Skicka en stationär till Ryssland utan att plocka isär den

Permalänk
Inaktiv

Skicka en stationär till Ryssland utan att plocka isär den

Undrar om man kan göra det säkert?
Förstår att det kanske kostar 2 laxar i frakt kostnad då får det helt enkelt ta och göra det då.
Det är min flickvän där som ska ha datorn och hon kan inte bygga ihopp en dator själv.

Jag antar att det måste iaf finnas ett säkert sätt att göra det på eftersom företag som säljer fördigbyggda stationära datorer kan göra det.
Dem har ju dem dära plast sakerna som är formade som ett skal för datorn fast dem måste ju går att köpa någonstans för mid tower storlekar.

Jag tänkte att det vore billigare i totalt sett om jag byggde ihop en dator själv för henne och skickade ist för att köpa en färdig byggd som skickas från affären till henne direk. Då kanske jag kan till och med få tag i några delar andrahand.

Hon bor i Orel vilket är en mindre stad ca 6 timmar ifrån Moskva.

Vad är era råd?
Hur bör jag paketera?
Och hur ska jag posta den? Postnord? Postpaket? För postpaket har ingen ersättning för privatpersoner.. eller den har ca 400 kr ersättning för privatpersoner men det är ju inte mycket det. REK10000 finns också och den kan ju fungera att skicka med om inte datorn kostar mer än 10 tusen för då gäller inte ersättningen längre.

Permalänk
Medlem

Känner du personen du ska skicka datorn till eller har du sålt den?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Vad är det för komponenter i? Vanligtvis är det ett bekymmer om du har en stor processorkylare som kan knäcka moderkortet vid ovarsam hantering. Annars ska det inte vara några större bekymmer om komponenterna är fastskruvade i chassit ordentligt etc.

Angående paketering så skulle jag nog köra bubbelplast i flera lager inuti en kartong, en flyttlåda kanske?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Känner du personen du ska skicka datorn till eller har du sålt den?

Med tanke på att det står flickvän i inlägget så kan man nog anta att han känner personen i fråga.

Permalänk

Känns rätt så lik den tråden du skapade innan?

Be henne flytta till Sverige istället.

Visa signatur

Citera!

Permalänk

Kan hon inte köpa en färdig dator i ryssland?

Visa signatur

Intel Core i5 13400F | ASUS Prime B660-Plus D4 | MSI MPG A850G PCIE5 850W | Corsair 4000D Airflow | ASUS GeForce RTX 3060 12GB DUAL OC V2 | be quiet! Pure Rock 2 | Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB | Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz

Permalänk
Medlem

Är det inte enklare och billigare att bygga ihop en dator på plats? Du måste ju både betala frakt och fixa med (eller lämna rätt uppgifter till speditör som fixar) tulldeklaration, och kanske (förmodligen) tulla och kanske betala moms om du ska skicka en dator dit. Åkerier som kan skicka en pall eller ett paket under 20 kg dit finns det gott om. En billigare dator bör du kunna ta med dig tullfritt om du reser dit själv, men kolla upp reglerna.

Permalänk
Medlem

Vad behöver du för komponenter? Ska det vara en gamingdator? Annars så borde väl en NUC vara enkel att skicka.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Inaktiv

Låter som att det är enklare att beställa nån vettig märkesdator åt henne?

Permalänk
Medlem

Vet inte hur/om priserna på komponenter skiljer sig mellan Sverige och Ryssland. Men annars hade jag nog rekommenderat att hjälpa henne med det när du ändå är där och hälsar på. Ni kan ju kolla och beställa grejerna från en rysk sida veckan innan du ska dit isåfall och så kanske hon lär sig lite också.
Jag har via jobb skickat grejer till Ryssland och det är inte helt lätt iallafall (ironiskt nog är Kina ganska jobbigt att skicka grejer till med tanke på hur mycket dem exporterar men men...).

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av anon270965:

Undrar om man kan göra det säkert?
Förstår att det kanske kostar 2 laxar i frakt kostnad då får det helt enkelt ta och göra det då.
Det är min flickvän där som ska ha datorn och hon kan inte bygga ihopp en dator själv.

Jag antar att det måste iaf finnas ett säkert sätt att göra det på eftersom företag som säljer fördigbyggda stationära datorer kan göra det.
Dem har ju dem dära plast sakerna som är formade som ett skal för datorn fast dem måste ju går att köpa någonstans för mid tower storlekar.

Jag tänkte att det vore billigare i totalt sett om jag byggde ihop en dator själv för henne och skickade ist för att köpa en färdig byggd som skickas från affären till henne direk. Då kanske jag kan till och med få tag i några delar andrahand.

Hon bor i Orel vilket är en mindre stad ca 6 timmar ifrån Moskva.

Vad är era råd?
Hur bör jag paketera?
Och hur ska jag posta den? Postnord? Postpaket? För postpaket har ingen ersättning för privatpersoner.. eller den har ca 400 kr ersättning för privatpersoner men det är ju inte mycket det. REK10000 finns också och den kan ju fungera att skicka med om inte datorn kostar mer än 10 tusen för då gäller inte ersättningen längre.

tänk dig Postnord fast i ryssland "slänga paket" fast värre, finns inte en chans att den kommer fram i fungerande skick.
åkte du aldrig ? det finns ju en båt (baltic line anastasia) hela vägen till St:petersburg från frihamnen och ta tåget därifrån.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Inaktiv

Det blev tyvärr inte så att jag åker dit trots allt och hon kan inte komma hit innan sommarn nästa år.

Hon säger att det inte är något val att köpa gaming dator i Ryssland. Vill inte argumentera med henne om hon vill ha det skickat från Sverige får jag ta lösa det på något sätt

Hon vill ha den för att spela Mass Effect andromeda men jag tänkte att det vore bra hursomhelst att göra en bra investering och köpa någontin som har nått av de nya gtx korten som 1060/1070 kanske kan jag få henne intresserad av att spela star citizen med mig då också

Bra förslag dock att jag kan skicka den isärplockad så kan hon ta den till en dator affär som kan bygga ihopp den åt henne.
Ska fråga om det går bra för henne.

Så ni tror att skicka en ihoppbyggd dator skulle aldrig komma dit i fungerande skick?
Fast butiker klarar ju att paketera ihoppbyggda datorer som dem skickar till Ryssland... hmm?

Permalänk
Inaktiv

Så du kan inte åka dig och hon kan inte åka hit, låter ju härligt..

Att skicka prylar från Sverige som är ett av de dyraste länderna i världen är väl lite som att importera en dator TILL usa...

Det kommer inte bara kosta dig kostnaden för datorn (som du köper dyrt i Sverige), frakten (som du absolut bör göra med UPS eller liknande) samt att din tjej måste betala IMPORT TULL, kan kosta precis vad som helst.

Dessutom riskerar du ju att datorn "försvinner", din tjej får betala import för något där delar saknas.

Verkar vara en rätt korkad tråd i överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

Låter konstigt, låt henne köpa sin egen dator.

Datordelar är inte dyrare i Ryssland än här, finns stora internetbutiker som bygger ihop åt kunderna givetvis. Det är inga konstigheter i det avseendet, så kan inte tänka mig varför någon skulle få för sig att importera och fördyra allt. Låter inte rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon270965:

Det blev tyvärr inte så att jag åker dit trots allt och hon kan inte komma hit innan sommarn nästa år.

Det här är inte på något sätt menat att vara elak, men har du någonsin träffat denna flickvän? Det finns en hel del organiserad verksamhet som sysslar med att locka (främst) män med romantiska löften, men vars enda syfte naturligtvis är att dra in pengar för bedragarna.
Vad du skriver i dina inlägg får varningsklockorna att plinga ganska högt, så jag hoppas för din egen skull att du är väldigt säker på vad du gör.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

@anon270965: Nyfiken varför går det inte att köpa en burk där? Är det för dyrt?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon270965:

Det blev tyvärr inte så att jag åker dit trots allt och hon kan inte komma hit innan sommarn nästa år.

Hon säger att det inte är något val att köpa gaming dator i Ryssland. Vill inte argumentera med henne om hon vill ha det skickat från Sverige får jag ta lösa det på något sätt

Hon vill ha den för att spela Mass Effect andromeda men jag tänkte att det vore bra hursomhelst att göra en bra investering och köpa någontin som har nått av de nya gtx korten som 1060/1070 kanske kan jag få henne intresserad av att spela star citizen med mig då också

Bra förslag dock att jag kan skicka den isärplockad så kan hon ta den till en dator affär som kan bygga ihopp den åt henne.
Ska fråga om det går bra för henne.

Så ni tror att skicka en ihoppbyggd dator skulle aldrig komma dit i fungerande skick?
Fast butiker klarar ju att paketera ihoppbyggda datorer som dem skickar till Ryssland... hmm?

Jag tror det är dyrare att köpa en dator + frakt av dator än det är att frakta dig till Ryssland och köpa/bygga datorn där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Jag tror det är dyrare att köpa en dator + frakt av dator än det är att frakta dig till Ryssland och köpa/bygga datorn där.

Du behöver inte ens tro, det är billigare att åka dit, bygga ihop och åka hem än att frakta och tulla en dator härifrån. Priserna på komponenterna lär vara snudd på identiska. Sen kan givetvis butiker i Ryssland bygga ihop maskiner om det skulle vara problemet.

Permalänk
Avstängd

Skaffa dig en brud som du kan träffa fysiskt... Herregud. Luktar scam, ärligt talat. "kan inte åka hit förrän nästa sommar" osar som fan... så du ska/har inte doppat på flera år och sen betala en dator & frakta den till henne? Du är sjukt hooked på kroken.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av twit:

Det här är inte på något sätt menat att vara elak, men har du någonsin träffat denna flickvän? Det finns en hel del organiserad verksamhet som sysslar med att locka (främst) män med romantiska löften, men vars enda syfte naturligtvis är att dra in pengar för bedragarna.
Vad du skriver i dina inlägg får varningsklockorna att plinga ganska högt, så jag hoppas för din egen skull att du är väldigt säker på vad du gör.

Stort plus på denna. Jag vet väldigt många som har köpt mängder med saker till sin flickvän i andra länder, där för personerna för ovanlighetsskull också har har varit kvinnor som de har utgivit sig för att vara.

Såvida inte TS är en grym moddare så är det bara dumt att handla genom sverige, detta på alla sätt och vis.

Sedan kan det vara ett riktigt fynd TS har gjort, men oavsett är det bara dumt att skicka en dator från sverige så och det ger starka varningssignaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Sedan kan det vara ett riktigt fynd TS har gjort, men oavsett är det bara dumt att skicka en dator från sverige så och det ger starka varningssignaler.

Kollade lite snabbt nu bara men att åka till Ryssland fram och tillbaka skulle kosta kanske 2000kr tror TS tjänar på det får en mysig natt med tjejen och bygga dator på köpet kan det bli bättre

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Skrivet av cider123:

Skaffa dig en brud som du kan träffa fysiskt... Herregud. Luktar scam, ärligt talat. "kan inte åka hit förrän nästa sommar" osar som fan... så du ska/har inte doppat på flera år och sen betala en dator & frakta den till henne? Du är sjukt hooked på kroken.

det är säkert ingen tjej utan nån Ivan Vladimir, det finns dock manboobs så inte helt fel

@anon270965: har du sett denna tjej i verkligheten eller bara genom chatt, mail, stream.. chansen är ju stor att X mjölkar flera sugardaddys på pengar samtidigt.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Känner du personen du ska skicka datorn till eller har du sålt den?

Står på tredje raden. Sålänge han känner sig flickvän

edit: såg tidigare inlägg nu

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Står på tredje raden. Sålänge han känner sig flickvän

Läs gärna hela tråden, luktar scam därav mina frågor vill inte att TS ska förlora en dator eller pengar

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Din "flickvän" har nog flera "pojkvänner"

Permalänk
Inaktiv

Jag håller med övriga, utan att ha alla detaljer låter det som att trådskaparen råkat ut för en scammer. Sannorlikheten att det ens är en tjej är låg, att det dessutom skulle vara ett äkta förhållande är snudd på helt osannolikt. Ni hade redan träffats isåfall, att det ska skickas datorer kors och tvärs utan att ens ha träffats är uppenbart en varningssignal. Finns mycket kriminella i Ryssland.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon270965:

Det blev tyvärr inte så att jag åker dit trots allt och hon kan inte komma hit innan sommarn nästa år.

Hon säger att det inte är något val att köpa gaming dator i Ryssland. Vill inte argumentera med henne om hon vill ha det skickat från Sverige får jag ta lösa det på något sätt

Hon vill ha den för att spela Mass Effect andromeda men jag tänkte att det vore bra hursomhelst att göra en bra investering och köpa någontin som har nått av de nya gtx korten som 1060/1070 kanske kan jag få henne intresserad av att spela star citizen med mig då också

Bra förslag dock att jag kan skicka den isärplockad så kan hon ta den till en dator affär som kan bygga ihopp den åt henne.
Ska fråga om det går bra för henne.

Så ni tror att skicka en ihoppbyggd dator skulle aldrig komma dit i fungerande skick?
Fast butiker klarar ju att paketera ihoppbyggda datorer som dem skickar till Ryssland... hmm?

En fråga för att få stop på spin, har du träffat människan? Har ni umgåtts mycket? Eller är de en Online träffad flickvän som du aldrig sätt i verkligheten?

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Har du inte ens träffat tjejen så skicka vare sig dator eller pengar till en

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Inaktiv

Okej, visste inte att det var så bra att köpa datorer i Ryssland men med eran hjälp så övertygade jag henne om det.

Bra sida, tack för länken.. Och jäklar vad häftig datoerna ser ut, jag har aldrig sett en dator byggd ihopp på ett sådant sätt.. är så van vid att allt ska vara innuti en vanlig rektangulär chassi.