Sagt upp Comviq, bästa ersättaren?

Permalänk
Medlem

Sagt upp Comviq, bästa ersättaren?

Frågan är vilken operatör man ska ersätta Comviq med? Bor i Stockholmstrakten men vill ju även ha täckning även på landet när man väl är där. 3 hade ju förr om åren dålig täckning utanför storstäderna, är det fortfarande så?

Urspårning
Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Entusiast

Jag har kört Vimla de senaste åren, fungerar klockrent. Vimla är ett dotterbolag till Telenor om jag inte minns helt å pipan, så täckningen är fin både på landet och i innerstaden. Självklart kan det variera, men jag har personligen aldrig haft något problem i varken Dalarna eller i Stockholm.

Väldigt trevlig kundtjänst också. När det gäller 3(Tre) har jag dessvärre inga erfarenheter att dela med mig av, men jag har hört att täckningen var skräp ute på landet för många år sedan.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Jag gick från Comviq till Vimla/Hallon kan rekommendera båda

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

Rekommenderar Vimla jag också. Det enda företag (iaf oavsett abbonemang) där man kan spara sin surf, samtal och sms pott om man inte använder upp allt en månad.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

@davyp3:

Jag rekommenderar Vimla helt klart, behöver man mer surf än 10GB/mån så är Hallon även ett helt ok alternativ.

Utanför storstäderna så skulle jag säga att Vimla har betydligt bättre täckning än Hallon. Men inne i städerna så är det väl relativt lika även om personligen tycker Vimla är strået vassare. Men täckning är ju något som skiljer sig kraftigt beroende på var man är men som tur så har varken Vimla eller Hallon bindningstid/uppsägningstid. Så du kan alltid byta om täckningen inte skulle duga.

Permalänk
Medlem

Jag började med Hallon och gick sen till Vimla, det var ett par ställen där jag inte hade någon mottagning med Hallon men nu har täckning med Vimla istället. Hittills har jag aldrig tappat täckning med Vimla.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Använder Vimla och är väldigt nöjd. Hade Telenor innan som jag också var nöjd med.

Klarar mig på 2gb/mån så betalar endast 100kr i månaden. Sjukt värt.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

jag har telia kontantkort. Man kan få 12GB surf i månaden för engångskostnad 1200kr/år (blir ju ca 100kr/mån)r och sedan kan man lägga på samtal på det om man vill.

Själv kör jag "bara" 6GB och betalar ca 60kr/mån om så lite som jag ringer (laddar då och då med 50kr)

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av infigo:

jag har telia kontantkort. Man kan få 12GB surf i månaden för engångskostnad 1200kr/år (blir ju ca 100kr/mån)r och sedan kan man lägga på samtal på det om man vill.

Själv kör jag "bara" 6GB och betalar ca 60kr/mån om så lite som jag ringer (laddar då och då med 50kr)

12GB är väl för hela perioden, inte per månad?

Skulle generellt rekommendera dig att jämföra lite med Halebop, samma nät och bättre priser på det mesta.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Haha, bytte till Vimla från Comviq jag med, har velat byta ett tag nu egentligen då jag inte varit supernöjd med min täckning, men detta gav mig ju en spark i rätt riktning kan jag säga.

Förstår inte vad Comviq tycker att de tjänar på denna sortens jippo, egentligen.

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk
Avstängd

Jag har tre och bor i Göteborg. Så fort man går ut i skogen litegrann så tappar man mottagningen direkt. Detta gäller alltså även skogen mitt i stan.

Permalänk
Medlem

Är tyvärr uppbunden till Comviq ett tag till, när bindningstiden är slut kommer jag att byta operatör.

Tack för infon!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Kommer också byta när min månad går ut!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Inaktiv

Själv kör jag Tele2 och är mycket nöjd. Tack vare studentrabatten är deras 20GB/mån abonnemang riktigt billigt i jämförelse med de alternativen jag kollat på. Ska jag säga något om 3 så vet jag en sak de är riktigt bra på - att alltid ha täckning vid event och konserter. På grund av att de har så få kunder så blir deras nät i princip aldrig överbelastat, jag har varit på flera konserter och event då all telefontrafik slutat att fungera för mig och alla mina polare utom en - eftersom han kör 3! Gissa vem som brukar få låna ut sin lur mycket på konserter och event

Permalänk
Medlem

Men nu ska det banne mig sägas upp. Kollat lite på vimla, verkar väldigt smidigt att man kan spara surf, samtal och mess månad efter månad. Ibland surfar man massor på t.ex tågresa, o ibland ingenting, så väldigt smidigt.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Har redigerat/tagit bort ett stort antal inlägg då tråden hade spårat ur. Vill man diskutera marknadsföring, etik o.l. går det bra i att skapa en tråd i Övriga ämnen.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon265474:

Själv kör jag Tele2 och är mycket nöjd. Tack vare studentrabatten är deras 20GB/mån abonnemang riktigt billigt i jämförelse med de alternativen jag kollat på. Ska jag säga något om 3 så vet jag en sak de är riktigt bra på - att alltid ha täckning vid event och konserter. På grund av att de har så få kunder så blir deras nät i princip aldrig överbelastat, jag har varit på flera konserter och event då all telefontrafik slutat att fungera för mig och alla mina polare utom en - eftersom han kör 3! Gissa vem som brukar få låna ut sin lur mycket på konserter och event

Fast comviq å tele2, då hamnar väl pengarna i samma fickor? Om det nu är viktigt att dissa comviq.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Telia helt klart, bästa alternativet på marknaden.

Bra support, inga konstigheter. Riktigt bra teckning! Ungdomsrabatt så det blir lite bättre pris.

Permalänk
Medlem

Tecknade precis Vimla Körde via deras chattsupport, gick blixtrande snabbt. Ingen kö-tid och fick snabbt hjälp med nummerflytt och hela kalaset.

Billigt som satan också, 50kr/mån första 3 månaderna, sedan 100kr. För 60 samtal, 2GB surf och ett antal sms. Sedan sparas allt som inte används till nästa månad Super smart ju!

Känns skönt o lämna Comviq

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonssown:

Jag har kört Vimla de senaste åren, fungerar klockrent. Vimla är ett dotterbolag till Telenor om jag inte minns helt å pipan, så täckningen är fin både på landet och i innerstaden. Självklart kan det variera, men jag har personligen aldrig haft något problem i varken Dalarna eller i Stockholm.

Väldigt trevlig kundtjänst också. När det gäller 3(Tre) har jag dessvärre inga erfarenheter att dela med mig av, men jag har hört att täckningen var skräp ute på landet för många år sedan.

Jag sa upp mitt tre som jag haft i 10 år, fick inte ens ett samtal om vad trist att du drar, vi vill kompensera dig. Bytte till Vimla då det är skönt att ha abonnemang fast inte vara bunden, lite som kontaktkort deluxe.

Det jag gillar med Vimla som ALLTID strulade med Tre är utlandssamtal. Fungerar hur som helst med Vimla som använder Telenors nät och dom är precis som Telia väldigt stora utomlands.

Vimla ägs dock inte av Telenor, privatägt och delar av deras vinst går till välgörenhet, tror dom skänkte 150.000 nu istället för att feta norrmän ska få pengarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Tecknade precis Vimla Körde via deras chattsupport, gick blixtrande snabbt. Ingen kö-tid och fick snabbt hjälp med nummerflytt och hela kalaset.

Billigt som satan också, 50kr/mån första 3 månaderna, sedan 100kr. För 60 samtal, 2GB surf och ett antal sms. Sedan sparas allt som inte används till nästa månad Super smart ju!

Känns skönt o lämna Comviq

Jag har också ett Comviq kontant, hur lång tid tar det innan allt är klart och jag kan ringa med mitt nummer hos Vimla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Jag sa upp mitt tre som jag haft i 10 år, fick inte ens ett samtal om vad trist att du drar, vi vill kompensera dig.

Varför skulle Tre ringa dig när du redan bytt och vad skulle dom kompensera dig med och varför?

Jag ringde själv Tre och sa att jag ville byta till en annan operatör, då gav dom mig en hyfsad deal med 30% rabatt, så jag stannade kvar, i varje fall ett tag till.

Permalänk
Medlem

Bara en liten uppdatering.. Idioten kakan valde "självmant" att bryta med Comviq!

Saxat från Comviqs facebook:
Som en del av Comviqs uttrycksfrihetskampanj valde vi 10 profiler som, liksom vi, värnar om rätten till uttrycksfrihet. Idag har Kakan Hermansson på eget initiativ meddelat att hon hoppar av kampanjen eftersom hon upplevt situationen hotfull. Vi tycker att det är oerhört tråkigt, samtidigt har hon vår fulla förståelse och vårt stöd. Comviqs kampanj kommer att fortsätta som planerat. De reaktioner vi fått kring kampanjen visar tydligt varför kampanjen är viktig och varför uttrycksfrihet är värd att slåss för.

Med vänliga hälsningar,
Comviq

Permalänk
Medlem

Kan man inte beställa abonnemang från Vimla med mer än 10 GB data i månaden?

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Vilket nät kör Vimla på? Har 3 just nu men har noll och ingen mottagning alls på jobbet men dom som har Tele2 har fullt där så är inne på Tele2 själv.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Jag har också ett Comviq kontant, hur lång tid tar det innan allt är klart och jag kan ringa med mitt nummer hos Vimla?

De skulle skicka nytt simkort så fort som möjligt, fått ett temporärt nummer fram till 9 februari då övergångsflytten går igenom

De sköter allting, man gör E-signering, så man slipper ta kontakt med Comviq och hålla på o strula.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

Vilket nät kör Vimla på? Har 3 just nu men har noll och ingen mottagning alls på jobbet men dom som har Tele2 har fullt där så är inne på Tele2 själv.

Vimla är dotterbolag till Telenor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Kan man inte beställa abonnemang från Vimla med mer än 10 GB data i månaden?

Upptill 10 GB data/månad tyvärr. Är man student, under 18år eller 55år+ så finns det upptill 14 GB.

Skrivet av Jerban:

Vilket nät kör Vimla på? Har 3 just nu men har noll och ingen mottagning alls på jobbet men dom som har Tele2 har fullt där så är inne på Tele2 själv.

Telenors nät kör man på.

Telenor delar 2G/4G-nät med Tele2, så täckningen bör vara identisk.

3G-nät delar man man Tre, dock har Telenor eget 3G-nät i Göteborg, Stockholm och Malmö-områdena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cr0wN:

Upptill 10 GB data/månad tyvärr. Är man student, under 18år eller 55år+ så finns det upptill 14 GB.

Jaha. Det sög ju. Tråkigt när man använder 15 GB data/månad i snitt.

Förresten så har jag Tele2 just nu, vilket jag är väldigt nöjd med. Mycket bättre än Telia som jag hade förut!

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stelex:

Varför skulle Tre ringa dig när du redan bytt och vad skulle dom kompensera dig med och varför?

Jag ringde själv Tre och sa att jag ville byta till en annan operatör, då gav dom mig en hyfsad deal med 30% rabatt, så jag stannade kvar, i varje fall ett tag till.

Eftersom det var ett abonnemang så sa jag självklart upp det skriftligen, och visst kunde dom ha kontaktat mig under uppsägningstiden då jag ändå inte kunde portera mitt nummer.