Hjälp med val av smartphone.

Permalänk
Medlem

Hjälp med val av smartphone.

Hej,

Jag är helt bortkommen när det gäller smartphones. Har aldrig ägt någon. I mitt tidigare jobb hade jag dock en Samsung Galaxy (s4?).
Jag skulle som sagt vilja ha tips på vad jag ska köpa. Abonnemang fixar jag via hallon eller halebop.

Vad har jag för krav? Kunna lägga in Mobilt Bank-Id och Swish. Wi-Fi n. Gärna med plats för minneskort.

Pris? Max 3.500:-

Micke

Visa signatur

I´m not a complete idiot. Some parts are missing.

Permalänk
Medlem

Spelar storlek roll? Denna är riktigt prisvärd: http://cdon.se/hemelektronik/lenovo-moto-g-plus-4th-gen-16gb-...

Annars har du denna. Lite mindre (5 tum jämfört med 5.5) och en bättre telefon överlag. Mycket dyrare dock.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3555407

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickel:

Hej,

Jag är helt bortkommen när det gäller smartphones. Har aldrig ägt någon. I mitt tidigare jobb hade jag dock en Samsung Galaxy (s4?).
Jag skulle som sagt vilja ha tips på vad jag ska köpa. Abonnemang fixar jag via hallon eller halebop.

Vad har jag för krav? Kunna lägga in Mobilt Bank-Id och Swish. Wi-Fi n. Gärna med plats för minneskort.

Pris? Max 3.500:-

Micke

Sony Xperia Z5 för 3500 kr köp medans den finns...: http://cdon.se/hemelektronik/sony-e6633-xperia-z5-dual-sim-sv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Spelar storlek roll? Denna är riktigt prisvärd: http://cdon.se/hemelektronik/lenovo-moto-g-plus-4th-gen-16gb-...

Annars har du denna. Lite mindre (5 tum jämfört med 5.5) och en bättre telefon överlag. Mycket dyrare dock.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3555407

Storlek spelar ingen roll. Tack för tipsen. Fler tips någon?

EDIT: Tack Dunde. Blir kanske en sådan.

EDIT #2: Äsch. Kollade upp en del om Xperian och det verkade ju bra. Beställt. Orkar inte fördjupa mig i detta. Det blir nog bra.

Visa signatur

I´m not a complete idiot. Some parts are missing.

Permalänk

Jag köpte en iPhone 5 av Tele2 för inte så länge sen, för bara lite mer än ditt maxpris har jag för mig. Funkar utmärkt.

Visa signatur

Tjänster inom Ljudteknik / Redigering / Produktion / Inspelning (Sveriges bästa priser!)
http://www.mixningskonsulten.com

Permalänk
Skrivet av mickel:

Hej,

Jag är helt bortkommen när det gäller smartphones. Har aldrig ägt någon. I mitt tidigare jobb hade jag dock en Samsung Galaxy (s4?).
Jag skulle som sagt vilja ha tips på vad jag ska köpa. Abonnemang fixar jag via hallon eller halebop.

Vad har jag för krav? Kunna lägga in Mobilt Bank-Id och Swish. Wi-Fi n. Gärna med plats för minneskort.

Pris? Max 3.500:-

Micke

Jag rekommenderar One+X, har allt man behöver och inte sånt man inte behöver. Du får den för strax under 3000kr.
Sony z5 compact rekommenderar jag inte efter att gång på gång höra sambon spy galla över den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Jag rekommenderar One+X, har allt man behöver och inte sånt man inte behöver. Du får den för strax under 3000kr.
Sony z5 compact rekommenderar jag inte efter att gång på gång höra sambon spy galla över den.

Skickades från m.sweclockers.com

OnePlus X? Inget jag skulle rekommendera direkt. Snapdragon 801 är väl typ 3 år gammal nu? Och i höstas blev det väl känt att alla med 800/801 kan glömma nyare version än 6.x pga Qualcomm inte skulle stödja den vidare.

Men mjukvara är väl kanske inte viktigt för många. Skulle microsoft dumpa uppdateringar på versionen man använder på sin dator skulle iaf jag inte bara köra vidare.
Skulle iaf absolut inte köpa tex en laptop med någon windowsversion som support var nedlagt på. Ska man dra liknelse med mobiltelefonen så skulle det inte heller gå att lägga in nyare windows på den.

OnePlus 3T är ju isf ett smartare val. Eller en Nexus 6P om man hittar den någonstans. Eller om pengar inte spelar någon som helst roll så en Pixel/XL.

Permalänk
Medlem

Huawei Honor 5 kanske kan vara nåt om man bara ska ha en mobil

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Oneplus är det självklara valet

Visa signatur

E8600 > 2500k > 7700k > 12700k
2xHD4850>960ti>1070>1080ti>4070 Super

Permalänk
Medlem

Tele2 hade kring jul en Honor 8 för 2250 :- ..... Prisvärdaste jag någonsin sett. Då jämför jag med min egen Oneplus 3. Oneplus 3 är dock jävligt bra den med för sitt pris!

Jag rekommenderar dig Honor 8 om du får den för runt 2500:-

Visa signatur

| i7-8700K @ 5.0 Ghz | Fractal Design S24 AIO | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced | Asus ROG STRIX Z370-H GAMING | Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz C15 | Samsung 840 EVO 250GB SSD | Kingston 240GB V300 SSD | Seagate BarraCuda Green 1.5TB | Fractal Design C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Jag rekommenderar One+X, har allt man behöver och inte sånt man inte behöver. Du får den för strax under 3000kr.
Sony z5 compact rekommenderar jag inte efter att gång på gång höra sambon spy galla över den.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av FlashTec:

Huawei Honor 5 kanske kan vara nåt om man bara ska ha en mobil

Ibland blir man bara rädd när man ser förslag som dessa.. På riktigt, Honor 5? One+X?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crewsom:

Ibland blir man bara rädd när man ser förslag som dessa.. På riktigt, Honor 5? One+X?

Va en äldre man på jobbet dom bytte från en Sony av för mig okänd modell till en honor 5 och han påstod sig vara nöjd med tanke på att han betalade typ 1500 spänn för en ny mobil, det va vad jag grundade mitt förslag på. Själv har jag ingen koll alls på så billiga mobiler

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixningskonsulten:

Jag köpte en iPhone 5 av Tele2 för inte så länge sen, för bara lite mer än ditt maxpris har jag för mig. Funkar utmärkt.

Menar du allvar? Denna telefon släpptes i slutet på 2012. Att ta så mycket betalt för den nu skulle jag nästan klassificera som bedrägeri. Troligtvis en bättre upplevelse att köpa en bensinmacks-smartphone istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iDEOT:

Menar du allvar? Denna telefon släpptes i slutet på 2012. Att ta så mycket betalt för den nu skulle jag nästan klassificera som bedrägeri. Troligtvis en bättre upplevelse att köpa en bensinmacks-smartphone istället.

Iphone 5s brukar säljas för 2500-3000. Men är man ute efter den formfaktorn är nog iphone SE ett bättre val som ligger runt 3500 och är iprincip en förminskad iphone 6s.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Crewsom:

Ibland blir man bara rädd när man ser förslag som dessa.. På riktigt, Honor 5? One+X?

Så vad köper du för 3000?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För 3k köper jag en Lenovo P2. Verkar förbaskat smutt.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3983179

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixningskonsulten:

Jag köpte en iPhone 5 av Tele2 för inte så länge sen, för bara lite mer än ditt maxpris har jag för mig. Funkar utmärkt.

Hoppas inte du var seriös.

TS: Säger bara Honor 8, har funnits riktigt bra deals också. Om du kan sträcka dig lite till, OnePlus 3T.

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av DozeN:

Hoppas inte du var seriös.

TS: Säger bara Honor 8, har funnits riktigt bra deals också. Om du kan sträcka dig lite till, OnePlus 3T.

Det var en rabatt.

Vad är så konstigt?

Visa signatur

Tjänster inom Ljudteknik / Redigering / Produktion / Inspelning (Sveriges bästa priser!)
http://www.mixningskonsulten.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixningskonsulten:

Det var en rabatt.

Vad är så konstigt?

Du måste trolla eller köpte du på riktigt en iPhone 5 för ca 3500kr för ''inte så länge sen''?

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha kollat begagnat marknaden efter en Nexus 6p. Annars om man vill ha en med iOS iPhone 5.

Finns så många som köper nytt och säljer av 1 år gamla telefoner. Så varför inte utnyttja det?

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Skrivet av iDEOT:

Menar du allvar? Denna telefon släpptes i slutet på 2012. Att ta så mycket betalt för den nu skulle jag nästan klassificera som bedrägeri. Troligtvis en bättre upplevelse att köpa en bensinmacks-smartphone istället.

Missade detta svar. Som sagt, kommer inte ihåg riktigt hur mycket jag la ut för den. Idag kostar den 3k på Tele2, så 3-4k låter väl inte alldeles för osannolikt i samband med att 7:an släpptes / skulle släppas?

Visa signatur

Tjänster inom Ljudteknik / Redigering / Produktion / Inspelning (Sveriges bästa priser!)
http://www.mixningskonsulten.com

Permalänk
Skrivet av DozeN:

Du måste trolla eller köpte du på riktigt en iPhone 5 för ca 3500kr för ''inte så länge sen''?

För billigt, eller för dyrt tycker du? Kolla mitt senaste svar (till en annan användare), så kanske du får svar på detta otroliga mysterium.

Bara för att man inte är en mobilnörd så är man inget troll. Ett till övertramp och jag anmäler.

Visa signatur

Tjänster inom Ljudteknik / Redigering / Produktion / Inspelning (Sveriges bästa priser!)
http://www.mixningskonsulten.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixningskonsulten:

För billigt, eller för dyrt tycker du? Kolla mitt senaste svar (till en annan användare), så kanske du får svar på detta otroliga mysterium.

Bara för att man inte är en mobilnörd så är man inget troll. Ett till övertramp och jag anmäler.

En iPhone 5 kostar typ 700kr på Blocket och är idag helt utdaterad. Finns de ens att köpa nya sedan typ 3 år tillbaka? Köpte du en sådan ny för över 3500kr? Inte för att vara den, men det var nog en mycket dålig affär.

Jag tror inte att jag är den enda som tror att du trollar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixningskonsulten:

För billigt, eller för dyrt tycker du? Kolla mitt senaste svar (till en annan användare), så kanske du får svar på detta otroliga mysterium.

Bara för att man inte är en mobilnörd så är man inget troll. Ett till övertramp och jag anmäler.

Är du säker på att det inte är 5s du har? Den har fingeravtrycksläsare, enfärgad homeknapp. Gamla 5 har inte fingeravtrycksläsare och har en liten ruta som symbol i hemknappen.

Men ja. 3500 för vanliga iphone 5 var ju knappast ett fynd tyvärr.

Iphone 5s har kostat runt 2500-3500 sedan iphone 7 släpptes. Dock ander jag att iphone SE som inte kostar så mycket mer är ett bättre val då det är en mycket mer modern maskin för några kronor extra. Dock har du ju redan köpt så det tipset hjälper ju ej.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

TS köpte en telefon redan 30/1.
Bara som info

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixningskonsulten:

Missade detta svar. Som sagt, kommer inte ihåg riktigt hur mycket jag la ut för den. Idag kostar den 3k på Tele2, så 3-4k låter väl inte alldeles för osannolikt i samband med att 7:an släpptes / skulle släppas?

Jag tror du skojar med oss. Inte helt sjyst att göra i en köprådstråd, tänk om OP hade lyssnat på dig och köpt denna telefon?

Om så inte är fallet så är det troligtvis det sämsta inköpet jag någonsin hört talas om. iPhone 5s kostar 3 papp hos Tele2 idag. Denna telefon är ganska mycket snabbare än vanliga iPhone 5. Den är dock inte heller värd i närheten av 3-4 tusen spänn. För ett par månader sedan gick min iPhone 6 (som jag hade genom jobbet) sönder, fick en 5s som lånetelefon. Det var en pina. Har nyligen skiftat från min gamla iPhone 6 då denna blev alldeles för slö efter uppgradering till iOS 10. Att köra senaste iOS på iphone 5/s borde ha "fakir" listat bland systemkraven

Permalänk
Skrivet av DozeN:
Skrivet av PlogarN97:
Skrivet av iDEOT:

Hörnni, jag tror det blev ett missförstånd här. Är nästan helt säker på att det var iPhone 5S (med "S" alltså) jag köpte. Var lite slarvig när jag skrev första inlägget i tråden, sorry. Och ja, det var en ny lur i Tele2 butik. Föll pusselbitarna på plats nu? lol

Visa signatur

Tjänster inom Ljudteknik / Redigering / Produktion / Inspelning (Sveriges bästa priser!)
http://www.mixningskonsulten.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Så vad köper du för 3000?

Skickades från m.sweclockers.com

Moto X Style på antingen Cdon eller Webbhallen för 2490:-