Kvarvarande filer på C: som skulle tömmas med Windows 10 installation (från win 7)

Permalänk
Medlem

Kvarvarande filer på C: som skulle tömmas med Windows 10 installation (från win 7)

Hej!

Här belyser jag min okunskap om windows 10.

Problemet är enkelt (eller inte för min del snarare). Hade windows 7 installerat på en relativt gammal stationär burk. Installerade Windows 10 för att jag hade köpt en licensnyckel.

Hellre än att formatera (eftersom jag ej visste hur man formatera C: från C:) så valde jag att ta bort allt innehåll - filer - på C: i windows 10 installationsprogrammet. Allt gick vägen. Dock så när jag kikar på C så är den lika full som vanligt; 68 gb ledigt av 921 gb.

Finns en jäkla massa mappar som jag ej har behörighet att undersöka på C:, även fast jag har administratörsrättighet, varav en mapp heter windows.old och ligger på cirka 300gb.

Någon som har erfaranhet av detta och vet hur man ska lösa det? Eller tömma C: en gång för alla?

Tack på förhand!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@RobinHM: windows.old innehåller dom gamla filerna från din föregående installation. Tanken är att du ska kunna roll-back till windows 7 (inom 30 dagar).

Om det inte är nått du vill kan du köra filrensningsverktyget (start - kör - cleanmgr eller sök efter diskrensning)

Dock är storleken ganska misstänksam, 300gb? Jag skulle kolla så det inte ligger nått viktigt och sen bara radera den. Men eftersom du valde att rensa allt, så borde väl inget viktigt vara kvar. Du har backup av dina viktiga saker?

Permalänk
Medlem

@boibo: Tack för rådet! Ska prova diskrensning : )

Japp allt är uppbackat, förmodligen så är det rawbilder som ligger och vilar i den mappen då det var det som tog upp mest plats innan installation.

Det märkliga är att jag ej kommer in med administratörkontot och kika i den, och kan inte ändra åtkomst/behörighet heller på mappen och undermappen. Är en hel drös av mappar som måste vara kvarlevande från förra OS.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

När det gäller mappar du inte kommer åt behöver du nog börja med att ändra ägare till de mapparna.
Detta är för skrivet för Windows 7 men principen är fortfarande samma: http://technet.microsoft.com/sv-se/library/cc753659.aspx

Permalänk
Medlem

@CeciliaB: Tusen tack : ) Kan ej följa den nu för att stationära verkar ha stött på hårdvaruproblem nu också Ska använda mig av den när jag fått ordning på detta problem

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det var ju tråkigt.
Tänk på att tipset är inte till för Windows.old (då gäller Diskrensning som Boibo skrev) eller andra Windows-mappar (då är det mappar man inte ska röra).