Permalänk
Medlem

Vart finns den bästa racingen?

Tjena,

Har bytt från canal digital till viasat då jag sedan länge saknat att kolla på ordentlig motorsport.
Men vart finns egentligen den bästa racingen. Vet att det är en högst personlig åsikt så inget svar
är egentligen fel.

Rally, har ju sina fördelar om man gillar snabba bilar på blandat underlag men tycker det egentligen
inte känns som en publiksport då man bara hinner se bilarna under en kort stund innan dom försvinner
bakom nästa kurva. Tv klarar kanske av att ha lite bättre visning men då tappar man ju känslan av ljud
och så plus att det är en bil i taget, alltså ingen närkontakt plus.

F1, teknikens kungasport. Snabb racing på stora banor men även på snäva stadsbanor utan avkörningszoner vilket gör det hela lite spännande. Har flera bilar samtidigt på en bana så möjligheten till tät racing finns tycker jag det känns som. Dock verkar det vara ganska stora skillnader mellan toppstallen och dom som ligger lite längre ner på startgriden.

V8 supercar, Det här är den sport som jag personligen fattat tycke för. Snabb racing med många bilar som ligger på samma nivå, vet inte om man skulle kunna kalla det för en motsvarighet till andra sporters närkontaktsport. Går även detta på banor bestående av stora banor och stadsbanor.

Dragracing, är väl det jag sett på plats på sista tiden då jag bor i närheten av Tierps arenan. Top fuel är ju så underbart att det nästan är läskigt att kolla på. Men alltihop är över på fem sekunder typ och sen börjar det om så finns ju en viss risk att det blir lite långtråkigt i längden.

Så vart tycker ni man hittar den bästa bilsport?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Föredetting

GP2/GP3 eller valfri lägre formelbilserie med enhetschassin brukar vara sjukt tät racing parad med hetlevrade småpojkar.

Själv följer jag egentligen enbart F1 och numera mest av gammal vana, är i princip uppvuxen med det.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Avstängd

MotoGP, WSBK, Moto2

Mer omkörningar på ett varv än en hel F1 säsong.

Permalänk
Medlem

Formula E racen brukar vara riktigt underhållande att titta på. Nu har vi ju även en svensk förare med och han ligger ju till och med riktigt bra till.
Annars så tittar man ju även på F1 när det går, får hoppas att det blir någon förbättring med nya reglementet..

Permalänk
Medlem

Själv så gillar jag rally av anledningen att det är kul att kolla på. Själva principen att köra ute i skogen eller på landsbygden.
V8 supercars har jag velat följa mer men inte haft möjlighet. Tajt racing med väldigt lös bak som gör det väldigt spännande att kolla på.

F1 har jag förlorat tycket för. Var mycket roligare att titta på förr men nu tröttnar jag på 10 min.

Finns ju Formula E och GP2 som är mer tajt men jag har inte tittat på det.

Rallycross är väldigt spännande att se på med hyffsat korta heat och det hinner aldrig bli stor skillnad.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

MotoGP slår det mesta inom racing. Underbart vackert att titta på. Misstänker dock att det nästan krävs att man kör mc själv för att fatta hur äckligt duktiga de här förarna är.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Inaktiv

Indycar och GP2 är riktigt nice, även om jag har kollat på så gott som varje varje F1-race senaste 10 åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Tjena,

Har bytt från canal digital till viasat då jag sedan länge saknat att kolla på ordentlig motorsport.
Men vart finns egentligen den bästa racingen. Vet att det är en högst personlig åsikt så inget svar
är egentligen fel.

Rally, har ju sina fördelar om man gillar snabba bilar på blandat underlag men tycker det egentligen
inte känns som en publiksport då man bara hinner se bilarna under en kort stund innan dom försvinner
bakom nästa kurva. Tv klarar kanske av att ha lite bättre visning men då tappar man ju känslan av ljud
och så plus att det är en bil i taget, alltså ingen närkontakt plus.

F1, teknikens kungasport. Snabb racing på stora banor men även på snäva stadsbanor utan avkörningszoner vilket gör det hela lite spännande. Har flera bilar samtidigt på en bana så möjligheten till tät racing finns tycker jag det känns som. Dock verkar det vara ganska stora skillnader mellan toppstallen och dom som ligger lite längre ner på startgriden.

V8 supercar, Det här är den sport som jag personligen fattat tycke för. Snabb racing med många bilar som ligger på samma nivå, vet inte om man skulle kunna kalla det för en motsvarighet till andra sporters närkontaktsport. Går även detta på banor bestående av stora banor och stadsbanor.

Dragracing, är väl det jag sett på plats på sista tiden då jag bor i närheten av Tierps arenan. Top fuel är ju så underbart att det nästan är läskigt att kolla på. Men alltihop är över på fem sekunder typ och sen börjar det om så finns ju en viss risk att det blir lite långtråkigt i längden.

Så vart tycker ni man hittar den bästa bilsport?

Rallycross?

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk

timeattack finns riktigt galna och coola bilar där då det finns rätt så få regler om man jämför med andra moderna motorsporter.

Permalänk
Medlem

Jag följer F1 slaviskt fortfarande men andra bra publiksporter som jag försöker följa är: MotoGP, GP2, Rally och Rallycross. Jag har även följt DTM emellanåt. V8 supercars är också intressanta men eftersom det körs i Australien så blir det lite konstiga tv-tider.

Visa signatur

AMD R7 5800X | MSI MPG B550 GAMING PLUS | HyperX Fury Black RGB 32GB | EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 ULTRA | Corsair RM750X V2 | Corsair iCUE 4000X RGB | Asus Rog Swift PG279Q | Windows 10

Permalänk
Medlem

F1 bjuder på bra racing, även om det tyvärr har varit i mittfältet det mesta av den tagit plats de senaste åren. Förhoppningsvis kan det bli lite omkastning och tilltajtande i år med nya reglementet. Annars bjuder både GP2 och GP3 på rätt så bra racing, och Formula E likaså (även om bristen på motorvrål är påtaglig).

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk

Följer F1 men måste säga att Rallycross är den bästa motorsporten! Tycker likt många att F1 har gått ner sig på senare år. Generellt sätt så gillar jag Touring cars över Open weel och ett DTM-race går alltid hem

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Rally utan tvekan, känslan när man står i skogen och hör bilen flera kilometer bort fram tills att den passerar förbi på bredsladd i 180 är oslagbar! En närhet man inte får i andra motorsporter. Nu tävlar jag själv så jag är lite partisk iofs. Dock så är Rallycross lättare att följa då det är en arenasport. Men en rallytävling är den ultimata utflykten

Permalänk
Medlem

V8 supercar och rallycross

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Permalänk
Medlem

Inte jättemånga omkörningar men tycker Stadium SUPER Trucks kan vara rätt underhållande att titta på lite då och då

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?