Köpa utländska aktier - vad ska man tänka på?

Permalänk
Medlem

Köpa utländska aktier - vad ska man tänka på?

Hej!

Har vunnit en mindre summa pengar varav en del som jag planerar att investera i ett par utländska (amerikanska just nu, andra länders senare beroende på hur det går) aktier, men jag har ingen erfarenhet av detta. Jag har ett konto på Avanza och läst igenom lite om utländska aktier och hur det går till vilket inte verkar så värst jobbigt gentemot att köpa/sälja svenska aktier på deras hemsida.

Om jag har förstått det rätt så gäller följande:

Vid köp
* Acceptera avtal för handel med amerikanska aktier
* Betala courtage avgift
* Betala avgift för växlingsspread

Vid utdelning
* Betala skatt (~15% prel. skatt + ~15% utländsk källskatt)

Vid sälj
* Betala courtage avgift
* Betala avgift för växlingsspread (?)

Är det något jag missat som jag bör tänka på?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Hej!

Har vunnit en mindre summa pengar varav en del som jag planerar att investera i ett par utländska (amerikanska just nu, andra länders senare beroende på hur det går) aktier, men jag har ingen erfarenhet av detta. Jag har ett konto på Avanza och läst igenom lite om utländska aktier och hur det går till vilket inte verkar så värst jobbigt gentemot att köpa/sälja svenska aktier på deras hemsida.

Om jag har förstått det rätt så gäller följande:

Vid köp
* Acceptera avtal för handel med amerikanska aktier
* Betala courtage avgift
* Betala avgift för växlingsspread

Vid utdelning
* Betala skatt (~15% prel. skatt + ~15% utländsk källskatt)

Vid sälj
* Betala courtage avgift
* Betala avgift för växlingsspread (?)

Är det något jag missat som jag bör tänka på?

Ha aktierna i en kapitalförsäkring så får du tillbaka källskatten

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av albin967:

Ha aktierna i en kapitalförsäkring så får du tillbaka källskatten

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är det för skillnad mellan kapitalförsäkring och ett aktiekonto, utöver det som står här:

https://www.avanza.se/vart-utbud/konton/kapitalforsakring.htm...

Har jag lika stor valfrihet i vilka aktier jag vill investera i, i en kapitalförsäkring som i ett aktiekonto?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Använd kapitalförsäkring om du tänker handla med utländska aktier då du lättare får tillbax den utländska källskatten på 15%. Det är den enda skatten du betalar på utdelningen förutom schablonskatten som du betalar på både isk och kf. Det är alltså inte 15+15 % som du skrev om jag förstod dig rätt. Det tar något år, men du får tillbax den.

Kolla igenom vilken courtage nivå som är lämpligast för dig. Det beror på vilka summor du tänkt handla med.
Sprid dina köp över tid och på flera aktier.
Ska du köpa amerikanska aktier så finns det många fina ETFer som som betalar utdelning ifall du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Vad är det för skillnad mellan kapitalförsäkring och ett aktiekonto, utöver det som står här:

https://www.avanza.se/vart-utbud/konton/kapitalforsakring.htm...

Har jag lika stor valfrihet i vilka aktier jag vill investera i, i en kapitalförsäkring som i ett aktiekonto?

I en kapitalförsäkring så betalar du mindre skatt. under en procent. Men hela beloppet (enkelt förklarat) på din depå beskattas. På ett vanligt aktiekonto betalar du 30% på vinsten. Det finns lite andra skillnader med så du bör nog läsa på lite. Men för de flesta är en KF bäst, tycker jag.

Du kan inte gå på bolagsstämmor med aktier från en KF, men det brukar inte vara något man behöver tänka på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapten_Kanel:

Använd kapitalförsäkring om du tänker handla med utländska aktier då du lättare får tillbax den utländska källskatten på 15%. Det är den enda skatten du betalar på utdelningen förutom schablonskatten som du betalar på både isk och kf. Det är alltså inte 15+15 % som du skrev om jag förstod dig rätt. Det tar något år, men du får tillbax den.

Kolla igenom vilken courtage nivå som är lämpligast för dig. Det beror på vilka summor du tänkt handla med.
Sprid dina köp över tid och på flera aktier.
Ska du köpa amerikanska aktier så finns det många fina ETFer som som betalar utdelning ifall du gillar det.

Hur hittar jag ETF:er med utdelning, hos avanza hittar jag ingen sådan möjlighet att sortera efter?
Är det lämpligt att spara långsiktigt i ETF:er?
Som jag har förstått det så kan ETF:er innehålla optioner och terminer och är generellt en datorstyrd fond?

Permalänk
Medlem

@Kapten_Kanel: Tack, ska kika vidare på kapitalförsäkringar då det låter inte illa! Lite synd om att man inte får gå på bolagsstämmor men tror inte det skulle vara ett problem med utländska företag

Jag hade f.ö. tänk att köpa aktier för mindre än 20000 kr - är då Avanza Start ett bra paket för mig?

https://www.avanza.se/vart-utbud/prislista/courtageklasser.ht...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

@Kapten_Kanel: Tack, ska kika vidare på kapitalförsäkringar då det låter inte illa! Lite synd om att man inte får gå på bolagsstämmor men tror inte det skulle vara ett problem med utländska företag

Jag hade f.ö. tänk att köpa aktier för mindre än 20000 kr - är då Avanza Start ett bra paket för mig?

https://www.avanza.se/vart-utbud/prislista/courtageklasser.ht...

japp start är det du ska använda.
Vill du verkligen gå på bolagsstämmor (i sverige) så kan du komma runt problemet genom att köpa en aktie i bolaget på en vanlig eller isk depå. Det är allt du behöver

Permalänk
Medlem

1. Du ska i dagsläget aldrig välja Aktiekonto (depå) för värdepapper. KF (Kapitalförsäkring) för utlänska och ISK (Investeringssparkonto) eller KF för svenska.

2. Tills du kommer över 50k hos avanza är start bäst, efter det handlar det om hur stora köp du gör i taget, men upp till 15 600:- är mini billigast.

En stor skillnad mellan KF och ISK är hur du betalar skatt, på KF måste du se till att ha pengar på KF när skatt ska dras och på ISK så bakas det in i deklarationen så brukar du få tillbaka på skatten för du bara lite mindre tillbaka, brukar du få betala restskatt får du betala lite mer restskatt. (Summan det handlar om är i princip identisk)

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Inaktiv

En sak du ska tänka på att Amerikanska aktier alltid handlas i Dollar. Det är kanske rätt logiskt men eftersom kronan är beroende av dollarn så kan det vara bra att ha ett valutakonto där ditt innehav inte räknas om till SEK.

Sen är det väl en filosofisk fråga om USD är bättre än EUR just nu beroende på världsläget. Jag nu känns det iaf. som min amerikanska portfölj påverkas mer av dollarkursen är börskursen på bolagen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Hej!

Har vunnit en mindre summa pengar varav en del som jag planerar att investera i ett par utländska (amerikanska just nu, andra länders senare beroende på hur det går) aktier, men jag har ingen erfarenhet av detta. Jag har ett konto på Avanza och läst igenom lite om utländska aktier och hur det går till vilket inte verkar så värst jobbigt gentemot att köpa/sälja svenska aktier på deras hemsida.

Om jag har förstått det rätt så gäller följande:

Vid köp
* Acceptera avtal för handel med amerikanska aktier
* Betala courtage avgift
* Betala avgift för växlingsspread

Vid utdelning
* Betala skatt (~15% prel. skatt + ~15% utländsk källskatt)

Vid sälj
* Betala courtage avgift
* Betala avgift för växlingsspread (?)

Är det något jag missat som jag bör tänka på?

Jag har också funderat på detta. Dock har jag inte valt att köpa utländska aktier för jag tycker det är svårt att se omsättningen på utländska aktier via Avanza.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"