Paypal: Problem att acceptera/verifiera betalningskort trots att det finns pengar på kontot?

Permalänk

Paypal: Problem att acceptera/verifiera betalningskort trots att det finns pengar på kontot?

försökte mig på att köpa genom paypal för första gången nu(ska köpa från england), men stötte genast på ett problem som jag inte kommer förbi. när jag har lagt till sakerna som jag vill ha så trycker man på paypal knappen på säljarens sida och det hoppar å till paypals sida där man ska lägga till ett kort när jag ska försöka genomföra ett köp, så står det något i stil med "kortutfärdaren kan inte godkänna detta kort, försök med ett annat kort". jag har nu försökt med 4 olika kort, visa och mastercard, alla är giltiga och pengar finns på dem. står klart och tydligt att paypal stödjer visa och mastercard. jag har testat med 2 olika konton, mitt eget och morsan mins.

ni som handlar med paypal, har ni stött på detta problemet och vet vad man ska göra?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Är korten öppnade för internetköp?

Permalänk
Medlem

Vilka banker har du testat?

Permalänk
Medlem

Som förra säger, har du aktiverat så att du kan handla på internet med dem, och har du gjort paypals grej, där dem drar 15 sek från ditt konto och du ska sen mata in den koden som du får på ditt bank konto för att indikera att det är ditt kort/bank?

Permalänk
Hedersmedlem

@mangemani *Tråd låst*

Trots tidigare tillsägelser fortsätter du tyvärr att skapa trådar med intetsägande rubriker. Du är välkommen att pm:a mig en beskrivande rubrik ifall tråden ska öppnas igen.

Citat:

§3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

tack för att tråden öppnades igen, har en del att lära när det kommer till tråd rubriker.

iaf, detta är alltså första gången jag handlar med paypal och utrikes och har aldrig behövt använda mig utav kort på detta viset. min bank är nordea och jag ska imorgon höra efter om det är låst som ni nu har nämnt. jag har inte aktiverat med någon kod, trodde det bara var att skapa ett konto och sedan lägga till ett kort med pengar på, så det kan mycket väl vara problemet.

hur aktiverar man för internetköp? alltså måste jag fysiskt gå ned till banken? är det något man kan göra via bankens sida eller ska man ringa? och när väl det är gjort, hur går man tillväga för att aktivera koden på paypal?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Logga in på internetbanken, klicka på Kort i menyn till vänster, sen "Öppna och stänga kort" sen klicka på Ändra o välja att öppna kort för alla internetköp i 60min

Permalänk

aha, det var inte svårare än så, ok, ska försöka imorgon.
men ang koden som måste slås in för att bevisa att det är mitt kort, följer det i samma veva?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

jepp, det var så som ni sa, kortet behövdes låsas upp.

men hur går det till nu? pengarna har dragits från mitt kort, han skickar sakerna och sen? hålls pengarna som har dragits på mitt paypal konto tills jag har fått sakerna och när jag väl har fått sakerna och kikat att allt är ok så bekräftar jag köpet på något sätt då?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

jepp, det var så som ni sa, kortet behövdes låsas upp.

men hur går det till nu? pengarna har dragits från mitt kort, han skickar sakerna och sen? hålls pengarna som har dragits på mitt paypal konto tills jag har fått sakerna och när jag väl har fått sakerna och kikat att allt är ok så bekräftar jag köpet på något sätt då?

Du kan vara tvärlugn. Säljaren har mottagit pengarna direkt men du har även Köparskydd genom PayPal. Dvs att PayPal kommer ersätta dig om dina varor blir uteblivna för att sedan driva ett case med säljaren!

Så det enda du behöver göra nu är att vänta!

Permalänk
Hedersmedlem

@mangemani: Vem är "han"?

Rätt omöjligt att spekulera om vad som ska hända när vi inte ens vet vem/vad du handlat av.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Dotterns mamma klagade på att hon inte kunde lägga in sitt kort på app store, samma sak där och med nordea.
Är det på allvar att man måste logga in på internetbanken varje gång man ska köpa något på nätet?
Eller gäller det bara första gången man handlar på ett visst ställe?
Verkar ju helt vansinnigt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Japp, butiker som man inte kan bekräfta köpet med bankdosa eller mobilt bankID (PSN tex) så måste man logga in på internetbanken och öppna kortet.

Jag blev för övrigt tempbannad från PSN när Nordea införde detta. PSN försökte förnya min PS+ sub, men blev nekade av Nordea. Hade spammats typ 20ggr. haha

Permalänk

var ju inga större problem egentligen att bara logga in på internetbanken och öppna, tycker jag då, så länge det funkar:)

sidan jag beställer ifrån säljer mycket och ofta till folk här i sverige och det var genom deras goda omdömen som jag fick reda på dennes sida. det handlar inte om några enorma summor, utan det var mest en "test" beställning på typ 200kr, för att se om allt flyter på. nästa beställning däremot, som jag ska göra åt svågern min, ligger på uppåt 1000 kr, så där kan det ju svida lite mera om något skulle gå snett.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mztr:

Japp, butiker som man inte kan bekräfta köpet med bankdosa eller mobilt bankID (PSN tex) så måste man logga in på internetbanken och öppna kortet.

Jag blev för övrigt tempbannad från PSN när Nordea införde detta. PSN försökte förnya min PS+ sub, men blev nekade av Nordea. Hade spammats typ 20ggr. haha

Jag hade bytt bank direkt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."