Permalänk
Medlem

Det här med Ubiquiti

Läser lite här och var att Ubiquiti ska vara det som gäller om man ska bygga nätverk hemma, så prisvärt, lovordat och bra på alla sätt. Nästan så det är en folkrörelse kring detta märke.

Men vad är det som gör det bättre än exempelvis en vanlig Asus RT-AC66U med Merlin firmware? Prismässigt verkar det ju dyrare att köpa Ubiquiti-utrustning för motsvarande prestanda om man vill ha trådlöst och hela den biten.

Frågar därför att jag haft min Asus RT-AC66U nästan 4 år utan ett enda problem på något vis och idag får man loss en ny för knappt 1200. Om man leker med tanken att min nuvarande router brinner upp idag, ska jag ersätta den med en likadan eller satsa på Ubiquiti istället och i så fall varför?

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Permalänk
Medlem

Så som jag förstår det och anledningen till jag är sugen på det är deras seamless transfer mellan APs.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

För min del så behövde jag en AP mellan våningsplanen i trappan, att bara dra en nätverkssladd och slippa strömsladd är guld värt.
Kommer även skaffa edgerouter sedan då prestandan i dem verkar vara riktigt trevliga!

Visa signatur

| Intel i7 10700K | Gigabyte RTX 3090 Waterforce |
| 32gb Ram | 250gb 970 EVO & 1TB 860 Evo |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk
Medlem

Jag har med använt en AC66U problemfritt i många år, men när det blir hus nu så byter jag till Ubiquiti. Det blir en Edgerouter X SFP och 2 AP AC Lite och största anledningen till bytet är att jag kommer behöva 2 punker för trådlöst. Dock föreslås Ubiquiti för mycket i detta forumet.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Men vad är det som gör det bättre än exempelvis en vanlig Asus RT-AC66U med Merlin firmware?

Det är trådlös access punkt förslag och inte allt-i-ett lösning med NAT/DHCP/Routing, och därför de kan prestera bättre för de fyller bara en funktion och inte en låda för allt.

Permalänk
Inaktiv

Det beror på vad du har för behov och hur mycket du vill lägga ner på Wi-Fi. Jag har själv inte Ubiquiti så det jag skriver nu är bara en känsla (iaf. någon skulle hoppa på en)

Ubiquiti har mer funktioner, och dessa är sprida på flera enheter. Ubiquiti gör inga routrar som kombinerar router, wifi, firewall och switch som din Asus gör. Du behöver köpa flera enheter och konfa mer prylar men å andra sidan får du mer kontroll över saker.

Det kan du göra med andra tillverkare också, Ubiquiti är inte på något sätt unika, det som dock är rätt unikt är att man får väldigt mycket för pengarna om man vill ha andra funktioner.

Jag kör en Cisco accesspunkt, den kostade 2.500 tror jag, betydligt mer än vad gemene man lägger på wi-fi, min switch vill jag inte berätta vad den kostar, inte min brandvägg heller. Men jag är inte beroende av feta lyxiga buggiga GUI och firmware.

Men om din router fungerar så skulle jag inte byta ut den, 4 år är ingen lång tid.

Permalänk
Medlem

Ubiquiti rekommenderas ut från kraven folk ställer. Du får enterprise funktionalitet för pengar en vanlig användare kan betala.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Tack alla för era svar. Klart fördelaktigt att kunna expandera vid behov och bara köpa det man behöver utan att betala för sånt man inte använder. Att sedan kunna slippa separata strömkablar är ju helt klart en uppskattad finess. Ska helt klart ha detta på radarn när det är dags för en ny nätverksinfrastruktur.

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pelegrino:

Så som jag förstår det och anledningen till jag är sugen på det är deras seamless transfer mellan APs.

Asus har AP's som tillåter det nu också. De funkar även tillsammans med många av Asus routers. Så har man en RT-AC66U kan man mycket väl komplettera den med tex en RP-AC66 och få överlämning mellan router och ap.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

En stor fördel med deras AP är att de är väldigt diskreta, så det är mycket lättare att placera dem på ett centralt ställe i huset.
Led ringen i dem går också att stänga av så det ser bara ut som en lite större brandvarnare om man har den i taket.
Det är ju inte alla som vill något som liknar ett jätte spindel synligt.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

@MadMantiz: Som svar på @Prelatur så att inte "oinvigda" tror att allt är perfekt.

Man behöver köra en separat mjukvara vilket inte alltid kanske är lika smidigt som ett integrerat web-ui som många enheter har idag.
Det går att köra med en "app" i telefonen men då förlorar du en hel del funktioner som du kanske vill ha, eller inte.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Prelatur:

En stor fördel med deras AP är att de är väldigt diskreta, så det är mycket lättare att placera dem på ett centralt ställe i huset.
Led ringen i dem går också att stänga av så det ser bara ut som en lite större brandvarnare om man har den i taket.
Det är ju inte alla som vill något som liknar ett jätte spindel synligt.

Inte för att vara den nu men de flesta AP som är för Enterprise har rätt snygg design Cisco, HP/Aruba är alla vita och de flesta är runda. Alla är i princip tänka för att sitta i taket (Antennerna har den orienteringen för takmontage)

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@MadMantiz: Som svar på @Prelatur så att inte "oinvigda" tror att allt är perfekt.

Man behöver köra en separat mjukvara vilket inte alltid kanske är lika smidigt som ett integrerat web-ui som många enheter har idag.
Det går att köra med en "app" i telefonen men då förlorar du en hel del funktioner som du kanske vill ha, eller inte.

Har man bara en accesspunkt och inte har för avsikt att använda captive portal mm för gäst-tickets så går det utmärkt att köra utan Unifi Controller igång.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Är ingen nätverksguru utan en som för några månader börja intressera mig för att få till en bättre WiFi hemma. Min setup då var/är en äldre D-Link router som stod på nedervåningen i ena änden av huset och med en D-Link AP i andra änden och på övervåningen. Började då kolla på ett nytt upplägg bl.a. för att vi kommer få fiber i huset inom kort.

Oavsett funderingar kom alltid Ubiquiti upp i svaren och funderade lite mer på detta med ny router och några Unifi AP's.

Resultatet vart faktiskt en snik-variant genom att jag köpte en Unifi AC LR som monterades i taket mitt i huset på övervåningen. Nu hade jag redan en nätverkskabel dragen till övervåningen och kopplade in den med medföljande PoE-adapter, installerade en mjukvara (Controller) på en dator.
Kopplade ur D-Link AP samt stängde av WiFi:n i befintliga routern. Kör idag bara på Unifi AP:n kopplad till den äldre D-Linken utan problem och ingen av barnen säger att de har några problem med deras enheter (telefon, plattor, dator mm).

Som det är just nu tror jag inte ens att jag kommer skaffa ny router när fibern blir inkopplad.
Nu flyttar vi inte någon data mellanenheterna utan WiFi används för internet och hastigheten lär nog också bara bli 100/10 för fibern.

Uppstarten av Unifi'n var inte heller så krångligt som jag trodde utan jag rekommenderar verkligen dessa AP's. Ett I-landsproblem jag fått är att jag bara för att man kan skulle vilja ha en dator igång hela tiden bara för att se statistik på vilka enheter mm som förbrukar mest data mm genom Unifi Controllern. Som parantes kan jag nämna att Chromecasten tar mer data än man tror trots att den inte körs...

Nu kanske inte detta är det bästa svaret, men jag är riktigt nöjd med denna AP!

/ E

Permalänk
Medlem

Jag har två stycken Unifi AP. Innan det körde jag alltid routerns inbyggda WiFi.

Kort och gott: Har aldrig upplevt så stabilt och välfungerande wifi (+ bra räckvidd) någonstans som med Ubiquiti's prylar.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Igår beställde jag en Ubiquiti EdgeRouter PoE samt en Ubiquiti Unifi AP-AC Pro, inte för att jag är missnöjd med min Asus-router men mest för att det är kul att byta

Jag har stora förhoppningar på Ubiquiti, får återkomma om inte det infrias!

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Erxon:

Ett I-landsproblem jag fått är att jag bara för att man kan skulle vilja ha en dator igång hela tiden bara för att se statistik på vilka enheter mm som förbrukar mest data mm genom Unifi Controllern. Som parantes kan jag nämna att Chromecasten tar mer data än man tror trots att den inte körs...

Jo jag bytte även upp mig från att ha kört två ASUS-routrar som AP'n, N66U fick gå i pension på övervåningen och ersattes av en Unifi AP-AC-Lite, mycket bra blev det!

"I-landsproblemet" kom jag på lösningen för.... Jag har en Raspberry Pi med Debian samt Observium (övervakar nätverket), jag installerade Unifi-controllern med Debian/Ubuntu-paketet och det hoppade igång.

Ser hyfsat ut resusrsmässigt, CPU/RAM, sen kör jag Unifi-appen med min Android så är I-landsproblemet väck, en äkta nördlösning

http://imgur.com/a/uxTdp

Vad Chromecast surrar med Google om vete tusan... ?

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Ubiquiti Network ger dig Enterprise-prestanda för en billig peng. Många kan vara allergiska mot att installera en controller på sin dator, men komplettera med en Cloud Key så kan du styra alla enheter i UniFi-systemet via en dedikerad kontroller som även har hybrid cloud -teknik vilket gör att du även kan fjärradministrera ditt UniFi-systen.

Med AC Pro eller liknande kommer du så nära Zero Handoff du kan utan att betala ciscopriser. Stora fördelen är ju att du kan bygga ut systemet med lätthet. Dock så är ju inte Ubiquiti ämnat för konsumentmarknad utan enterprise.

Man har ju börjat närma sig konsumentmarknaden genom att kunna konfigurera via appar samt att de släppt AmpliFi för privatkonsumenter.

Jag kör båda systemen och aldrig någonsin varit missnöjd. Jag har köpt samtliga prylar från EVXAB som alltid verkar ha hemma på lager och varit hjälpsamma.

Jag installerade även AmpliFi HD hos en bekant relativt nyligen och dom har aldrig haft en så bra upplevelse som nu, värt att tillägga att de hade en D-Link router för 3000:- som var totalt skräp i jämförelse. Nu finns täckning i hela huset på två plan och bra hastighet vart man än befinner sig så det kan jag rekommendera för de som söker en enklare lösning utan massa krusiduller.

Permalänk

Har kört med deras prylar i 9 månader och de fungerar klockrent och få grejjer jag har varit så nöjd med innan. Har controllern på en dator, 2 AP´s och 3 switchar. Grymt lätt att kunna styra allt från telefonen eller plattan, se statistik över nätverket, kunna ställa om alla inställning, byta ip på enheter och MASSOR med andra trevliga funktioner.

Tror det är svårt att förstå skillnaden och vad får gentemot en konsument allt-i-allo enhet som en ASUS innan man själv har testat grejjorna. Kör även ett 10 tal kameror från Ubiquiti som fungerar klockrent.

Permalänk
Medlem

Tips: LR har mer riktade antenner (mer räckvidd ger dig sämre spridning), för lägenheter räcker AC lite bra. Själv kör jag på Pro men det är för att den är 48V samt har snabbare radio (3xmimo).

Vi kör bara med ubiquiti grejer på jobbet (åt kunder) och dom gör det så lätt och kostnadseffektivt.

Fördelen med en separat router+accesspunkt är att du slipper sätta routern mitt i lägenheten/huset. Dom är fula och ofta svarta med nästan gaming-nivå av LED's och antenner. En AP kräver 1 kabel och är inte stor alls. Då kan man ha en i vardagsrummet (där man kanske är mest) och fler efter behov, utan att göra kabeldragandet till en mardröm. Vill man sen uppgradera sin router (inte för att en edgerouter kommer begränsa dig såvida du inte går över 1000mbps internet), så kan man göra det utan att göra om allt infrastruktur.

Ubnt har sen massa andra smarta lösningar - WIFI bryggor med räckvidd på enstaka KM till flera mil osv osv.

Permalänk
Hedersmedlem

Man väljer normalt inte Ubiquiti för prestandan. Jag har själv kört Ubiquiti i 4-5 år nu och anledningen att jag fortsatt köpa deras prylar (har 3 APs atm) är stabiliteten. Enda gångerna man behöver in och administera dem är när jag köper en till AP. De sköter sig själva och behövs aldrig starta om eller liknande. Att Pro-modellerna har PoE är ju också smidigt när man bor i ett hus som jag och vill slippa dra el i taket etc.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Att Pro-modellerna har PoE är ju också smidigt när man bor i ett hus som jag och vill slippa dra el i taket etc.

Följer med PoE-injector till lite-modellen också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Följer med PoE-injector till lite-modellen också

Jag använder inte ens PoE-injektorerna till någon av mina AP AC Lite
Kör EdgeRouter X SFP som router, följt av en EdgeRouter X som switch som drivs av EdgeRouter X SFP's PoE, följt av en AP AC Lite som drivs av PoE passthrough på EdgeRouter X. Och sen har jag en AP AC Lite direkt in i EdgeRouter X SFP också.

Permalänk
Medlem

Känns väl lite som att slå på något som är dött här men Ubiquiti har fått sitt rykte på grund av att dem gör bra och smidiga saker till bra priser utan licensmodell.

Dom är tillräckligt lättkonfigurerade för att en entusiast ska kunna med enkelt konfigurera dem och för en yrkesprofessionell är det en barnlek. Det finns massivs med guider som gör att noviser klarar av det utan problem.

Ska du köpa en AP och sedan flasha in en firmware och ha dig blir det snabbt krångligt, även om prestanda per krona på en AP blir bättre så är Ubiquiti långt mycket enklare och smidigare.

Ubiquiti är absolut inte ensamma om att göra bra saker, Aruba, Ruckus, cisco osv. finns massvis med företag som gör bra/bättre saker, dock inte till närheten av samma priser och absolut inte till närheten av samma priser med licenser inräknat. Ubiquiti räknas vara så billiga att man helt enkelt ofta bara byter ut dem om dem pajar. Det kostar mer tid och pengar att driva ett supportärende än att bara köpa nytt för företag.

Anledning till att dem har en "folkrörelse" är helt enkelt för att dem gör milsvis bättre produkter än motståndet i prisklassen dem ligger i. Ska du upp till modeller som tävlar med dem så är prisbilden helt annorlunda.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kamouflage:

Följer med PoE-injector till lite-modellen också

Mjo, tänkte mer på en icke-passiv PoE ("riktig PoE") då i mitt huvud

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

@Kr^PacMan:
Lite modellen har numera riktig PoE.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Kör en Giada med PfSense som router/GW.
Största anledningen till att jag landade på Ubiquiti som AP är att jag kunde ansluta den till jobbets controller, så jag är väl en smula partisk i ämnet.
Dock så kan jag väl säga att det är väldigt praktiskt med en PoE injector ifall man inte vill lägga ut pengar på en router/switch med PoE.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

@Prelatur:
Har hört att lite ska börja med poe-standard. Men tittar man på ex dustinhome så hittar jag ingen info om att Liten har 802.af eller 802.at stöd. Har du personligen sett en lite med de stödet?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@fragwolf: Det beror på när den är tillverkad. Alla nya Lite kommer .af stöd -det framgår tydligt på förpackningen. Begär att få den vid köp av produkten, det funkade fint för mig.

Permalänk
Medlem

@btbmusic:
Okej riktigt nice de har skippat passive skiten och stödjer POE-standarden även på den. Minskar orsaken att köpa PRO.

Visa signatur

.