitech har romer-g som är lika bra kvalite men en annan känsla än t.ex. de vanliga röda cherry switcharna, precis som ovanstående säger så är det ganska stor skillnad i känsla mellan switchar därför är det viktigt att ta reda på vilka man själv föredrar.

Tar du razer som också kör på egna switchar så är de generellt extremt högljudda men en väldigt bra känsla, de har en distinkt "klick-ljud" och påminner om att skriva på en gammal skrivmaskin, något många uppskattar men det är t.ex. inte super populärt om du har familj hemma då de det blir en hög ljudnivå. Pratar nu om blackwidow chroma / chroma x, vet inte hur de är i de billigare varianterna.

Logitech har romer-g switchar, personligen tycker jag dessa är skönast men det är som sagt individuellt.

Corsair har stealth tangentbord som är betydligt tystare, de har även rapid fire tangentbord som ska vara de snabbaste switcharna men jag märker inte större skillnad på dessa och vanliga mekaniska, tror mer det är en sälj-pitch än verklighet.

Skulle åka till en butik där du kan testa prylarna, t.ex. MM har demo på allt framme så du kan pröva att skriva på diverse tangentbord innan du bestämmer dig.

Permalänk
Skrivet av Xeraton:

Det första du behöver ta reda på är vilken typ av mekanisk brytare som passar dig bäst. De vanligaste är röda, bruna och blåa. Här är en video som förklarar skillnaderna: https://www.youtube.com/watch?v=2OfUAQiIOWQ

Skrivet av Thumbii:

Inte kör kampanj på några av Corsairs varianter: https://www.inet.se/kampanj/3375/corsair-kampanj

Jag säger som Xeraton, försök avgöra vilken typ av brytare du vill ha.. Jag skulle nog försöka testa olika också Själv fastnade jag för bruna brytare då dom inte är superhögljudda men ändå har skön feedback.

Skrivet av TheNoNa:

Mina krav är ganska lika dina, men med tillägget att jag ville ha det tyst(Det vill säga att MX Blue är omöjligt). Ett hett tips är att helt enkelt ta på dig stövlarna och testa lite olika switchar i olika butiker, eller om du är folkhatande som jag själv beställa en platta med lite olika switchar på att testa, just för att få ett hum om vad det är du vill ha.

För mig blev det ett Logitech G810. Det är så stilrent som går att hitta, bra vikt och känsla i det. Det var då det enda tangentbord med Romer-G switchar som inte hade urusel design och keycaps, eller var sönder gamerifierat. Romer-G sägs vara något hållbarare och är i min mening en aning skönare än Cherrys utbud, men det är ju högst subjektivt.

Dold text

Jag hade tänkt att prova olika brytare men behöver kolla upp i vilka affärer de finns i först. Bor i Nyköping där det inte finns sånt stor överflöde av "gaming" tangentbord och liknande här menmen.
Jag är inte så kräsen utav mig och vill helst bara veta först vilka som passar mina krav, sedan när jag provat de olika brytarna så går jag igenom rekommendationerna.

Permalänk
Skrivet av JamalTheBlack:
Dold text

Jag hade tänkt att prova olika brytare men behöver kolla upp i vilka affärer de finns i först. Bor i Nyköping där det inte finns sånt stor överflöde av "gaming" tangentbord och liknande här menmen.
Jag är inte så kräsen utav mig och vill helst bara veta först vilka som passar mina krav, sedan när jag provat de olika brytarna så går jag igenom rekommendationerna.

Så, var förbi på Elgiganten och provade deras tangentbord dem hade där (Corsair k70 lux, Corsair Strafe och Razer Blackwidow) och tyckte att Cherry MX RED var trevliga samt Razers egna, deras klick-ljud var dock förskräckliga.

Så jag gillade Cherry MX Red men vill helst ha ett relativt tyst tangentbord.

EDIT:

Såg nu att inet har kampanj på Corsair K70 LUX Red (ej rgb) samt Corsair gaming strafe RGB. K70 Lux:en har några olika brytare tillgängliga i kampanjen medans Strafe:n har bara cherry mx red brytare. Värt att slå till på någon utav dem?

EDIT:

Valde att slå till på Corsair Gaming Strafe RGB. Det som ledde mig till det valet var belysning var mycket bättre samt att den var RGB och inte bara röd. Dock så tyckte jag att aluminiumet på K70 var snygg men från erfarenhet så är den jobbig att hålla ren därefter snygg.

Permalänk
Inaktiv

Vanligtvis rekommenderar "vi tangentbordsnördar" inte "gaming-brands" då man betalar mer för 'märket' än kvalitén. I.e. du kan få samma eller vanligtvis bättre kvalitet till ett lägre pris genom att välja "Cooler Master (CM) ("Masterkeys Pro"), "Ducky" (One, Shine) eller "Vortex" (Pok3r), (för att nämna de som är just nu (2017-01-27) är enkelt tillgängliga/vanligast på den svenska marknaden i nordisk/svensk ISO-layout)

Det finns även de något mer 'svårhittade': Das Keyboard, Filco, Leopold, HHKB, Realforce(Topre), Matias(Alps) som också anses vara "bra".

De kanske inte är varumärken du känner till: men det är för att de fokuserat på produktutveckling, kvalitet och funktion i stället för marknadsföring och "branding"!

"Gaming-brands" anses primärt vara Razer, Steelseries, (Logitech) och i viss mån Corsair. Där corsair anses vara det bättre alternativet (om man inte vill byta key-caps/hattar: de har ej standardbottenrad ('standard' är 1,25U*3+6,25U+4*1,25U)).

Jag passar på att ta tillfället i akt att nämna att det finns inga (fungerande) tangentbord som är "bättre" än några andra: funktionellt. 2900 SEK tangentbord ger dig ingen reel fördel jämfört med ett fungerande 19 SEK tangentbord i något spel.

Kort sagt det finns inga "gaming tangentbord": det finns bara bättre och mindre bra tangentbord (tills dess att Vooting One släpps).

Det finns inte heller några brytare som är reelt "snabbare" än andra: det är just den här marknadsförings-scammen som du betalar extra för vid köp av Razer/steelseries tangentbord (sen gör dessa företag andra produkter som är bäst/bra/ok: men det betyder inte att de kan göra bra tangentbord).

"Bäst" kvalitet får du om du löder ihop ditt egna tangentbord med eget valda komponenter (nåja: Korean-customs-builds och topre undantagna: men det är inget som påverkar "normals").

Om du vill ha ett riktigt tyst tangentbord så är Cherry MX inte för dig, inte ens om det har o-ringar på sig. Ljudtrycksmässigt så är Topre/Ickemekaniskt(membran) < Matias Quiet-Silent Cherry MX < O-rings Dämpade cherry MX < Cherry MX < Clicky Cherry MX < Model F/M

Vidare finns det inte heller någon brytare som är "bättre" för någon tangentbordsaktivitet (Gaming, skrivande, kodande eller onanerande) än någon annan; Röda, gröna, bruna, blå, Matias, Topre, ALPS, Clears, Mod-x, Gaterons, gula, svarta, linjära, clears, taktila, Hall, buckling-spring, clicky: alla fungerar och det är upp till DIG att bestämma om de passar DIG! Ingen annan kan tycka åt dig: det är du som måste avgöra! Det är du som avgör vilken glass-smak som du tycker är godast! Vanilj är inte nödvändigtvis bättre till "fest", "jordgubb" är inte nödvändigtvis 'bättre' till "vardags", "choklad" är inte nödvändigtvis den gyllene medelvägen som passar alla...

TL:DR; Mekaniska tangentbord är en marknadsföringsgimmick (precis som RGB-LEDs), använd det tangentbordet som du gillar (så länge som det inte är trasigt). Att spendera mer på ett tangentbord ger inga fördelar i något spel. Däremot kan det ge dig mervärden i form av att du upplever det som bättre/skönare att trycka på eller 'snyggare' att titta på.

Vill du ha ett lägre pris: kolla sweclockers-marknaden (/r/mm).

Den enda funktionella faktorn du behöver bry dig om är att det har >=4-5KRO: allt annat är marknadsföring!

Vill du förlora dig i tangentbords-nörd-träsket, tillsammans med mig och de andra nördarna, så är dels detta forumet en bra start och framförallt /r/mk/, DT och Geekhack.

Not: Detta är numera mitt standardsvar på "vilket tangentbord skall jag köpa-trådar"; har du åsikter om märken, påståenden, om jag missat något eller har haft otur när jag tänkte: vänligen meddela mig antingen via PM eller med citering/svara i tråden så kommer jag uppdatera detta standardsvar. Detta standardsvar kommer utvecklas efterhand och efter er input.

Länkifiering och förtydliganden
Permalänk
Skrivet av anon257891:

Vanligtvis rekommenderar "vi tangentbordsnördar" inte "gaming-brands" då man betalar mer för märket än kvalitén. I.e. du kan få samma eller bättre kvalitet genom att välja "Cooler Master (CM) ("Masterkeys Pro"), "Ducky" (One, Shine) eller "Vortex" (Pok3r), (för att nämna de som är just nu är enkelt tillgängliga/vanligast på den svenska marknaden i nordisk ISO)

Det finns även de något mer 'svårhittade': Das Keyboard, Filco, Leopold, HHKB, Realforce(Topre), Matias(Alps) som också anses vara "bra".

"Gaming-brands" anses primärt vara Razer, Steelseries, (Logitech) och i viss mån Corsair ::::: Där corsair anses vara det bättre alternativet (om man inte vill byta key-caps/hattar: ej standardbottenrad (standard är 1,25U*3+6,25U+4*1,25U)).

Jag passar på att ta tillfället i akt att nämna att det finns inga (fungerande) tangentbord som är "bättre" än några andra: funktionellt. 2300 SEK tangentbord ger dig ingen reel fördel jämfört med ett fungerande 19 SEK tangentbord i något spel.

Kort sagt det finns inga "gaming tangentbord": det finns bara bättre och mindre bra tangentbord (tills dess att Vooting One släpps). Det finns inte heller några brytare som är reelt "snabbare" än andra: det är just den här marknadsförings-scammen som du betalar extra för vid köp av Razer/steelseries tangentbord (sen gör dessa företag andra produkter som är bra/ok: men det betyder inte att de kan göra bra tangentbord).

"Bäst" kvalitet får du om du löder ihop ditt egna tangentbord med eget valda komponenter (nåja: Korean-customs-builds och topre undantagna: men det är inget som påverkar "normals").

Om du vill ha ett tyst tangentbord så är Cherry MX inte för dig, inte ens om det har o-ringar på sig. Ljudtrycksmässigt så är Topre/Ickemekaniskt(membran)<Matias Quiet-Silent Cherry MX<O-rings Dämpade cherry MX < Cherry MX < Clicky Cherry MX.

Vidare finns det inte heller någon brytare som är "bättre" för någon tangentbordsaktivitet (Gaming, skrivande, kodande, onanerande) än någon annan; Röda, gröna, bruna, blå, Matias, Topre, ALPS, Clears, Mod-x, Gaterons, gula, svarta, linjära, taktila, Hall, buckling-spring, clicky: alla fungerar och det är upp till DIG att bestämma om de passar DIG! Ingen annan kan tycka åt dig: det är du som måste avgöra!

TL:DR; Mekaniska tangentbord är en marknadsföringsgimmick, använd det tangentbordet som du gillar (så länge som det inte är trasigt). Att spendera mer på ett tangentbord ger inga fördelar i något spel. Däremot kan det ge dig mervärden i form av att du upplever det som bättre/skönare att trycka på.

Vill du ha ett lägre pris: kolla sweclockers-marknaden.

Den enda funktionella faktorn du behöver bry dig om är att det har >=5KRO: allt annat är marknadsföring!

Not: Detta är numera mitt standardsvar på "vilket tangentbord skall jag köpa"; har du åsikter om märken, påståenden, om jag missat något eller har haft otur när jag tänkte: vänligen meddela mig antingen via PM eller med citering/svara i tråden så kommer jag uppdatera detta standardsvar. Detta standardsvar kommer utvecklas efterhand och efter er input.

Gillade verkligen ditt svar då det var väldigt informativt.

Jag har kollat runt väldigt mycket i trådar på den här delen av forumet samt /r/mechanicalkeyboards. Och sett väldigt mycket av dessa märken som många uppskattar, t.ex pok3r. Dock så är jag bara 17 år och inte löd-kunnig på något vis alls, så det kändes bättre i min situation att köpa ett "färdigt" gjort. Som jag nämnde så var min budget runt 1000 kr som då gör Ducky till ett sämre alternativ, då dem mer folkälskade tangentborden kostar 1500+ kr.

Jag vet att det inte är mycket till ursäkt men jag föredrar hellre ett snabbare alternativ än att jag lägger pengar på något som jag har ingen erfarenhet utav. Dock så är lödning något jag vill lära mig i framtiden då jag finner det intressant med att sätta upp sina egna mekaniska tangentbord samt hjälper det även då jag är elgitarrist.

Permalänk
Inaktiv

@JamalTheBlack:
Du behöver inte ursäkta dig för att du inte vill löda tangentbord: det är bara ett tecken på att du är en normal människa Fastna inte i träsket! jag är ingen expert på något sätt men det är inte långt ifrån att jag spenderat 6-siffrigt på tangentbord/caps: och det eländet önskar jag ingen annan

Som sagt: det är du som tycker: och ingen annan kan tycka åt dig!

Permalänk
Medlem

Första mekaniska tangentbordet jag skaffade mig var Corsair K70 med röda brytare men sålde det oanvänt eftersom jag redan hade testat det hos en kompis som hade ett likadant. Den största anledningen till att jag sålde det var pga. färgen... Det var en röd led variant som inte passade mitt setup men fick ju det bara för 800kr så det var väl ändå värt det. Men innan jag öppnade det så såg jag en bra deal på ett Razer blackwidow Chroma för 800kr använt i 2 månader med kvitto så jag sålde mitt Corsair K70 för 900 eller 850 och sedan köpte blackwindow. Än så länge ångrar jag mig inte för jag trivs bättre med mer ''klickiga'' switchar. Hoppas det kanske hjälper