Hjälp! Någon som kan hjälpa med SOAP i C# och skrapa HTML

Permalänk
Medlem

Hjälp! Någon som kan hjälpa med SOAP i C# och skrapa HTML

Hejsan alla!

Jag har tillgång till ATG SOAP service för att hämta information till mitt program. Dock har jag aldrig jobbat med SOAP.
Det jag behöver hjälp med är att hämta och visa information. Inga svårare saker.

Även att plocka ut viss information från Svenskaspels sida och visa denna med.

Måste finnas någon som kan hjälpa mig lite

EDIT
Permalänk
Medlem

Lägg till en service referens till deras soap api i ditt c# projekt och börja labba (högerklicka på projektet och lägg till ny referens).

Sen är det en bra idé att inte sprida en extern källas klasser i dina projekt så efter att du skapat en klient, dvs initierat din soap referens, och kört en get metod tex, skapa klasser som håller den information du vill ha och mappa objekten du får från referensen till dem. Annars, om de uppdaterar sina soap-tjänst så kommer ditt projekt att få problem.

Om du inte kommer någonstans ändå, sök online på, c# soap service reference

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen

Hade nog tänkt mig lite mer hands on om någon kunde hjälpa mig skriva färdigt det jag behöver så jag kommer vidare. Att just bena in i detta känns sådär nu. Men om någon redan kunde så hade det varit bra.

Permalänk
Medlem

Alltså det är ju det som är poängen att du borde göra själv, det är inte så svårt och sen har du lärt dig det. Att dels lära dig denna del men mer också hur man hittar information och löser problem är egentligen den viktigare biten att öva på.

Har du något specifikt problem du inte kommer förbi?

Annars finns det massor med guider på hur du lägger till en service referens om du bara söker, gör det och efter du testat så skriv dina frågor, funderingar och ev. problem så kan nog fler hjälpa dig inklusive mig själv.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Freddess:

Tack för hjälpen

Hade nog tänkt mig lite mer hands on om någon kunde hjälpa mig skriva färdigt det jag behöver så jag kommer vidare. Att just bena in i detta känns sådär nu. Men om någon redan kunde så hade det varit bra.

Hur långt har du kommit i dagsläget då?

Visa koden du redan har och vad som krånglar, så kan du nog få hjälp att skriva färdigt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

@Dunder:

Har registrerat servicen med WSDL. Skapar sen ett objekt med den:
ServiceReference1.fetchTop7PoolInfoRequest top7 = new ServiceReference1.fetchTop7PoolInfoRequest();

Då kan jag ta fram egenskaper som tex top7.aDate;

Men är aDate hämtad? Hur kan jag visa eller nå datan som finns där?

Tex textBox1.Text = Convert.ToString( top7.aDate);

Binder även mot dataGridView1.DataSource = top7.aTrack;

Allt kompileras ok men inget händer.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Freddess:

@DunderKlumpen:

Har registrerat servicen med WSDL. Skapar sen ett objekt med den:
ServiceReference1.fetchTop7PoolInfoRequest top7 = new ServiceReference1.fetchTop7PoolInfoRequest();

Då kan jag ta fram egenskaper som tex top7.aDate;

Men är aDate hämtad? Hur kan jag visa eller nå datan som finns där?

Tex textBox1.Text = Convert.ToString( top7.aDate);

Binder även mot dataGridView1.DataSource = top7.aTrack;

Allt kompileras ok men inget händer.

Har inte själv använt detta, men du kan ju börja med att se om variablerna innehåller något värde alls. Det kanske var något som gick snett, så det kan vara bra att ha åtminstone någon if-sats som snappar upp om variabeln är tom.

Vilken typ är det på "top7.aDate"? Det kanske inte går att konvertera direkt till en sträng?

Någon med mer kunskap kanske direkt vet vad som kan vara fel, men det ser ut som det ska vara hyfsat enkelt enligt t.ex:
https://www.codeproject.com/questions/426585/how-to-consume-w...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddess:

@DunderKlumpen:

Har registrerat servicen med WSDL. Skapar sen ett objekt med den:
ServiceReference1.fetchTop7PoolInfoRequest top7 = new ServiceReference1.fetchTop7PoolInfoRequest();

Då kan jag ta fram egenskaper som tex top7.aDate;

Men är aDate hämtad? Hur kan jag visa eller nå datan som finns där?

Tex textBox1.Text = Convert.ToString( top7.aDate);

Binder även mot dataGridView1.DataSource = top7.aTrack;

Allt kompileras ok men inget händer.

Om det där är all kod så skulle jag säga att du har lyckats att skapa ett request-objekt, men inte skickat iväg det ännu.

Jag tänker mig något i stil med:

ServiceReference1.Service myService = new ServiceReference1.Service();
ServiceReference1.fetchTop7PoolInfoResponse response = myService.MakeRequest(top7);

där top7 är request-objektet du redan skapat.

Permalänk
Medlem

@MickeBoy:

Den vill ha anrop med ett aDate som är ett objekt från ett hämtat objekt. Det kan jag hämta. Och det är inte null. Men jag får inte använda aDate från den på något sätt... Hade varit lättare om någon kunde se dokumentationen jag har från ATG och vad jag vill ha ut och använda. Antagligen är det inte svårt. MEN deras uppbyggnad med anrop som hänger ihop och anrops objekt som bygger på tidigare finns inte beskriven på hela internet... Då jag har svårt att nå de objekt som ska vara del av anrop så rör det ihop sig..

Om någon vill titta på dokumentationen och lösa hämtning/användning av ett enda anrop så kan jag fixa resten själv. Men pucklen nu är att de nog har förenklat/gjort något eget som gör att det som finns på internet inte riktigt följer.

Permalänk
Medlem

@Freddess:

Finns dokumentationen tillgängligt publikt så kan jag gärna ta en länk och titta?

Annars får du gärna skicka PM så ska jag försöka hjälpa dig den vägen.