Backup på en monterad nätverksenhet

Permalänk

Backup på en monterad nätverksenhet

Hej!
funderar på en fråga ang backup.

varför är det inte att rekommendera att man sparar backup-data på en monterad nätverksenhet på en annan fysisk server på en annan plats?

mvh

Permalänk
Medlem

Se bara till att det är fysiskt olika diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av portellozz:

Hej!
funderar på en fråga ang backup.

varför är det inte att rekommendera att man sparar backup-data på en monterad nätverksenhet på en annan fysisk server på en annan plats?

mvh

Det här får du nog utveckla lite. Vem säger det?

Om det är att rekommendera eller inte beror väl lite på hur man lagt upp det. Kör man rsync eller liknande (helst med versionshantering/snapshots) med ssh-nycklar istället för lösenord ser jag inte vad som skulle kunna ställa till det.

Som NoWin skriver är det viktigast att backupen inte ligger på samma fysiska disk som orignalfilerna och helst inte i samma dator/rum/hus heller.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av portellozz:

Hej!
funderar på en fråga ang backup.

varför är det inte att rekommendera att man sparar backup-data på en monterad nätverksenhet på en annan fysisk server på en annan plats?

Vem säger det?

Själva idén med backup är ju att data för säkerhets skull ska finnas även på något annat ställe. Jag har mina viktiga data på tre ställen, på min dator, på en server i samma hus och på en server på ett annat ställe.

Permalänk
Medlem

Ifall man råkar klanta sig t.ex kör rm -rf i fel katalog eller får virus så är det lätt hänt även backupen försvinner.Om man har backup på servern med snapshots så kan man köra på det ändå.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av portellozz:

Hej!
funderar på en fråga ang backup.

varför är det inte att rekommendera att man sparar backup-data på en monterad nätverksenhet på en annan fysisk server på en annan plats?

Det är väl bra, men tänk om du får ett virus som krypterar alla dina filer, då kommer dina backuper också bli krypterade eftersom du har en nätverksdisk monterad, och är det fler som använder samma nätverksdisk kan de också få sina filer förstörda.

Om du inte har något program som du använder för att göra backup är det ju lätt hänt att du glömmer det, att du skriver över fel filer (om du inte har versionshantering).

Så det är väl som med mycket annat, för och nackdelar

Permalänk

förstår inte riktigt heller varför det skulle vara några problem..

men har en uppgift i skolan som jag ska besvara på så ser ur såhär.

Att uppbackad data inte bör sparas på samma fysiska dator är för de flesta en självklarhet. Brinner datorn upp eller blir stulen är ju allt borta i det fallet. Det är inte heller lämpligt att spara backup-data på en monterad nätverksenhet på en annan fysisk dator på annan plats. Redogör varför det inte är att rekommendera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av portellozz:

förstår inte riktigt heller varför det skulle vara några problem..

men har en uppgift i skolan som jag ska besvara på så ser ur såhär.

Att uppbackad data inte bör sparas på samma fysiska dator är för de flesta en självklarhet. Brinner datorn upp eller blir stulen är ju allt borta i det fallet. Det är inte heller lämpligt att spara backup-data på en monterad nätverksenhet på en annan fysisk dator på annan plats. Redogör varför det inte är att rekommendera.

Läs kurslitteraturen. Sen är det som andra redan har sagt att virus/malware som drabbar din dator även kan drabba monterade nätverksdiskar. Är det däremot en extern hdd som bara är inkopplad under backup-tillfället så är den ju skyddad resten av dygnets timmar.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk

Det är monteringen som är haken,cryptolockers tex smittar alla monterade diskar.

Permalänk
Inaktiv

Lite roligt att se TS andra trådar, och vad dom handlar om....

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Lite roligt att se TS andra trådar, och vad dom handlar om....

sweclockers har blivit en sida som en del lata studenter använder ibland, märks tydligt på en del trådar här sweclockers

Permalänk
Medlem

Så egentligen bör svaret vara: "Gör läxorna istället för att fråga oss!"