Philips BDM4037UW är välvd 40-tumsskärm för skrivbordet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leow:

Min arbetsgivare betalade denna skärmen till hemkontoret. Vi är båda grymt nöjda.

Bra info, även om det inte är exakt den monitorn i den här tråden
(du kanske skulle kunna kopiera ditt inlägg till denna tråd tex: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1430904-philips-bdm4350... )

Skrivet av Leow:

För en 43" rekommenderar jag att inte ha en arm. Du vill inte ha upp den. Det finns bara en höjdvinkel som är bra. En arm måste bli stor och stark för att hålla skärmen och därmed blir det dyrt.

Fast det beror ju förstås på vad det sitter för fot i original. Just för 4350 är det möjligen överkomligt (5cm är gränsfall) men andra skärmar kan ha en högre fot och då har man inte mycket val för att få ner skärmen.

Skrivet av Leow:

Sammanfattningsvis så tror jag att alla med inköpstankar skall fundera på vilken vinkelupplösning (DPI i kombination med tittavstånd om ni förstår) som önskas.

Jupp, väl sammanfattat
Vilket tittavstånd i sig som man föredrar är också en faktor. Är man tex lite äldre kan det vara oskönt att fokusera för nära, och då kan det vara skönt att ha en större skärm lite längre bort.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd

Äntligen kommer den..läste om den redan 1 september så jag har väntat...blir å köpa å ha istället för tv:n å se film på.. så slipper man licens skiten!! gött att det är VA panel så det blir riktig svärta... å snygg är den också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gode:

Kör själv med Samsung SUHDTV som datorskärm; fungerar ypperligt bra. Att spela fungerar hur bra som helst, input lag märks knappt av, inget ghosting, HDR och 12-bit panel. Att jobba med webbdesign och förenlig verksamhet fungerar även det ytterst bra. Rekommenderas!

Öhm... Vilken TV är det Samsung har väl "bara" 10-bit som bäst?

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WhiteOnyx:

Äntligen kommer den..läste om den redan 1 september så jag har väntat...blir å köpa å ha istället för tv:n å se film på.. så slipper man licens skiten!! gött att det är VA panel så det blir riktig svärta... å snygg är den också!

Du vet att ingen har rätt att gå in i din lägenhet? Du kan neka oavsett. Bara ringa upp säga du blivit av med tvn etc vid intresse. Jag kollar aldrig på svensk tv. Youtube is the shit nu för tiden, speciellt för nyheter förankrat i verkligheten.

Kan förövrigt rekommendera en boox max om man vill ha något att läsa mkt text på, ovärdelig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kebabdjuret:

Någon som har koll på hur det är att arbeta med bildbehandling på en böjd skärm? Funderar på att byta upp mig från 2*23" men är lite osäker på ifall man ska köra en stor böjd eller två mindre.

Jag gillar det inte. Horisonter o liknande böjer sig. Kanske en vanesak men ett för stort steg för mig.
Testade på en Samsung C24FG70FQU.

Permalänk
Medlem

Alltid intressant med nya skärmar ( alt. tekniska saker. )
Men om jag nu får gnälla lite...
Är 8000:- verkligen "" några enstaka tusenlappar ....""

Eller skall man se det ur perspektivet att andra skärmar kostar 100k så då.. är det billigt.

( Men är då detta samma sida som en gång såg till och var för människor som intresserade sig för hur man fixade saker... för att få ut så mycket som möjligt av så lite resurser som möjligt...
Som mixade och gjorde saker ur s.a.s. Källaren/ garaget etc. eller har denna sida blivit så fin att den har flyttat in hos Yuppies, börsmäklare och annat fint folk ? ? ?
-Så det är jag som är kvar där.. ( bland billigt och trixen, skräpet och det gamla...
och verklighet och denna sida... som vuxit och blivit finare, bättre och dyrare... )

Tänker jag åter igen efter ännu en gång sett hur " saker är billiga, kostar nästan ingen ting " men ändå utskrivs i nästan 10.000- klassen varje gång...
När missade jag eller har jag missat något; tänker jag vidare...
( och vet att de som har alltid kommer kunna...kommer göra.... att inte allt är ' så menat'
utan skrevs för att väcka intresse... etc.
- men ändå frågar i form av denna kommentar.

För att jag då tycker att vad billigt och dyrt är lite luddigt eller kanske helt enkelt har flyttat ifrån en prisklass...
till en annan.. utan att jag märkt det helt enkelt !

- Tänkte jag nu högt.

Visa signatur

Thomas.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av tal666:

För att jag då tycker att vad billigt och dyrt är lite luddigt eller kanske helt enkelt har flyttat ifrån en prisklass...
till en annan.. utan att jag märkt det helt enkelt !

Där har du nog svaret. Skärmen är billig för att ha det den har jämfört med andra skärmar med liknande specifikationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tal666:

Tänker jag åter igen efter ännu en gång sett hur " saker är billiga, kostar nästan ingen ting " men ändå utskrivs i nästan 10.000- klassen varje gång...

Det är ju förstås alltid relativt, men en sämre 4k-skärm för två år sedan kostade typ 5 ggr mer, för 20 år sedan kostade en CRT 24-tummare 20.000:- (jo, det gjorde den, i den tidens krona), så ja, denna skärm är billig i det perspektivet. Sedan kan du ju fortfarande få en 19-tummare för en tiondel av priset, vilket måste betraktas som absolut billigt.

Permalänk
Lego Master

Nämnde detta för chefen. Har tackade mig för ett gott skratt såhär tidigt på året.

Nähepp.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag hade inte köpt en stor monitor för att slippa Radiotjänst. Det är bara att strunta i att betala, vad ska de göra? Jag har inte betalat avgiften på 10 år.

Däremot så undrar jag om inte 40" är rätt mastigt som arbetsskärm. Får man inte nackspärr av att vrida skallen till slut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nukethenick:

Jag hade inte köpt en stor monitor för att slippa Radiotjänst. Det är bara att strunta i att betala, vad ska de göra? Jag har inte betalat avgiften på 10 år.

Däremot så undrar jag om inte 40" är rätt mastigt som arbetsskärm. Får man inte nackspärr av att vrida skallen till slut?

Hade gärna haft en eller två av dessa istället för de 8 st 1080p 27-tummarna (4 i bredd, 2 rader) jag sitter med idag. Rätt inställda och rätt stol/skrivbord/monitorinställningar behöver man faktiskt inte skruva på kroppen allt för mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calzon:

Hade gärna haft en eller två av dessa istället för de 8 st 1080p 27-tummarna (4 i bredd, 2 rader) jag sitter med idag. Rätt inställda och rätt stol/skrivbord/monitorinställningar behöver man faktiskt inte skruva på kroppen allt för mycket

Vad gör du på 8 separata skärmytor? Börshandel?

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Vad gör du på 8 separata skärmytor? Börshandel?

Larmövervakning (kameror, larm, passerkort osv), så alla skärmar används, om än inte fullt ut hela tiden.

Permalänk
Permalänk

Info mannen! Hur är den? bleading, död pixel?

samt viktigast. Lider den av samma som lillebror? https://www.youtube.com/watch?v=ZnPrGXG_30o

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus z97-A | Intel i7-4790K | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LP 1600 MHz 16GB | Asus STRIX GTX 1080 OC | Corsair RM750x | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackscorpioZ:

Info mannen! Hur är den? bleading, död pixel?

samt viktigast. Lider den av samma som lillebror? https://www.youtube.com/watch?v=ZnPrGXG_30o

Har inte letat eller sett några döda pixlar. Det är bleeding i hörnen när jag öppnar en svart bild, främst de nedre hörnen, men inget jag tänkt på eller ens noterat vid vanligt användande.

Angående filmen så är det inget problem på min BDM4037UW.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Skrivet av Shakermaker:

Har inte letat eller sett några döda pixlar. Det är bleeding i hörnen när jag öppnar en svart bild, främst de nedre hörnen, men inget jag tänkt på eller ens noterat vid vanligt användande.

Angående filmen så är det inget problem på min BDM4037UW.

Har du möjlighet hade jag gärna sett en bild på bleadingen i hörnen om du har möjligheten Tror många hade uppskattat. Skulle du säga att det är kraftigare än typiska skräckexemplen man sett på vissa IPS paneler eller är det mer "normalt"

Nöjd med skärmen för priset?

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus z97-A | Intel i7-4790K | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LP 1600 MHz 16GB | Asus STRIX GTX 1080 OC | Corsair RM750x | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackscorpioZ:

Har du möjlighet hade jag gärna sett en bild på bleadingen i hörnen om du har möjligheten Tror många hade uppskattat. Skulle du säga att det är kraftigare än typiska skräckexemplen man sett på vissa IPS paneler eller är det mer "normalt"

Nöjd med skärmen för priset?

Är inte hemma nu och vet inte hur mycket det ger då mobilkameran inte är den bästa (Xiaomi MI Max).

Ja, jag är helnöjd så här långt, speciellt då jag fick den för 5995 kr. Jag sitter dock bara 70 cm ifrån och än så länge känns den för stor, men antar att jag vänjer mig.

Har bara erfarenhet från budgetskärmar (TN, tror jag) tidigare. Den här är helt fantastiskt i jämförelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk

@BlackscorpioZ:

Är ledsen att göra dig besviken men det är inte min bild.
Men du kan läsa en recension av skärmen här

https://pcmonitors.info/reviews/philips-bdm4037uw/

Permalänk

Verkar ju dessvärre som skärmen har smearing problem, mest märkbart för gamers, men är detta något som dom kan fixa i någon ny firmware uppdatering tror ni ?
Är väldigt synd, skärmen verkar perfekt i övrigt.

Permalänk
Medlem

I recensionen på pcmonitors står det:

"The bottom of the screen sits ~110mm above the desk with the top of the screen ~642mm above the desk surface.
This lifts the monitor up a bit higher than the stands of this model’s predecessors, which is welcome."

Är det bra att monitorn kommer upp högre ovanför bordsytan? Jag trodde de flesta vill få ner monitorn så nära bordet som möjligt för att inte behöva titta uppåt och få ont i nacken. Hur tänker pcmonitors?

Permalänk
Medlem

Jag tycker att den är för hög. Har fått höja stolen lite.

På PCMonitors film ser "smearingen" bedrövligt ut. Provade Watchdogs 2 igen i några minuter men märkte inget då...

Får köra lite Battlefield sen och testa...

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Skrivet av Shakermaker:

Jag tycker att den är för hög. Har fått höja stolen lite.

På PCMonitors film ser "smearingen" bedrövligt ut. Provade Watchdogs 2 igen i några minuter men märkte inget då...

Får köra lite Battlefield sen och testa...

Det kan hända att dom fått något förhands exemplar ? får hoppas att det är fallet, för till och med en amatör kan se att något ser väldigt fel.
Sedan att den skulle ha mest smearing av alla skärmar han testat verkar också konstigt.. förhoppningsvis är detta något som har fixats till..
För mig är det det enda som håller till mig tillbaka från köp just nu. Får se om fler recensioner bekfräftar samma sak.

Man blir så trött.. blir aldrig något skärm köp det faller alltid på någon punkt.

Det som fattas med denna skärm är g sync stöd samt högre refresh rate.... DVI standarden dom använder för skärmen har ju stöd för det..
Visserligen är det inte IDAG speciellt använtbart med höga refresh rates i 4K såvida om man inte har et GTX Titan, men det skulle göra skärmen mer framtidssäker, och skärm tenderar man att ha i ungefär 10 år..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

Det kan hända att dom fått något förhands exemplar ? får hoppas att det är fallet, för till och med en amatör kan se att något ser väldigt fel.
Sedan att den skulle ha mest smearing av alla skärmar han testat verkar också konstigt.. förhoppningsvis är detta något som har fixats till..
För mig är det det enda som håller till mig tillbaka från köp just nu. Får se om fler recensioner bekfräftar samma sak.

Man blir så trött.. blir aldrig något skärm köp det faller alltid på någon punkt.

Det som fattas med denna skärm är g sync stöd samt högre refresh rate.... DVI standarden dom använder för skärmen har ju stöd för det..
Visserligen är det inte IDAG speciellt använtbart med höga refresh rates i 4K såvida om man inte har et GTX Titan, men det skulle göra skärmen mer framtidssäker, och skärm tenderar man att ha i ungefär 10 år..

Ja, jag vet inte. Körde lite BF4 nu. Ser inget så påtagligt som i videon. Däremot så är det säkert så att den inte är perfekt för gaming (jag har inte så mycket att jämföra med), framförallt lite för stor för FPS i multplayer.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk

@Shakermaker:

Använder du samma mode på skärmen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

@Shakermaker:

Använder du samma mode på skärmen ?

Vet inte, jag kör "smart image off".

Om jag drar en svart bild över vit bakgrund ser jag ytterst lite "svart skugga", men än så länge är det inget som stör.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk

Skärmen är ju inte "tänkt" för snabba spel överlag. Inte därför man direkt köper philipsskärmarna då de är tänkt först och främst för design och stor arbetsyta. 32-43" modellerna. De lägger kraften på färg, kontrast och de övriga.

Har den föregångaren 4065. Även om man spelade på den så var det endast strategi/turn based och ps4. I övrigt har man en klassisk 27 tums 144 hz som spelskärm när man vill lira bra och snabbt.

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus z97-A | Intel i7-4790K | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LP 1600 MHz 16GB | Asus STRIX GTX 1080 OC | Corsair RM750x | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Vet inte, jag kör "smart image off".

Om jag drar en svart bild över vit bakgrund ser jag ytterst lite "svart skugga", men än så länge är det inget som stör.

Jobbigt med två trådar så jag skriver i båda. Ändrade i inställningarna och nu ser jag inte längre skuggorna.
Smart Image = off
Smart response = fastest

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk

Vet inte hur Ni bär Er åt men jag kan i vart fall INTE få bort smearingen. Helt sjukt. Är causual-gamer på min höjd men det är sjukt jobbig smearing. Min alldeles nyinköpta skärm åker tillbaks, direkt.
Påminner väldigt mycket om en utav de första 4k tv-apparaterna som kom. Köpte en för några år sedan från LG. Så fort ngt rörde sig i bilden blev det smearing och suddigt, och så fort allt stannade upp så blev det klart och fint.

En kompis till mig var över igår och han kan nada om varken skärmar eller spel.. Han ifrågasatte det innan jag hann säga ngt..
Så att man måste vara en inbiten gamer eller ngt för att se det tror jag inte ett skvatt på. Räcker med ett par friska ögon..

Vad är meningen med 4k om det inte är klart hela tiden? Jobba i excel? För inte ens kan man glo på youtube. För problematiken gäller givetvis även när man glor filmer. Spelar inte roll vad du väljer gällande smart response/image i monitorns menyer. Samma mög hur man än gör. Har ägt föregångaren BDM4065UC och gjorde av med den pga PWM (huvudvärk). Men det var en mycket mycket bättre skärm enligt mig.

Den här skärmen är estetiskt mycket snyggare och tar faktiskt mindre plats på skrivbordet (subtilt) pga den lilla böjen. Fick dessutom ett exemplar som i alla mätpunkter hade 100% i ljusstyrka vilket borde vara unikt (jämför med de 3-4 exemplar jag hade utav BDM4065UC). Så grymt synd att man inte kan använda skärmen till rörligt material. Sätter man Smart Response till fastest så försvinner absolut INTE smearingen. Men det blir marginellt bättre. Dock så får man effekten att bilden smearing fortfarande, men samtidigt så blir många detaljer överskarpa. Stannar man sedan upp (ex när man spelar fps) så stabiliseras bilden igen och blir normalt skarp. Tänk dålig fokusering på bakgrunden typ flimrigt-hållet, och så stannar man så voila. Normalt igen. Men så fort man själv rör sig eller springer eller något annat i bilden rör sig... Samma visa.

Min version utav skärmen är tillverkad i juni 2017...

Permalänk
Medlem

Jag tycker den fungerar för video, men inte håller måttet i spel.

Köpte därför en X34:a för spel och tänkte sälja Phillipsen. Dock är bilden och arbetsytan fantastisk så jag behåller den nog för all användning utom spel.

Jag tycker mig se "rutor" i X34:ans bild. Gissar att jag anpassat synen till den högre upplösningen och inte kan undgå att se hur låg upplösning annat än 4K är?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1