Kan köra mods i Minecraft med forge men får inte modpack att funka

Permalänk
Medlem

Kan köra mods i Minecraft med forge men får inte modpack att funka

Hej!

Barnen har en äldre i3 laptop dom kör Minecraft på. Jag är datoradministratör (i dom blindas rike...) och har tidigare meckat ganska mycket med att få Forge och mods att fungera vilket efter lite av misstag nerladdade virus etc tillslut funkar bra.

Nu har dock det älsta barnet börjat titta på "Ufo" på youtube som spelar minecraft med ett installerat ModPack (Ufocraft) och att spela det ModPacket är nu viktigare än mat, sömn osv...

Nu i veckan gav jag upp och sa att jag skulle kolla på det där (laddade ner ModPacket från Curse). Men jag förstår inte hur man kör ett ModPack, det är ju liksom en mapp med filer och inte en *.jar-fil och Forge struntar fullständigt i den mappen som ligger under mods-mappen.

Har toksurfat och förstår att det är lätt men det pratas om olika klienter, chattprogram, curse, Technic och jag blir bara förvirrad, jag vill bara ha en simpel grej (helst utan chatfunktion osv) så ModPacket funkar.

Någon som kan peka mig i rätt riktning vad som behövs?

Visa signatur

E8400 Core2Duo 3,6GHz, Asus P5Q Turbo, 2x500Gb Seagate Barracuda 7200.12 in RAID0, Corsair 2 x XMS2 CM2x2048-6400C5C 800MHz i.e. 4Gb, XFX Radeon 4870 512Mb, Cooler Master Sileo 500, Xigmatek Achilles s1284, Scythe Kama Bay fan, Dell 2209 WA, Adda 40x40x10mm NB fan, Corsair HX520, Windows 7 Home Premium 64.

Permalänk
Medlem

Nu var det länge sen jag själv höll på med.minecraft och modpack då ungarna nu mer sköter det själv.
Men pack behöver en egen klient eller vad man ska säga.
Jag minns att vi använde en som hette ATLauncher när vi skulle spela feed the beast modpack.
Så en googling behöver du göra. Det är.en jungel tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Kan det vara olika launchers (klient) för olika mod packs? T.ex. ATLauncher har sina egna mod packs och curse där vi laddade ner det här modpacket kräver sin egna programvara för att kunna köra?

https://mods.curse.com/modpacks/minecraft/252723-ufocraft-van...

Den programvaran (Launcher/Klient?) som heter Curse verkar så omfattande (som typ ett skype) och jag vill helst inte ha fler öppna chatt/telefonlinjer till barnen än absolut nödvändigt. Så något simplare hade varit att föredra.

Visa signatur

E8400 Core2Duo 3,6GHz, Asus P5Q Turbo, 2x500Gb Seagate Barracuda 7200.12 in RAID0, Corsair 2 x XMS2 CM2x2048-6400C5C 800MHz i.e. 4Gb, XFX Radeon 4870 512Mb, Cooler Master Sileo 500, Xigmatek Achilles s1284, Scythe Kama Bay fan, Dell 2209 WA, Adda 40x40x10mm NB fan, Corsair HX520, Windows 7 Home Premium 64.

Permalänk
Medlem

Det finns en klient till Curse. Därifrån kan du starta alla modpacks du laddar ner från Curse väldigt enkelt. Modpacks till Minecraft går också att ladda ner från klienten.

https://mods.curse.com/client

Permalänk
Skrivet av JohanA:

Kan det vara olika launchers (klient) för olika mod packs? T.ex. ATLauncher har sina egna mod packs och curse där vi laddade ner det här modpacket kräver sin egna programvara för att kunna köra?

https://mods.curse.com/modpacks/minecraft/252723-ufocraft-van...

Den programvaran (Launcher/Klient?) som heter Curse verkar så omfattande (som typ ett skype) och jag vill helst inte ha fler öppna chatt/telefonlinjer till barnen än absolut nödvändigt. Så något simplare hade varit att föredra.

Det går att köra modpacks utan att installera en launcher, även om det kan vara lite meckigare att få igång innan man vet hur det ska göras.

Dock så är det förbaskat smidigt att köra med en launcher, eftersom du lättare kan installera/få igång olika modpack med enbart ett par klick. Och har allt samlat.

Jag kör själv på Curse launchern för tillfället, tidigare FTB-launchern. Var tveksam till Curse variant till en början, men den var till slut en positivt överraskning. Bara för att det finns lite extra lull-lull och funktioner behöver man nödvändigtvis inte använda det. Själv använder jag just den launchern i princip enbart till Minecraft just nu. Förut även till addons till WoW och ESO när jag var aktiv i dessa.

Du kan även dra ner den gamla hederliga FTB launchern från http://feed-the-beast.com/ - se då till att välja en Legacy version, alltså inte den feta röda knappen. Ställer mig dock tveksam till om exempelvis Ufocraft finns att tillgå i den launchern, då det inte är ett officiellt FTB-pack.

Fördelen med just Curse's egna launcher (som väl även är nästa steg från FTB's egna gamla då de gått ihop med Curse) är att du kan bläddra bland, och installera, alla andra modpack som finns att tillgå på Curse. Alltså inte enbart FTB's, som är fallet med den gamla launchern.

Testa att installera Curse (går att hämta på feed-the-beast.com (den feta röda knappen i detta fallet), och kolla igenom den helt enkelt. Kolla över inställningarna för de sociala bitarna, finns en hel del som går att tysta/stänga av osv. Gillar du den absolut inte, så kör en slät googling på hur man manuellt installerar modpack - det är inte så ruggigt svårt när det kommer till kritan. Vill ungarna däremot köra något annat modpack plötsligt, så får du göra om den processen igen, för varje gång.

Visa signatur

PC: Ryzen 5900x | RX 7800xt | 32GB 3200Mhz DDR4
Hemmalab: HP ProDesk G4 400 m. ProxMox
Nät: EdgeRouter X & Deco M5 APs

Permalänk
Medlem

SÅ!

Nu släppte jag sargen och installerade Curse. Det var ju fantastiskt smidigt att få in det eftertraktade modpacket!

Så tack alla för hjälpen! det var stor succé hemma!!! Sonen är överlycklig och duktigt uppe i varv över imorgon när det är "fri" skärmtid så länge läxan är gjord.

Själv fick jag nästan spunk av det kraftiga laggandet i Minecraft med Ufocraftmodpacket (typ röra musen och sen börjar det röra sig hackigt). En gammal i3 laptop var helt enkelt inte ok så det blir nog dyrt det här... men det sonen har testat verkade han tycka var ok ändå, "monstren blir ju lika långsamma som jag".

Har inte plats för en stationär dator till så jag får nog börja kika på någon kraftigare laptop framåt sommaren.

Visa signatur

E8400 Core2Duo 3,6GHz, Asus P5Q Turbo, 2x500Gb Seagate Barracuda 7200.12 in RAID0, Corsair 2 x XMS2 CM2x2048-6400C5C 800MHz i.e. 4Gb, XFX Radeon 4870 512Mb, Cooler Master Sileo 500, Xigmatek Achilles s1284, Scythe Kama Bay fan, Dell 2209 WA, Adda 40x40x10mm NB fan, Corsair HX520, Windows 7 Home Premium 64.

Permalänk
Skrivet av JohanA:

SÅ!

Nu släppte jag sargen och installerade Curse. Det var ju fantastiskt smidigt att få in det eftertraktade modpacket!

Så tack alla för hjälpen! det var stor succé hemma!!! Sonen är överlycklig och duktigt uppe i varv över imorgon när det är "fri" skärmtid så länge läxan är gjord.

Själv fick jag nästan spunk av det kraftiga laggandet i Minecraft med Ufocraftmodpacket (typ röra musen och sen börjar det röra sig hackigt). En gammal i3 laptop var helt enkelt inte ok så det blir nog dyrt det här... men det sonen har testat verkade han tycka var ok ändå, "monstren blir ju lika långsamma som jag".

Har inte plats för en stationär dator till så jag får nog börja kika på någon kraftigare laptop framåt sommaren.

Härligt!

Ja, vid en första anblick på Minecraft tänker man sig inte det särskilt resurskrävande, men så fort man ger sig in i den ljuva moddade världen så.. Ett tips är att se efter hur mycket RAM du har allokerat till Minecraft också - kan göras direkt i launchern (Curse i detta fallet). 4 gig åtminstone, i alla fall om du kör moddat på 1.10. Men en dator med lite mer kräm i skadar nog inte, ändå.

Visa signatur

PC: Ryzen 5900x | RX 7800xt | 32GB 3200Mhz DDR4
Hemmalab: HP ProDesk G4 400 m. ProxMox
Nät: EdgeRouter X & Deco M5 APs