Permalänk

xbox369 kontroller

blivit lite less på att min ps1/ps2 dosa krånglar i vissa spel och i vissa emulatorer, så jag tänkte införskaffa en xbox360 handkontroller då jag har märkt att det mesta utav allt, varesig det handlar om spel eller program, stödjer 360 kontrollern till 100%. men min fråga är, vad rekommenderar ni, en original kontroller pluggad i en USB adapter eller någon USB dosa, typ som mantics dosor? spelar det någon som helst roll? vad är skillnaden mellan en adapter och en USB? tänker först och främst på emulatorerna, blir det svårare för emulatorn att hitta dosan utan adapter och original kontroller? eller är det sak samma?

och jag vill än en gång stryka under(så som jag har gjort i alla mina andra liknande trådar) för säkerhetens skull, jag har spelen jag har tänkt att spela på datorn och skulle ha spelat dem via TVn om den inte var för upptagen redan utav andra konsoler.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

blivit lite less på att min ps1/ps2 dosa krånglar i vissa spel och i vissa emulatorer, så jag tänkte införskaffa en xbox360 handkontroller då jag har märkt att det mesta utav allt, varesig det handlar om spel eller program, stödjer 360 kontrollern till 100%. men min fråga är, vad rekommenderar ni, en original kontroller pluggad i en USB adapter eller någon USB dosa, typ som mantics dosor? spelar det någon som helst roll? vad är skillnaden mellan en adapter och en USB? tänker först och främst på emulatorerna, blir det svårare för emulatorn att hitta dosan utan adapter och original kontroller? eller är det sak samma?

och jag vill än en gång stryka under(så som jag har gjort i alla mina andra liknande trådar) för säkerhetens skull, jag har spelen jag har tänkt att spela på datorn och skulle ha spelat dem via TVn om den inte var för upptagen redan utav andra konsoler.

Köpte mig en trådlös mottagare från kina och den har fungerat perfekt med min X360 original kontroller.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Köpte mig en trådlös mottagare från kina och den har fungerat perfekt med min X360 original kontroller.

samma här!

Permalänk
Medlem

Spelar de flesta spelen med min 360 kontroll med sladd, har även en xbox one kontroll med usb sladd som fungerar minst lika bra.

Visa signatur

Lite go musik att njuta av medans du sitter och slö surfar :)
https://www.youtube.com/watch?v=KnX1QXroAss

Permalänk
Medlem

https://www.aliexpress.com/item/video-game-spare-part-PC-Wire...

Kan tipsa om att installera drivrutinerna som redan finns på datorn, och inte använda skivan.

Devicemanager -> hitta mottagaren (Oftast under "Unknown device från början) -> högerklicka -> uppdatera drivrutin -> leta efter drivrutin på den här datorn -> låt mig välja från en lista -> xbox 360 tillbehör (nästan längst ner) -> "xbox 360 wireless receiver for windows" -> yes

profit

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk

åter mycket lovande, dock vill jag nog ha med tråd.
när ni nämner "spel", menar ni även spel körda i emulatorer? inga problem med analoga styrspakar osv utan det funkar prima där med?

vilken är den billigaste 360 kontrollern med sladd man kan få tag i? helst någon med lite kvalite i sig. en kompis tipsade om en för 325kr, men går det att få tag i billigare från butik?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

kolla prisjakt vilken butik som har den billigaste.
så länge du kan mappa kontroller i programmet kan du det. tex jag kör i epsxe med min 360 kontroller. kör wii spel med 360 kontrollen också. och kör massor av steamspel också.
dock kör jag trådlöst, men har 2-3 trådade hemma också

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk

låter kanon. anledningen till min fråga är att i vissa emulatorer, med min ps2 dosa, så kan emulatorn få för sig att styrpilarna på dosan är detsamma som de analoga spakarna, så när man tex trycker "up" på den analoga spaken så aktiveras även "up" på styrpilarna. vilket är högst irriterande i spel där man måste ha styrpilarna till att ändra vapen, ta fram kartan, göra special slag med mera, har försökt fixa detta med program som motionjoy, men har inte funkat. detta är anledningen till att jag vill byta till en 360 kontroller då både vanliga spel och emulatorer kommer med färdig inställda inställningar och är mer kompatibla verkar det som.

ska kika på prisjakt.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

hittade en med mycket bra omdömen, både i vanliga spel och till emulatorer, så jag la en beställning på den. dock så stod det att den "funkar på de flesta windows 8 datorer", men jag antar att den funkar prima på windows 7 64 bit med:)

https://www.inet.se/produkt/6605176/microsoft-gamepad-wired-p...

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

hittade en med mycket bra omdömen, både i vanliga spel och till emulatorer, så jag la en beställning på den. dock så stod det att den "funkar på de flesta windows 8 datorer", men jag antar att den funkar prima på windows 7 64 bit med:)

https://www.inet.se/produkt/6605176/microsoft-gamepad-wired-p...

Får tipsa om att den trådlösa varianten är billigare och då ingår mottagare. Finns en länk i texten som leder till

https://www.inet.se/produkt/6605177/microsoft-gamepad-wireles...

Kör en själv med Project64 (N64-emulering).

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk

jags att faktiskt och kollade på den, men det blev en med sladd istället. minnena tog mig direkt tillbaka till den tiden då man satt och lirade med trådlös mus, hur man med jämna mellanrum blev tvungen att byta batterier.
hade det inte varit för det så hade jag beställt en sådan istället då jag vet vilken frihet man får när man lirar trådlöst.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

jags att faktiskt och kollade på den, men det blev en med sladd istället. minnena tog mig direkt tillbaka till den tiden då man satt och lirade med trådlös mus, hur man med jämna mellanrum blev tvungen att byta batterier.
hade det inte varit för det så hade jag beställt en sådan istället då jag vet vilken frihet man får när man lirar trådlöst.

dock räcker batterierna i flera veckor. jag har kört 40 timmar lego starwars och 25 timmar lego indiana jones med två kontroller utan att byta batteri på någon av kontrollerna

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

jag köpte en trådlös mottagare för 360 kontroller på ebay för drygt två år sedan. kostade 6 euro med gratis frakt. Adaptern har fungerat utmärkt i både windows och linux. Enda kruxet har varit att man måste installera drivrutinen manuellt i windows.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Får tipsa om att den trådlösa varianten är billigare och då ingår mottagare. Finns en länk i texten som leder till

https://www.inet.se/produkt/6605177/microsoft-gamepad-wireles...

Kör en själv med Project64 (N64-emulering).

Fast frakten är gratis på den trådbundna, på den trådlösa är det 49kr i frakt. Helskumt. Då blir det 20kr dyrare i slutändan.

Permalänk

har kollat upp denna trådlösa nu och det är lite kluvna tankar om den i omdömes fälten, vissa tycker den funkar klockrent, inga problem alls och vissa klagar lite på responstiden och att knapparna inte lyder ibland. dock så verkar de positiva kommentarerna överväga de negativa. ni har inte haft några sådana problem?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Responstid kan man diskutera, men det är jag nog van vid. Däremot så har jag inga problem med att knappar inte reagerar ibland. IOF så brukar sändar/motagren ligga ca 1-2 meter ifrån där jag sitter..

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Har haft 360 dosan tidigare, nu xbox one.
Tycker att One dosan är bättre då den är mer ergonomisk(inte lika klumpig) plus att den inte vibrerar så EXTREMT hårt som 360 kontrollern. Går knappt att spela med 360n på natten eftersom den låter som fan.

Så mit tipps är One kontrollen

Permalänk

dosan funkade klockrent, styrkorset och de analoga spakarna ordades automatiskt så de blev separata, inga drivrutiner behövdes(mer än om man vill ha igång rumble, men det kvittar för mig för tillfället) och i varje spel och emulator som jag har haft tid att testa så har allt varit serverat på silverfat, dvs ingen mapping utav knapparna. så jag r mycket nöjd:)

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Skönt att höra.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.