Nvidia uppdaterar äldre Shield TV-enheter med Android 7.0

Permalänk
Melding Plague

Nvidia uppdaterar äldre Shield TV-enheter med Android 7.0

Den två år gamla Shield TV från Nvidia uppdateras med ny mjukvara, vilken bland annat lägger till stöd för HDR och möjligheten att strömma spel och video i 4K-upplösning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så har ni en bild på Nvidia Shield plattan till artiklen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Osten87:

Så har ni en bild på Nvidia Shield plattan till artiklen

Haha, oops. Fixat!

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Nu är det en bild på den nya Shielden.

Inte för att det spelar så jättestor roll..

Permalänk
Medlem

Någon som har en Shield TV och vet hur ofta det pytsas ut (säkerhets)uppdateringar? Android har länge varit proppfullt med säkerhetshål så om de uppdaterar väldigt sällan är det inte intressant.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Hm, vad jag förstår av artikeln så får man betala för att streama från sitt eget 1080-kort?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Hm, vad jag förstår av artikeln så får man betala för att streama från sitt eget 1080-kort?

Då missförstår du. Det finns en tjänst som heter GeForce NOW där man streamar från maskiner som har 1080.
Men om du själv har ett Geforce kort så kan du streama från din egna dator gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Någon som har en Shield TV och vet hur ofta det pytsas ut (säkerhets)uppdateringar? Android har länge varit proppfullt med säkerhetshål så om de uppdaterar väldigt sällan är det inte intressant.

Alla changelogs finns tillgängliga här:
https://shield.nvidia.com/support/nvidia-android-tv/release-n...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Någon som har en Shield TV och vet hur ofta det pytsas ut (säkerhets)uppdateringar? Android har länge varit proppfullt med säkerhetshål så om de uppdaterar väldigt sällan är det inte intressant.

Nvidia är en av de bättre om inte den bästa på att integrera säkerhetsuppdateringar av alla Android-tillverkare.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

både den gamla och nya shield är i princip identiska till hårdvaran ändå så inte så konstigt.

Permalänk
Avstängd

Kanske oft, men..Är det endast Nougat som får tillgång till Vulcan, eller har MM 6.0 också tillgång till Vulcan? Vulcan ska ju ge en liten prestandaknuff i spel säger de.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

@Fisken1986: Man måste ha minst API 24 (Nougat 7.0), och så måste enheten (dvs GPUn) stödja Vulkan också.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

både den gamla och nya shield är i princip identiska till hårdvaran ändå så inte så konstigt.

Jag har en intressant fråga angående detta. Försökt få svar innan på andra forum men vart lite luddigt..
shield gen.1 har HDMI 2.0 medan shield gen.2 har HDMi 2.0b .
Om de har identisk hårdvara eller inte så är det varjefall tänkt att shield gen.1 ska kunna spela 4k 60hz och HDR vilket som jag förstår det, kräver HDMI 2.0a . Så har shield gen.1 HDMi 2.0 , HDMI 2.0a eller HDMI 2.0b .. ?

Allt man kan få fram är HDMI 2.0 ... 2.0a skall kunna uppdateras till 2.0b via mjukvara som jag förstått det men 2.0 ska inte kunna bli 2.0a eller b via mjukvara...

Någon som har koll?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kirkunit:

@Fisken1986: Man måste ha minst API 24 (Nougat 7.0), och så måste enheten (dvs GPUn) stödja Vulkan också.

Okej, tack.

Jo, jag har kollat upp, enligt deras hemsida så ska min GPU i min SM-T850 platta ha stöd för Vulcan.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Jag har en intressant fråga angående detta. Försökt få svar innan på andra forum men vart lite luddigt..
shield gen.1 har HDMI 2.0 medan shield gen.2 har HDMi 2.0b .
Om de har identisk hårdvara eller inte så är det varjefall tänkt att shield gen.1 ska kunna spela 4k 60hz och HDR vilket som jag förstår det, kräver HDMI 2.0a . Så har shield gen.1 HDMi 2.0 , HDMI 2.0a eller HDMI 2.0b .. ?

Allt man kan få fram är HDMI 2.0 ... 2.0a skall kunna uppdateras till 2.0b via mjukvara som jag förstått det men 2.0 ska inte kunna bli 2.0a eller b via mjukvara...

Någon som har koll?

HDMI 2.0a enligt detta: https://www.reddit.com/r/AndroidTV/comments/5m7u4s/shieldtv_m...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

tack för länken!
Weird absolut enda sätllet jag sett HDMI 2.0a och inte 2.0 för Gen1

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kurri:
Skrivet av SeF.Typh00n:

Nvidia är en av de bättre om inte den bästa på att integrera säkerhetsuppdateringar av alla Android-tillverkare.

Ok, tackar! Då blev en Shield TV intressant för mig.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Men det är ju ändå en gammal version dom uppdaterar till.
Senaste Androidversionen är 7.1.1.

Permalänk
Medlem

Känns som bra beslut att jag köpte steam link för mindre än 10% av priset för denna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Känns som bra beslut att jag köpte steam link för mindre än 10% av priset för denna

Är inte Steamlink bara till för streaming (den är inte stand-alone)? T.ex Chromecast vs. Apple TV.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Hur är det idag med Shield TV, är dom helt klockrena? Vet att hårdvarumässigt har de varit superbra sen dag 1, men mjukvarumässigt var det sådär i början. Men det är väl alltid så med en ny produkt. Jag är intresserad av att kunna köra Plex app (har Plex Server i NASen), Youtube (1080p 60Hz) och eventuellt kunna streama spel från datorn. Har ett Geforce GTX 970, så det bör väl funka.

Min TV som är från 2012 har hittills fått tjäna som mediaspelare via sin Plex-app och youtube-app i smartTVn, smidigt med att bara han en fjärrkontroll . Men under sista halvåret har det dykt upp fler och fler filmer mm som är i format som TVn inte klarar att spela upp, det handlar oftast om att ljudet är kodat i nått som TVn inte klarar, och då blir det transkoding för NASen, vilket den inte klarar till 100% i filmer med fullHD. Eller så är det H265 komprimering, och det klarar den inte heller.

Har varit intresserad av nVidia Shield TV sen den kom ut på marknaden, men har inte kommit till skott att köpa någon eftersom jag har varit nöjd med TVns inbyggda funktioner. Sen tyckte jag det verkade snålt att de inte skickade med fjärrkontrollen. Men det ser ut som att den följer med om man köper version 2 idag!?

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Skrivet av Nisse977:

Hur är det idag med Shield TV, är dom helt klockrena? Vet att hårdvarumässigt har de varit superbra sen dag 1, men mjukvarumässigt var det sådär i början. Men det är väl alltid så med en ny produkt. Jag är intresserad av att kunna köra Plex app (har Plex Server i NASen), Youtube (1080p 60Hz) och eventuellt kunna streama spel från datorn. Har ett Geforce GTX 970, så det bör väl funka.

Min TV som är från 2012 har hittills fått tjäna som mediaspelare via sin Plex-app och youtube-app i smartTVn, smidigt med att bara han en fjärrkontroll . Men under sista halvåret har det dykt upp fler och fler filmer mm som är i format som TVn inte klarar att spela upp, det handlar oftast om att ljudet är kodat i nått som TVn inte klarar, och då blir det transkoding för NASen, vilket den inte klarar till 100% i filmer med fullHD. Eller så är det H265 komprimering, och det klarar den inte heller.

Har varit intresserad av nVidia Shield TV sen den kom ut på marknaden, men har inte kommit till skott att köpa någon eftersom jag har varit nöjd med TVns inbyggda funktioner. Sen tyckte jag det verkade snålt att de inte skickade med fjärrkontrollen. Men det ser ut som att den följer med om man köper version 2 idag!?

Fick hem min Gen 2 förra veckan (Pro varianten med fjärrkontroll och 500GB disken), och även jag har en dedikerad dator som kör PLEX server, och det funkar prima. Kör PLEX nästan dagligen, och har tidigare kört mest via en laptop trådlöst med HDMI till receivern. Även det funkade utan problem.

Kunde inte hitta en ledig nätverkskabel för att testa 4K HDR fullt ut. De som jag hade gick fint att strömma trådlöst, men laggade på ett klipp (en SONY reklam, skjuten med deras 4K kamera). Där försvann ljudet stundtals, och bilden stannade till, men eftersom de andra 4K klippen gick att spela upp utan problem, så tror jag att det löser sig om man kör trådbundet.

Införskaffade denna mest av att ha allt under "ett tak". Har tidigare vissa appar som funkar helt ok, både i blurayspelaren (Panasonic DMP-UB900 samt TV:n, TX-55CX800E), men användargränssnitten är lite väl bökiga, och lite väl många knapptryck innan man kommer fram, därav Shield TV. Kul med att den har en inbyggd Google Chromecast funktion också, vilket jag helt missade, men ändå inte riktigt var i behov av, då jag redan har Gen 1, 2 och 3 av Chromecast'arna.

Fjärren är ett mirakel att använda, jäkligt lätt och smidig. Har testat att streama ett bilspel från datorn, och det finfint också. Har ett par andra spel, mest Battlefield, fast dessa gillar jag mer framför datorn, så dessa har jag inte testat. Ville ha denna mer som en media-streaming enhet, med fjärr för att slippa använda mobil eller surfplattan som fjärr.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem

@GambitSWE:
Tack för svar! Intressant

Själv kör jag trådbundet, så det är nog inga problem på den fronten.
Jasså, får man bara med fjärrkontrollen om man köper pro versionen?

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

@Maysay: den speglar 'bara' av datorn, smart tv har jag redan

Permalänk
Skrivet av Nisse977:

@GambitSWE:
Tack för svar! Intressant

Själv kör jag trådbundet, så det är nog inga problem på den fronten.
Jasså, får man bara med fjärrkontrollen om man köper pro versionen?

Har inte koll på Gen 1, men du bör få med en fjärrkontroll oavsett vilken version du kör (Gen 2), 16GB eller Pro (500GB). Det som skiljer sig utöver är väl att Pro har en micro-usb 2.0 utöver de två gemensamma USB 3.0, samt MicroSD-kort plats och IR-mottagare. Sedan är väl storleken lite större på PRO varianten pga lagringsutrymmet inuti.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

@GambitSWE:
Jasså, får man bara med fjärrkontrollen om man köper pro versionen?

Skrivet av GambitSWE:

Har inte koll på Gen 1, men du bör få med en fjärrkontroll oavsett vilken version du kör (Gen 2), 16GB eller Pro (500GB). Det som skiljer sig utöver är väl att Pro har en micro-usb 2.0 utöver de två gemensamma USB 3.0, samt MicroSD-kort plats och IR-mottagare. Sedan är väl storleken lite större på PRO varianten pga lagringsutrymmet inuti.

Förutom det Gambit säger så verkar inte fjärren vara samma modell på "Slim" och Pro. Pro ska ha samma fjärr som den man kunde köpa till gen1, vilket tydligen har uppladdningsbara inbyggda batterier och 3.5mm ljudutång(?). Medans slim saknar detta.

Ska hämta ut min V2 16GB om ett par timmar.. sugen!

Permalänk
Medlem

Hmm, om man vill ha icke-pro kanske man lika gärna kunde leta reda på en begagnad generation 1 MED fjärrkontroll Då får man den bättre fjärren och microSD kortplats, men samma hårdvara.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Skrivet av Squallie:

Förutom det Gambit säger så verkar inte fjärren vara samma modell på "Slim" och Pro. Pro ska ha samma fjärr som den man kunde köpa till gen1, vilket tydligen har uppladdningsbara inbyggda batterier och 3.5mm ljudutång(?). Medans slim saknar detta.

Ska hämta ut min V2 16GB om ett par timmar.. sugen!

Det kan ju faktiskt stämma. Kollade en amerikansk video-recension, och "nissen" var också lite förvånad när han packade upp enheten att fjärrkontrollen inte hade någon ladd-ingång, till skillnad från det han hade sett tidigare (antar att han varit på CES eller liknande och sett PRO-fjärren).

Undrar då hur man laddar "Slim" modellens fjärr?

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem

@GambitSWE:
Det är väl nått AAA batteri i den räknar jag med. Eller hur liten är den?

Såg att Inet säljer den gamla Shield TV med fjärrkontroll för 2489kr, blir nog svårsålt

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Rätt surt att den nya v2 inte ens stödjer VP9 profile 2/3. känns rätt relevant 2017.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Core i5 8600K | ASUS PRIME Z370-A | Nvidia Geforce GT1030 | Samsung NVMe 960 EVO 500GB