Permalänk

Är min UPS trasig?

Hej Sweclockers!

Jag köpte nyligen min första UPS, en APC Smart UPS 750. Misstänkte att batterierna skulle vara slöa eftersom jag köpte den begagnat, men fick den rätt billigt så tyckte att det var värt det ändå. När jag först startade den så stod det på displayen "Replace Battery", vilket jag inte var särskilt förvånad över. Men efter att ha startat om den så stod det istället "Connect Battery", vilket jag tyckte var väldigt märkligt. Jag har testat att ta ut och sätta in batterierna, återställa enheten till fabriksinställningarna och dragit ut och satt in batteribrytaren på baksidan åtskilliga gånger. Likväl står det "Connect Battery". Har installerat PowerChute Business Edition men begrep inte ett skvatt, kan inte hitta någon info om UPS:en. Prövat även med PowerChute Personal Edition men den kunde inte hitta UPS:en (trots att den var ansluten med USB) och kunde därmed inte slutföra installationen. Helst skulle jag vilja kunna övervaka UPS:en via min Ubuntuburk, men jag kan inte se att PowerChute finns för Ubuntu.

Så ni som vet något om UPS, ser ni vad felet är? Varför säger den "Connect Battery", och hur kan jag övervaka UPS:en från datorn?

Mycket tacksam för hjälp, är helt ny på det här.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Den säger så eftersom batteriet är kass, och troligtvis så har batteriet sjunkit så pass lågt så att den inte känner av det.

Köp ett nytt så ska du se att det fungerar igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Hej Sweclockers!

Jag köpte nyligen min första UPS, en APC Smart UPS 750. Misstänkte att batterierna skulle vara slöa eftersom jag köpte den begagnat, men fick den rätt billigt så tyckte att det var värt det ändå. När jag först startade den så stod det på displayen "Replace Battery", vilket jag inte var särskilt förvånad över. Men efter att ha startat om den så stod det istället "Connect Battery", vilket jag tyckte var väldigt märkligt. Jag har testat att ta ut och sätta in batterierna, återställa enheten till fabriksinställningarna och dragit ut och satt in batteribrytaren på baksidan åtskilliga gånger. Likväl står det "Connect Battery". Har installerat PowerChute Business Edition men begrep inte ett skvatt, kan inte hitta någon info om UPS:en. Prövat även med PowerChute Personal Edition men den kunde inte hitta UPS:en (trots att den var ansluten med USB) och kunde därmed inte slutföra installationen. Helst skulle jag vilja kunna övervaka UPS:en via min Ubuntuburk, men jag kan inte se att PowerChute finns för Ubuntu.

Så ni som vet något om UPS, ser ni vad felet är? Varför säger den "Connect Battery", och hur kan jag övervaka UPS:en från datorn?

Mycket tacksam för hjälp, är helt ny på det här.

I ubuntu så söker du på apcupsd. Alternativt sudo apt-get install apcupsd
Ska du ha nya batterier så finns det på biltema. 299kr stycket har jag för mig de kostar där.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

I ubuntu så söker du på apcupsd. Alternativt sudo apt-get install apcupsd
Ska du ha nya batterier så finns det på biltema. 299kr stycket har jag för mig de kostar där.
Skickades från m.sweclockers.com

Har biltema verkligen deep cycle batterier?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Har biltema verkligen deep cycle batterier?

Ingen aning men dom har 7Ah 12V blyackar som passar i de upserna 😀
Har haft ett par strömavbrott genom åren och de tuffar fortfarande på. Har 5st smartups 750, alla med biltema batterier. Den äldsta är tre år.
Man kan iofs köpa batterierna direkt från apc, men det känns lite väl dyrt för mig. Allt beror väl på hur mkt man tycket det är värt för att skydda sina maskiner, för mig räcker det att dom hinner stänga av datorerna innan batterierna dör.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Ingen aning men dom har 7Ah 12V blyackar som passar i de upserna 😀
Har haft ett par strömavbrott genom åren och de tuffar fortfarande på. Har 5st smartups 750, alla med biltema batterier. Den äldsta är tre år.
Man kan iofs köpa batterierna direkt från apc, men det känns lite väl dyrt för mig. Allt beror väl på hur mkt man tycket det är värt för att skydda sina maskiner, för mig räcker det att dom hinner stänga av datorerna innan batterierna dör.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag rekommenderar alltid att man skaffar korrekt typ av batteri. Lite trist att råka ut för något när det handlar om syra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Jag rekommenderar alltid att man skaffar korrekt typ av batteri. Lite trist att råka ut för något när det handlar om syra

Står inte specifikt deep cycle på biltema men dom är gjorda för beredskapskraft iaf. Sen är väl frågan på hur mkt man kan lite på det när de gäller biltema 😭
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteri-ovriga/Blyackumu...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om batteriet gått under en viss voltstyrka så kan ups:en vägra ta i den.
Du kan möjligtvis fulladda upp den lite grann utanför ups:en och hoppas att den tar i den sedan men förmodligen blev du blåst :/

Permalänk

@Danne, @theailer

Skönt om det är batterierna det är fel på och inte UPS:en Hur säkert är det att använda batterier som inte är APC cert.? Jag vet ju bara vad jag tycker om Biltema, men frågan är ju hur stor skillnad det egentligen kan vara på batterier och batterier? Vad är deep cycle?

Jag satt igår kväll och trixade lite med apcupsd, men förstod givetvis inte vad jag höll på med, så det säkraste hade väl varit om jag kunde avinstallera rasket och börja om med lite mer kunskap i ryggen. Finns det något GUI/WebGUI för apcupsd? Är inte speciellt bekväm i terminalen. Tycker dock fortfarande det är konstigt att PowerChute Personal Edition inte hittade min UPS under installationen, när Business Edition (iallafall påstod) att den gjorde det. Är det nåt mer lurt tro?

@Spiffman: Jag hade förstås väntat mig batterier som funkade, men jag var fullt medveten om att det är lite lotteri att köpa UPS beggat. Kan kanske testa att fulladda upp batterierna bara för att kunna bekräfta att det faktiskt är dem det är fel på, men förmodligen är det precis som Danne och theailer säger.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Marsupilami
För att ta bort och börja om:
apt-get purge apcupsd

Jag hade kört biltema utan att tveka, men det är jag det 😀 Visst kan det vara skillnad på batterier, original apc batterierna har ju gått igenom någon form av QC, medans biltemas QC kan tänkas vara något slappare 😀
På mitt jobb byter vi ganska mkt batterier på våra apc smartups 750(står ute,kallt å strömavbrott på vintern är döden för urladdade batterier) och ibland har batterierna svällt så pass mkt att det kan vara tufft att få ut dom ur upsen. Har bara sätt ett läckage en enda gång, men det är som sagt med apc batterier.
Hemma står upserna i källaren där det är någorlunda varmt samtidigt som datorerna stänger av sig när det är cirka 75% batteri kvar och 90s efter det stänger upsen av sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag brukar köpa mina på Jula. Senaste gången när jag behövde byta så hade det blivit ett litet läckage men men

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag köpte Biltema först men dessa https://www.komplett.se/product/893784/datorutrustning/ups-ov... är betydligt bättre, med rätt typ av breda anslutningar och 9 Ah, till marginellt högre pris.

Om vi pratar om standardstorlekar alltså, det är iaf dessa jag kör till mina Eaton.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av theailer:

@Marsupilami
För att ta bort och börja om:
apt-get purge apcupsd

Jag hade kört biltema utan att tveka, men det är jag det 😀 Visst kan det vara skillnad på batterier, original apc batterierna har ju gått igenom någon form av QC, medans biltemas QC kan tänkas vara något slappare 😀
På mitt jobb byter vi ganska mkt batterier på våra apc smartups 750(står ute,kallt å strömavbrott på vintern är döden för urladdade batterier) och ibland har batterierna svällt så pass mkt att det kan vara tufft att få ut dom ur upsen. Har bara sätt ett läckage en enda gång, men det är som sagt med apc batterier.
Hemma står upserna i källaren där det är någorlunda varmt samtidigt som datorerna stänger av sig när det är cirka 75% batteri kvar och 90s efter det stänger upsen av sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har hört att batterierna håller längre om de får stå svalt. Varför är det döden om de står ute i kyla?

Skrivet av MultiMan:

Jag köpte Biltema först men dessa https://www.komplett.se/product/893784/datorutrustning/ups-ov... är betydligt bättre, med rätt typ av breda anslutningar och 9 Ah, till marginellt högre pris.

Om vi pratar om standardstorlekar alltså, det är iaf dessa jag kör till mina Eaton.

Varför är Bluewalker-batterierna bättre än Biltemas, rent tekniskt? Jag har som sagt ingen koll på olika batteritekniker, så upplys mig gärna.

Jag bryr mig inte om anslutningar, eller ens om batterierna får plats i UPS:en, det kanske till och med är bättre att de får stå så avskilt som möjligt om det nu överhuvudtaget finns någon risk att de kan läcka eller svälla eller explodera.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

@Marsupilami:

Rent visuellt ser Biltema ut att vara gjorda av begagnade plastbyttor och Bluewalker ser helt nya och fina ut (som originalbatterier från andra UPS-tillverkare).

UPS med sina kortvarigt mycket höga strömuttag kräver den breda terminalen för att inte få för högt kontaktmotstånd vid maxbelastningar (annars risk för överhettning och i förlängningen brand). Smala terminaler är främst gjort att fungera med larmanläggningar och liknande. Utförandet ger en fingervisning om batteriets användningsområde.

Sist jag handlade på Biltema (i somras) så var deras batterier 7Ah och inte 9 som både APC och Eaton har som standard. Det gör att drifttiden inte blir enligt specifikation samt troligen klarar inte 7 Ah av lika höga momentana strömmar så UPSen riskerar slockna mitt i ett nödläge. Även laddningen kan bli fel om batterierna inte är tillräckligt lika original. Biltema verkar dock fungerar i det avseendet, men har bara provat i ett år hittills. Original Eaton UPS-batterierna (Yuasa 9Ah) höll i sju år.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

@Danne, @theailer

...

Jag satt igår kväll och trixade lite med apcupsd, men förstod givetvis inte vad jag höll på med, så det säkraste hade väl varit om jag kunde avinstallera rasket och börja om med lite mer kunskap i ryggen. Finns det något GUI/WebGUI för apcupsd? ...

Du behöver inte greja med något alls, förutom att sätta i usb-sladden, om du kör med fönsterhanterare tex genom skärmen eller från annan dator genom Teamviewer. Ubuntu beter sig ungefär som den är en laptop med batterier om du har UPS inkopplat.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

@Marsupilami:

Rent visuellt ser Biltema ut att vara gjorda av begagnade plastbyttor och Bluewalker ser helt nya och fina ut (som originalbatterier från andra UPS-tillverkare).

UPS med sina kortvarigt mycket höga strömuttag kräver den breda terminalen för att inte få för högt kontaktmotstånd vid maxbelastningar (annars risk för överhettning och i förlängningen brand). Smala terminaler är främst gjort att fungera med larmanläggningar och liknande. Utförandet ger en fingervisning om batteriets användningsområde.

Sist jag handlade på Biltema (i somras) så var deras batterier 7Ah och inte 9 som både APC och Eaton har som standard. Det gör att drifttiden inte blir enligt specifikation samt troligen klarar inte 7 Ah av lika höga momentana strömmar så UPSen riskerar slockna mitt i ett nödläge. Även laddningen kan bli fel om batterierna inte är tillräckligt lika original. Biltema verkar dock fungerar i det avseendet, men har bara provat i ett år hittills. Original Eaton UPS-batterierna (Yuasa 9Ah) höll i sju år.

Vad menas med terminaler i det här sammanhanget?

@yrfhar: Jag vill kunna administrera flera datorer och gärna se lite UPS-statistik och status också. Finns det nåt GUI för apcupsd? Såg den här videon där nån installerar PowerChute Network Shutdown på Ubuntu. Jag förstår inte riktigt vad skillnaden är på detta och apcupsd, förutom att detta verkar ha ett WebGUI?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Marsupilami: Kommer ihåg att jag letade som en galning efter PowerChute till Linux men hittade aldrig detta. Gav upp och kopplade min UPS till Windows, gjorde inställningarna därifrån, och kopplade tillbaka till Ubuntu.

Provade bla Webmin fast de inställningarna satte sig aldrig.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Vad menas med terminaler i det här sammanhanget?

Terminal = kontakt i detta fallet.
Breda kontakter ger större ytor för överledning mellan batteriets kontakt och kabelns kontakt, vilket ger mindre motstånd och mindre effektförluster (värme) i kontakten.

Permalänk

Okej, jag har nu konstaterat att det är batterierna som är kassa, voltmetern visade ca 1.5V, vilket inte är särskilt imponerande för ett 12V-batteti. Tänkte köpa batterierna som @MultiMan länkade, men ville bara försäkra mig först om att jag alltså behöver köpa två av dem?

Eller har någon billigare förslag, utan att vara sämre?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur går det med UPS:en, jag har skaffat mig en likadan tror jag, denna http://www.apc.com/shop/ro/en/products/APC-Smart-UPS-750VA-LC... Batterierna är inte kassa i den ännu, men enligt UPS:en så bör de bytas April 2017 så det är ju strax. Tänkte satsa på de där BlueWalker från Komplett om de passade, de verkade ju ha nästan samma mått som Biltemas som bara var 7,2 Ah, tror de var 0,5 cm högre enligt angivna mått.

Permalänk
Medlem

Är de där BlueWalker PWB12-9 mycket bättre än Biltemas 12V 7.2Ah batteri? Priset skiljer ju bara 4 kr för två batterier, problemet är att Komplett inte har de i lager förrän om 3 veckor.

Permalänk
Hedersmedlem

@fremar: Varför räcker inte det som redan skrivits i ämnet?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

@fremar: Måste vara jag som köpte upp de sista Jo visst, de funkar fint, laddar lydigt upp och sitter som en smäck i UPS:en, går alldeles utmärkt att använda med kontaktanordningen från de gamla batterierna. Jag tror utbytesdatumet som UPS:en visar bara är ett schablonvärde för när originalbatterierna ska bytas ut, baserat på vilket datum UPS:en tillverkades. Min visar t ex fortfarande att batterierna ska bytas ut i juli 2015, trots att jag just satt in nya.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

@fremar: Måste vara jag som köpte upp de sista Jo visst, de funkar fint, laddar lydigt upp och sitter som en smäck i UPS:en, går alldeles utmärkt att använda med kontaktanordningen från de gamla batterierna. Jag tror utbytesdatumet som UPS:en visar bara är ett schablonvärde för när originalbatterierna ska bytas ut, baserat på vilket datum UPS:en tillverkades. Min visar t ex fortfarande att batterierna ska bytas ut i juli 2015, trots att jag just satt in nya.

Låter bra, tror att jag tar och väntar på de batterierna från Komplett. Jag tror att man ska ange att det installerats nya batterier på något sätt i UPS:en. Kollade nån video på Youtube då frågade UPS:en om det installerats nya batterier i den och så ställde de in nytt datum där.

Så här står det i manualen:
"Date of Last Battery
Replacement Date set at factory Reset this date when the battery module is replaced."

Permalänk
Medlem

Ser ut som att batterierna från Komplett kommer fram idag, det är bara att ta och flytta över kablarna från de gamla batterierna och koppla in på de nya och sen in i UPS:en med dem?

Permalänk
Skrivet av fremar:

Ser ut som att batterierna från Komplett kommer fram idag, det är bara att ta och flytta över kablarna från de gamla batterierna och koppla in på de nya och sen in i UPS:en med dem?

Stämmer.

Visa signatur