Permalänk
Medlem

Bästa golvmoppen?

Nu kommer det här låta kanske konstigt, men jag har fått in ett önskemål att köpa en riktigt bra golvmopp till hushållet.
Så därav min fråga:
Vilken/vilka är de bästa golvmopparna för rimliga pengar? Vad kan en 1337 golvmopp kosta?
Har denna vecka på mig.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Valfri modell med mikrofiber att torka med.
Sen om du vill ha en platt eller mer "gammal mopp" är väl valfritt, men kör själv med en platt modell.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Valfri modell med mikrofiber att torka med.
Sen om du vill ha en platt eller mer "gammal mopp" är väl valfritt, men kör själv med en platt modell.

De av den gamla varianten har jag hört är mindre hygieniska pga att man inte får det lika torrt men det kan mycket väl vara påhitt av säljare som vill sälja nytt.

Jag kan rekommendera en platt jag med, bör inte spela så stor roll vilken utan ta en som känns stabil i handtaget.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Tycker personligen att en klassisk "mopp" a´la dreadlocks är totalt värdelös.

Kör en sådan här:
http://www.clasohlson.com/se/St%C3%A4dmopp-Smart-Microfiber/3...
sedan har du olika microfiber moppar till dem.
Börja med en långhårig lite fluffig variant för att snabbt damma av och sedan gå på hardcore blå korthårig för att få bort smutsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regert:

Har denna vecka på mig.

Haha, hårda bud. Låter som du riskerar ett nackskott om du misslyckas med detta ytterst viktiga uppdrag.

Permalänk
Rekordmedlem

En skurmaskin, helst självkörande om det ska vara den 1337 pimpade versionen.
Men det finns små handjagare också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Föredrar en platt med mikrofibrer också. Tycker moppar av gammeldags modell mest viftar runt skiten, med en platt modell känns det som att man kan vara mer säker på att där man varit en gång är det rent.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Inaktiv

Här har du den bästa, vi kör med den på jobbet "Skurar runt cnc maskinerna varje dag"
Inga trådar eller ludd lossnar samt är väldigt tålig.

Och köpte hem en ochså och är helt underbar.

http://diskbolaget.se/forbrukningsvaror/stadmaterial-1/

De svabbgarnen man köper på mataffärerna så lossnar trådarna och man har de i hela lägenheten.

Permalänk
Medlem

@anon190792: haha! Mer klockrent blir det inte, like på den kommentaren!

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Spiffman:

Tycker personligen att en klassisk "mopp" a´la dreadlocks är totalt värdelös.

Kör en sådan här:
http://www.clasohlson.com/se/St%C3%A4dmopp-Smart-Microfiber/3...
sedan har du olika microfiber moppar till dem.
Börja med en långhårig lite fluffig variant för att snabbt damma av och sedan gå på hardcore blå korthårig för att få bort smutsen

Skulle du säga att den får betyget "Toppklass"? Hur många RPM (Rooms per Minute) klarar den?

Behöver en mopp jag med nämligen

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

@headphoneninja: Inte riktigt så illa. Men något åt det hållet.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Jag är också på jakt efter en ny golvmopp, helst utan rgb och annat "bling" om det finns sådana produkter år 2017..

Edit: helst ska den finnas på en av de större kedjorna så man inte blir blåst av säljaren, finns det reviews att läsa om de olika modellerna någonstans? Såg att någon nämnde rpm (rooms per minute) hur viktigt är det i sammanhanget?

Permalänk
Medlem

Köp en kärcher ångtvätt eller liknande istället.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur folks skrivbord ser ut på detta forumet så tror jag att det hade varit uppskattat om Sweclockers började recensera städartiklar.

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att nämna att för hardcore mopping så ska man inte välja en teleskop variant utan välj istället ett fast skaft.
Lämnar man teleskopskaft i duschen eller liknande så brukar vatten hitta in och det kan bli droppar av någon otrevlig sörja då det brukar ha någon satans olja eller fett i dem

Permalänk
Medlem

@Bozzeta: Hehe. Det hade varit något. Dock skulle elräkningen säkert gå upp mer än om man hade en liten miningfarm hemma.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Skrivet av Spiffman:

Tycker personligen att en klassisk "mopp" a´la dreadlocks är totalt värdelös.

Kör en sådan här:
http://www.clasohlson.com/se/St%C3%A4dmopp-Smart-Microfiber/3...
sedan har du olika microfiber moppar till dem.
Börja med en långhårig lite fluffig variant för att snabbt damma av och sedan gå på hardcore blå korthårig för att få bort smutsen

har både den klassiska dreadlock modellen och den du länkade.

föredrar dreadlocks då jag inte gillar systemet med att behöva vrida ur trasjäkeln med händerna varannan meter för att få ur skiten i vattnet istället för att bara dra runt det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@anon200632: Tack för tipset. Det var uppskattat!

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Svårt att veta. Men köp den på Inet. Den butiken verkar vara bäst här på sweclockers

RGB Mopp med fri frakt och pingvinstång, endast 1999:-

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

1. Köp ett moppstativ.

2. Köp en platta till 40cm eller 60cm moppar. (Bestäm själv vad som passar dig bäst)

3. Köp 2-3 moppar i den storleken, helst med korta strån längst ut och med microfiber i mitten.
De kan tvättas i 90 grader utan problem.

4. Använd 4-5 droppar(!) i en hink med vatten, mosa ner mopparna och vrid ur vätskan.
Överdosera inte. Det blir inte renare för att du häller i massa rengöringsmedel till att moppa ett normalt nedsmutsat golv.
Istället blir det flammigt och fult av för mycket rengöringsmedel.

5. Börja moppa.
Se denna video vid 0:35 hur du skall moppa. Dvs inte släppa smutsen utan dra den mot dig hela tiden.
https://www.youtube.com/watch?v=uyHGyE_vNtY

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness:
äsch den assimilerar ju all smuts med högst en vridning per rum

Permalänk
Medlem

Personligen gillar jag garnmopp. Kör klassisk hink med urvridare och rejält med Grummes grönsåpa till det.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

@Yorgo_: Kul att se att någon vet vad som är det bästa. Håller med dig till fullo. Minimopp/mopp är bra till vissa golv/tillfällen men oftast så räcker en platta, och den sorten du visade är riktigt bra. om man inte är så skitig av sig så fukta en plattmopp med mikrofiber i mitten och det blir tillräckligt. man behöver inte blöta golvet. klassiska moppar drar ofta runt skiten bara, helst om man inte "vänder" på moppen i varje svep.

Folk köper Kemprodukter och dränker sina golv med. Tror att det blir renare av en skvätt till.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Se GreveFrogs inlägg ovan. En vanlig hederlig gammal garnmopp är det enda som funkar om du frågar mig. Man måste ha lite tyngd som ger kraft mot golvet, alla "moderna" konstruktioner är alldeles för lätta.

Kör också såpa för doftens skull, luktar så jävla gott efter städningen. Skillnaden mellan gul- och grönsåpa är bara färgen idag, att man ens säljer olika färger handlar typ om att inte rubba gamla husmödrars cirklar. Ta det du hittar först i hyllan.

@Lagers fast det gör man ju per automatik, ungefär som när man torkar bordet med trasa Om man dessutom dammsuger innan man moppar, vilket man väl i de flesta fall gör, finns det inte så mkt löst mög som kan fara iväg.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

@kaput: På de 6 åren jag var städade fick jag lära många att svepa på rätt sätt, många som bara kör fram och tillbaka och lägger skiten i hörnen. Många nya visste inte alls hur man hanterade den platta moppen heller. Många hade så mycket kem i både maskiner och i mopparna så det la sig som en tjock hinna på golven. Så kunskapen är inte så stor bland befolkningen/många städare.

Om man är noga med dammsugningen så stämmer det att inte så mycket hamnar i hörnen, men mer om man inte "vänder" på moppen. Om man vill ha en klassisk minimopp med garn så fungerar de bra de med. Bara man inte tar för mycket kem och drar ur så de inte blir för blöta. Fördelen med microfiber är att man inte behöver ta i så mycket.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

1. Köp ett moppstativ.

2. Köp en platta till 40cm eller 60cm moppar. (Bestäm själv vad som passar dig bäst)
http://www.papyrussupplies.com/MEDIA_CustomProductCatalog/m2171078_small_supplies_supplies_533187_small.jpg

3. Köp 2-3 moppar i den storleken, helst med korta strån längst ut och med microfiber i mitten.
De kan tvättas i 90 grader utan problem.
https://images.tctc.se/vg65vw3yhq0bjv5shxog48jykeiqm03n.jpg

4. Använd 4-5 droppar(!) i en hink med vatten, mosa ner mopparna och vrid ur vätskan.
Överdosera inte. Det blir inte renare för att du häller i massa rengöringsmedel till att moppa ett normalt nedsmutsat golv.
Istället blir det flammigt och fult av för mycket rengöringsmedel.

5. Börja moppa.
Se denna video vid 0:35 hur du skall moppa. Dvs inte släppa smutsen utan dra den mot dig hela tiden.
https://www.youtube.com/watch?v=uyHGyE_vNtY

Här har vi en som vet hur man städar och gör rent. Den klassiska dreadlockmodellen kanske funkar på ett smutsigt verkstadsgolv men hemma är den förlegad och ineffektiv.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Hela sweclockers kan städa en dator med förbundna ögon och ihopknutna pungkulor,
men ni verkar ta mig fan aldrig ha städat era golv.

Finns bara ett alternativ:

Mopptofflor. Roligare blir det inte.
https://www.funstuff.se/produkt/Mopptofflor

Permalänk
Medlem

Jag föredrar en ångmopp. Har man tuffare fläckar på golvet, tex i köket, kan man behöva gnugga rätt rejält med traditionell mopp. Ånga löser upp det direkt!

Skrivet av Baptisten:

Hela sweclockers kan städa en dator med förbundna ögon och ihopknutna pungkulor,
men ni verkar ta mig fan aldrig ha städat era golv.

Finns bara ett alternativ:
https://www.funstuff.se/uploads/thumbnails/2d52bf0671073224bf10d30f4f64b34f7348126b_580x580.jpg

Mopptofflor. Roligare blir det inte.
https://www.funstuff.se/produkt/Mopptofflor

Men då måste man ju resa på sig. Jobbigt.

Jag synar dina tofflor och höjer med en självgående mopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Jag föredrar en ångmopp. Har man tuffare fläckar på golvet, tex i köket, kan man behöva gnugga rätt rejält med traditionell mopp. Ånga löser upp det direkt!

Men då måste man ju resa på sig. Jobbigt.

Jag synar dina tofflor och höjer med en självgående mopp.

https://presenttips-se.s3.amazonaws.com/cached/gifts/272505/s300_image20150824-3-1c9sem5.jpg

Hahaha! Nästan så att man ska köpa sig en sådan. Hem och tillverka en unge till kanske, om jag kom ihåg hur man gjorde.

Permalänk
Medlem

Ta det som känns bäst för dig, en med rastaflätor, en microfluffmopp eller en platt då allt funkar men se till att hålla dom i bra hygieniskt skick, när du använt så tvätta och låt torka bra.
Själv föredrar jag en platt sådan så köper man så man har ett par utbytbara och håller efter så är det inga problem.