Fler detaljer om Xbox One Scorpio avslöjas

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

@balloo84 frekvens är inte allt den har nog bra IPC Köp det du vill. Jag säger inte att du inte bör skaffa scorpio om du kör med en Full hd tv. Tänkte mer att man kanske inte uppgraderar från en One - scorpio eller ps4 till pro om man ej har 4k tv.

På samma sätt som att pc-ägaren kanske inte uppgraderar sitt grafikkort om denne ej har 4k monitor?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

På samma sätt som att pc-ägaren kanske inte uppgraderar sitt grafikkort om denne ej har 4k monitor?

Skickades från m.sweclockers.com

På pc uppgraderar man när man behöver och där bestämmer du själv hur det ska fungera. Satsar du på mediuminställningar och 4k 60FPS eller Ultrainställningar och fullhd 144FPS helt upp till dig själv. Rätt konstig jämförelse.
På konsol så är det upp till de som gör spelet förhoppningsvis blir det så man får glädje av den bättre prestandan även på en full HD tv, det får vi se när den är lanserad och testad.

Men personligen väntar jag nog på att nästa generation kommer innan jag byter mitt Xbox one s, kopplar in datorn till tvn de gånger jag vill ha fin grafik.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

"Utvecklare tillåts inte att släppa titlar som endast fungerar på Project Scorpio, en liknande strategi Sony valt med Playstation 4 Pro."
=
"Ni får inte göra spelen så bra som möjligt, för de måste fungera på vår gimpade föregångarkonsol som var ynklig redan när den släpptes."

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

På pc uppgraderar man när man behöver och där bestämmer du själv hur det ska fungera. Satsar du på mediuminställningar och 4k 60FPS eller Ultrainställningar och fullhd 144FPS helt upp till dig själv. Rätt konstig jämförelse.
På konsol så är det upp till de som gör spelet förhoppningsvis blir det så man får glädje av den bättre prestandan även på en full HD tv, det får vi se när den är lanserad och testad.

Men personligen väntar jag nog på att nästa generation kommer innan jag byter mitt Xbox one s, kopplar in datorn till tvn de gånger jag vill ha fin grafik.

Du förstod inte poängen med jämförelsen, så inte undra på att du fann den konstig. Både nytt grafikkort till datorn eller en uppdaterad konsol köper man i ett specifikt syfte. Att få, i nån form, bättre grafik. Och det kan göras tämligen oberoende av vad displayen hemma råkar ha för upplösning.

Vidare, förbättringen av att rendera i högre upplösning (vilket är ett sätt att nyttja den extra prestanda de uppdaterade konsolerna) är mer än funktion av bildstorlek/tittavstånd snarare än displayupplösning. Övriga sätt har ingen koppling till displayupplösning alls. Så idén många här har, att det "krävs" 4K tv för Pro/Scorpio, kan läggas ner direkt.

Och nej, vi behöver inte vänta på Scorpios release för att inse vad bättre grafikprestanda möjliggör för skillnader...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Upplösning är oftast betydligt mer taxande än saker så som texturer och andra grafiska detaljer när det kommer till verkliga scenarion.

Exempel på detta:
Både GTX 1060 och RX 480 klarar av Witcher 3 på Ultra i 60fps+ i 1080p. Men så fort du skruvar upp till 1440p/4K lär du sänka till high/medium för att bibehålla 60fps.

Saker som kan dra lika mycket som upplösning är Super Sampling, Draw Distance, Shadows och AA. Och dessa saker är det man oftast sänker först om man behöver/vill ha mer fps.

Egentligen en petitess men varför är skuggor så krävande?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Bewise:

Egentligen en petitess men varför är skuggor så krävande?

Skickades från m.sweclockers.com

Eftersom det är en rätt komplex sak och jag känner mig lite lat så saxar från Reddit

TL;DR: All those effects make the GPU do a bunch of work twice (or more) instead of once.
Of the three special effects you list (fire, fog, and shadows), two of them are actually the same thing as far as a GPU is concerned: fire and fog are both examples of partially transparent objects, so I will group them together.
The work a graphics card has to do to draw a scene can be broken roughly into two parts. The first part is the work it has to do for each 3D polygon (triangle) in the scene to determine which pixels that triangle covers. The second part is the work it has to do for each pixel to calculate the color and brightness of that pixel.
Transparent objects are demanding because they make the GPU process each pixel multiple times, multiplying the amount of work done in the per-pixel phase of rendering.
Shadows are demanding because they make the GPU process each triangle multiple times, multiplying the amount of work done in the per-triangle phase of rendering.
Without transparent objects, there is exactly one surface visible at each point on the screen (disregarding anti-aliasing). Therefore the GPU only has to calculate light and color for each pixel once. With transparent objects like fire and fog you can see multiple layers at each point on the screen, so the GPU has to calculate light and color for each layer at each pixel, then blend them together.
To draw shadows, the GPU has to draw the scene from the perspective of each light that casts shadows, just as if that light were actually another camera. It usually doesn't have to calculate any color from the light's perspective, but it still has to go through the process of drawing each triangle in the scene for every light.
It turns out that many "demanding" effects in video games are slow because they multiply some part of the work of drawing a scene:
Transparency: Multiplies per-pixel work in the areas covered by transparent things.
Shadow Mapping: Multiplies per-triangle work (plus some extra work at each pixel).
Anti-Aliasing: Multiplies per-pixel work at the edges of each triangle on screen.
Global Illumination: Multiplies everything by everything else until your GPU catches on fire...
If that all sounds confusing, that's because it is. I can try to clarify if anything about my wall of text is particularly unclear.
Edit: I should mention that the problem of drawing pixels multiple times is called "overdraw."
Edit2: I should also mention that "duplicate" work was probably a poor choice of words. It's not redundant, it just has to process the same point multiple times instead of just once.

Dold text
Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Ser stor skillnad på PS4 PRO på min 4K-TV. Behöll gamla PS4:an och det är betydigt bättre i verkligheten än vad youtube visar. Bra att MS hänger på. Det var nödvändigt då 4K-TVs tagit fart.

Jag tycker det är bra gjort att uppdatera hårdvaran under tiden, då nästa generation kommer dröja flera år pga komponentpriserna och den långsammare utvecklingen. När 4K är standard om ett par år tror jag inte man vill göra en sån här kompromiss "mitt i generationen" utan PS5 kommer vara 4K rakt igenom och PS6 bli för 8k, men då bara i upplösning, ungefär som Scorpio och Pro nu.

Problemet denna generation var även VR, som kom lite hastigt och lustigt. Nästa generation kommer bjuda på stabila lösningar utan så många kompromisser. Även detta gjorde att man behövde göra något mitt i generationen. Att alla spel är "samma" är bra, så de som inte vill ha 4K och VR nu kan köpa standardvarianten.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@picke79: Det är en definitionsfråga. Själva konsolerna i sig uppgraderades inte utan kompletterades av ett tillbehör som kunde förbättra grafik och ljud i grundkonsolens spel, eller spela spel unika för tillbehöret, men grundkonsolen uppgraderades inte. Nuvarande generationens konsoler är först ut med att nya konsoler lanseras som kör samma spel och mjukvaruplattform men har uppgraderade komponenter på insidan. Men som sagt, det är en definitionsfråga, om man anser tillbehör som en uppgradering av en konsolgeneration kan Sega CD och 32X anses vara konsoluppgraderingar under konsolgenerationen.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Skulle varit bra om man fick välja vad man vill ha från spelen
1080 + bra grafik + 60 fps eller 4k med sämre grafik alternativt 30fps

Tror några ps4 spel som är optimerade för pro har valmöjligheter som detta?

Man kan ju hoppas, men jag tror att CPUn är för klen för att hantera det. Detta har ju varit dessa konsolers akilleshäl redan från början, att där är otroligt tajt med CPU resurser.

För att få högre upplösning/detaljer krävs bättre GPU, för att få högre frekvens krävs bättre CPU. Sen kan du först få båda om du har båda. Därför är ju tex en väl balanserad PC värt mer än någon udda OEM maskin med i7a och "super-duper" lågprofil Nvidia 620 kort... Eller en dual-pentium med 1070 som jag också sett, som lär vara som en konsol i prestanda.

Skrivet av Caernoga:

"Utvecklare tillåts inte att släppa titlar som endast fungerar på Project Scorpio, en liknande strategi Sony valt med Playstation 4 Pro."
=
"Ni får inte göra spelen så bra som möjligt, för de måste fungera på vår gimpade föregångarkonsol som var ynklig redan när den släpptes."

Reagerade på detta också. De mao kommer totalt gimpa och förstöra utvecklingen och optimeringen av spel till XBOX Scorpio för att de ska fungera på den lapp-skit lösningen med ESRAM MS gjorde istället för att bara trycka in GDDR5 från början... kanon. Bra ex på att snålhet biter en i röven i långa loppet

Permalänk

MS sa ju i stora drag att molnet skulle hjälpa till att förbättra spelupplevelsen allt eftersom. Så varför en uppgraderad konsol när de kan brassa på med mer moln istället?

(Det där med molnet var ju genomskådat från dag ett)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

MS sa ju i stora drag att molnet skulle hjälpa till att förbättra spelupplevelsen allt eftersom. Så varför en uppgraderad konsol när de kan brassa på med mer moln istället?

(Det där med molnet var ju genomskådat från dag ett)

Skickades från m.sweclockers.com

Enkelt!
Folk vill inte ha moln. De vill ha solsken och 25-30 grader iaf...

(fredagshumorn)

Permalänk
Medlem

För sent, de flesta redan köpt Pro.
Gått för lång tid mellan One och Scorpio.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

För sent, de flesta redan köpt Pro.
Gått för lång tid mellan One och Scorpio.

Om det var "för sent" så skulle inte denna planerats.

1. Det är nog långt ifrån alla som skaffat 4K-TV, och som dessutom hunnit att skaffa 4K-konsol.

2. Dessutom så är det nog inte alla XB-spelare/ägare som är villiga att byta ekosystem bara för att switcha till 4K redan nu.

3. Till sist så verkar ju Scorpio bli en bit kraftfullare än PS4Pro.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av issue:

"Medan Microsoft tonat ned pratet om att Project Scorpio skulle vara en helt ny konsol i jämförelse med Xbox One säger nu skaparen av spelet Ori and the Blind Forest, Thomas Mahler, att vi kan vänta oss något riktigt kraftfullt. Något som i princip kan liknas med en ny konsolgeneration men som klarar av att spela dina Xbox One-spel. Han passar också på att ge en känga till Playstation och hävdar att PS4 Pro endast är en halvdan uppgradering.

"Scorpio isn't just a half-assed upgrade (which the PS4 Pro kinda is...), but a full blown next-gen machine that's just backwards-compatible to your current library.""

EDIT: sen är väl Ori ett MS exclusivt spel? så man kanske ska ta det där med en nypa salt

Dessutom... priset? Tvivlar att Xbox One S skulle landa söder om 5.000:- strecket om detta stämmer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Dessutom... priset? Tvivlar att Xbox One S skulle landa söder om 5.000:- strecket om detta stämmer.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte säkert. Generellt så har Sony större prispåslag, och XB generellt bättre prestanda/pris-ratio.

Tror vi helt enkelt för avvakta tills mer uppgifter och närmare lansering innan vi kan uttala oss mer detaljerat och säkert kring vilket prisspann som gäller.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Då blev det ju genast ganska mycket dyrare att uppgradera, konsol + TV. Men det var ju PC som var dyrt, konsol är ju billigare än en PC?

De flesta vill nog inte köpa ny TV också, bara för att det vill uppgradera sin konsol.
Den stora massan har ju redan en Full HD TV idag.

Själv köpte jag en 4k TV för filmtittandets skull, ev 4k konsoll är bara bonus

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu när jag ändå ville byta ut mina nuvarande dåliga mediaspelare (SmartTv, BluRay-spelare, HDD-inspelare) så var både 4K/UHD och HDR ett givet krav för film/TV-tittande.

Nästa gång jag skaffar ny TV blir det en OLED 4K/HDR har jag redan bestämt (men inte när det blir).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/