Få utbytt en fyndvara till en ny

Permalänk
Inaktiv

Få utbytt en fyndvara till en ny

Hej!

Om jag köper en datorskärm som är en fyndvara för till exempel 3k och det visar sig att den lider av fel som inte står i fyndhörnans beskrivning, kommer då företaget erbjuda mig en helt ny skärm? Om man utgår ifrån att dem inte har någon likvärdig produkt till samma pris. Är det deras skyldighet? Väljer dem att återbetala en istället? Någon som vet hur det funkar eller någon som har varit med om det? Isåfall kan ni dela med er hur det gick för er och vilket företag ni köpte er produkt ifrån.

Permalänk
Inaktiv

Rent spontant får du nog pengarna tebax....

Permalänk
Medlem

Det beror nog helt och hållet på vart du köper, men t.ex. Webhallen erbjuder 14 dagars ångerrätt och ett års garanti på sina fyndvaror. Eftersom de erbjuder garanti så kan du teoretiskt sett bli erbjuden en likvärdig produkt, men om det är likvärdigt prismässigt eller prestandamässigt låter jag vara osagt. Standard är väl att man försöker reparera produkten i första hand vid eventuella problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon264921:

Hej!

Om jag köper en datorskärm som är en fyndvara för till exempel 3k och det visar sig att den lider av fel som inte står i fyndhörnans beskrivning, kommer då företaget erbjuda mig en helt ny skärm? Om man utgår ifrån att dem inte har någon likvärdig produkt till samma pris. Är det deras skyldighet? Väljer dem att återbetala en istället? Någon som vet hur det funkar eller någon som har varit med om det? Isåfall kan ni dela med er hur det gick för er och vilket företag ni köpte er produkt ifrån.

Om en fyndvara är defekt så får du pengarna tillbaka enbart. Aldrig en ny produkt. Du har inga rättigheter att få en likvärdig produkt när du köper en fyndvara.

Permalänk
Inaktiv

Om jag köper en skärm för 3k som har många kända fel vill jag veta hur det fungerar ifall jag skulle få ett dåligt exemplar.

Permalänk
Skrivet av anon264921:

Om jag köper en skärm för 3k som har många kända fel vill jag veta hur det fungerar ifall jag skulle få ett dåligt exemplar.

Då går du bara tillbaka med den och får pengar tillbaka
Var försiktig när du öppnar boxen osv så den är i bra skick när du ska lämna tillbaks

Permalänk
Medlem

Om man kör ett RMA-ärende på tex en Samsung-skärm, så får man en reparerad i utbyte, fick 2 st innan någon fungerade 100%.

Permalänk

Men den lär ju fungerar utan problem och det finns garanti samt ångerrätt så kör skulle jag säga
Annars så frågar du bara någon i butiken

Permalänk
Medlem

Köpte en projektor för många år sedan från Netonnet som någon hade provkört hemma som var en fyndvara.
Fick fel på den efter några månader och fick en ny via garantin, dock var det Epson som skickade en ny.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Om en fyndvara är defekt så får du pengarna tillbaka enbart. Aldrig en ny produkt. Du har inga rättigheter att få en likvärdig produkt när du köper en fyndvara.

Stämmer detta verkligen om fyndvarorna kommer med garanti, var i konsumentköplagen kan jag ta del av denna information?
För det jag fått höra tidigare på detta forum är tvärt om, att man har rätt att få en ny likvärdig vara.

Ta exempelvis Netonnet som exempel: Samtliga produkter har genomgått och klarat vår grundliga kvalitetskontroll vad gäller funktion och de levereras alltid med samtliga tillbehör och har alla funktioner som specificerats. Fyndvaror erbjuder vi till nedsatt pris och de säljs med samma garanti- och ångerrättsvillkor som alla andra varor.

Fick själv ett nätagg jag köpt som fyndvara utbytt mot ett nytt efter lite hjälp från forumet.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Lego Master

@anon264921:
Hur vore det om du ställde frågan till företagets egen kundtjänst? De bör ju kunna svara till 100% (well, 75% iaf) till skillnad från oss här som bara snackar utifrån erfarenhet hos ÅF som kanske inte är den du tänker handla hos.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senseye:

Stämmer detta verkligen om fyndvarorna kommer med garanti, var i konsumentköplagen kan jag ta del av denna information?
För det jag fått höra tidigare på detta forum är tvärt om, att man har rätt att få en ny likvärdig vara.

Ta exempelvis Netonnet som exempel: Samtliga produkter har genomgått och klarat vår grundliga kvalitetskontroll vad gäller funktion och de levereras alltid med samtliga tillbehör och har alla funktioner som specificerats. Fyndvaror erbjuder vi till nedsatt pris och de säljs med samma garanti- och ångerrättsvillkor som alla andra varor.

Fick själv ett nätagg jag köpt som fyndvara utbytt mot ett nytt efter lite hjälp från forumet.

Garanti regleras inte i någon lag; det är en tjänst som återförsäljare kan välja att erbjuda om de vill.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Du kanske inte ska köpa en "fyndvara" om du inte vill ha något som är defekt...Finns ju en anledning till att den återsäljs....

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem

@Ohdear:

De säljer ju inte defekta varor. Är mer restaurerade grejjer eller demo produkter som visats upp.

Permalänk
Medlem

Du kan väl lika gärna ge oss alla detaljer, vad är det för skärm, vilken ÅF och vad är det för "problem" som skärmen har? Saker som t.ex mycket clouding/blb är inget fel och du har då inte rätt till något förutom ångerrätt. Skulle gissa på att majoriteten av skärmar som är fyndvaror faller i denna kategori. Men då första kunden betalat fullpris kan denne ångra köpet och köpa en ny för samma pris, det kan ju inte du. Vill du ångra dig och köpa en ny blir det ju självklart till fullpris;)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Om en fyndvara är defekt så får du pengarna tillbaka enbart. Aldrig en ny produkt. Du har inga rättigheter att få en likvärdig produkt när du köper en fyndvara.

Vad baserar du detta på?
När man köper en produkt, fyndvara eller ej, så ingår man ett avtal om en vara som har viss funktionalitet.
Om varan visar sig vara defekt (på ett sätt som inte redan informerats om) så har du rätt att få felet avhjälpt (reparerad), eller omleverans av liknande vara. Liknande vara avspeglar inte priset, utan funktionaliteten. De kan således välja att ge dig en likvärdig fyndvara, eller en helt ny vara. Endast under speciella omständigheter (oskäligt hög kostnad för säljaren) har säljaren rätt att häva köpet och ge pengarna tillbaka. Grundregeln är att man ska få varan reparerad eller få en likvärdig/ny.

På samma sätt, om du köper ett grafikkort som är utgående ur sortimentet, till exempel ett GTX 960, och det efter en tid uppstår ett fel (som täcks av reklamationsrätten), som inte går att reparera, kan det vara så att GTX 1060 är det mest likvärdiga kortet tillgängligt (även fast det är bättre/dyrare). Ja, då kan du kräva ett sådant grafikkort. Finns ett GTX960 tillgängligt hos en annan återförsäljare (kanske till ett högre pris), så ska säljaren betala mellanskillnaden (så kallat täckningsköp), så att kunden går skadefri.

Skrivet av Senseye:

Stämmer detta verkligen om fyndvarorna kommer med garanti, var i konsumentköplagen kan jag ta del av denna information?
För det jag fått höra tidigare på detta forum är tvärt om, att man har rätt att få en ny likvärdig vara.

Ta exempelvis Netonnet som exempel: Samtliga produkter har genomgått och klarat vår grundliga kvalitetskontroll vad gäller funktion och de levereras alltid med samtliga tillbehör och har alla funktioner som specificerats. Fyndvaror erbjuder vi till nedsatt pris och de säljs med samma garanti- och ångerrättsvillkor som alla andra varor.

Fick själv ett nätagg jag köpt som fyndvara utbytt mot ett nytt efter lite hjälp från forumet.

Nej, det finns inga krav på garanti. Däremot så gäller KKL även för fyndvaror eller begagnade varor. Så man har till exempel 3 års reklamationsrätt. Vill återförsäljaren ge garanti, så får han självklart göra det.