Permalänk

Vad tycker ni om hybridklockor?

Halloj!

Den senaste tiden har jag sett många artiklar och en del reklam om olika typer av smartklockor, Samsung, Apple, Sony osv.
Jag personligen har aldrig riktigt använt armbandsur och ser inte direkt något som lockar med en smartklocka som exempelvis Apple Watch. Ännu en pryl som måste laddas osv.

Jag bor i Skåne och råkar veta att ett Malmö-bolag nyligen lanserat sin hybridklocka, Kronaby.
Det verkar som att deras klockor fungerar mer som traditionella armbandsur fast med smarta funktioner (alltså hybridklockor), vilket jag tycker är en ganska intressant inriktning.

Jag tycker det finns några snygga klockor samtidigt som det verkar finnas en del vettiga funktioner. Något jag tycker mindre om är att man verkar vara låst till att enbart ha 3 funktioner samtidigt, 1 per knapp. Man borde kunna kombinera knapptryckningar och på så sätt aktivera fler funktioner.

Så vad tycker ni här på Sweclockers om hybridklockor i allmänhet? Vad tycker ni om Kronabys klockor?

Såg ut som ett reklaminlägg, tog bort sådant som jag tror kan ses som reklam
Permalänk
Medlem

Funderade ett tag på att köpa en TAG Connected, tycker den är bra mycket snyggare än den du länkade till, men det strandade på att den har samma horntyp som alla andra Carrera-derivat och dom tycker jag inte är bekväma. Här har du en recension: länk, finns säkert tusentals till att läsa eller YT:a Enda hybrid/smartklockan som jag skulle kunna tänka mig, men som sagt, den satt inte bra på handleden.

Permalänk
Medlem

Detta är alltså ett reklaminlägg? eller?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edge1:

Funderade ett tag på att köpa en TAG Connected, tycker den är bra mycket snyggare än den du länkade till, men det strandade på att den har samma horntyp som alla andra Carrera-derivat och dom tycker jag inte är bekväma. Här har du en recension: länk, finns säkert tusentals till att läsa eller YT:a Enda hybrid/smartklockan som jag skulle kunna tänka mig, men som sagt, den satt inte bra på handleden.

Hur är denna en hybrid? Ser ut att vara helt digital.

Dessutom var den riktigt ful. Men smaken är väl som baken.

Permalänk

@Edge1: Ah, ja den var ju helt klart intressant! Jag är dock inte helt 100 på vad jag tycker om utseendet, lite väl mycket "clutter" kan jag tycka men det är ju väldigt subjektivt!

@xcluzive: Jag misstänkte att det skulle kunna ses som ett sådant när jag läste igenom min post i efterhand, men jag kan försäkra dig om att det inte är ett reklaminlägg.
Anledningen till min post var att jag för ett tag sedan läste om företaget i DI och blev intresserad då det ligger i Malmö, där jag bor. Jag funderade på att eventuellt köpa en då jag faktiskt tyckte att några av dem var ganska snygga + att det är lite kul att sponsra svenska aktörer (tycker jag i alla fall, haha)
Jag såg även en del artiklar här på sweclockers om olika smartklockor vilket fick mig att undra vad alla läsare faktiskt tycker om just hybridklockor, och specifikt Kronaby då det är just detta märke som intresserar mig just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edge1:

Funderade ett tag på att köpa en TAG Connected, tycker den är bra mycket snyggare än den du länkade till, men det strandade på att den har samma horntyp som alla andra Carrera-derivat och dom tycker jag inte är bekväma. Här har du en recension: länk, finns säkert tusentals till att läsa eller YT:a Enda hybrid/smartklockan som jag skulle kunna tänka mig, men som sagt, den satt inte bra på handleden.

Det där är en ren smartklocka. Inget annat.

Angående ämnet skulle jag tro att det är klockor likt de Withings gör som åsyftas. Traditionell klocka med vissa smarta funktioner inbyggda. En hybrid mellan gammalt och nytt. Något jag personligen också uppskattar betydligt mer än helt rena smartklockor!

http://www.withings.com/eu/en/

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Jag har en vanlig dumklocka den visar tiden resten kan man ha på mobilen.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk

@Wifi: Ojoj, nu snackar vi! Jäkligt snygg, avskalad, klocka och intressanta kompromisser mellan analogt/digitalt och dessutom relativt billig om man jämför med Kronaby. Det enda jag inte gillar är batteritiden, 25 dagar låter som lite för långt för att man ska få in det som rutin och inte tillräckligt långt för att man ska sluta bry sig om det... Eller så är jag helt ute och cyklar och det visar sig vara något man vänjer sig vid väldigt snabbt

@crew_seven: Ja, så kan man se det. Jag har varit av samma åsikt väldigt länge, eller att man till och med kan skippa dumklockan och köra allt i mobilen. Men nu kan jag ändå se vissa fördelar med att ha en smartklocka, frågan är väl om det är värt några tusingar

Permalänk
Inaktiv

Smart/hybridklockor och märkesklockor är bara trams (min åsikt), skulle aldrig betalat flera tusen för dem. Ska man köpa en klocka ska man vända sig till företag som gör respektabla klockor.

Permalänk

@anon264921: En rimlig åsikt, alla tycker vi olika saker. Får jag fråga vilka företag du anser gör respektabla klockor?

Permalänk
Inaktiv

@Snowtrimmer:

Seiko, casio, oris, tag heuer, omega, tudor, rolex, breitling m.m. Man kan hitta respektabla klockor som passar allas budget, dock ska man inte enbart gå på företagets namn, dessa har också lanserat modeller som samlare/klock-fantaster drar sig från att köpa.

Permalänk

@anon264921: Jag kan i princip ingenting om klockor sedan tidigare, jag försöker därför samla på mig så mycket information som möjligt innan jag eventuellt bestämmer mig för något. Några av namnen du nämnde har jag hört innan, men det är ju lite av en djungel. Jag tackar för ett bra svar och ska definitivt göra lite research på klockor från företagen du nämnde även om jag i nuläget är lite insnöad på just hybrider. Det kanske är så enkelt att man ska köra på traditionella, hederliga klockor utan en massa funktioner hit och dit. Det tåls att tänkas på, helt klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snowtrimmer:

@Wifi: Ojoj, nu snackar vi! Jäkligt snygg, avskalad, klocka och intressanta kompromisser mellan analogt/digitalt och dessutom relativt billig om man jämför med Kronaby. Det enda jag inte gillar är batteritiden, 25 dagar låter som lite för långt för att man ska få in det som rutin och inte tillräckligt långt för att man ska sluta bry sig om det... Eller så är jag helt ute och cyklar och det visar sig vara något man vänjer sig vid väldigt snabbt

@crew_seven: Ja, så kan man se det. Jag har varit av samma åsikt väldigt länge, eller att man till och med kan skippa dumklockan och köra allt i mobilen. Men nu kan jag ändå se vissa fördelar med att ha en smartklocka, frågan är väl om det är värt några tusingar

Det kan väl ändå inte var för lång batteritid?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

@morxy49: Haha när du säger det på det sättet låter det ju helt galet
Min tanke var att det skulle vara en konstig längd för att få in det som rutin, men det är mycket möjligt att jag oroar mig helt i onödan då jag uppenbarligen är helt knäpp

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon264921:

@Snowtrimmer:

Seiko, casio, oris, tag heuer, omega, tudor, rolex, breitling m.m. Man kan hitta respektabla klockor som passar allas budget, dock ska man inte enbart gå på företagets namn, dessa har också lanserat modeller som samlare/klock-fantaster drar sig från att köpa.

Jag håller med dig i det mesta här, däremot kan jag tycka att man kan unna sig att ha en eller två lite mer skitklockor som man kan ha till vardags där klockan kanske kostar högst 2000. Kör själv med en Moto 360 2nd gen eller en MVMT Gun Metal som "daily driver" just för att jag inte vill använda mina dyra klockor varje dag.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Jag har en vanlig dumklocka den visar tiden resten kan man ha på mobilen.

Exakt så resonerar jag också Har själv ingen användning av en smartklocka, än iallafall.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snowtrimmer:

@Wifi: Ojoj, nu snackar vi! Jäkligt snygg, avskalad, klocka och intressanta kompromisser mellan analogt/digitalt och dessutom relativt billig om man jämför med Kronaby. Det enda jag inte gillar är batteritiden, 25 dagar låter som lite för långt för att man ska få in det som rutin och inte tillräckligt långt för att man ska sluta bry sig om det... Eller så är jag helt ute och cyklar och det visar sig vara något man vänjer sig vid väldigt snabbt

Oh, ja! Om jag skulle skaffa någon hade det blivit en från Withings istället för någon annan ren smartklocka. Jag blev så besviken på min Moto 360 att mitt intresse för produktkategorin nästintill dog. Och själv skulle jag nog säga att ju längre batteritid, desto bättre... även om det innebär en aningen svårhållen rutin.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305