Permalänk
Medlem

Vad är detta för typ av tangentbord?

Jag skulle vilja veta vad detta är för typ av tangentbord: https://www.google.se/search?q=5187urf2&client=firefox-b-ab&b...

Jag vill köpa ett helt nytt, modernt tangentbord som liknar detta eftersom jag gillade känslan och motståndet på ovanstående tangentbord. Gillar inte de tangentbord där tangenterna trycks ned för lätt. Tangentbordet skall vara till för att spela FPS (främst Battlefield).

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Inaktiv

Låter som du kanske ska ha ett mekaniskt tangentbord? Kolla guiden som finns här på forumet: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1105286-guide-mekaniska...

Permalänk
Inaktiv

Edit: Visst ja, frågan.. Tippar på att det är, t ex, bruna brytare som är närmast den känslan. Jag är dock hel nöjd med svarta som bara är tröga att trycka ned.

@anon42512: Tackar för länken, var bra med info där som jag funderat lite över, eller helt enkelt inte kände till.

Permalänk
Medlem

Ok, så detta är alltså ett mekaniskt tangentbord. Tack för guiden, ska läsa.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Inaktiv

@King D: Mja.. Kan ha vart något annat, typ membran. De äldre känns väl typ som mekaniska i vilket fall, om jag nu inte suttit på mekansika alla gånger utom på laptops.. (mekaniskt är dock bättre känsla i, men den var lik)

Permalänk
Medlem
Skrivet av King D:

Ok, så detta är alltså ett mekaniskt tangentbord. Tack för guiden, ska läsa.

Det är nog mycket osannolikt att det där är ett mekaniskt tangentbord, med tanke på att det är ett gammalt trådlöst HP-tangentbord som kan köpas för 8$ här. Så det använder nästan säkert vanliga membran-brytare som de flesta billiga tangentbord.

Du kan ju gå till t.ex. Elgiganten eller liknande butiker som brukar ha en del tangentbord att testa. Bruna brytare kommer du sannolikt inte bli nöjd med i alla fall, de är väldigt mycket lättare att trycka ner än normala membran-brytare. Svarta brytare kanske kan fungera om du vill ha lite motstånd, men de är på många sätt en motsats till membran-brytare. Med svarta brytare så är det ju en fjäder man trycker ner, och motståndet ökar därför linjärt så att det krävs en del kraft att hålla dem nedtryckta. Membran-brytare kräver istället mest kraft i början, och väldigt lite kraft att hålla dem nedtryckta när gummikupolen kollapsat.

Vad du troligtvis skulle bli mest nöjd med ifall du gillar membran är ett Topre (TKL eller fullstort). Topre-brytare tas upp i tangentbordsguiden som länkades ovan, men kort sagt är de en lyxvariant av membran-brytare och tangentborden håller väldigt hög kvalité. Men så kostar de också 2000kr eller mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är nog mycket osannolikt att det där är ett mekaniskt tangentbord, med tanke på att det är ett gammalt trådlöst HP-tangentbord som kan köpas för 8$ här. Så det använder nästan säkert vanliga membran-brytare som de flesta billiga tangentbord.

Du kan ju gå till t.ex. Elgiganten eller liknande butiker som brukar ha en del tangentbord att testa. Bruna brytare kommer du sannolikt inte bli nöjd med i alla fall, de är väldigt mycket lättare att trycka ner än normala membran-brytare. Svarta brytare kanske kan fungera om du vill ha lite motstånd, men de är på många sätt en motsats till membran-brytare. Med svarta brytare så är det ju en fjäder man trycker ner, och motståndet ökar därför linjärt så att det krävs en del kraft att hålla dem nedtryckta. Membran-brytare kräver istället mest kraft i början, och väldigt lite kraft att hålla dem nedtryckta när gummikupolen kollapsat.

Vad du troligtvis skulle bli mest nöjd med ifall du gillar membran är ett Topre (TKL eller fullstort). Topre-brytare tas upp i tangentbordsguiden som länkades ovan, men kort sagt är de en lyxvariant av membran-brytare och tangentborden håller väldigt hög kvalité. Men så kostar de också 2000kr eller mer.

Tack för svaret. Ja, jag tror att det vore bra om det är motstånd enbart i början och ej linjärt, liknande membran-brytare. Men hur kommer det sig ett det inte finns ett enda ytterst få trådlösa tangentbord med membranbrytare ?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem

Går det att köpa ett trådlöst mekaniskt (gaming)tangentbord eller är mekaniska tangentbord enbart trådade?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Inaktiv

@King D: Det finns, men det är mindre vanligt. Jag har ingen koll på dom, men här är en länk till reddit med lite varianter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

@King D: Det finns, men det är mindre vanligt. Jag har ingen koll på dom, men här är en länk till reddit med lite varianter.

Tack Wille.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.