EU-kommissionen lägger sista pusselbiten för fri roaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

Men då inte Norge och Schweiz är med så antar jag att detta inte gäller där? Kommer priserna vara densamma då?

Norge är delvis med i EU, närmare bestämt EEA: "Although Norway is not part of the EU, but of the European Economic Area (EEA), and as such roaming rates are regulated like all over the EU" Källa: http://prepaid-data-sim-card.wikia.com/wiki/Norway

När det gäller Schweiz, så är det nog bäst o kolla med din operatör vad de säger. Enligt http://prepaid-data-sim-card.wikia.com/wiki/Switzerland så säger de så här: "Be aware that Switzerland is neither a part of the EU, nor the EEA. So roaming rates abroad in Europe are not capped or regulated. European providers treat Switzerland very differently: some charge the same as within the EU zone, but many add a substantial surcharge for consumptions on Swiss roaming. Better check your EU provider first before use."

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Då min data tog slut på mitt bredband (4G från Tele2, 100GB/Mån) så köpte jag extra. 5GB för 200kr. Dessa 5GB tog slut dagen efter... och då hade jag enbart surfat runt på nätet, d.v.s inget nedladdat m.m.

Hoppas att priserna sjunker & datamängden höjs innan 5G släpps.

(Detta gäller förvisso inte roaming, men datamängden rent generellt är alldeles för låg och kostar för mycket..)

Är skönt att man har fast bredband, skulle aldrig gå ha annat. Är så bortskämd med denna lyx:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Nä jag tänker inte köpa en ny mobil eller hålla på och byta kort. Hellre ser jag att olika operatörer har liknande erbjudanden så att man kan ta det i beaktande när man väljer abonnemang. Själv kör jag på Halebop och hoppas dom inför fri data på Google music :). Har redan rekommenderat dom att införa det ett par gånger.

Skickades från m.sweclockers.com

Det gör de självklart inte då det nyligen blev olagligt och Telia måste också sluta förstöra marknaden snart.

Men du trollar väl inser jag nu...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Det gör de självklart inte då det nyligen blev olagligt och Telia måste också sluta förstöra marknaden snart.

Men du trollar väl inser jag nu...

/hulle.

Går att komma runt lagarna så som tre gjort. Eller att EU sätter ner foten mot Sverige och dess konkurrensfientliga lagar.

Vad som är, behöver inte bestå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Går att komma runt lagarna så som tre gjort. Eller att EU sätter ner foten mot Sverige och dess konkurrensfientliga lagar.

Vad som är, behöver inte bestå.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu är det ju iofs EU:s lag om nätneutralitet som stoppar Telia och även Tre.

Det handlar ju om att även om man kan tycka "öööh, fett nice med gratis instagram!" så är det extremt konkurrenshämmande och dessutom en slippery slope.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Då min data tog slut på mitt bredband (4G från Tele2, 100GB/Mån) så köpte jag extra. 5GB för 200kr. Dessa 5GB tog slut dagen efter... och då hade jag enbart surfat runt på nätet, d.v.s inget nedladdat m.m.

Hoppas att priserna sjunker & datamängden höjs innan 5G släpps.

(Detta gäller förvisso inte roaming, men datamängden rent generellt är alldeles för låg och kostar för mycket..)

Mina föräldrar var och hämtade ut 2st Iphons, en 5:a och en 6:a från Telia på en fredag för några veckor sedan.
Telia fick för sig att göra mitt liv surt genom att "starta" telefonerna utan apple ID och övertyga mina päron att någon skulle "klona" deras gamla iPhones åt dom till dom nya via Itunes istället för att synca dom via Icloud.
Det i sig är en historia av idioti men det roliga i det hela är att dom köpte 1Gb surf i abonemanget, det var slut bara av att telefonerna var påslagna av Telia butiken på fredagen och på lördag då jag blev ombad att "klona" dom så var datan slut utan användning av telefonerna.

När jag försökte logga in med apple ID så stog telefonen bara där och tuggade i all evighet.
Ett fint SMS kom med att surfen var slut, köp 1Gb till för 69Kr. 69Kr för en jävla GB!!!!
Fick ansluta den mot Wifi då kunde jag logga in, Telia hade HELT strypt deras data trafik totalt så länge dom inte köper till 1Gb för 69Kr hade man noll bandbred över 3G/4G.

Problemet som jag ser det är att folk överlag har inge som helst koll på vad 1GByte är eller 1Mbyte eller vad skillnaden på bandbred och data är.

Operatörerna tar bara mer och mer betalt, bara för dom kan. Är din data slut, betala mer, har inget att göra med resurser eller överbelastade nät. Ren och skär girighet och detta visar vilken röta hela branschen lider av, är något fel när saker MÅSTE regleras och fri konkurrens inte fungerar över huvud taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

Tror man betalar 199kr för 1gig just nu. Trevlig förbättring! EU levererar något positivt.

Det går ju lite frammåt, men undrar när det blir fast måndskostnad/flatrate istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

Tror man betalar 199kr för 1gig just nu. Trevlig förbättring! EU levererar något positivt.

Men då inte Norge och Schweiz är med så antar jag att detta inte gäller där? Kommer priserna vara densamma då?

Men Frisurf borde vi väl ändå inte vara så långt ifrån här i Sverige? Väntar bara på att dem ska sänka priserna på 20/50gb atm.

Sverige ligger verkligen efter när det gäller abonnemang.

Jag betalar 299kr/månad med fri surf i max hastighet i landet men utanför har jag 40GB surf i max hastighet sen stryps det till 300kb/s och fria sms och samtal i hela norden, Baltikum och Polen.

Har mer fördelar att ha utländskt abonnemang i Sverige än att ha svenskt x-D

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Skrivet av Kakann:

Jag uppskattar i alla fall friheten för företag att själva ta fram erbjudanden som passar deras kunder.

Dock kan detta sluta som tv abonnemang, där du får köpa vist abb för vilja sidor du vill se, t.ex nyhets siter så får du Aftonbladet, SVT och SR för 100kr och sociala medier Twitter, facebook,instagram 100kr och streming som YouTube, netflix, via play för 300kr.

Är det bättre menar du? Internet skapades för att vara öppet och finns enormt utbud, leverantörer av nät ska inte särbehandla data (det är helt enkelt det jag betalar för, behandla inte viss data som viktigare än en annan). Det är hemsidan eller tjänsten som i så fall ska locka med saker.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Nä jag tänker inte köpa en ny mobil eller hålla på och byta kort. Hellre ser jag att olika operatörer har liknande erbjudanden så att man kan ta det i beaktande när man väljer abonnemang. Själv kör jag på Halebop och hoppas dom inför fri data på Google music :). Har redan rekommenderat dom att införa det ett par gånger.

Skickades från m.sweclockers.com

Därför det är skönt med dubbla SIM... man slänger in det som behövs, inkl ett utländskt abonnemang/kontantkort när man är på semester.

Och som ren protest, med tanke på att youtube/netflix/spotify och liknande tjänster tar mest bandbredd av hela internet så ska alla hädanefter betala 50öre per MB med samtliga dessa, i samtliga internetabonnemang. Hade du uppskattat det? För det är vad icke nätneutralitet riskerar göra, och det är exakt därför det kostat så in i H att ens använda några tjänster inom EU, därför de kunnat styra priserna till mest vinst. Är det bättre tycker du? att det kostar?

Genom att ge något en fördel, ger du något annat en nackdel, och till slut kommer det likna USAs försäkringar där du kan försäkra fingrarna, men tummen inte ingår i samma kontrakt. Vill du behöva ha 10 simkort i telefonen för att kunna göra något? Nej tack.

Det verkar som en bra ide nu... men brist nätneutralitet kommer att bita oss i röven, som både roaming avgifter och datamängdsgränser redan gjort.

Permalänk
Skrivet av Mirialia:

Går att komma runt lagarna så som tre gjort. Eller att EU sätter ner foten mot Sverige och dess konkurrensfientliga lagar.

Vad som är, behöver inte bestå.

Skickades från m.sweclockers.com

Hade det känns lika bra att på ditt "SVT Surf-abonemang" erbjuder dig surf för 10 kronor minuten på SVT Play och alla andra tjänster förutom Youtube där du debiteras du 50 per minut? Det är enbart SVT Surf du har möjlighet att teckna, du har inga alternativ.

Nätneutralitet är någonting som kan spåra ut helt och hållet ifall det blir accepterat.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

När det gäller Schweiz, så är det nog bäst o kolla med din operatör vad de säger.

Ska dit i sommar och uppleva lite orörd Schweizkultur så hade sugit om tele2 som jag nu har tar ut nå monsteravgifter. Kanske får bli att byta operatör.

Skrivet av Alpha77:

Det går ju lite frammåt, men undrar när det blir fast måndskostnad/flatrate istället.

Kanske när 4g blir aktuellt.

Skrivet av hellmix:

Har mer fördelar att ha utländskt abonnemang i Sverige än att ha svenskt x-D

Vad har du :O`?! Jag får ut sunk 5gig på 249kr. Inte för att jag behöver så mycket mer men under semestertider/festivaltider så är det ju högaktuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Såklart när det gäller, så skyndas det på

Europaparlamentet/ EU-politiker reser lika mycket som jag byta kalsonger.
Det är klart att det är jobbigt och omständligt med roamingavgifter.
Så fort man passerar gränsen, får man ett SMS angående roamingavgifter!

Det är klart att dom vill slippa det.

Klart att detta är bra, men kan inte låta bli att känna att det är mest för deras egenskull!

Politiker i ett nötskal

Fast EU grundades ju med ambitionen att det skulle vara enkelt att flytta varor och människor över gränserna, innan det ens fanns EU-parlamentariker. Så det här fortsätter ju bara den traditionen. Du ska inte tro att EU-parlamentarikerna betalar sina mobilräkningar ur egen ficka så för dem är det struntsamma, det här gynnar enbart oss konsumenter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

Vad har du :O`?! Jag får ut sunk 5gig på 249kr. Inte för att jag behöver så mycket mer men under semestertider/festivaltider så är det ju högaktuellt.

Jag har Tele2 och där kostar det 299:-/mån för 20GB surf och allt annat fritt. Jag har också 20% rabatt, så jag betalar 239:-/mån för det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd

@jnsson:

Hur fick du rabatten.

Har övervägt att skaffa 20gig för 299 men saken är den att oavsett hur flitigt jag använder mobilen så äre sällan jag nyttjar hela 5gb, hände i december men då äre ju när man åker utanför de områden där jag normalt sitter på wifi hela tiden. Men varit i tankarna att dem borde flytta 20gb till dears lägre abonemang, var ju inte många år sedan som 249kr var 1gb surf och är ju redan flera som erbjuder mer för lägre kostnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

@jnsson:

Hur fick du rabatten.

Har övervägt att skaffa 20gig för 299 men saken är den att oavsett hur flitigt jag använder mobilen så äre sällan jag nyttjar hela 5gb, hände i december men då äre ju när man åker utanför de områden där jag normalt sitter på wifi hela tiden. Men varit i tankarna att dem borde flytta 20gb till dears lägre abonemang, var ju inte många år sedan som 249kr var 1gb surf och är ju redan flera som erbjuder mer för lägre kostnader.

Jag kan inte hitta att någon av de större operatörerna, alltså Tre, Telenor och Telia, inte deras "budget"/dotteroperatörer har billigare, snarare tvärtom, Tele2 är billiga gällande det tycker jag. O jag tog studentabonnemang (man kan också få 20% rabatt om man ringer in o vill avsluta abonnemanget)

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd

@jnsson:

Hallon.se har bättre erbjudanden till samma pris, vet dock inte om dem är lika bra som de större då jag aldrig har provat dem.

Aha studentrabatten vare ja. mäh, får vänta tills att det blir mer aktuellt. Sparar in några hundralappar per år att inte ha 20gb som jag ändå bara periodvis skulle nyttja. Många bäckar små som man nu säger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

@jnsson:

Hallon.se har bättre erbjudanden till samma pris, vet dock inte om dem är lika bra som de större då jag aldrig har provat dem.

Aha studentrabatten vare ja. mäh, får vänta tills att det blir mer aktuellt. Sparar in några hundralappar per år att inte ha 20gb som jag ändå bara periodvis skulle nyttja. Många bäckar små som man nu säger

Ja, men Hallon, är 3s "budget"/dotterbolag, samma som Comviq är Tele2s, och jag sa att jag inte räknar med dem. Jag sa, Telenor Tre eller Telia, inte deras dotterbolag. Hos Hallon t.ex. så kan man inte ringa till dem, och deras chatt har bara öppet 9-16 vardagar, vilket är väldigt begränsat. För övrigt så kostar Hallons 22GB också 298:-/mån, och för mig så har 3 (vilket Hallon använder som nät) sämre täckning än Tele2

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

@Granter:

Jag har finska Sonera XL+ (Telia). Så jag är förvånad att de har betydligt bättre erbjudande på finska sidan än svenska men de har anpassat sig efter svenska marknaden. Riktigt behändigt eftersom man resten mycket förut. Så blir bara plus när roaming avgiften slopas.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Fast EU grundades ju med ambitionen att det skulle vara enkelt att flytta varor och människor över gränserna, innan det ens fanns EU-parlamentariker. Så det här fortsätter ju bara den traditionen. Du ska inte tro att EU-parlamentarikerna betalar sina mobilräkningar ur egen ficka så för dem är det struntsamma, det här gynnar enbart oss konsumenter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visst är det så.
Dock så reser dom mycket privat med, och tar med respektive och barn o hela tjocka släkten ibland

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Visst är det så.
Dock så reser dom mycket privat med, och tar med respektive och barn o hela tjocka släkten ibland

Barn + släkten... hur är det semester?!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Barn + släkten... hur är det semester?!?

Bra fråga!!

Inte f*n vet jag hur man vill ha det så, men många verkar gilla det.
Har varit på många ställen, där inte bara familjen är med, utan hela djävla klanen

Jag och min flickvän har precis kommit hem från Köpenhamn, vart där på en lite minisemester i tre dagar.
Vi två + fint hotell + vin & beer = Semester (och jag har själv 4 barn)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Men då har jag ingen plats på mobilen för att filma i 4K..

Ehhh du skämtar va? Mina 500 låtar tar 1,3gb. Hur många min 4k film motsvarar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Dock kan detta sluta som tv abonnemang, där du får köpa vist abb för vilja sidor du vill se, t.ex nyhets siter så får du Aftonbladet, SVT och SR för 100kr och sociala medier Twitter, facebook,instagram 100kr och streming som YouTube, netflix, via play för 300kr.

Är det bättre menar du? Internet skapades för att vara öppet och finns enormt utbud, leverantörer av nät ska inte särbehandla data (det är helt enkelt det jag betalar för, behandla inte viss data som viktigare än en annan). Det är hemsidan eller tjänsten som i så fall ska locka med saker.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag säger inte att det nödvändigtvis är bättre eller sämre utan att jag uppskattar friheten för företag att erbjuda de tjänster de vill. Lika mycket som jag uppskattar friheten för dig att välja att köpa ditt internet från en annan leverantör om du efterfrågar en annan tjänst.

Permalänk
Skrivet av Kakann:

Jag säger inte att det nödvändigtvis är bättre eller sämre utan att jag uppskattar friheten för företag att erbjuda de tjänster de vill. Lika mycket som jag uppskattar friheten för dig att välja att köpa ditt internet från en annan leverantör om du efterfrågar en annan tjänst.

Problemet blir när alla gör så, du kommer få rätt tråkigt internet. Glöm google du har ändå inte mer än 10 sidor du kan titta på, resten är nerlagt (åt det hållet kan det bli om IPS ska bestämma vem som ska få förtur).

Kvittar ju om jag byter IPS, när alla begränsar datan till 1Gbit på alla sidor och du kan bara titta på få utvalda gratis, är det framtiden menar du?

Tycker du ska ta semester i USA par veckor och se hur verkligen skönt det är med begränsat bredband (även på det fasta).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar