4k tycks bli allt mer populärt - avstå från 1440p?

Permalänk
Medlem

4k tycks bli allt mer populärt - avstå från 1440p?

Hejsan!

Jo, det är som så att jag vill köpa en ny monitor för min PC. Jag har velat göra det i lite mer än ett år, men då de skärmar jag inledningsvis var intresserad av, Asus ROG Swift PG279Q och Acer Predator XB271HU, hade väldiga problem en lång tid efter launch så bestämde jag mig för att vänta. Jag ville också se om priserna skulle sänkas märkvärt (det har de knappt gjort...).

Nu så känner jag mig mer redo att slå till på en skärm som Asus ROG Swift PG279Q, men frågan är om det är värt det? Jag använder min dator till allt möjligt, men spelande tar upp en hel del tid av mitt användande, och medan du behöver ett monster till dator för att kunna mäkta med 4k med god prestanda så har jag förstått att konsol-tillverkarna Sony och Microsoft satsar på att erbjuda en 4k-upplevelse med sina uppgraderade versioner av redan existerande konsoler. Och när jag nu precis loggade in läste jag om Pioneer's satsning på 4k blu-ray spelare.

Så frågan är: är 1440p ett temporärt inslag på marknaden, riktade till en mycket smal klick av användare, eller är det mer eller mindre ett hastigt inklämt alternativ till 1080p innan 4k slår till med dunder och brak om kanske bara ett eller två år? Bör jag vänta ytterligare, eller är det rimligt att slå till på 1440p?

Tack på förhand!

Mvh / Seriegubben

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felidae:

Hejsan!

Jo, det är som så att jag vill köpa en ny monitor för min PC. Jag har velat göra det i lite mer än ett år, men då de skärmar jag inledningsvis var intresserad av, Asus ROG Swift PG279Q och Acer Predator XB271HU, hade väldiga problem en lång tid efter launch så bestämde jag mig för att vänta. Jag ville också se om priserna skulle sänkas märkvärt (det har de knappt gjort...).

Nu så känner jag mig mer redo att slå till på en skärm som Asus ROG Swift PG279Q, men frågan är om det är värt det? Jag använder min dator till allt möjligt, men spelande tar upp en hel del tid av mitt användande, och medan du behöver ett monster till dator för att kunna mäkta med 4k med god prestanda så har jag förstått att konsol-tillverkarna Sony och Microsoft satsar på att erbjuda en 4k-upplevelse med sina uppgraderade versioner av redan existerande konsoler. Och när jag nu precis loggade in läste jag om Pioneer's satsning på 4k blu-ray spelare.

Så frågan är: är 1440p ett temporärt inslag på marknaden, riktade till en mycket smal klick av användare, eller är det mer eller mindre ett hastigt inklämt alternativ till 1080p innan 4k slår till med dunder och brak om kanske bara ett eller två år? Bör jag vänta ytterligare, eller är det rimligt att slå till på 1440p?

Tack på förhand!

Mvh / Seriegubben

Jag tror 1440 är lagom i dagsläget, som du skriver är det svårt att driva runt spel i 4k med den hårdvara vi har tillgång till.
Därtill kommer de olika standarderna för HDR (lr snarare avsaknad av standard). Så innan tillverkarna kan enas om en gemensam standard, lr att en konkurrerar ut de andra (typ Blu-ray vs HDdvd) så tycker jag du skall vänta med 4k.
Sen måste man fundera på hur ofta man tänker byta ut sin skärm. Byter du var 3e år, så kan du köra på 1440 o avvakta med 4k.
Byter du (som jag) var 8e år så kanske det inte gör så mycket att invänta vad 2017/18 har att erbjuda. Jag sitter kvar på min 1920x1200 så länge iaf.

Mina 2 pesetas, lycka till

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem

Skulle inte säga att 1440p är nå hastigt inklämt, har själv haft en sån skärm i fem år redan.
Det har dock börjat nå massorna för att det är billigt nu (1.84% mot 1920x1080s 38.21% på Steam).

Vill du spela i 4K är det ju bara göra det, men du lär ju byta ut ditt 1070 till två 1080. Samma kommer gälla nästa år och antagligen närmsta åren. I takt med att grafikkort blir bättre så blir spelen svårare att driva.

4K på konsoller är ett skämt, vi pratar 20-30fps.
Jag tror att vi är 7-10år bort från att 4K ska vara i det läge 1920x1080 är nu.
Och på en dator har man ofta ett stort utbud av upplösningar att välja mellan.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Spelar du snabba spel som cs tex ska du nog satsa på en 1440p, annars tycker jag du ska slå till på en 4k-skärm. Men du kommer behöva ett till 1070 eller köpa ett 1080ti/titan xp för att få behaglig fps i lite mer krävande spel.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Skulle inte säga att 1440p är nå hastigt inklämt, har själv haft en sån skärm i fem år redan.
Det har dock börjat nå massorna för att det är billigt nu (1.84% mot 1920x1080s 38.21% på Steam).

Vill du spela i 4K är det ju bara göra det, men du lär ju byta ut ditt 1070 till två 1080. Samma kommer gälla nästa år och antagligen närmsta åren. I takt med att grafikkort blir bättre så blir spelen svårare att driva.

4K på konsoller är ett skämt, vi pratar 20-30fps.
Jag tror att vi är 7-10år bort från att 4K ska vara i det läge 1920x1080 är nu.
Och på en dator har man ofta ett stort utbud av upplösningar att välja mellan.

Det är dessutom bara skalat 4k, konsoler är på tok för klena för att driva 4k.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Finns flertalet spel som rullar i native 4K och även samtidigt i 60 fps på PS4 Pro.
Full lista här:
http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=1324251

Att spela på 55"-65" är beroendeframkallande. Bilden är knivskarp och kontrasten långt bättre än datorskärmar. HDR är mer än en gimmic!

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReverenD:

Jag tror 1440 är lagom i dagsläget, som du skriver är det svårt att driva runt spel i 4k med den hårdvara vi har tillgång till.
Därtill kommer de olika standarderna för HDR (lr snarare avsaknad av standard). Så innan tillverkarna kan enas om en gemensam standard, lr att en konkurrerar ut de andra (typ Blu-ray vs HDdvd) så tycker jag du skall vänta med 4k.
Sen måste man fundera på hur ofta man tänker byta ut sin skärm. Byter du var 3e år, så kan du köra på 1440 o avvakta med 4k.
Byter du (som jag) var 8e år så kanske det inte gör så mycket att invänta vad 2017/18 har att erbjuda. Jag sitter kvar på min 1920x1200 så länge iaf.

Mina 2 pesetas, lycka till

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för ditt svar!

Jag är definitivt mer som du, och byter något som en datormonitor typ en gång vart 5-8:e år. Tyvärr har jag liksom inte mer cash till att göra annat, och även om jag hade så vet jag inte om jag hade med samvetet i behåll kunnat motivera sådana flagranta inköp!

Jag måste säga att det här med att köpa en ny skärm har varit bland det svåraste, om inte det svåraste, inköpet jag någonsin gjort, med tanke på mängden pengar man spenderar och på alla de tekniska jargongerna man måste läsa in sig om. På det så har du panellotterier och för-/nackdelar kring de olika teknikerna att tänka på, och så naturligtvis åt vilket håll marknaden rör sig. So jag sa i mitt första inlägg så har jag velat köpa en ny datorskärm till min PC i mer än ett år. Jag tror säkert att det handlar om 1 1/2 - 2 år, t.o.m., men jag har avvaktat för att se vart marknaden rör sig och hur priserna utvecklar sig. Det har inte gått som jag hoppats, och jag är i princip tillbaks på ruta ett, fast nu med ytterligare ett bekymmer i form av 4k att ta ställning till.

Jag har sedan några år suttit på en Samsung Syncmaster P2450 (tillverkad 2009, inhandlad 2011), och då jag köpte i princip en helt ny dator i augusti (komponenter uppradade i mitt citat-fält) så känner jag att jag nu måste köpa en ny skärm. Mina nya komponenter slösas bort helt och hållet på min nuvarande skärms minst sagt undermåliga prestanda.

Uff, ska man verkligen vänta 1-2 år till, eller lika gärna slå till nu? För min del handlar det om mycket pengar, men jag vill ju också ha t.ex. G-sync. Så många val, så mycket bekymmer. Jag formligen förkroppsligar i-lands problem just nu! Ha förbarmande.

Till alla er andra: tack så hemskt mycket för era svar!

Permalänk
Medlem

Kör 4k med två 980ti i sli. Men det är gränsfall där ligger på mellan 55 till 60 fps. Men i vissa titlar som ej stöder sli blir det svårare.
Men jag kör allt på High eller ultra utan AA behövs ej i 4k

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Hej, jag gick just från en 4K till en 21:9 skärm och kan helt ärligt säga att jag inte vet om jag ens har längtan efter 4K resolutionen.

Om jag skulle ha sysslat med mera professionella program såsom Lightroom eller Creative Suite då skulle det ha antagligen passat bättre.

Om du inte har hårdvaran som krävs för att köra spel i 4K så skulle jag nog rekommendera att gå med antingen 2560x1440 eller 3440x1440 men det är ju smak sak, och om du bestämmer dig att gå med en typ böjd skärm, gå till en butik och testa hur det känns. Vissa älskar det, andra kan tycka att det bara är störande.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

För spelande så är 1440p överlägset idag. Perfekt kompromiss mellan pixeltäthet och antal fps som dagens grafikkort klarar av.

Skulle dock säga att 27" är max skärmstorlek för 1440p för sedan blir pixlarna lite för stora.
Hade det funnits grafikkort som klarar av 100+ fps i alla spel i 4k så hade jag absolut kört på en 27" 4k 144hz G-Sync skärm men det lär ta nått år innan vi är där tyvärr. Inte ens Titan X klarar av att hålla minimum 60fps i de krävande spelen i 4k ultra!

Kör på 1440p du, du kommer va nöjd i flera år då 4k hunnit bli lika lätt att driva som 1440p är idag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Köp 1440p. Jag har haft 4k men sålde för att jag föredrar 1440p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Hej, jag gick just från en 4K till en 21:9 skärm och kan helt ärligt säga att jag inte vet om jag ens har längtan efter 4K resolutionen.

Om jag skulle ha sysslat med mera professionella program såsom Lightroom eller Creative Suite då skulle det ha antagligen passat bättre.

Om du inte har hårdvaran som krävs för att köra spel i 4K så skulle jag nog rekommendera att gå med antingen 2560x1440 eller 3440x1440 men det är ju smak sak, och om du bestämmer dig att gå med en typ böjd skärm, gå till en butik och testa hur det känns. Vissa älskar det, andra kan tycka att det bara är störande.

Jag vill ju ha 144hz, G-sync och IPS. Det verkar inte finnas några monitorer som inte verkligen kostar skjortan av en (jag har förstått att problemet med kvalitetskontrollen hos Asus och Acer med deras XB271HU och PG279Q framförallt beror på att de i själva verket är budgetskärmar med tillräckligt många finesser för att motivera ett pris som närmar sig, eller är, premium) som kan erbjuda böjd skärm och allt det ovanstående samt 4k. Det är därför allt det här är så svårt. Det känns som att 1440p endast kommer att vara här en kort stund, för att sedan lämna plats åt 4k till fullo.

Termen "framtidssäker" poppar upp i mitt huvud... och vi vet ju alla vad vi känner om sådana begrepp!

Skrivet av SpeedRebirth:

För spelande så är 1440p överlägset idag. Perfekt kompromiss mellan pixeltäthet och antal fps som dagens grafikkort klarar av.

Skulle dock säga att 27" är max skärmstorlek för 1440p för sedan blir pixlarna lite för stora.
Hade det funnits grafikkort som klarar av 100+ fps i alla spel i 4k så hade jag absolut kört på en 27" 4k 144hz G-Sync skärm men det lär ta nått år innan vi är där tyvärr. Inte ens Titan X klarar av att hålla minimum 60fps i de krävande spelen i 4k ultra!

Kör på 1440p du, du kommer va nöjd i flera år då 4k hunnit bli lika lätt att driva som 1440p är idag

Skickades från m.sweclockers.com

Det jag "oroar" mig för är att utvecklingen för godkänt prissatta produkter, som kommer att erbjuda allt mumsmums som 4k, 140+ fps etc. etc., plötsligt kommer att explodera, och så sitter man där och har köpt en dyr skärm vid "fel" tillfälle. Plötsligt så erbjuda allt och mycket mer för i princip samma pris som en 27" 1440p gjorde för blott ett år sedan.

Men ja, jag kanske bara borde sluta oroa mig och göra slag i sak och köpa en XB271HU. Jag har en mycket stram ekonomi och ansträngd budget, men råd har jag till en sådan skärm. Hoppas bara att jag gör rätt, så att jag inte ångrar mig om blott ett år eller två!

Till alla er som svarat i tråden: tack så hemskt mycket. Ni har verkligen gett mig mycket bra input och många saker att tänka på!

Permalänk
Avstängd

Så länge 4k bara finns i 60hz så är det inget vettigt alternativ för spelande.
Då är det bättre att satsa på 1440p och minst 144hz om du har råd med bra gpu, har du inte råd med bra gpu så ska du köra på 1080p 144hz.

Den dagen vi har GPUer till vettigt pris som kan driva 4k i 144hz ja då är det ändå dags att köpa en ny skärm.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felidae:

Jag vill ju ha 144hz, G-sync och IPS.

Det känns som att 1440p endast kommer att vara här en kort stund, för att sedan lämna plats åt 4k till fullo.

Det jag "oroar" mig för är att utvecklingen för godkänt prissatta produkter, som kommer att erbjuda allt mumsmums som 4k, 140+ fps etc. etc., plötsligt kommer att explodera, och så sitter man där och har köpt en dyr skärm vid "fel" tillfälle. Plötsligt så erbjuda allt och mycket mer för i princip samma pris som en 27" 1440p gjorde för blott ett år sedan.

Tar lång tid innan grafikkorten klarar 4k i 120+ fps. Det kommer 4k 144hz G-Sync skärmar i år men då kan du glömma din budget, du lär få ge 15k+ för en sådan första åren innan det finns ett bra utbud inom den kategorin.
Det kommer bättre grejer i framtiden och så kommer utveckling alltid se ut, "Vänta" kan man alltid göra men orka.. Köp det du har behov av idag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

1440p är riktigt trevligt, har en XB270HU och det är en riktigt fin skärm att spela på.
Tyvärr har jag bara ett GTX 970 så kan inte riktigt driva alla spel i höga inställningar, utan kör istället low-medium inställningar för att få 100+ fps i de flesta spelen.
Funderar på att köpa nytt grafikkort men jag vet inte vad man ska satsa på. Titan XP känns som det enda som hade räckt ett tag men det känns lite väl dyrt.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Avstängd

@lambdan:
Jag har ett 1070 och det är i underkant, man får dra ner väldigt mycket i grafikinställningarna för att få några 144 fps.
och det är ju sjukt tråkigt att betala 7-8k för en skärm och sen nästan lika mycket för en gpu och ändå så får man spela på low/medium.

Snart kommer ju nästa generation från Nvidia, 2080 Ti kommer ju prestera lite bättre än titan xp men den är ca 30% billigare, så den är lätt värt att vänta på.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Avstängd

Jag har aldrig sett 4k live, men är det så stor skillnad från att lira i 1440?

Permalänk
Inaktiv

4K fungerar inte som det ska ännu. Skalning och prestanda är det som ännu sätter stopp. Sitter man nu på dubbla Titan Pascal så kan man väl skaffa en av dessa 40-42" 4k skärmarna som finns. Kanske blir lite för stort på skrivbordet men då klarar man sig utan att skala.

Permalänk

Har kört 4K ett tag nu och därmed blivit rätt bortskämd vad gäller upplösning. Lyckas kräma ut 70+ fps i BF1 på ultra med min nuvarande setup. Testade 1440p i 120 hz men stör mig ofantligt på pixeldensiteten.

Med andra ord föredrar jag 4K i 60 fps framför 1440p i 120 hz alla dagar i veckan. 4K-skärmar med högre hz bör ju dessutom dyka upp inom en snar framtid.

Permalänk
Medlem

@kaya: Jo, har ju nästan gått ett år sedan Pascal lanserades, kanske lika att vänta på nästa generation.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P