Tips på serverbygge, runt 7k?

Permalänk

Tips på serverbygge, runt 7k?

Hejsan Sweclockers

Jag har tänkt att bygga ihop en server och skulle gärna få råd och tips från er.
Serverns användningsområden skulle främst vara att agera som NAS och för torrenting. Några övergripande krav är:

  • Strömsnål

  • Formfaktor, storlek: Jag skulle vilja hålla det I stil med "Cube", "Minitower". Mid-tower-storlek skulle vara aningen stort.

  • Hyfsat tyst

  • Kunna inrymma en relativt ok mängd hårddiskar (3.5")

På direkten så har jag inte så jättebra känsla för val av hårdvara, förslag uppskattas. Angående chassi så verkar SilverStone DS380 kunna vara ett alternativ möjligtvis (8st 3.5" hot-swap är dess fördel). https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2463326

Vad borde en rimlig budget vara för ett bygge?
Om man inte fullt räknar med den möjliga kostnaden för hårddiskar, är en budget på cirka 7000 rimlig? Jag har tänkt "starta" med ~4 hårddiskar och expandera över tid. Kostnaden för hårddiskar kan ses som delvis separat, så säg alltså att 7k täcker allt annat och att det blir en slant över (1-2k) som går till de första hårddiskarna.

Ett RAID-kort kan man klara sig utan, eller?
Något mer som jag bör tänka på kring att utforma en server? Jag har inte så jättebra koll på serverbyggen tycker jag.

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Chassit ser grymt ut.

Om den enbart skall användas som NAS och torrenting med det chassit så känner jag rent spontant att du får leta upp ett mini-itx moderkort med tillräckligt många sata-portar och utgå därifrån. Det blir nog inga större bekymmer att driva det du nämnt med en dual-core som minimum. Men rekommenderar en quadcore att leka runt med samt att den bör ha gott stöd för virtualisering.

Permalänk
Medlem

Jag vill också göra dig medveten om att det som troligtvis kommer göra oväsen ifrån sig i detta bygge är hårddiskarna, så se över dessa med omsorg. Kolla även över recensioner gällande resonans i hårddiskanordningen på chassit du väljer och undvik onödiga fläktar på moderkort eller dylikt.

Permalänk
Medlem

Gällande raidkort så beror det på vad för OS du tänkt köra. Windows ? = raidkort. Kan du tänka dig freenas och ZFS så ska du inte ha ett raidkort, möjligen hba-kort. Dvs vanlig hddkontroller utan raidfunktion. Med ZFS bör du ha ECC minnen och mycket ram, cirka 1 GB ram / 1TB lagring. Zfs lämpar sig väldigt bra för långtidslagring. zfs är ett filsystem med en volume-manager. Som gör att du får raidfunktion inbyggt med filsystemet, vilket är zfs styrka. Heter mirror=spegling (raid). Raid1z och Raid2z = raid5 och 6. Med påbörjat stöd för raid3z = ingen raidmotsvarighet.

Med freenas kan du installera plugins, ex plex, transmission etc.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Vad ska du köra på den?
Dagens färdiga nas boxar är ju rätt kompetenta och svåra att slå i smidighet, strömförbrukning och säkerhet. De har ju också "appar" för det mesta

Permalänk
Medlem

@Parallels: Min bestämda åsikt är att det är klart bättre att köra en ren NAS och en ren Server. I ditt fall skulle jag rekommendera en färdigbyggd NAS och en Intel NUC som server. Alternativt en Raspberry Pi som server om du har låga krav på prestanda.

EDIT: Egentligen räcker den inbyggda torrenting funktionen på den färdigbyggda NASen om du inte är alltför kräsen. Skulle däremot rekommendera en extern hårddisk som du kör torrents mot för att inte anstränga din interna RAID på NASen konstant.

Permalänk
Medlem

Jag har själv;

HW:
Mobo: GA-Z270N WIFI med 6 sataportar - 1650kr
Chassi: FD Node 304 - 873kr
PSU: FD Integra M 650w - 645kr
CPU: Intel i3 6100 3.7ghz - 1436kr
Minne: Corsair 16GB - 1550kr
Tot utan disk: 6154kr

Disk:
SSD: Samsung 850 Pro 256GB - 1686kr
4x HDD: WD RED 3TB - 5744kr
Tot med disk: 13584kr

Det går säkert att komma undan billigare. Och det är absolut smart att designa server för sig och disk för sig som ovanstående skriver. Men jag köpte delarna med åtanke att eventuellt byta ut cpu, proppa in en gpu och bygga en portabel spelrigg av den om några år när jag väl uppgraderar igen. Det är en Väl presterande server där jag kör både filserver/ad/dhcp/dns/gpo/dfs etc. Samt några linuxservrar med diverse tjänster. Allt virtuellt. Hypervisor+dfs enbart i toppen. Alla servertjänster + virtuella servrar ligger på SSD. De mekaniska diskarna hanterar enbart fil-lagring.

Tidigare har jag kört rocketraid med raid5. Men kör nu raid5 direkt i moderkortet. Prestandavis märker jag ingen skillnad för mina användningsområden. Vilka är främst filserver + stream av film till raspberrypi med kodi.

En viktig sak att tänka på när du lägger ner massa tid i installation och konfiguration av server/rar är BACKUP. Jag replikerar mina virtuella servrar över till en annan server. Samt några känsliga mappar på fil-servern. För diskar krashar förr eller senare. Oavsett vilken raid du kör så räkna alltid med att flera diskar kan sticka samtidigt. Jag har sett flera gånger och då vill du inte sitta utan backup.
En smidig/billig lösning på detta är en extern hårddisk eller molnbackup av viktiga filer.

Lycka till!

Visa signatur

Rigg: Ncase M1 | ASUS z370i-gaming | delid 8700k@4.8 w NH-D9L | 32GB G.Skill TridentZ CL14 3200 | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA GTX 1080 FTW Hybrid | Corsair SF600 | ASUS PG348Q