Köpa radhuset eller flytta till en annan hyresrätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Beräknat alla andra kostnader? Uppvärmning, sophämtning, försäkring, kommunikationer etc.
Sedan tar du i så det sjunger och lägger på flera procent på räntan och funderar på om ni klarar det.

Det viktiga är väl att få ett hum om hur ekonomin ser ut om räntan stiger med 2-3% alternativt vilken faktiskt procentsats ni klarar av att betala på om räntan stiger.

Lägg även till ca 10-15% i buffert varje månad för förbättringsarbeten och reparationer. Säg om kylen pajar eller det visar sig mögla i ett av badrummen pga dålig renovering.

Det är en bostadsrättsförening. Värme, vatten och basutbud TV (ComHem) ingår i månadsavgiften. Det vad det står på sidan. Vi skall på visning iaf på Tisdag :). Vi har kollat upp förenings ekonomi med hjälp av en ekonom vi känner, och det ser väldigt bra ut, då fattar jag inte varför avgiften är så hög :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av stanikz:

Det är en bostadsrättsförening. Värme, vatten och basutbud TV (ComHem) ingår i månadsavgiften. Det vad det står på sidan. Vi skall på visning iaf på Tisdag :). Vi har kollat upp förenings ekonomi med hjälp av en ekonom vi känner, och det ser väldigt bra ut, då fattar jag inte varför avgiften är så hög :).

Vad är "väldigt bra" då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Vad är "väldigt bra" då?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag litar ju givetvis på min blivande svärfar, men det är ett självfallet en fråga som måste redas ut vad som är väldigt bra. Kan återkomma till dig med svaret på Tisdag förhoppningsvis.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stanikz:

Du har nog inte läst ordentligt, en av oss jobbar och en studerar.

Sorry. Jag var lite snabb.

Edit: tar bort det jag skrev. Bolånebubblan och mina åsikter om den kan jag ta på annat ställe.

Lycka till TS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Death On Wings:

Är vatten/sopor/el/försäkring inräknat i månadskostnaden?
Vad är det för uppvärming?
Har ni fått ett lånelöfte?
Edit: Hur man än bär sig åt blir det nästan aldrig billigare att bo i ett hus, tyvärr.

Hus är i regel avsevärt mycket billigare än en vanlig hyreslägenhet. Iallafall när man jämför med motsvarande bostadsyta eller mer.

Permalänk
Skrivet av Kaine_Uro:

Hus är i regel avsevärt mycket billigare än en vanlig hyreslägenhet. Iallafall när man jämför med motsvarande bostadsyta eller mer.

Tyvärr inte.