Fallout 4 får högupplösta texturer för PC och Playstation 4 Pro-optimeringar

Permalänk
Medlem

@matnojje: 10fps till toppen (på ej överklockad) för mig, inte direkt någon idé att uppgradera min 3770K.

Blir väl att man testar detta, trots att man tröttnat på skiten egentligen...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag är inte helt med på vad du menar med den bilden ;).

Kan ha missat din poäng helt men det ser ut som att du svarar på en fråga som inte är ställd här.
- "Finns det prestanda att hämta med bättre CPU i Fallout4?"
Svaret är ja där och det syns i din graf.
Men den frågan har inte ställts.

Det jag undrar över är istället varför de ändrar systemkraven för processorn på PC. Det brukar inte ändras alls för singleplayerspel.
Om det nu är en större overhaul av grafikmotorn så förstår jag det bättre.
Men i det här fallet så känner vi bara till att det kommer mer högupplösta texturer till PC än så länge vilket vanligen inte kräver mer CPUkraft utan det blir GPUn som får med jobb med bättre texturer.
Alltså dög systemkraven för CPU vid release så borde samma systemkrav för CPUn duga även med bättre texturer.

Men så är inte fallet denna gång vilket är... ovanligt.

Det hans bild visar är att Fallout 4 drar betydligt mer nytta av hög frekvens snarare än antal kärnor. Se hur tom 4960X kliver förbi nyare 5960X till följd av sin 300MHz högre klockfrekvens.

Angående nyheten hoppas jag att den nya patchen inte får alltför många moddar att paja...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Ja, det med. Vår stora grabb är lite över 3 år nu, och sedan han var typ 1,5 har jag kunnat spela en del. Men sen kom lilltösen i höstas, och nu är det kört igen några månader framöver.
Man kommer ju inte kunna sitta hela helger som man gjorde förr, men lite kvällar kan man alltid få in.

Skrivet av star-affinity:

En 3,5-åring och en 5-månaders här. Vet vad ni menar… :-/

Väldigt off topic men - jodå men det blir bättre - nu måste jag begränsa min 10 och 13-årings "skärmtid" och samtidigt försöka föregå med gott exempel... Men det är kul när 13-åringen nu hittat Kotor och börjar fråga en massa

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk

vart är 30fps featuren? eller är dom problemen lösta på konsollerna?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Fortfarande inget ordentligt stöd för 21:9?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av dagas:

Förstår inte varför det ska krävas så mycket för högre upplösning på texturer. Som jag förstår det är det bara VRAM som har stor betydelse när det gäller texturer. Alla moddar med högre texturer och alla tweak guider till spel säger att HD texturer inte drar mer beräkningskraft bara man har VRAM. Med andra ord borde mitt 1070 duga fint. Har samma VRAM som 1080. Och någon sexkärnig CPU ska inte behövas. Jag gissar på att de räknar med att man också drar upp upplösningen och då krävs ju självklart mer beräkningskraft. För nya texturer i samma upplösning borde inte kräva mer än mer VRAM.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror också att kraven på själva GPU:n är överdrivna.
Mycket Vram säger de, skall bli intressant att se, om det verkligen krävs så mycket som 8 GB.
Misstänker även att 8GB vanligt ram kan bli tait, man bör nog ha minst 16 GiB.
Har du plats på hårddisken/SSD:n tycker jag absolut att du skall testa.

Lite Off Topic:
Spelar mycket Skyrim SE nu där konstaterar jag att jag kunde öka inställningarna, när jag gick från R7 360 2 GB till RX460 4 GB på min speldator i övernattningslägenheten.
Även om RX460 är något mer kraftfull, var det nog mängden minne som gjorde susen, spelet suger numera i sig 3GB videominne.
Så allt snack för ett år sedan, om att 2 GB skulle räcka lääänge för ett klenare kort, stämde inte alls, precis som jag misstänkte.

Grattis alla ni som övertalades att köpa GTX960 2 GB, i stället för R9 380 4 GB, ni blev lurade.
Frågan är om ni tänker låta er luras nästa gång också?

Skall ni köpa GTX1060 satsa på minst 6 GB, skall ni köpa ett Rx480, satsa på 8 GB.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Bethesta rekommenderar en 5820k och ett 1080. Men släpper spelet på PS4....

PS4 Pro, men ja... hur den klena CPUn ska orka ens 30 fps om det krävs 6 kärnig med HT värsting för 60 fps förbryllar mig också. Notera dock att de sällan har krav på att de flyter. Kan det starta och "spela" så fungerar det på konsol

Skrivet av serverfel:

Om bara pengarna va det enda problemet.... Min dotter kom för 8 mån sedan och dödade mitt gamingliv.

Skrivet av star-affinity:

En 3,5-åring och en 5-månaders här. Vet vad ni menar… :-/

Nu blir jag ledsen... stackars barn som blir anklagad som "problem"

Ni får se det som en gigantisk respawn timer... om några år kan ni respawna, och då har ni förstärkning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

PS4 Pro, men ja... hur den klena CPUn ska orka ens 30 fps om det krävs 6 kärnig med HT värsting för 60 fps förbryllar mig också. Notera dock att de sällan har krav på att de flyter. Kan det starta och "spela" så fungerar det på konsol

Nu blir jag ledsen... stackars barn som blir anklagad som "problem"

Ni får se det som en gigantisk respawn timer... om några år kan ni respawna, och då har ni förstärkning

Hahaha jo problem är fel ord. Skulle inte byta bort henne mot något i världen.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Förstår inte varför det ska krävas så mycket för högre upplösning på texturer. Som jag förstår det är det bara VRAM som har stor betydelse när det gäller texturer. Alla moddar med högre texturer och alla tweak guider till spel säger att HD texturer inte drar mer beräkningskraft bara man har VRAM. Med andra ord borde mitt 1070 duga fint.

Mjae, högre upplösning på texturer kan dra mer kraft från grafikkortet (fillrate) även om man inte drar upp upplösningen.
De mer detaljerade texturerna måste ritas upp, och det kostar på i någon mån.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Lite komiskt att dom fortfarande inte lagt till native support för 3440x1440p utan att man måste modda för att få skiten att funka.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Paddanx:

PS4 Pro, men ja... hur den klena CPUn ska orka ens 30 fps om det krävs 6 kärnig med HT värsting för 60 fps förbryllar mig också. Notera dock att de sällan har krav på att de flyter. Kan det starta och "spela" så fungerar det på konsol

Fast dom har ju andra draw distances och annat som inte PC-versionen "lider" av. Sämre effekter osv. Dom har nog gjort sitt för att streamlina efter hårdvaran, medan PC-gamers får härja fritt och sedan gnälla över sina 55fps.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

"Utöver en 64-bitars utgåva av Windows 7, 8 eller 10 rekommenderas sexkärniga Intel Core i7-5820K ur generationen Haswell-E eller bättre och åtminstone 8 GB primärminne."

ell oh ell

Seriöst, 3D-motorn i Fallout 4 är en av de i särklass slöaste jag har upplevt på de senaste tre åren.
Creation Engine är en lätt svordom, skalar som en skadskjuten grävling på heroin.

"Kan ni kunder liksom uppgradera till en 5800-CPU också? Och en 1080? Och en SSD till?
Tack!"

Bethesda borde licensiera id Tech 6 och hyra några hundra konsulttimmar från iD Software!

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Hjälpsam

Klarar den Crysis.

Klarar den Fallout 4 HD.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag är inte helt med på vad du menar med den bilden ;).

Kan ha missat din poäng helt men det ser ut som att du svarar på en fråga som inte är ställd här.
- "Finns det prestanda att hämta med bättre CPU i Fallout4?"
Svaret är ja där och det syns i din graf.
Men den frågan har inte ställts.

Det jag undrar över är istället varför de ändrar systemkraven för processorn på PC. Det brukar inte ändras alls för singleplayerspel.
Om det nu är en större overhaul av grafikmotorn så förstår jag det bättre.
Men i det här fallet så känner vi bara till att det kommer mer högupplösta texturer till PC än så länge vilket vanligen inte kräver mer CPUkraft utan det blir GPUn som får med jobb med bättre texturer.
Alltså dög systemkraven för CPU vid release så borde samma systemkrav för CPUn duga även med bättre texturer.

Men så är inte fallet denna gång vilket är... ovanligt.

Jag menar som dig. Jag undrar också om varför de ändrar system kraven på processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Fast dom har ju andra draw distances och annat som inte PC-versionen "lider" av. Sämre effekter osv. Dom har nog gjort sitt för att streamlina efter hårdvaran, medan PC-gamers får härja fritt och sedan gnälla över sina 55fps.

Blir nog så, ja.

Jag tvivlar på att mitt 290X som sagt kan orka med det. Kanske framtida vega kort kan... CPUn dock tänker jag inte byta, så räcker den inte får det vara så. FO4s motor är så extremt dåligt optimerad att det vore overkill att byta bara för dens skull.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av matnojje:

Jag menar som dig. Jag undrar också om varför de ändrar system kraven på processorn.

Aha! Jag missförstod lite där

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Snacka om slöseri med tid och resurser att släppa högupplösta texturer till PC..

Tror nog de hade allt färdig sen innan, var väl MS och Sony som tvingade dem att göra det lika fult som på konsolerna för att det inte skulle bli för stor skillnad.

Sen verkar spelet vara hopplöst dåligt optimerat, Bethesda är allt bra roliga. Spelet är inte snyggt någonstans och att släppa texturer med högre upplösning kommer inte fixa ljussättningen, animationerna effekterna osv.

Permalänk
Medlem

58 GB lagringsutrymme är väl inget att gnälla över år 2017 såvida du inte envisas med att ha alla spel på SSD förstås. Du kan köpa en 10 TB mekanisk disk för 4-5k kr och får för samma pris endast 1 TB SSD-lagring. Med 10 TB lär du ha plats för spel i ett årtionde framöver. Visst, SSD är snabbare, men för den stora prisskillnaden så kan jag leva med ett par sekunders längre laddningstider i spel. Operativsystem och program som inte tar så mycket plats jämfört med spel känns däremot mer värt att ha på SSD.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Skrivet av Xeraton:

58 GB lagringsutrymme är väl inget att gnälla över år 2017 såvida du inte envisas med att ha alla spel på SSD förstås. Du kan köpa en 10 TB mekanisk disk för 4-5k kr och får för samma pris endast 1 TB SSD-lagring. Med 10 TB lär du ha plats för spel i ett årtionde framöver. Visst, SSD är snabbare, men för den stora prisskillnaden så kan jag leva med ett par sekunders längre laddningstider i spel. Operativsystem och program som inte tar så mycket plats jämfört med spel känns däremot mer värt att ha på SSD.

Artikeln säger ytterligare 58GB, så totalt hamnar man ju över hundra(vet ej hur stort spelet är i vanliga fall).
Och det är klart det ska ligga på en SSD, allt annat är ju babariskt.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av StuntmanMike:

Artikeln säger ytterligare 58GB, så totalt hamnar man ju över hundra(vet ej hur stort spelet är i vanliga fall).
Och det är klart det ska ligga på en SSD, allt annat är ju babariskt.
Skickades från m.sweclockers.com

Tror att det stannar på 80-90 GB, ryms utan problem på en SSD, även om mina spel brukar ligga på hårddisk (jag är en barbar).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

58 GB lagringsutrymme är väl inget att gnälla över år 2017 såvida du inte envisas med att ha alla spel på SSD förstås. Du kan köpa en 10 TB mekanisk disk för 4-5k kr och får för samma pris endast 1 TB SSD-lagring. Med 10 TB lär du ha plats för spel i ett årtionde framöver. Visst, SSD är snabbare, men för den stora prisskillnaden så kan jag leva med ett par sekunders längre laddningstider i spel. Operativsystem och program som inte tar så mycket plats jämfört med spel känns däremot mer värt att ha på SSD.

Hmm...
58GB @ 150MB/s... 6 minuter.
58GB @ 2MB/s slumpmässig läsning... 8 timmar.
Och detta är bara för de extra texturerna, inte för resten av spelet som redan är känt för att ha "hissar som går till månen" i laddtider. Ett par sekunder är löjlig underdrift här.

Ledsen jag har annat o göra än att vänta på att spelet ska laddas i tid o evighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Synd att de inte gjorde detta för ett år sedan. Har gjort allt som kan göras i Fallout 4 och spelat över 1200 timmar, så bättre texturer först nu är alldeles för sent för min del. Prutt.

1200 timmar hur har du tid och ork till det? Snacka om nerd

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

1200 timmar hur har du tid och ork till det? Snacka om nerd

Spelade inget annat än Fallout 4 från dagen det släpptes fram till för bara ett par veckor sedan, då jag till slut gjort allt (givetvis inklusive en genomkörning i "nya" survival-mode) och tagit alla achievements. Gissar att ca 400-500 timmar av detta gick åt enbart till settlementbyggande.

Jag gillar Fallout 4, helt enkelt. Inte det bästa spelet någonsin, men det jag kunnat lägga mest tid på utan att bli less.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Återstår att se om detta gör fallout 4 spelbart.

Permalänk
Medlem

Fallout 4 funkar skitbra med CF. Men 4GB är 4GB... blir spännande med mina två R9 290. Testa ska jag iaf.

Ett råd till alla.. vänta och se hur det funkar först om ni har moddar.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Fortfarande inget ordentligt stöd för 21:9?

Skickades från m.sweclockers.com

Skaffa flawless widescreen.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av backfeed:

Spelade inget annat än Fallout 4 från dagen det släpptes fram till för bara ett par veckor sedan, då jag till slut gjort allt (givetvis inklusive en genomkörning i "nya" survival-mode) och tagit alla achievements. Gissar att ca 400-500 timmar av detta gick åt enbart till settlementbyggande.

Jag gillar Fallout 4, helt enkelt. Inte det bästa spelet någonsin, men det jag kunnat lägga mest tid på utan att bli less.

I ditt fall är det onekligen värt sitt pris.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Xeraton:

58 GB lagringsutrymme är väl inget att gnälla över år 2017 såvida du inte envisas med att ha alla spel på SSD förstås. Du kan köpa en 10 TB mekanisk disk för 4-5k kr och får för samma pris endast 1 TB SSD-lagring. Med 10 TB lär du ha plats för spel i ett årtionde framöver. Visst, SSD är snabbare, men för den stora prisskillnaden så kan jag leva med ett par sekunders längre laddningstider i spel. Operativsystem och program som inte tar så mycket plats jämfört med spel känns däremot mer värt att ha på SSD.

Räkna in tiden för nedladdning och installationen då

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag letade efter en ursäkt att spela igenom spelet ytterligare en gång med helt nya val. Kommer bli sweeeeeeet snyggt

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

58GB lagring? Det kan ju knappast kräva 58GB lagring, snarare att det är den mängden fritt utrymme som rekommenderas innan installation.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself