Permalänk

Installera Linux på server

Hej
Jag har köpt en Dell poweredge r-710 som ja ska installera Ubuntu server på

Några tips innan jag sätter igång

Jag kommer att ha
minecraft
csgo

till att börja med ( jag är nybörjare så ja hoppas det går att ha det)

Mvh
Smör

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Installationen lär ju vara väldigt straight forward med tanke på att det är ubuntu.
När du har installerat det så skulle iaf jag skapa en användare per process du tänkt ha igång. Så en användare som heter "Minecraft", en som heter "CSGO" för att sedan installera allt som behövs på respektive användare.

Det blir lättare att hålla koll på vad som är vad då. Speciellt om ni kommer på i efterhand att ni vill ha en teamspeak, en mumble och kanske en plex server också.

Lycka till!

Permalänk

Tack
ja ska göra det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ska du ha skärm till? Det är lättast att installera med skärm men du kan också köra helt via USB-sticka. Efter installationen kan du ta bort skärmen. Ta senaste LTS-versionen av Ubuntu Server så är du hemma.
Om du vill ha GUI för att administrera servern kan du köra X via nätverket, det är lite meckigare men går utmärkt det med.

Permalänk
Skrivet av tommib:

Ska du ha skärm till? Det är lättast att installera med skärm men du kan också köra helt via USB-sticka. Efter installationen kan du ta bort skärmen. Ta senaste LTS-versionen av Ubuntu Server så är du hemma.
Om du vill ha GUI för att administrera servern kan du köra X via nätverket, det är lite meckigare men går utmärkt det med.

Ett annat alternativ kan ju vara om du har, eller köper till iDRAC, då du har en KVM (visserligen via Java, men ändå!). Du kan även mounta ISOs direkt i KVM-mjukvaran, väldigt mycket enklare att administrera servern på detta sätt. Du behöver inte ha någon skärm eller fysisk access till servern alls i det fallet. Jag själv kör iDRAC Enterprise. Väldigt bekvämt.

Visa signatur

Mh-hm!

Permalänk
Medlem

Är det inte lite overkill med järn? Hade nog kört esxi på den och lagt det i en egen vm eller två...?

Permalänk
Medlem

Idrac finns väl redan inbyggt även utan den extra modulen? Iaf kvm delen har jag för mig.
Dock kräver det ngn obskyr version av activex(finns en java version oxo, men den har jag aldrig fått att fungera) så jag kör kvm delen på en win xp maskin med internet explorer 8.
Ubuntu har jag aldrig installerat, men debian har i sitt standard utförande inte stöd för proprietära drivrutiner och då får man mixtra lite för att få igång nätverkskorten.

Schysst val av server ! Tyst å fin för att vara rackmonterad.

Det allra första jag hade gjort är en uppdatering av all bios å firmware på servern(dom jag köpt har alltid varit utdaterade). Starta lifecycle via bios å skriv sedan in ftp.dell.com som repository i uppdateringsfliken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sorry, jag hade helt fel gällande idrac å kvm. Det krävs tyvärr idrac6 enterprise för virtuell konsoll, det är dock värt varenda krona.
http://www.ebay.com/itm/For-Dell-R410-R510-R610-R710-Idrac6-R...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Hade personligen installerat Proxmox istället

Permalänk

Varför väljer ni ej Ubuntu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smörgubben:

Varför väljer ni ej Ubuntu

Skickades från m.sweclockers.com

För att de flesta vill köra sina maskiner virtualiserat istället. Det går iofs att göra i ubuntu med, men de vanligaste är väl typ hyper-v,esxi och xenserver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruggs:

Hade personligen installerat Proxmox istället

Second this, Proxmox är jävligt trevligt. Ger dig också möjligheten till separation och backuper på maskin nivå för dina virtuella servrar.

Plex funkar kalas som LXC, likaså owncloud om du vill kolla upp det.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA