Vad behöver jag för att sätta upp en retroemulator med RPI?

Permalänk
Medlem

Vad behöver jag för att sätta upp en retroemulator med RPI?

Jag tänker:

Raspberry Pi 3
Chassi
USB-strömadapter
Ett par SNES-USB-kontroller från Kina
Ett micro-SD-kort (räcker 8GB?)
Retropie
Random HDMI-kabel

Är det något jag har glömt? Hur slår man av och på en RPI?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Det du har räcker.
Det man kan göra är att koppla en strömbrytare mellan två pinnar på rpi för att stänga av den om man nu vill det.
Min står på 24/7.

Visa signatur

C64 eller A500

Citera så jag hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drnisse:

Det du har räcker.
Det man kan göra är att koppla en strömbrytare mellan två pinnar på rpi för att stänga av den om man nu vill det.
Min står på 24/7.

Ok. Om man tar en USB-laddar med inbyggd strömbrytare, funkar det bra? Den tar inte skada av att man bryter strömmen på det viset?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Ok. Om man tar en USB-laddar med inbyggd strömbrytare, funkar det bra? Den tar inte skada av att man bryter strömmen på det viset?

/hulle.

Jag hade inte satt en strömbrytare på USB sladden.
Utan man sätter den mellan två pins på rpi.
https://www.youtube.com/watch?v=4nTuzIY0i3k

Visa signatur

C64 eller A500

Citera så jag hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag tänker:

Raspberry Pi 3
Chassi
USB-strömadapter
Ett par SNES-USB-kontroller från Kina
Ett micro-SD-kort (räcker 8GB?)
Retropie
Random HDMI-kabel

Är det något jag har glömt? Hur slår man av och på en RPI?

/hulle.

http://www.sweclockers.com/galleri/13098-raspberry-pi-2 Där har du hur du fixar "strömbrytare"

Permalänk
Medlem

Du stänger av Pi-en från ditt OS, sedan kan du använda knappen för att starta den, då knappen fungerar som en Reset.
Bara att bryta strömmen kan korruptera ditt SD kort, har hänt mig några gånger innan man lärde sig.
då får du ominstallera kortet.

Vart fick du tag på kontrollerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rywern:

Du stänger av Pi-en från ditt OS, sedan kan du använda knappen för att starta den, då knappen fungerar som en Reset.
Bara att bryta strömmen kan korruptera ditt SD kort, har hänt mig några gånger innan man lärde sig.
då får du ominstallera kortet.

Vart fick du tag på kontrollerna?

Dessa tänkte jag köpa, har inte beställt grejerna än.

https://www.aliexpress.com/item/Retro-Super-for-Nintendo-SNES...

Med knapp menar du knappen som ovanstående inlägg menar att man ska löda fast? Hur slår man på en RPI annars, går den igång när man sätter i strömsladden? Isåf borde väl en USB-laddare med strömbrytare fungera finfint, om man gör en shutdown i OS:et och sedan slår av strömmen, och när man ska slå på den så slår man bara på strömbrytaren på sladden igen?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Kan väl säga att jag har de där kontrollerna, plastigt skräp är vad det är(speglar väl prislappen lite...), de fungerar men inte så mycket mer. Teknikmagasinet har ju dosor också, förvisso dyrare men mycket bättre "känsla" i de.
Men ett bra budgetalternativ iaf för att komma igång!

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Dessa tänkte jag köpa, har inte beställt grejerna än.

https://www.aliexpress.com/item/Retro-Super-for-Nintendo-SNES...

Med knapp menar du knappen som ovanstående inlägg menar att man ska löda fast? Hur slår man på en RPI annars, går den igång när man sätter i strömsladden? Isåf borde väl en USB-laddare med strömbrytare fungera finfint, om man gör en shutdown i OS:et och sedan slår av strömmen, och när man ska slå på den så slår man bara på strömbrytaren på sladden igen?

/hulle.

Den startar när du stoppar i Strömmen, du stänger av i ditt operativsystem. När du stängt av korrekt kan du sedan dra ut elkabel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Dessa tänkte jag köpa, har inte beställt grejerna än.

https://www.aliexpress.com/item/Retro-Super-for-Nintendo-SNES...

Med knapp menar du knappen som ovanstående inlägg menar att man ska löda fast? Hur slår man på en RPI annars, går den igång när man sätter i strömsladden? Isåf borde väl en USB-laddare med strömbrytare fungera finfint, om man gör en shutdown i OS:et och sedan slår av strömmen, och när man ska slå på den så slår man bara på strömbrytaren på sladden igen?

/hulle.

Köpte själv 4sådana till min, och kvalitén motsvarar ungefär priset skulle jag vilja säga.
Sen använder bara jag och ungarna 2 av dom så jag har två liggandes i reserv när de sen pajar.
Men känns hel okej att spela Zelda och Mario med.

Visa signatur

C64 eller A500

Citera så jag hittar tillbaka.

Permalänk
Hedersmedlem

CDON har SNES-replikor för 99kr.

Edit: Beroende på vad du tänker emulera så rekommenderar jag även kylflänsar till rPi. Den throttlar lätt om man pressar den. Kylflänsarna hjälper en del.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drnisse:

Köpte själv 4sådana till min, och kvalitén motsvarar ungefär priset skulle jag vilja säga.
Sen använder bara jag och ungarna 2 av dom så jag har två liggandes i reserv när de sen pajar.
Men känns hel okej att spela Zelda och Mario med.

Ja det är väl ungefär så jag tänker också, vill visa kidsen spelen jag spelade när jag var liten. Tänker att vi kan ha kul i Ice Hockey och Mario.

Skrivet av giplet:

CDON har SNES-replikor för 99kr.

Edit: Beroende på vad du tänker emulera så rekommenderar jag även kylflänsar till rPi. Den throttlar lätt om man pressar den. Kylflänsarna hjälper en del.

Jag tänkte nog mest köra NES/SNES/Mega Drive. Kan man köra Amiga också? Jag kör tyngre emulering (Wii, WiiU) på den stationära via en Steam Link när det är aktuellt, men skulle gärna vilja ha en fristående enhet för de äldre systemen.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Inaktiv

@Hulle

Du kan köra allt upp till PS1 generationen utan problem på RPi3. Gör detta själv utan några extra kylflänsar. Däremot är det viktigt att du skaffar dig en adekvat strömkälla som faktiskt klarar av att mata RPi 3 med det den behöver.

Om du vill ha en NES/SNES kontroller så avråder jag dig från i detta fall Kina skräpet och de replikor som säljs av diverse siter. Detta då de oftast håller en absolut skit kvalité med styrkors som när du vill gå åt höger etc istället känner av att du pushar upp och höger eller ner åt höger samtidigt etc.

Slår hellre ett slag för denna
http://blog.petrockblock.com/2014/12/29/controlblock-power-sw...
Den ger dig både power switch och möjlighet att ansluta de klassiska kontrollerna för SNES m.fl direkt på blocket.

Alternativt om du vill göra det enkelt köp en X360 Gamepad eller en Logitech F310.

//R3

Permalänk
Medlem

Skulle satsat på bättre kontrollrar. Hellre begagnade PS1/PS2-kontrollrar med usb-adapter än kinaskräp. Går så klart även att köra PS3/PS4 över BT eller 360 om man vill det.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Kjell har snes kontroller annars som jag har och tycker funkar ok, har dock inte en orginal att jämföra med om det skulle vara någon skillnad.

Fel färger dock men inget jag bryr mig om.

https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/tv-spel-gaming/n...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon244184:

@Hulle

Du kan köra allt upp till PS1 generationen utan problem på RPi3. Gör detta själv utan några extra kylflänsar. Däremot är det viktigt att du skaffar dig en adekvat strömkälla som faktiskt klarar av att mata RPi 3 med det den behöver.

Om du vill ha en NES/SNES kontroller så avråder jag dig från i detta fall Kina skräpet och de replikor som säljs av diverse siter. Detta då de oftast håller en absolut skit kvalité med styrkors som när du vill gå åt höger etc istället känner av att du pushar upp och höger eller ner åt höger samtidigt etc.

Slår hellre ett slag för denna
http://blog.petrockblock.com/2014/12/29/controlblock-power-sw...
Den ger dig både power switch och möjlighet att ansluta de klassiska kontrollerna för SNES m.fl direkt på blocket.

Alternativt om du vill göra det enkelt köp en X360 Gamepad eller en Logitech F310.

//R3

Skrivet av sniglom:

Skulle satsat på bättre kontrollrar. Hellre begagnade PS1/PS2-kontrollrar med usb-adapter än kinaskräp. Går så klart även att köra PS3/PS4 över BT eller 360 om man vill det.

Skrivet av Spixel:

Kjell har snes kontroller annars som jag har och tycker funkar ok, har dock inte en orginal att jämföra med om det skulle vara någon skillnad.

Fel färger dock men inget jag bryr mig om.

https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/tv-spel-gaming/n...

Jag är inte någon superentusiastsamlarnörd som verkligen måste ha den riktiga känslan. Jag har en NES i förrådet som jag inte orkar koppla in liksom...

Med det sagt vill jag inte köra med 360-kontroller (som jag har en hel drös av) utan en kontroll mer anpassad till spelen som är aktuella.

Kontrollerna på Kjelle är såklart också "kina-skräp" precis som alla andra. De jag länkade fick ju riktigt bra betyg (4,8 av 3 340 recensioner) så jag tror nog de duger ett tag. Annars får jag köpa något annat såklart. Men 42kr för två kontroller inkl frakt...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

http://www.ebay.com/itm/New-Buffalo-SNES-Super-Nintendo-Famic...

Buffalo SNES kontrollern sägs ha samma känsla som en äkta SNES kontroll. Har själv inte testat, men de recensioner jag har läst så säger alla att den är bra.

Det finns ens trådlös SNES kontroll som också sägs vara bra, den heter SNES30 8BITDO
http://www.ebay.com/itm/SNES30-8BITDO-Bluetooth-Controller-Ga...

Buffalo kontrollern kostar nästan lika mycket som Kjells kontroll, frakt är gratis
SNES30 8BITDO kostar en hundring mer, frakt också gratis

Jag har köpt två stycken kina-skräp kontroller. Dom ser ut som snes kontroller, men de har inte samma känsla som en äkta snes kontroll. Dessutom var det nån delay när man trycker på knapparna. Så spelkänslan försvinner drastiskt. Som tur var kostade dom mig typ en femtilapp

Visa signatur

Wahoo

Permalänk

Har själv en skitkontroller (NES), och håller med; undvik dessa. Just faktumet att de gärna tror du trycker åt två håll samtidigt gör dem till skräp (det och känslan såklart), särskilt om man vill spela typ Super Mario eller Punch Out.

Testade med min gamla Logitech Wingman Rumblepad, det funkade rätt bra, men vill hellre ha riktiga kontroller. Vill man koppla in äkta NES/SNES så var uppmärksam på om adaptern stödjs, vilket min INTE gjorde, tyvär.

Är innte på att skaffa iBuffalo-kontrollern samt en trådlös Wii U Pro då den ska fungera utmärkt med RPi 3.

Testat lite av varje hitintills; NES, SNES, Master System, Nintendo Disc System och Vectrex. Amiga försökte jag mig på men kommer inte längre än kickstart-skärmen ännu så länge, men har inte orkat pilla mer, tar det senare. Nästa grej som ska provas är Sega CD

Visa signatur

Scribere ergo sum
Supermicro x9dr3-ln4f+ | 2 x Xeon E5-2670 | 32GB RDIMM | 6x2TB @ RAIDZ2 | 6x4TB @ RAIDZ2

Permalänk

Buffalo/ibuffalo är det det vill ha. Känns som en original snes-kontroll. Ska vi köra PSX då behöver du ett rätt stort SD-kort. Dom spelen är stora, alla kasett-baserade spel är små.

Permalänk
Medlem

Bumpar upp denna tråd

CDON säljer 8bitdo kontroller. Just nu rea på SNES kontrollen, dock den fula amerikanska färg varianten
http://cdon.se/spel/8bitdo_snes30_bluetooth_gamepad-37838676

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Medlem

Äger två SNES dosor från kina. Kosta ca 50kr för två st.. De blir "bättre" med tiden, knapparna "mjuknar". Helt klart värt priset imo. Värt att tänka på är att sladdarna är rätt korta.

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Kör med en PS3-kontroll jag hade över via onboard-BT:n på min Retropiesetup, funkar precis hur bra som helst, ruskigt skönt att slippa sladdar. Lär väl slå ungefär vilka kinakontroller som helst stenhårt på fingrarna i övrigt också. Det lirar även finfint att ladda kontrollen via pajens USB-portar.

Edit: angående det där med kylning; plockade upp ett aluminiumchassi för knappa hundringen från Aliexpress. Det sticker ner tappar från skalet till CPU, GPU och något chip på undersidan som jag inte orkar ta rätt på vad det är just nu, minne kanske. Hela chassit funkar som kylfläns. Se bilder på den länkade sidan.

Skrapade rent tapparnas ändor från färg, läppade ytorna lite försiktigt, och kletade på lite kylpasta innan jag klappade ihop det hela.

CPU och GPU ligger strax över 35 grader när jag kör Gran Turismo 2, vilket väl borde lasta pajen rätt hårt. Samma temperaturer vid kompilering, vilket är en annan tung uppgift.

I övrigt är det också värt att nämna att chassits byggkvalitet och passform är helt fantastisk. Så jäkla värt den slanten.

Edit2: chassit finns även i silvergrått om man hellre vill ha det.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Vill man på ett säkert sätt kunna stänga av och sätta på sin Raspberry (och är villig att betala för att vara lat) så kan man köpa en RemotePi Board https://www.msldigital.com/collections/all-products

Då kan du dels använda en fysisk knapp eller använda din fjärrkontroll du har liggandes på bordet. Jag använder mig utan en Logitech Harmony, sjukt smidigt.

Eller så har du på den 24/7. Kostnaden är mer eller mindre försumbar har jag förstått, men det tar emot hos mig att ha den på så många timmar i onödan.

Jag kör för övrigt med en fjärrkontroll till PS4. Jag kör den dock trådad för jag hade lite lagg när jag använde bluetooth. Kanske för att raspberryn står i ett skåp en bit bort.