Permalänk
Medlem

Vilket chassi?

Jag är inne på att byta chassi från mitt Phanteks P400 pga att mitt grafikkort blir varmt i denna låda. Eftersom jag har en radiator monterad i framkant flyttas varm luft över grafikkortet istället för ny luft, samt att sidoväggen kommer väldigt nära grafikkortet. Förövrigt är jag väldigt nöjd med chassit.

Jag vill gärna att så många av följande kriterier ska uppfyllas:

Öppen huvudkammare.
Påtagligt utrymme mellan sidovägg och grafikkort så att kortet kan andas.
Kunna montera radiator i toppen.
Bra luftgenomströmning.
Gärna tempererat glas.
Gärna ljuddämpande material på övriga sidor.
Fläktfilter.
Lättarbetat.
Bra kabeldragningsmöjligheter.
Gärna egen kammare för nätaggregat.
Gärna i stål/aluminium.

De chassin som jag tittat på är följande:

Phanteks Enthoo EVOLV ATX Glass
be quiet! Dark Base Pro 900
Corsair Carbide Air 740 Airflow

Är det någon av er som har något av följande chassin och kan ge råd om det är något speciellt man bör tänka på, eller har ni några andra tips på chassin som uppfyller de flesta av mina kriterier?

Ps: Priset får gärna vara under 2000 kr. För mig går funktion före det estetiska, dock vill jag gärna ha båda delar!

Visa signatur

Cpu: i7 6700k 4.6Ghz Cpukylare: Corsair Hydro H100i V2 Gpu: Palit Gtx 1080 Gamerock Premium Mobo: Asus Z170 Pro Gaming Ram: DDR4 Corsair Vengeance 16Gb 3000MHZ Chassi: be quiet! Dark Base Pro Chassifläktar: be quiet! SilentWings 3 140mm x6 Psu: EVGA SuperNOVA G2 750W Os: Windows 10 SSD 1: Samsung 970 EVO 500Gb SSD 2: Samsung 750 EVO 500Gb SSD 3: Corsair Force 3 Series 120Gb Tangentbord: Logitech G810 Mus: Logitech G900 Chaos Spectrum Hörlurar: Akg K-701 Hörlursförstärkare/DAC: Head Box S2 Digital Mic: Blue Yeti Monitor 1: Asus MG279Q Monitor 2: Dell 23" Högtalare: Q Acoustics BT3

Permalänk

@leog523: Känns inte som om det borde ha så stor påverkan att ha radiatorn monterad i framkant (talar av egen erfarenhet)...

Oavsett, kan bara ge ett omdöme på Evolve, även om jag inte ägt det med glas-fönster, så är det schysta burkar.
Det delar nog däremot ungefär samma problem som jag är rätt säker på att Corsair chassit har och det är att det är inte mycket som stoppar ljud...

Du har ju annars ett BeQuiet 900 Pro på marknaden http://www.sweclockers.com/marknad/135931-ny-ooppnad-be-quiet...

Permalänk
Medlem

@the_weird: Framförallt är det nog för att grafikkortet kommer såpass nära sidopanelen som hindrar bra luftgenomströmning. Problemet försvinner helt när jag kör utan sidopanel.

Ett idealchassi hade ju varit ett Phanteks Enthoo Evolov Atx med endast härdat glas på ena sidan och resten av sidorna ljuddämpat. Med be quiet! Dark Base Pro 900 får man ju just det... men till en lite väl saftig prislapp, något halvbökig montering och avsaknad av kammare för nätaggregat.

Visa signatur

Cpu: i7 6700k 4.6Ghz Cpukylare: Corsair Hydro H100i V2 Gpu: Palit Gtx 1080 Gamerock Premium Mobo: Asus Z170 Pro Gaming Ram: DDR4 Corsair Vengeance 16Gb 3000MHZ Chassi: be quiet! Dark Base Pro Chassifläktar: be quiet! SilentWings 3 140mm x6 Psu: EVGA SuperNOVA G2 750W Os: Windows 10 SSD 1: Samsung 970 EVO 500Gb SSD 2: Samsung 750 EVO 500Gb SSD 3: Corsair Force 3 Series 120Gb Tangentbord: Logitech G810 Mus: Logitech G900 Chaos Spectrum Hörlurar: Akg K-701 Hörlursförstärkare/DAC: Head Box S2 Digital Mic: Blue Yeti Monitor 1: Asus MG279Q Monitor 2: Dell 23" Högtalare: Q Acoustics BT3

Permalänk

@leog523: Du snackade om Bequiet så därför jag tipsade (om du nu kan knipa de för ~1500)
Har dock ingen erfarenhet av det själv men gillade deras 800 även om det var lite stort för mig (sitter nu med Define C ATX).

Lät lite på dig som om du ville ha något som underlättade bygget av en tyst burk och då går dom andra 2 chassina bort om du frågar mig.

EDIT: Vad har du för övriga enheter du ska montera? Diskar o.s.v?
Define C är annars ett hett tips även om det blir dåligt med plats rätt snabbt

Permalänk
Medlem

@the_weird: Det blev faktiskt "be quiet dark base pro 900" som du länkade från SweC marknad. Helt nytt och oöppnat för 1500 kr! Känner mig riktigt nöjd faktisk.

Tack för tipset!

Visa signatur

Cpu: i7 6700k 4.6Ghz Cpukylare: Corsair Hydro H100i V2 Gpu: Palit Gtx 1080 Gamerock Premium Mobo: Asus Z170 Pro Gaming Ram: DDR4 Corsair Vengeance 16Gb 3000MHZ Chassi: be quiet! Dark Base Pro Chassifläktar: be quiet! SilentWings 3 140mm x6 Psu: EVGA SuperNOVA G2 750W Os: Windows 10 SSD 1: Samsung 970 EVO 500Gb SSD 2: Samsung 750 EVO 500Gb SSD 3: Corsair Force 3 Series 120Gb Tangentbord: Logitech G810 Mus: Logitech G900 Chaos Spectrum Hörlurar: Akg K-701 Hörlursförstärkare/DAC: Head Box S2 Digital Mic: Blue Yeti Monitor 1: Asus MG279Q Monitor 2: Dell 23" Högtalare: Q Acoustics BT3