Permalänk

Tv spel

Tjena! Är 16 och får inte spela våldsspel, försöker komma på ngt system så de inte går in mitt i spelandet. Har redan vidtagit åtgärder som att alla spel är på en hårddisk inkopplad till mitt xbox one. Men har ngn nått tips på hur man kan göra det helt ledtrådsfritt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alivel202:

Tjena! Är 16 och får inte spela våldsspel, gör det dock ändå. Bor i en friggebod 10 m från huset där mina föräldrar bor. Och försöker komma på ngt system så de inte går in mitt i spelandet. Har redan vidtagit åtgärder som att alla spel är på en hårddisk inkopplad till mitt xbox one. Men har ngn nått tips på hur man kan göra det helt ledtrådsfritt?

Välkommen till Sweclockers. Du får helt enkelt vänta tills du blir 18.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Får du inte spela några våldsspel eller bara inte dom som är 18 års gränns?

Kommer dina föräldrar in på ditt xbox? Om du kör på ett annat konto och bara köper digitala spel så borde du vara någorlunda safe. Men vid 16 års ålder hade jag börjat föra en dialog med dina föräldrar som vuxen för set är snart det du är. Om du visar mognad kansle de tänker om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alivel202:

försöker komma på ngt system så de inte går in mitt i spelandet

Dörr?

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Lås dörren och låt en fibban eller aktuell rapport ligga halvt synlig någonstans i rummet.. dom kommer aldrig ifrågasätta varför du låser dörren

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Välkommen till Sweclockers. Du får helt enkelt vänta tills du blir 18.

Pfft, inga ingenjörer skapas med den attityden! När jag var liten så hade farsan satt en spärr så att min internetuppkoppling slocknade en viss tidpunkt varje kväll. Löste det genom att byta IP-adress på min och farsans dator. Tog ett tag innan han listade ut vad som pågick. Var kanske 12 år gammal

Nån form av klocka som plingar till när dörren öppnas, kanske? Beror ju dock på hur TVn är positionerad i förhållande till dörren. Rätt simpel lösning och den har sina nackdelar men de flesta andra lösningar involverar nog inköp av något slag. Kombinera det med att byta input på TVn så fort du hör klockan så ser det ut som att du bara tittar på TV helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Om du vill ha det privat så kan du ha (pinsamt som det låter men det kommer funka) ha porr uppe i bakgrunden och sedan när du hör någon av dom komma så byter du snabbt till det. Kommer dom in och ser så tror jag med 100% att dom kommer knacka och vänta en stund innan och då har du köpt dig tillräckligt med tid för att sätta på något annat.

Samt att prata med dina föräldrar om deras restriktiva beteende som du upplever det.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Prata ned dina föräldrar bara

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem

Lås dörren, häng för fönstren så dom inte kan se TV:n, spela med hörlurar.

Permalänk
Avstängd

Ta med en kompis hem som sitter och snackar om ett visst våldspel vid middagen tillsammans med dina förälrar. Ännu bättre, ta med dig 2 vänner, så dina föräldrar får lite skuldkänslor över att dom inte låter sitt barn vara med dom andra barnen.

Tråkigt för dig faktiskt, dom behöver komma till verkligheten

edit:

Skrivet av Ninjaflipp:

Pfft, inga ingenjörer skapas med den attityden! När jag var liten så hade farsan satt en spärr så att min internetuppkoppling slocknade en viss tidpunkt varje kväll. Löste det genom att byta IP-adress på min och farsans dator. Tog ett tag innan han listade ut vad som pågick. Var kanske 12 år gammal

Mina föräldrar satte ett program som endast lät mig och storebror spela 2 timmar per dag. Vi kom ju hem runt 14 på dagen och föräldrarna kring 18. Iom att vi inte kunde stänga av så gick man in i autostart och gjorde så det inte startade med datorn.

När klockan sedan blev 17:55 eller dyl så startade man om datorn och lät 2 timmarna börja ticka Sen var det middag och sovdags ändå.
runt samma ålder som du

Permalänk
Medlem

Helt ledtrådsfritt... Um, VR headset, spelen på en krypterad enhet, och bränn alla fodral. Jag misstänker att du helt enkelt bör spela på PC, för bäst upplevelse.

Allvarligt talat. Det är inte helt orimligt att man som 16'åring för en relativt vuxen dialog med sina föräldrar. Förklara för dem att du börjar bli vuxen. Du tittar på porr, onanerar, umgås med tankar på faktiskt sex, och att skjuta lite på TV'n, är det närmaste du kommer social samvaro som inte riskerar att göra dina föräldrar till mor/far-föräldrar innan jul...

Klarar du inte av att argumentera för dig själv ska du kanske inte spela "våldsspel" i heller.

Ah, just det. Välkommen till forumet...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Där är föräldrar som helt enkelt inte går att övertyga utan bara säger blankt nej, stött på dem. Men försök få ett tillfälle med någon av dem och var saklig:

Vad är deras förväntningar du blir utifall du har ett våldsspel? Varför skulle du inte kunna? (Tilltala fram en anledning, vad är dem rädda för?) Eller försöker dem trycka sin moral på dig? (Om så, uttryck att du inte får utvecklas utan blir en opassande reflektion av din mor/far, en dålig kopia)

Har du en psykologisk störning föräldrarna är rädda du kommer agera från? (Fråga om någon i släkten har eller haft problem med våld, från störning till droger)

Är där en akademisk eller statistisk grund som anledning? (Ifrågasätt den logiska slutsatsen, skriv ut och visa http://statensmedierad.se/download/18.6cd9b89d14fefd0c4f5cd88... ) Eller använder dem förutfattade meningar?

Är det en fråga om maktspel, för att dem kan?

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Proffsmobbare

Ta bort polarisationsfilter, flytta över till glasögon!

Hur du bortförklarar att du glor in i en vit skärm får du lista ut själv.

Permalänk
Medlem

Vid 16 års ålder anser jag personligen att man generellt sett är tillräckligt mogen för att spela spel med 18 års gräns.

Dock 12-åringar som spelar GTA borde vara allt annat än tillåtet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Låter som att relationen till föräldrarna inte är den bästa.

Permalänk
Medlem

Angående kommentarerna att dra på en P-rulle... Om föräldrarna är så pass restriktiva vad gäller tv-spel, hur tror ni de reagerar på porr? Livet i friggeboden och tv-privilegier kan stå på spel här.
Det bästa är nog att prata med sina föräldrar som också nämnts tidigare, och argumentera för varför du bör få spela andra spel än svampbob fyrkant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Oavsett vad folk nu tycker om trådskaparens föräldrar så är han inte är myndig och sålunda har de sin fulla rätt att sätta dessa regler. Jag tillåter t.ex. inte mina grabbar att spela GTA. Som vårt samhälle ser ut så lär de inte i alla fall bli värre av att inte få spela skiten.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiGrip:

Lås dörren och låt en fibban eller aktuell rapport ligga halvt synlig någonstans i rummet.. dom kommer aldrig ifrågasätta varför du låser dörren

Haha!!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Hur teknik-kunniga är dina föräldrar? Någon anledning att du inte får spela våldsamma spel? Får du kolla på våldsamma filmer? Att inte låta en 7-åring spela, men 16. Skulle argumentera att dina föräldrar kan inte "skydda" dig och hålla dig i en bubbla för resten av livet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Hur teknik-kunniga är dina föräldrar? Någon anledning att du inte får spela våldsamma spel? Får du kolla på våldsamma filmer? Att inte låta en 7-åring spela, men 16. Skulle argumentera att dina föräldrar kan inte "skydda" dig och hålla dig i en bubbla för resten av livet.

Ja uppenbarligen funkar inte den delen av deras uppfostran.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Oavsett vad folk nu tycker om trådskaparens föräldrar så är han inte är myndig och sålunda har de sin fulla rätt att sätta dessa regler.

Inte helt säker på det, googlade lite och hittade detta:

Citat:

Från 16 års ålder får den som är omyndig själv disponera över sin egen arbetsinkomst. En 16- eller 17-åring kan därför på egen hand köpa varor eller tjänster för pengar han eller hon tjänat själv. Den som fyllt 16 år kan också öppna ett bankkonto för att sätta in och ta ut pengar.

Och innan någon börjar dilla om 18-årsgräns på spel så finns ingen lagstadgad 18-årsgräns.
Det är bara en rekommendation.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Är det 18-årsspel får du allt vänta. Du är inte myndig och spel är ingen mänsklig rättighet eller tecken på kärlek etc osv. En klarar sig alldeles utmärkt ändå.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Citat:

Oavsett vad folk nu tycker om trådskaparens föräldrar så är han inte är myndig och sålunda har de sin fulla rätt att sätta dessa regler. Jag tillåter t.ex. inte mina grabbar att spela GTA. Som vårt samhälle ser ut så lär de inte i alla fall bli värre av att inte få spela skiten.

Detta. Nuff said. Du är 16 år och bor i deras hus. Då får du följa deras regler och om det inte passar får du antingen ta upp reglerna för diskussion eller flytta hemifrån och försörja dig själv. Finns åldersgränser av en anledning, oavsett folks personliga åsikter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GilbertG:

Är det 18-årsspel får du allt vänta. Du är inte myndig och spel är ingen mänsklig rättighet eller tecken på kärlek etc osv. En klarar sig alldeles utmärkt ändå.

Underlig åsikt när åldersgränser är rekommendationer - inte lag.

Skrivet av Ragnvlad:

Oavsett vad folk nu tycker om trådskaparens föräldrar så är han inte är myndig och sålunda har de sin fulla rätt att sätta dessa regler. Jag tillåter t.ex. inte mina grabbar att spela GTA. Som vårt samhälle ser ut så lär de inte i alla fall bli värre av att inte få spela skiten.

Gulligt att du tror att dina regler följs om dina grabbar är 12+

Orkar inte gå in i diskussionen om hur spel påverkar (eller inte) yngre människor, men en sak kan jag säga; restriktioner fungerar sällan, tvärtom stjälper dom mer än hjälper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Inte helt säker på det, googlade lite och hittade detta:

Och innan någon börjar dilla om 18-årsgräns på spel så finns ingen lagstadgad 18-årsgräns.
Det är bara en rekommendation.

Uppfostran tenderar att vara lite mer invecklat än så. Vad en förälder låter/inte tillåter sina kids att göra beror på väldigt många faktorer, varav somliga kan vara förbannat subjektiva och/eller godtyckliga.

Det hade vart oändligt mkt enklare om TS hade beskrivit problematiken lite mer ingående. Vad anger föräldrarna för skäl? Vad är det eg för spel han nekas spela?

Hursom, som päron till 2 tjejer på 8 resp 10 år så håller jag koll på vad de spelar och deras övriga internetanvändning + prstar med dom om allt från vad som är bra med nätet till vad som är mindre bra. Hoppas det ska ge dom en tillräckligt stabil grund att stå på för att själva kunna vara lite självkritiska i framtiden...

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Menar du att de stormar in hos dig utan att knacka? Snacka om kränkande.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Vid 16 års ålder anser jag personligen att man generellt sett är tillräckligt mogen för att spela spel med 18 års gräns.

Dock 12-åringar som spelar GTA borde vara allt annat än tillåtet.

Jag o mina vänner spelade "tjuv o polis" (gta 1) när vi var 6-7 år och vi blev typ normala

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Du kan ju testa att prata med dom. Annars är det väl bara och låsa dörren+persienner om skärmen syns från fönstret. Eller varför inte köpa en wifi övervakningskamera så du ser om någon kommer?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag o mina vänner spelade "tjuv o polis" (gta 1) när vi var 6-7 år och vi blev typ normala

GTA 1 är nog inte riktigt samma sak som GTA 5 xD

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

@cider123: Jag vet att de följs.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE