Permalänk
Medlem

PS köp

Har kollat runt och tänkt köpa PS men de jag hittar är endast en prenumeration som man måste göra på Adobe. Man kan då välja års prem Betyder det då att summan ska betalas varje år eller kan man betala den 1 gång sen äger man programmet ?

Permalänk
Hedersmedlem

Adobe har gått över till att man prenumererar på hela deras svit av program istället för att köpa enskilda program, det innebär per definition att du betalar en kontinuerlig avgift, precis som när du prenumererar på vilket annat som helst.

Permalänk
Medlem

Enda chansen att kunna köpa Photoshop, är om du kommer över någon begagnad kopia någonstans...

Adobe CC är en prenumerationstjänst, där du betalar månadsvis eller kanske också årsvis.
Jag betalar månadsvis iaf...

Fördelen med CC är att du hela tiden får alla uppdateringar och nya versioner, så fort de kommer ut.. Så du sitter inte fast med en gammal version och missar alla nyheter och smarta lösningar som kommer allt eftersom.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

120kr månad för Photoshop och Lightroom är väldigt billigt. Bättre än att behöva köpa en licens för att sedan behöva köpa en ny om något år.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Florrpan:

120kr månad för Photoshop och Lightroom är väldigt billigt.

Det priset verkar fluktuera en hel del.. Just nu är det 107,50kr/månad..
Själv hade jag tidigare en månadskostnad på 87kr, men har hela paketet nu...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Vad ska TS har Photoshop till?

Jag tänkte oavsett namedropa lite alternativ i olika klasser och utföranden.

Det är rea på diverse ACDSee produkter just nu. Jag har aldrig bekantat mig med det, men namnet är ju välkänt och har hängt med länge, så det kan kanske vara värt att prova. Finns både bildbehandlare och bildbibliotek. Produkter främst till Windows, finns även till Mac.

Affinity Photo slog ner som en bomb förrförra året som en riktig utmanare till PS. Det är byggt från grunden för Mac och nyttjar många finesser specifika för MacOS. Programmet går att delvis integrera med Photos genom plugins och har fått genomgående positiva recensioner. Kostar drygt 500 riksdaler. Är en renodlad bildbehandlare.

Capture One är lite av bildhanterarnas Rolls Royce eller nåt sånt. Förutom det förhållandevis höga priset på 279 euro har det stämpeln av att vara überprofsigt och lite snobbigt då det kommer från mellanformatsbolaget Phase One. Sony-ägare får en saftig rabatt på det, går loss för blott 50 euro. Det finns även en express-utgåva som är gratis för Sony-ägare.

Pixelmator är en annan MacOS-exklusiv PS-utmanare som flitigt använder MacOS-specifika tekninker. Vill minns att det var liknande hype kring den som det är för Affinity. Nu verkar den ha hamnat i skuggan av just Affinity, vilket kanske inte är så konstigt då Affinity är en klass högre. Den läser PSD-filer inklusive lager. Det är några herrar från Litauen som gjort det, så det kan ju vara värt att stödja, eller nåt sånt. Billig är den i alla fall, endast 159 riksdaler, dessutom toppbetyg från användarna.

Corel Aftershot pro är en bildbehandlare och bibliotek jag fick nys om ganska nyligen som finns till Windows, Mac och Linux. Corel har ju varit med ett tag och haft sin PS-utmanare Paintshop pro på Windows-sidan ett tag. De har någon slags rea nu, knappt 500 riksdaler vill de ha nu. Nästan 650 annars.

Bloom Image Editor. Ny kandidat som kom förrförra året. Här var det ett slimmat men ändå kraftfullt Photoshop som jag förstår det, de framhäver även att programmet läser PSD-filer med lätthet. Har en del unika funktioner verkar det som, och jämför sig oblygt mot PS. Kan även hantera vektorgrafik, även i samma dokument som jag förstår det. De kör lite halvt på prenumerationsmetoden, man ger 50 uesaiska dollar för programmet med ett års uppdateringar.

"darktable is an open source photography workflow application and raw developer. A virtual lighttable and darkroom for photographers. It manages your digital negatives in a database, lets you view them through a zoomable lighttable and enables you to develop raw images and enhance them." För Mac och Linux. Och så är den gratis.

PicMonkey. Bildbehandlare online av de som gjorde Picnik.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Vad ska TS har Photoshop till?

Jag tänkte oavsett namedropa lite alternativ i olika klasser och utföranden.

Det är rea på diverse ACDSee produkter just nu. Jag har aldrig bekantat mig med det, men namnet är ju välkänt och har hängt med länge, så det kan kanske vara värt att prova. Finns både bildbehandlare och bildbibliotek. Produkter främst till Windows, finns även till Mac.

Affinity Photo slog ner som en bomb förrförra året som en riktig utmanare till PS. Det är byggt från grunden för Mac och nyttjar många finesser specifika för MacOS. Programmet går att delvis integrera med Photos genom plugins och har fått genomgående positiva recensioner. Kostar drygt 500 riksdaler. Är en renodlad bildbehandlare.

Capture One är lite av bildhanterarnas Rolls Royce eller nåt sånt. Förutom det förhållandevis höga priset på 279 euro har det stämpeln av att vara überprofsigt och lite snobbigt då det kommer från mellanformatsbolaget Phase One. Sony-ägare får en saftig rabatt på det, går loss för blott 50 euro. Det finns även en express-utgåva som är gratis för Sony-ägare.

Pixelmator är en annan MacOS-exklusiv PS-utmanare som flitigt använder MacOS-specifika tekninker. Vill minns att det var liknande hype kring den som det är för Affinity. Nu verkar den ha hamnat i skuggan av just Affinity, vilket kanske inte är så konstigt då Affinity är en klass högre. Den läser PSD-filer inklusive lager. Det är några herrar från Litauen som gjort det, så det kan ju vara värt att stödja, eller nåt sånt. Billig är den i alla fall, endast 159 riksdaler, dessutom toppbetyg från användarna.

Corel Aftershot pro är en bildbehandlare och bibliotek jag fick nys om ganska nyligen som finns till Windows, Mac och Linux. Corel har ju varit med ett tag och haft sin PS-utmanare Paintshop pro på Windows-sidan ett tag. De har någon slags rea nu, knappt 500 riksdaler vill de ha nu. Nästan 650 annars.

Bloom Image Editor. Ny kandidat som kom förrförra året. Här var det ett slimmat men ändå kraftfullt Photoshop som jag förstår det, de framhäver även att programmet läser PSD-filer med lätthet. Har en del unika funktioner verkar det som, och jämför sig oblygt mot PS. Kan även hantera vektorgrafik, även i samma dokument som jag förstår det. De kör lite halvt på prenumerationsmetoden, man ger 50 uesaiska dollar för programmet med ett års uppdateringar.

"darktable is an open source photography workflow application and raw developer. A virtual lighttable and darkroom for photographers. It manages your digital negatives in a database, lets you view them through a zoomable lighttable and enables you to develop raw images and enhance them." För Mac och Linux. Och så är den gratis.

PicMonkey. Bildbehandlare online av de som gjorde Picnik.

Anledning till PS är för att det är de ända jag hört talas om tills nu då du skrev massa andra alternativ, De jag ska ha det till är att redigera foton och skapa egna bilder m.m

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Det priset verkar fluktuera en hel del.. Just nu är det 107,50kr/månad..
Själv hade jag tidigare en månadskostnad på 87kr, men har hela paketet nu...

Adobe ska höja eller har redan höjt priset på alla deras prenumerationer.
107kr var aktuellt för Foto-paketet, 120kr är det nya.

Sen, 87kr/m låter som ett erbjudande via Fotosidan eller liknande.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

När du säger "redigera foton", kan du vara mer specifik?

Typ, kör du med systemkamera och fotar? Eller är det bara bilder generellt som du vill manipulera? Handlar det bara om att fixa till färgerna osv?

Vad är behovet?

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Florrpan:

När du säger "redigera foton", kan du vara mer specifik?

Typ, kör du med systemkamera och fotar? Eller är det bara bilder generellt som du vill manipulera? Handlar det bara om att fixa till färgerna osv?

Vad är behovet?

Allt från egna systemkamera foton till att manipulera mindre bilder till affischer till polare osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av st0rken:

Anledning till PS är för att det är de ända jag hört talas om tills nu då du skrev massa andra alternativ, De jag ska ha det till är att redigera foton och skapa egna bilder m.m

Kan tipsa om Adobe Photoshop Lightroom som just är till för fotografer som vill katalogisera och redigera sina foton.

http://www.adobe.com/se/products/photoshop-lightroom.html

Den finns som den del av CC-prenumerationen, men du kan även köpa en "vanlig" perpetual-licens för 1175 pix om du så önskar (även om Adobe gärna gömmer det alternativet i skymundan då de hellre ser att du betalar en månadskostnad till de via CC).

Här kan du testa den innan du köper, så kan du själv avgöra om det skulle passa dig:
https://creative.adobe.com/sv/products/download/lightroom?pro...

Vill du sedan köpa det så gör du det här:
http://www.adobe.com/se/products/catalog/software._sl_id-cont...

Ett annat bra alternativ är, som nämnts tidigare i tråden, Capture One Pro 10.

https://www.phaseone.com/en/Products/Software/Capture-One-Pro...

Du kan även här laddda ner en testversion och prova själv:
https://www.phaseone.com/en/Download

Köper gör du här (ca 3000 pix):
https://www.phaseone.com/en/Online-Store/

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Kan tipsa om Adobe Photoshop Lightroom som just är till för fotografer som vill katalogisera och redigera sina foton.

http://www.adobe.com/se/products/photoshop-lightroom.html

Den finns som den del av CC-prenumerationen, men du kan även köpa en "vanlig" perpetual-licens för 1175 pix om du så önskar (även om Adobe gärna gömmer det alternativet i skymundan då de hellre ser att du betalar en månadskostnad till de via CC).

Här kan du testa den innan du köper, så kan du själv avgöra om det skulle passa dig:
https://creative.adobe.com/sv/products/download/lightroom?pro...

Vill du sedan köpa det så gör du det här:
http://www.adobe.com/se/products/catalog/software._sl_id-cont...

Ett annat bra alternativ är, som nämnts tidigare i tråden, Capture One Pro 10.

https://www.phaseone.com/en/Products/Software/Capture-One-Pro...

Du kan även här laddda ner en testversion och prova själv:
https://www.phaseone.com/en/Download

Köper gör du här (ca 3000 pix):
https://www.phaseone.com/en/Online-Store/

Men i lightroom kan du inte göra egna bilder från start utan?(vill kunna redigera bilder men även skapa egna från grund)
Och Capture One Pro 10 är lite för dyrt imo

Permalänk
Medlem
Skrivet av st0rken:

Men i lightroom kan du inte göra egna bilder från start utan?(vill kunna redigera bilder men även skapa egna från grund)
Och Capture One Pro 10 är lite för dyrt imo

Stämmer. Både Adobe Lr och C1 Pro är främst till för att katalogisera och redigera foton ifrån kameror.

Vill du ha ett bra alternativ till just Ps (många kör tandem med Lr för foton, och avancerad bildredigering i Ps) för att skapa bilder ifrån grunden, och mer avancerad redigering som Lr/C1 inte klarar, så kan kan jag rekommendera Affinity Photo.

Du får i princip får 80% av Ps för en högst rimlig kostnad på 520 pix för en "vanlig" (sätter inom situationstecken då jag tror prenumerationer kanske är vanligare i dag) perpetual-licens:

https://affinity.serif.com/en-gb/photo/

Kör tex. en kombo med Lr för kamerabilder (varken Ps eller Affinity Photo har någon vettig katalog/DAM-funktionalitet) och Affinity Photo så har du en stark lösning, och utan att betala några som helst prenumerationskostnader (om du inte vill).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Stämmer. Både Adobe Lr och C1 Pro är främst till för att katalogisera och redigera foton ifrån kameror.

Vill du ha ett bra alternativ till just Ps (många kör tandem med Lr för foton, och avancerad bildredigering i Ps) för att skapa bilder ifrån grunden och mer avancerad redigering så kan kan jag rekommendera Affinity Photo.

Du får i princip får 80% av Ps för en högst rimlig kostnad på 520 pix för en "vanlig" (sätter inom situationstecken då jag tror prenumerationer kanske är vanligare i dag) perpetual-licens:

https://affinity.serif.com/en-gb/photo/

Kör tex. en kombo med Lr för kamerabilder (varken Ps eller Affinity Photo har någon vettig katalog/DAM-funktionalitet) och Affinity Photo så har du en stark lösning, och utan att betala några som helst prenumerationskostnader (om du inte vill).

Affinity Photo har ingen 3D funktion har jag för mig, är lite det jag är ute efter, är inte bra alls på redigering så vill börja från grunden

Permalänk
Medlem
Skrivet av st0rken:

Affinity Photo har ingen 3D funktion har jag för mig, är lite det jag är ute efter, är inte bra alls på redigering så vill börja från grunden

Är väldigt osäker på vad du är ute efter/efterfrågar faktiskt.

Vill du däremot ha ett 3D-designer/CAD-program så är det helt klart andra applikationer som du skall kika på.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Är väldigt osäker på vad du är ute efter/efterfrågar faktiskt.

Vill du däremot ha ett 3D-designer/CAD-program så är det helt klart andra applikationer som du skall kika på.

JAg vill ha ett program däör jag kan redigera foton, skapa bilder från start, och kunna göra enklare 3D liknande bilder

Permalänk
Medlem
Skrivet av st0rken:

JAg vill ha ett program däör jag kan redigera foton, skapa bilder från start, och kunna göra enklare 3D liknande bilder

Misstänker att det kommer troligen kunna bli svårt att hitta en app som klarar så vitt skilda behov på ett bra sätt, men överlåter det med varm hand åt andra att komma med eventuella vidare rekommendationer (då jag personligen inte känner till något vettigt sådant).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Misstänker att det kommer troligen kunna bli svårt att hitta en app som klarar så vitt skilda behov på ett bra sätt, men överlåter det med varm hand åt andra att komma med eventuella vidare rekommendationer (då jag känner personligen inte till något vettigt sådant).

När jag gick i gymnasiet så hade vi PS till detta vad jag kommer ihåg

Permalänk
Medlem
Skrivet av st0rken:

JAg vill ha ett program däör jag kan redigera foton, skapa bilder från start, och kunna göra enklare 3D liknande bilder

Kolla upp GIMP, gratis och väldigt kompetent.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Gigabyte Z170X-UD3 | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2400Mhz | EVGA GTX 980Ti Hybrid | Samsung 950 PRO 256GB | Noctua NH-D15 | EVGA G2 750 | Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Vad ska TS har Photoshop till?

Jag tänkte oavsett namedropa lite alternativ i olika klasser och utföranden.

Corel Aftershot Pro (fd. Bibble), gillar Corel men dom verkar inte satsa så mycket på just det programmet.
PaintShop Pro kan vara ok för lite mindre bildbehandling.
CorelDraw+PhotoPaint är nog mer ersättare till Illustrator+Photoshop isåfall.
Corel Painter är mer för att rita och har även stöd för surfplatta.

För rent foto skulle jag hellre satsat på DxO Optics Pro alt. Capture One, men C1 har lite knepigt interface.

Affinity Photo verkar intressant och bra pris på,
läste något om att det var problem med vissa PS plugins men verkar vara något dom jobbar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av st0rken:

Allt från egna systemkamera foton till att manipulera mindre bilder till affischer till polare osv

Då skulle jag rekommendera Lightroom för fotobibloteket, redigerning av RAW och liknande. Samt Photoshop för att göra mer komplicerade redigeringar. Dessa program arbetar tillsammans och har ett bra flöde.

Lightroom + Photoshop kostar 120kr/månad hos Adobe.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av st0rken:

Allt från egna systemkamera foton till att manipulera mindre bilder till affischer till polare osv

Det är alltså ren hobbyverksamhet, inget professionellt?

Skrivet av st0rken:

Men i lightroom kan du inte göra egna bilder från start utan?(vill kunna redigera bilder men även skapa egna från grund)
Och Capture One Pro 10 är lite för dyrt imo

Om Capture one 10 upplevs som för dyrt så är ju Photoshop helt utanför kartan då den gick lös på 10 papp i standardutförande och 15 för extended. Å andra sidan kanske prenumeration är mer överkomligt om det bara är en kort period.

Skrivet av st0rken:

JAg vill ha ett program däör jag kan redigera foton, skapa bilder från start, och kunna göra enklare 3D liknande bilder

Vad exakt är dessa 3D-bilder du eftersöker?

Jag har Photoshop CS5 extended som jag i stort sett aldrig använder, du kan köpa den av mig, skicka PM om du är intresserad. Dock är den till Mac.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Det är alltså ren hobbyverksamhet, inget professionellt?

Om Capture one 10 upplevs som för dyrt så är ju Photoshop helt utanför kartan då den gick lös på 10 papp i standardutförande och 15 för extended. Å andra sidan kanske prenumeration är mer överkomligt om det bara är en kort period.

Vad exakt är dessa 3D-bilder du eftersöker?

Jag har Photoshop CS5 extended som jag i stort sett aldrig använder, du kan köpa den av mig, skicka PM om du är intresserad. Dock är den till Mac.

Endat nu i början för hobby syfte, Har tyvärr inte mac.
3D delen är egentligen inte viktig

Permalänk
Medlem
Skrivet av st0rken:

Endat nu i början för hobby syfte, Har tyvärr inte mac.
3D delen är egentligen inte viktig

Photoshop har stöd för 3D, skapa 3D texter, impotertera modeller mm. Men inte 3D modellering.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Florrpan:

Photoshop har stöd för 3D, skapa 3D texter, impotertera modeller mm. Men inte 3D modellering.

JA nej ska inte bygga saker de är inte syftet

Permalänk
Medlem
Skrivet av st0rken:

JA nej ska inte bygga saker de är inte syftet

Du kan väl testa Photoshop i 15 dagar eller vad det är, och se om det är för dig.
Vill du sedan ha det, så kostar det 107,50kr i månaden, och då får du Photoshop + Lightroom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Du kan väl testa Photoshop i 15 dagar eller vad det är, och se om det är för dig.
Vill du sedan ha det, så kostar det 107,50kr i månaden, och då får du Photoshop + Lightroom.

De kan jag ju göra haha inte ens tänk på de

Permalänk
Avstängd