Permalänk

KÖPRÅD: ny webkamera

den jag har nu, creative live sync webcam, ger värdelös bild och ljudet funkar inte.
jag hör den jag pratar med men jag själv hörs ej.

jag vill ha en cam som ger bra bild även när det är mörkt. den jag har nu är helt värdelös då.
och det blir suddigt vid rörelser.

tips? nån bra? nått annat jag bör tänka på? vad är värt att lägga ut?

Permalänk
Medlem

Logitech c920 är ganska bra och kostar runt 700kr

Permalänk

glöm inte att investera i belysning till kameran t.ex en taklampa eller en fin bordslampa att ha ståendes jämte skärmen att lysa upp rummet med.

generellt ger ingen webcam speciellt bra bilder i mörker bara bättre eller sämre varianter av ok bild.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av marinath:

Logitech c920 är ganska bra och kostar runt 700kr

Denna ger relativt bra bild i mörker också, eller kanske snarare skulle kalla det om det är dunkelt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

glöm inte att investera i belysning till kameran t.ex en taklampa eller en fin bordslampa att ha ståendes jämte skärmen att lysa upp rummet med.

generellt ger ingen webcam speciellt bra bilder i mörker bara bättre eller sämre varianter av ok bild.

va? det kan väll ändå inte stämma. har chattat med många som har väldigt bra bild i både ljus och mörker, så det måste finnas

Permalänk
Skrivet av Spac3man:

va? det kan väll ändå inte stämma. har chattat med många som har väldigt bra bild i både ljus och mörker, så det måste finnas

beror väl på vad man jämför med.

här är en ganska bra guide hur man fixar bästa möjliga bild med en webcam.
http://strobist.blogspot.se/2007/05/how-to-improve-your-cheap...

och visst många kameror ger ok bild i mörker men inte mer och med tanke på att det alla kameror har gemensamt är den ytte pytte lilla sensorn för att hålla ner storleken så kommer den behöva lite hjälp för att vad iaf jag tycker är godkänt.

när jag spelar in med n webcam har jag taklyset igång samt en lampa på ena sidan av skrivbordet tycker det ser för djävligt ut utan då man får ösa på så in i helvete med exponering för att få upp ljusnivån till rimlig mängd att man typ bara ser en mörk kontur..

googlade lite på c920 som någon rekommenderade ovan efter reviews där de även tar in low light tester och den var faktiskt ganska ok.

Personligen skulle jag ändå iaf ha någon stödbelysning mer än ljuset från skärmen men det kanske är en smaksak och tyckte den i många tester fick lite fps drop vid low light typ 5-10fps eller något kändes som att eftersläpning blev värre, även om den i samtliga tester jag hittade gick ur testet som vinnaren betydligt mindre eftersläpning då konkurenterna i testerna var mer som klasiska crapcams urusel mörkerprestanda men kanske jag som är kinkig.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

beror väl på vad man jämför med.

här är en ganska bra guide hur man fixar bästa möjliga bild med en webcam.
http://strobist.blogspot.se/2007/05/how-to-improve-your-cheap...

och visst många kameror ger ok bild i mörker men inte mer och med tanke på att det alla kameror har gemensamt är den ytte pytte lilla sensorn för att hålla ner storleken så kommer den behöva lite hjälp för att vad iaf jag tycker är godkänt.

när jag spelar in med n webcam har jag taklyset igång samt en lampa på ena sidan av skrivbordet tycker det ser för djävligt ut utan då man får ösa på så in i helvete med exponering för att få upp ljusnivån till rimlig mängd att man typ bara ser en mörk kontur..

googlade lite på c920 som någon rekommenderade ovan efter reviews där de även tar in low light tester och den var faktiskt ganska ok.

Personligen skulle jag ändå iaf ha någon stödbelysning mer än ljuset från skärmen men det kanske är en smaksak och tyckte den i många tester fick lite fps drop vid low light typ 5-10fps eller något kändes som att eftersläpning blev värre, även om den i samtliga tester jag hittade gick ur testet som vinnaren betydligt mindre eftersläpning då konkurenterna i testerna var mer som klasiska crapcams urusel mörkerprestanda men kanske jag som är kinkig.

ah ok. ja det står mellan den och dessa två i alla fall https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1665887
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=724739

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Spac3man:

Har både en LifeCam och en 920. 920'n är överlägset bäst. Min LifeCam får lätt knepiga färger och har problem med fokus i svagt ljus.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Har både en LifeCam och en 920. 920'n är överlägset bäst. Min LifeCam får lätt knepiga färger och har problem med fokus i svagt ljus.

ok då stryker vi den så då står det mellan 920 och 930.
har hört att man ska kunna köra med någon led lampa via usb också nära kameran så ljuset blir bättre, nått som nån vet nått om?

Permalänk
Medlem

Jag gillar Microsofts Lifecam Cinema/Studio:
Metallhölje, autofokus, inbyggd mic. Möjligt att C930e är strået vassare, har inte provat den, men då kostar den ju också 50-100% mer.

Studio, 1080p, ~650:-

Cinema, 720p, ~500:-

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.