Permalänk

Samsung TV hänger sig? (Tizen OS)

Hej!

Har ett problem på min Samsung TV (UE43KS7505UXXE) där appar hänger sig.
Operativsystem är Tizen.

När man stänger av TVn så är det egentligen som att den är i viloläge då senaste appar sparas i de läget de var innan TVn stängdes av.

T.ex startar du spotify när du slagit på TVn så återkommer du där du avslutade, samma sak gäller Netflix osv.

Problemet jag upplever är att apparna hänger sig till och från när man ska starta upp dem i detta läge, någon annan som upplevt samma sak?
(Har senaste uppdateringarna)

Permalänk
Medlem

Aa, upplever samma sak med min KS7005! Måste ibland göra TV:n strömlös för att allt ska fungera som det ska.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Så är det med det flesta smart TV idag, så var det även med gamla LG TV också att den inte riktigt stängs av när du trycker på avstängning knappen på TV Dosan, Android TV hade ju inte heller direkt stöd för avstängning utan vissa tillverkare fick lov bygga in det stödet själv, tills Google valde att tillåta avstängning i Android, nu har jag dock inte en Tizen TV men skulle rekommenderar att du gör en anmälan om grejen till Samsung så lär du nog få veta kan vara simpelt att göra tillåta avstängning under någon inställning.

Varför de helst inte tillåter avstängning på smart tv är just för att TV inte ska behöva hålla på bota upp som kan ta så där 30 sekunder innan OS botar beroende på låg medel högprisklassen etc, för att inte dröja för länge till bota upp och har då valt normalt sätt bara sprömsparläge för dra mindre ström.

Permalänk

@UMJ: Tycker att jag letat och sökt på problemet utan någon lösning förutom att göra en fabriksåterställning som låter oerhört jobbigt att behöva göra till och från för ett en app har hängt sig.

Men tack för tipset ska ta en extra titt under inställningar senare och se om det finns något alternativ som tillåter avstängning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av victor360:

@UMJ: Tycker att jag letat och sökt på problemet utan någon lösning förutom att göra en fabriksåterställning som låter oerhört jobbigt att behöva göra till och från för ett en app har hängt sig.

Men tack för tipset ska ta en extra titt under inställningar senare och se om det finns något alternativ som tillåter avstängning!

Om den har fungera tidigare, men inte nu så prova med avinstallera alla appar som du har installerad och testa sedan installera 1 och 1 så kan det ju vara så att appen håller den vaken som i WOL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Aa, upplever samma sak med min KS7005! Måste ibland göra TV:n strömlös för att allt ska fungera som det ska.

Jag har också en KS7005 med samma problem.
För mig så räcker det att "force reboota" TVn genom att hålla in power-knappen på dosan tills den startar om helt och hållet

Sen har jag ett annat roligt problem, om min TV stängs av med Chromecast (gen 1) som input så brukar TVn inte reagera på power on från fjärrkontrollen. Utan då får man öppna kontrollen, ta ut ett batteri och sätta in det igen.
DÅ funkar det att starta...

Sjukt bra features på en TV som ändå kostade 13k

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem

Jag har också upplevt problem med min Samsung-TV (55" SUHD 4K Flat Smart TV KS7005 UE55KS7005U) att vissa appar inte startar, mer specifikt Viaplay och CMORE. Det som händer är att skärmen blir helt svart när jag försöker starta appen, alternativt ibland att det står "Viaplay loading" eller att den röda CMORE-skärmen visas och sedan blir svart. Netflix, Twitch, Youtube, HBO etc funkar allt som oftast problemfritt.
Jag har provat:

  1. Reboota TV'n genom att hålla in strömknappen i ca 10 sekunder samt även dragit ur strömkabeln i 10 minuter.

  2. Uppdaterat firmware via USB

  3. Återställt inställningarna. Oklart om detta är samma sak som fabriksåterställning? Hittar inteden specifika benämningen i menyn.

  4. Installerat om apparna i TV'n. Går ej att ta bort dem då de är standardappar.

Jag vill gärna komma åt Viaplay via TV'n då Chromecast inte fungerar särskilt bra, den bara startar om hela tiden och det blir ohållbart. Tror det beror på dålig anslutning då den ligger i TV-skåpet (som har en glasdörr).

Några tips på vad mer jag kan göra?

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz