Permalänk
Medlem

Laserskrivare toner kostnad/mån?

Är nyutflyttad och aldrig riktigt hanterat en skrivare förut. Tänkte köpa någon liten och billig, bara svartvita utskrifter, helst begagnat, och har hittat en (Samsung ML-1665). Toner till denna kostar mellan 200-500 kr. Är det någon skillnad eller bara märke? På vissa står det inte ens hur många utskrifter man får. På någon står det 1500 sidor, på en annan står det 700 sidor. Är det en siffra man kan lita på? Behöver man köpa toner ofta till laserskrivare? Vet inte riktigt hur mycket jag kommer skriva ut, men säg ca 70 papper/månaden.

Permalänk

@roggeee: Många riktigt billiga skrivare i prisklass 200-800kr så kostar själva skrivaren mindre än refill tonern.
Man brukar normalt få 1500 sidor med tonern, tonern sitter tillsammans med själva avbildningsrullen (trumman) därav så dyr toner.

Jag själv köpte nå billig Ricoh skrivare på netonnet för 200 kronor. skrev ut runt 1100 papper och sen skrota den.
Tonern till den kostade 500 kr och är samma grej som sitter i skrivaren när man köper den :).

Visa signatur

Vattenkyld konservburk

Permalänk
Medlem

Tyvärr är detta lite "hur långt är ett snöre" fråga. Senast jag kolla på toner var det mer eller mindre så att om antalet sidor anges så är det med 5% täckning av sidan, tror det kan liknas vid en faktura eller ett anslag m.m. inte inte löpande text som en uppsats eller bok.

Skrivarna i sig är prisdumpade som fn, och toner du får med är inte en fylld kassett (i de flesta fall iaf) bästa tipsen jag kan ge är;

Köp en ny. Skrivare kan vara bland det djävligaste som finns, drivrutiner som bråkar, matningen är sned, PC Load Letter osv.

Kolla om du kan köpa "High-cap" toner (typ dubbel mängd toner till x1,5 priset vara), eller tredjeparts toner, vissa skrivare kräver chip m.m. som verifierar att det är "rätt" toner, brukar dyka upp när man bara googlar modellen.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteAhlberg:

@roggeee: Många riktigt billiga skrivare i prisklass 200-800kr så kostar själva skrivaren mindre än refill tonern.
Man brukar normalt få 1500 sidor med tonern, tonern sitter tillsammans med själva avbildningsrullen (trumman) därav så dyr toner.

Jag själv köpte nå billig Ricoh skrivare på netonnet för 200 kronor. skrev ut runt 1100 papper och sen skrota den.
Tonern till den kostade 500 kr och är samma grej som sitter i skrivaren när man köper den :).

Jo det kan jag tänka mig.

Skrota den = skrota hela skrivern, eller tonern?

Skrivet av during:

Tyvärr är detta lite "hur långt är ett snöre" fråga. Senast jag kolla på toner var det mer eller mindre så att om antalet sidor anges så är det med 5% täckning av sidan, tror det kan liknas vid en faktura eller ett anslag m.m. inte inte löpande text som en uppsats eller bok.

Skrivarna i sig är prisdumpade som fn, och toner du får med är inte en fylld kassett (i de flesta fall iaf) bästa tipsen jag kan ge är;

Köp en ny. Skrivare kan vara bland det djävligaste som finns, drivrutiner som bråkar, matningen är sned, PC Load Letter osv.

Kolla om du kan köpa "High-cap" toner (typ dubbel mängd toner till x1,5 priset vara), eller tredjeparts toner, vissa skrivare kräver chip m.m. som verifierar att det är "rätt" toner, brukar dyka upp när man bara googlar modellen.

Ok, tack för infon.

OK, verkar finnas tredjeparts till min skrivare iaf som kosta 200 kr.

Alltså, vilka alternativ finns det till laserskrivare? Vet inte ens om det är en sån mina föräldrar har. Jag bryr mig inte hur modern den är, bara den kan skriva ut och är billig. Kan redan skriva ut större saker i skolan, det här är mer för småsaker hemma..

Permalänk
Medlem

Jag har en Brother 2250DN och jag upplever tvärt om att tonern räcker till fler sidor än angivet. Tonern som ska leverera 2700 sidor enligt spec klarade några hundra mer än det innan utskrifterna började bli dåliga. Har ganska nyss satt i toner nr 3 (inklusive den som följde med) och skrivaren står nu på 4000 sidor. De första 4000 sidorna kostade alltså en toner á 600 kr + den som följde med. Kostnaden hittills för skrivare och toner är därmed 40 öre sidan. Inte megabilligt men eftersom den skriver ut dubbelsidigt är papperskostnaden mindre.

Enkel att ha att göra med vad gäller drivrutiner är den också. Senaste ominstallationerna har Win 10 datorerna hittat en själv på nätverket och det enda jag behövt göra är att aktivera duplexenheten.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop