Final Fantasy XV kan släppas till PC med stöd för moddar

Permalänk
Melding Plague

Final Fantasy XV kan släppas till PC med stöd för moddar

Det konsolexklusiva rollspelet Final Fantasy XV kan släppas till PC framöver. Enligt spelets regissör skulle det handla om en specialutvecklad version med bland annat moddstöd.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

OK, trodde inte det skulle hända så snabbt. Hade ju varit kul om dom kommit med den här informationen direkt så kanske man inte hade köpt spelet till konsol, men jag misstänker att planen var att sälja spelet 2 gånger till så många som möjligt. Tyvärr är det en fälla jag trampar i.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk

Anade det så inte köpt PS4 versionen. Hoppas det inte blir för långt fram.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

"Ett fåtal delar i serien har dock släppts till PC-plattformen"

Efter en snabb titt på Steam ser det ut som de flesta Final Fantasy-spel numera finns på PC.

Permalänk
Medlem

Och själv sitter jag här och väntar på FF7Remake som man inte får fråga utvecklaren om när det är klart, "när det är klart" var svaret sist.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Ah va bra, då kan alla PC-spelare också bli besvikna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk

@MolenXs:

Jag tror dem menar "original". Då är det bara 7an-8an,11, 14 och realm born.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Ah va bra, då kan alla PC-spelare också bli besvikna.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har kollat på flera timmar av let's play och jag är såld! Kommer förboka det om/när det väl släpps.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Aldrig riktigt fastnat för FF trots att jag haft alla PS. Men kommer det till PC ska det nog testas

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Det här fick mig helt plötsligt att inse att vad jag behöver är final fantasy 7 att lägga energi på och spela om. Gud vilka minnen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

Dåligt spel, vore bättre att porta Final Fantasy XII istället. Långt ifrån att vara bäst i serien men bättre än detta.

Och på tal om Final Fantasy XII så är det bara det och XV av de numrerade spelen som inte släppts på PC. Alla övriga, förutom spinoffs som Crysis Core, Tactics och liknande, har faktiskt portats nu.

Permalänk
Medlem

Troligtvis den mest mjölkade serien kan man argumentera emot ?

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Troligtvis den mest mjölkade serien kan man argumentera emot ?

Beror på hur man ser på det. Vissa gillar Final Fantasy serien även om det har haft upp och ner periorder så vill nog fans att serien fortsätter. Detsamma kan man väl säga om de flesta serier som aldrig tar slut ah la CoD som ett exempel. Men så länge folk köper det så fortsätter de att göra spelet. Inte mig emot då jag tycker om FF serien.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Troligtvis den mest mjölkade serien kan man argumentera emot ?

15 spel i mainline serien (18 om man räknar X-2 samt XIII-2/XIII-3) under loppet av 30 år. (dryga 2 år mellan varje spel)
Assassin Creed: 9 spel i mainline under loppet av 10 år. (dryga 1 år mellan varje spel)
Call of Duty: 13 spel i mainline under loppet av 14 år. (dryga 1 år mellan varje spel)

Att säga att Final Fantasy serien är mjölkad är delvis fel då serien har funnits dubbelt så länge som många andra spel men har inte i närheten av dubbelt så många titlar.

Vad skulle ens vara omjölkat? Ett spel och that's it?

Ontopic:
Tror inte att en PC version lyckas fixa majoriteten av problemen som FF15 har, men det borde iaf fixa de dryga laddningstiderna och det tackar man inte nej till iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Troligtvis den mest mjölkade serien kan man argumentera emot ?

Vet inte riktigt vad du menar med mjölkad serie. Så hemskt många FF's finns det ju ändå inte sett till hur länge serien har existerat. Det har ju kommit några dåliga men de flesta håller generellt hög kvalitet.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Drömmer jag? Enda anledningen till att jag skaffade PS4 var för att garanterat kunna köra FF15. Håller på å kör det just nu, och har kommit långt nog för att inte kunna avbryta och invänta PC-utgåvan. Spelet ser förvisso "bra" ut på PS4 så fort man vant sig vid all aliasing... Men vegetationen ser lite gles ut, inte minst på längre avstånd. Tänker hela tiden hur mycket bättre det skulle kunna se ut om det kördes på kraftfullare hårdvara. Och laddtiderna när man använder "fast travel" kan överskrida en hel minut vilket gör att man nästan hellre springer till en annan stad. Blir knäpp över hur segt vissa saker laddar.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NFRS:

15 spel i mainline serien (18 om man räknar X-2 samt XIII-2/XIII-3) under loppet av 30 år. (dryga 2 år mellan varje spel)
Assassin Creed: 9 spel i mainline under loppet av 10 år. (dryga 1 år mellan varje spel)
Call of Duty: 13 spel i mainline under loppet av 14 år. (dryga 1 år mellan varje spel)

Att säga att Final Fantasy serien är mjölkad är delvis fel då serien har funnits dubbelt så länge som många andra spel men har inte i närheten av dubbelt så många titlar.

Vad skulle ens vara omjölkat? Ett spel och that's it?

Ontopic:
Tror inte att en PC version lyckas fixa majoriteten av problemen som FF15 har, men det borde iaf fixa de dryga laddningstiderna och det tackar man inte nej till iaf.

Haha , två gånger började jag skriva något liknande med samma speljämförelser men backade ur då jag inte orkade hamna i någon diskussion. Två mycket bra exempel och hela ditt inlägg poängterar hur felaktigt påståendet faktiskt är. Wikipedias lista som visar de år spel släppts i numrerade huvudserien gör en uppenbar bild av att antalet lanseringar kraftigt minskat på senare år: https://en.wikipedia.org/wiki/Final_Fantasy#Main_series

Jag håller med om sista stycket/meningen med, det stora felet med spelet är att den saknar såväl vettigt innehåll och känsla. Jag spelade igenom det vid lanseringen och... det är inte direkt ett bra spel. Ett fåtal saker gjordes bra men det är uppenbart att Square Enix fortsätter att tappa i kvalitet på deras egna titlar. Dragon Quest håller sig bra men det är en rätt nischad spelserie i väst och spelserien utvecklats mer eller mindre inte alls. Väldigt old-school på gott och ont.

Spelmotorn Squeenix tog fram för XV är rätt häftig dock, synd spelet inte levererar bara.

Permalänk
Inaktiv

Växte upp med FF7-FF9, och spelade FF5 och FF6 på emulator, mycket roliga, de andra FF spelen som kom efter FF9 har varigt försök att göra om/förändra och det tycker jag har varigt tråkigt då det har resulterat i tråkiga spel som inte har haft någon dragningskraft för mig.

Testat de flesta av dem via deras demo versioner ***bort/mod*** men det har varigt mycket tråkiga spel, FF tactics dock var roligt.

Nu när XV kommer till PC så är jag inte precis sugen på att införskaffa det då jag sett preview på FFXV's combat system och annat via youtube, ser inte så roligt ut.

Dock kul att det kommer till PC

§7 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

@anon150792: Jag håller med om att ff-serien "tappade" brutalt mycket när de valde att gå från förrenderade bakgrunder till full 3D. Jag skaffade 10an när det kom ut och fattade ingenting... Ingen världskarta att utforska?! Har inte kört något av mmorpg-spelen i serien. 13 var extremt linjär. Men 15 känns lite som ett steg i rätt riktning. Det finns äntligen en värld att utforska igen. När man kommit in i fighting systemet så tycker jag att det är rätt underhållande också. Snygg art-design, MEN kan inte mäta sig med FF7 exempelvis. Jag föredrar förrenderade bakgrunder med anledning av att det troligen är lättare för spelskaparen att skapa mer varierade miljöer som skiljer sig rätt drastiskt från varandra. So far, i FF15 så tycker jag det är lite samesame överallt där jag varit än sålänge. Och NPCs ser mer ut att tillhöra typ fallout-serien än FF-serien vilket är lite tråkigt. Men på det stora hela är jag äntligen rätt nöjd med ett final fantasyspel vilket inte har hänt på många år. Förvänta er inget nytt ff7 från det här spelet, men jag tycker alla borde ge det ett försök. I väntan på ff7-remake

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chris_Kadaver:

@Miothan: Jag håller med om att ff-serien "tappade" brutalt mycket när de valde att gå från förrenderade bakgrunder till full 3D. Jag skaffade 10an när det kom ut och fattade ingenting... Ingen världskarta att utforska?! Har inte kört något av mmorpg-spelen i serien. 13 var extremt linjär. Men 15 känns lite som ett steg i rätt riktning. Det finns äntligen en värld att utforska igen. När man kommit in i fighting systemet så tycker jag att det är rätt underhållande också. Snygg art-design, MEN kan inte mäta sig med FF7 exempelvis. Jag föredrar förrenderade bakgrunder med anledning av att det troligen är lättare för spelskaparen att skapa mer varierade miljöer som skiljer sig rätt drastiskt från varandra. So far, i FF15 så tycker jag det är lite samesame överallt där jag varit än sålänge. Och NPCs ser mer ut att tillhöra typ fallout-serien än FF-serien vilket är lite tråkigt. Men på det stora hela är jag äntligen rätt nöjd med ett final fantasyspel vilket inte har hänt på många år. Förvänta er inget nytt ff7 från det här spelet, men jag tycker alla borde ge det ett försök. I väntan på ff7-remake

Man bör nog inte förvänta sig FFVII-klass av FFVII Remake heller, Square Enix som utvecklar den och de har inte samma kompetens som de hade på 90-talet. Lite som Sega, dåliga på deras egna titlar men är en allmänt bra utgivare för andras titlar.

Permalänk
Medlem

@anon150792: har spelat alla final fantasy upp till 10:e försökte spela tolvan hatade det och försökte med 13 hatade skiten också , för mig personligen så gillade jag 8-10 bäst, var aldrig särskilt förtjust i 7an, däremot 6:an var fantastiskt ocksåm, men det fanns en massa andra rpgs som var lika bra som 6:an när det kom ut som jag gillade åtmistonde lika mycket (suikoden, lufia spelen etc.) gillade chrono cross mycket också .

Permalänk
Medlem

@anon5930: Nej jag håller med dig fullt ut. Jag vet inte hur många gånger jag spelat final fantasy 7 men slutat vid sista bossen. Har alltså aldrig klarat det för jag vill ha en anledning att alltid kunna återvända och spela om spelet. Men tycker ändå att det ska bli kul med en remake. Gillar däremot inte art-designen de valt att ge cloud i remaken. Hade hoppats på något som liknade orginaldesignen mer. Om du spelat super smash bros på Wii U så har cloud två olika skins. En där han har den mer moderna "emolooken" och en "originallook" med gult hår etc. Hade föredragit den sistnämnda.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Intressant. Kan se ut att bli det första FF-spelet jag kör sen FF9.

Permalänk
Medlem

Låter lockande men gillade inte hur det slutade så kommer inte bli ett köp för mig

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Och själv sitter jag här och väntar på FF7Remake som man inte får fråga utvecklaren om när det är klart, "när det är klart" var svaret sist.

Dagen det kommer tar jag semester, man har väntat och längtat i si så där 18 år....

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EkorrenHJ:

Intressant. Kan se ut att bli det första FF-spelet jag kör sen FF9.

Vad är det som lockar dig att spela just detta Final Fantasy-spel?

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Vad är det som lockar dig att spela just detta Final Fantasy-spel?

Inget speciellt. Min senaste konsol var den första Wii så jag har inte spelat något FF-spel sedan 9:an kom till första PS1. Kan tänka mig prova på det här om det finns på PC. Har inte varit speciellt intresserad av det för att karaktärerna ser ut som medlemmar i ett popband. Jag har däremot hört att man kan få nya kläder i spelet så det kanske går bra ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Dagen det kommer tar jag semester, man har väntat och längtat i si så där 18 år....

Samma här! Har spelat igenom det ett 5tal ggr med jämna års mellanrum, alltid lika roligt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻