Intel kontrar AMD Ryzen med Core i7-7740K och i5-7640K

Permalänk
Skrivet av robbankentor:

vad blir skillnaden mellan i5 och i7 om bägge får HT?

Ingenting. Dock vill jag påpeka att Pentium, i3, i5 och i7 samt i7e bara är logiska när man tittar på mainstream marknaden, i mobil/notebook segmenten finns i7or med 2 kärnor etc Intel är vilse

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av biorrith:

Från 91W till >100W TDP för att vinna 100Mhz. Okej....?

Håller med. "Men vad händer om man klockar CPUn till de där extra 100MHz?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Feeku:

Det är väl inget nytt och behöver inte ha något att göra med Ryzen. Intel har ju gjort detta förr eller? i5 4670k och i5 4690k etc. i5 7700k har 50% högre resultat i passmark jämfört med i5 2700k. Jag tror helt enkelt inte att utveckling kan gå snabbare pga en mättad marknad samt andra begränsningar även med större konkurrens. AMD kanske släpper något okej men deras IPC lär vara långt efter Intel. Utvecklingen lär inte öka i takt de närmsta åren. Ryzen kommer förhoppningsvis ge AMD svarta siffror men inte mycket mer.

Nej det är absolut inte samma sak... det ligger en viss arkitektur skillnad mellan 4690k och 4670k samam sak med 4770k och 4790k, det var skillnad i chipsen och prestandan. Devil's Canyon var en iteration/optimization av Haswell ja, men med en helt egen generation av Z97 moderkort, högre M.2 support etc. Men inte riktigt samma sak, Här vad de gör nu är bara en 100Mhz högre klockad Kaby Lake med exakt samma skit i en 7740k som i en 7700k. Men som sagt 4,6Ghz istället för 4,5GHz, trots att ALLA i7 7700k kan komma upp till 4,7GHz utan problem.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Inaktiv

@Dz2:

Jag är mycket medveten om vad som händer i branschen, jag vet att du syftar på Ryzen lanseringen, i spel kommer inte Ryzen vara bättre än kaby lake.

@jesusbarnet

Det är äcklig stil, intel hade kunnat säga att dem tänkte släppa dessa, tänk dig Nvidia lanserar 1080ti för 9000kr och en månad senare lanserar dem gtx 2080 med bättre prestanda för samma eller lite högre pris, hade du inte kännt dig lurad?

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Ja, åt helvete med utveckling!

På vilket sätt är det här en utveckling? Dock håller jag inte med, folk som sitter med 7600k och 7700k har redan 7640k och 7740k. Om man köper -k processorer och inte överklockar så får man skylla sig själv.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Inaktiv

@ClintBeastwood:

Berätta för mig var i mitt inlägg jag skrev att jag var mot utveckling?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon264921:

@ClintBeastwood:

Berätta för mig var i mitt inlägg jag skrev att jag var mot utveckling?

Skulle Intel ge tidigare köpare något som plåster på såren för att något bättre kommer ut så hade utvecklingen stannat.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Vill ha en i3 med 8 kärnor och HT. Billigt.

Det vore inte äck ligt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Extremt onödigt, tyvärr kommer AMD övervinna med sina 17 modeller av Ryzen.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon264921:

@jesusbarnet

Det är äcklig stil, intel hade kunnat säga att dem tänkte släppa dessa, tänk dig Nvidia lanserar 1080ti för 9000kr och en månad senare lanserar dem gtx 2080 med bättre prestanda för samma eller lite högre pris, hade du inte kännt dig lurad?

Köpte du en dålig cpu och har den blivit sämre av att dom ev ska släppa nya?

Nvidia är ju expert på detta fast värre i din menig köper du ett titan kommer det ett gtx xx80 ti som är lika bra för en betydligt lägre prislapp

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Inaktiv

Så skönt att detta händer äntligen. Nu kommer vi konsumenter få mer prestanda till bättre pris

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon264921:

@Dz2:

Jag är mycket medveten om vad som händer i branschen, jag vet att du syftar på Ryzen lanseringen, i spel kommer inte Ryzen vara bättre än kaby lake.

@jesusbarnet

Det är äcklig stil, intel hade kunnat säga att dem tänkte släppa dessa, tänk dig Nvidia lanserar 1080ti för 9000kr och en månad senare lanserar dem gtx 2080 med bättre prestanda för samma eller lite högre pris, hade du inte kännt dig lurad?

Kul att du har en spåkula. Kan du ta reda på vilken lottorad som vinner nästa vecka också?

Sedan är ditt argument mot Intel ganska tafatt. Det är väl inte Intels fel att du inte kan hålla dig och köper en i5 7600K?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon264921:

i spel kommer inte Ryzen vara bättre än kaby lake.

hur mycket bättre kommer i7-7740 vara i spel än 7700k?

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Och där halverades priset på beg 7700K. Tycker synd om alla som inte väntade ut Ryzen utan valde att köpa en intel CPU för fel pris.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon264921:

@Dz2:

Jag är mycket medveten om vad som händer i branschen, jag vet att du syftar på Ryzen lanseringen, i spel kommer inte Ryzen vara bättre än kaby lake.

Nä, det är klart. Men sen är inte 8-core modellerna precis som 6900k inte heller avsedda för spel. Jag är en utav de som använder datorn primärt till sådant som kräver 4+ kärnor.

@jesusbarnet

Det är äcklig stil, intel hade kunnat säga att dem tänkte släppa dessa, tänk dig Nvidia lanserar 1080ti för 9000kr och en månad senare lanserar dem gtx 2080 med bättre prestanda för samma eller lite högre pris, hade du inte kännt dig lurad?

Nej, för vanligtvis är det så att när X släpper Y. Så kontrar A med B. Mobilbranschen, bilbranschen, TV..spel..tja. Allt.
Jag funderade på att handla i höst, men när jag fick se ryktena om att Ryzen skulle bli så bra som det tros så valde jag att avvakta därför att jag visste att oavsett om jag köper AMD/Intel så finns det mycket att hämta om jag bara väntar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon264921:

@Dz2:

Jag är mycket medveten om vad som händer i branschen, jag vet att du syftar på Ryzen lanseringen, i spel kommer inte Ryzen vara bättre än kaby lake.

@jesusbarnet

Det är äcklig stil, intel hade kunnat säga att dem tänkte släppa dessa, tänk dig Nvidia lanserar 1080ti för 9000kr och en månad senare lanserar dem gtx 2080 med bättre prestanda för samma eller lite högre pris, hade du inte kännt dig lurad?

Nä, det är klart. Men sen är inte 8-core modellerna precis som 6900k inte heller avsedda för spel. Jag är en utav de som använder datorn primärt till sådant som kräver 4+ kärno

Permalänk
Inaktiv

Se om det blir bra tryck i Ryzen, isåfall får min 7700K bli htpc burk.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av perost:

Nej, läser man originalartikeln så framgår det tydligt att alla uppgifter kommer från en av deras egna källor och inte från Intel. Så det är bara lösa rykten som så mycket annat som rapporterats kring AMD och Intel den senaste tiden.

Och nånting är ju lite konstigt med specifikationerna på de "nya" CPUerna. Varför skulle 7640K få en TDP på över 100W? Även om den skulle få HT så skulle den ändå vara sämre eller likvärdig på allt jämfört med 7700K som har en TDP på 91W. Turbon är iofs. inte angiven, men det vore ju väldigt konstigt om den skulle ligga högre än på 7700K.

Och sen kan man ju fråga sig varför Intel skulle förvirra genom att ge en i5:a HT, det finns ju inget som stoppar dem från att bara säga att det är en i7:a istället. Men det här med konsekvent namngivning brukar ju iofs. inte vara de stora tillverkarnas starka sida...

Känner mig skeptisk till ryktet, inte för att jag tror att Ryzen kommer att prestera dåligt, tvärtom.
Men Intel har ingen anledning till panik, de är allt för dominanta och en plötslig prissänkning kommer att sätta fokus på konkurrenten.
Om Ryzen presterar så bra som jag hoppas, kommer vi möjligtvis få se gradvisa prissänkningar från Intel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon264921:

@Dz2:

Jag är mycket medveten om vad som händer i branschen, jag vet att du syftar på Ryzen lanseringen, i spel kommer inte Ryzen vara bättre än kaby lake.

Jo, Ryzen kommer att prestera bättre än Kaby Lake i spel, enligt min spåtant, kommer Ryzen ligga på runt 20 % bättre prestanda.

Citat:

@jesusbarnet

Det är äcklig stil, intel hade kunnat säga att dem tänkte släppa dessa, tänk dig Nvidia lanserar 1080ti för 9000kr och en månad senare lanserar dem gtx 2080 med bättre prestanda för samma eller lite högre pris, hade du inte kännt dig lurad?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

https://benchlife.info/intel-kaby-lake-x-with-core-i7-7740k-a...

Tydligen inte 1151. Men vad som stämmer vette tusan.

Permalänk
Medlem

Äntligen! Blir nog en Zen för min del bara för att få upp konkurrensen.
Go AMD pressa intel

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

hur mycket bättre kommer i7-7740 vara i spel än 7700k?

I högre upplösningar, "inte ett skit". När du bytt grafikkort i en framtid 2 ggr pga generationsbyten så kanske det märks någon procent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag skulle gissa att det är mer än en liten procent här på SweClockers.

Jag har nog aldrig ägt en processor jag inte har överklockat. Till och med min PII:a var överklockad... 266Mhz när den var specad till 233Mhz... Minnen <3

Citerar enbart för att du fick mig att tänka efter kring mina egna överklockningsmeriter. Den enda gången jag någonsin har överklockat en CPU var min och brorsans första dator. Den hade en "turboknapp" man kunde klicka på, och då blev det några ynka högre MHz indikerat i en display på chassit.
Märkte dock ingen skillnad (var väl windows 3.1) så det är möjligt att knappen inte gjorde mer än att byta siffror på displayen, haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Citerar enbart för att du fick mig att tänka efter kring mina egna överklockningsmeriter. Den enda gången jag någonsin har överklockat en CPU var min och brorsans första dator. Den hade en "turboknapp" man kunde klicka på, och då blev det några ynka högre MHz indikerat i en display på chassit.
Märkte dock ingen skillnad (var väl windows 3.1) så det är möjligt att knappen inte gjorde mer än att byta siffror på displayen, haha

Det fungerade faktiskt tvärt om och var snarare en inverterad överklockning. (Ja, dvs underklockning)
"Turboknappen" ströp processorn från vad den var gjort att gå i och drog ner den för att program på den tiden ibland var gjorda att köra i den hastighet som cpun pressade ut. I mitt fall så var det en 66MHz som man kunde strypa till 33MHz. Det gjorde ganska stor skillnad i ett fåtal tidigare spel, så som Warcraft och Civ. Men märktes även i ganska simpla spel, som TIM (The Incredible Machine).

Testade att installera Command and Conquer från en orginalskivorna på en nyare dator en gång. Har för mig att det var på en dator med i5 3570k, men kan missminna mig.
Hur som så var det väldigt komiskt att se. Efter att ovetande ha startat matchen så tog det mindre än en sekund innan datorn hade byggt några gubbar och råmördat mig. Inte byggt för en snabb dator, to say the least!

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Citerar enbart för att du fick mig att tänka efter kring mina egna överklockningsmeriter. Den enda gången jag någonsin har överklockat en CPU var min och brorsans första dator. Den hade en "turboknapp" man kunde klicka på, och då blev det några ynka högre MHz indikerat i en display på chassit.
Märkte dock ingen skillnad (var väl windows 3.1) så det är möjligt att knappen inte gjorde mer än att byta siffror på displayen, haha

Åh de minns jag! Korten studsade lite fortare när man klarade harpan, men i övrigt var det väl ingen märkbar skillnad tror jag.

https://en.wikipedia.org/wiki/Turbo_button

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Slarre: Haha, det var exakt samma! 33 till 66MHz och vice verca. Men du ser, då rök min "överklockningsmerit" och blev "underklockningsmerit".
Jag som trodde att jag faktiskt hade överklockat... (jag var iof väldigt ung till mitt försvar).

Summa summarum: Jag bör med andra ord tillhöra den målgrupp som kan tänka sig betala någon hundralapp för några extra 100Mhz om jag står i valet och kvalet, dock knappast i den här prisklassen. Jag är väl bekväm antar jag

@Ozzed: Harpan var nog det enda spelet jag körde på den tiden, tillsammans med något testdrive (som var typ turkos och svart) och Duke nukem 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

@Slarre: Haha, det var exakt samma! 33 till 66MHz och vice verca. Men du ser, då rök min "överklockningsmerit" och blev "underklockningsmerit".
Jag som trodde att jag faktiskt hade överklockat... (jag var iof väldigt ung till mitt försvar).

Summa summarum: Jag bör med andra ord tillhöra den målgrupp som kan tänka sig betala någon hundralapp för några extra 100Mhz om jag står i valet och kvalet, dock knappast i den här prisklassen. Jag är väl bekväm antar jag

@Ozzed: Harpan var nog det enda spelet jag körde på den tiden, tillsammans med något testdrive (som var typ turkos och svart) och Duke nukem 1

Samma här, plus "Winter games" tror jag det hette? Något Vinter OS-spel som hade en irriterande bug som ´gjorde att det var lögn att hoppa längre än 108 meter.. Använde sig även av Buzzern istället för högtalaren så man behövde inget ljudkort.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är lite löjligt, om amD nu kan tävla i vissa prisklasder varför kan då inte inte Intel vara låta de AMD tävla i de segmenten så att de kan tjäna lite dollares, Men jag vet att jag kommer få massa skit för dessa men jag vill bara se att SND får en chans att hamna i folks datorer så de kan höja R&D Men jag vet att alla super kapitalister kommer få spasmer övde mitt inlägg,

Men jag vill ha 2 alternativ, nästa gång jag bygger en framtidsplaner speldator, Sen gillar jag inte den här strategin med.stt vi sparar det bästa till ifall konkurrenten släpper något som är lite bättre istället för att ge kunden det bästa på en gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon264921:

@Dz2:

Jag är mycket medveten om vad som händer i branschen, jag vet att du syftar på Ryzen lanseringen, i spel kommer inte Ryzen vara bättre än kaby lake.

@jesusbarnet

Det är äcklig stil, intel hade kunnat säga att dem tänkte släppa dessa, tänk dig Nvidia lanserar 1080ti för 9000kr och en månad senare lanserar dem gtx 2080 med bättre prestanda för samma eller lite högre pris, hade du inte kännt dig lurad?

Fast ett 1080ti mot en 2080 skulle skilja ungefär samma prestanda som Nvidias senare generationer alltid gjort mellan lanseringarna vilken är helt klart mätbar och även märkbar.
Det intel lanserat är ju knappt mätbar prestandavinst och aldrig märkbar.
Se det positivt istället, Intel är alltså inte oroligare än så när det gäller sin konkurrents kommande lansering med tanke på vad den larviga justering de gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

Jag tycker det är lite löjligt, om amD nu kan tävla i vissa prisklasder varför kan då inte inte Intel vara låta de AMD tävla i de segmenten så att de kan tjäna lite dollares, Men jag vet att jag kommer få massa skit för dessa men jag vill bara se att SND får en chans att hamna i folks datorer så de kan höja R&D Men jag vet att alla super kapitalister kommer få spasmer övde mitt inlägg,

Men jag vill ha 2 alternativ, nästa gång jag bygger en framtidsplaner speldator, Sen gillar jag inte den här strategin med.stt vi sparar det bästa till ifall konkurrenten släpper något som är lite bättre istället för att ge kunden det bästa på en gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Intel gav i princip bort sina CPUer på den mobila marknaden i flera år för att köpa sig marknadsandelar.
Ca 90miljarder kostade Intels misslyckande, för att köpa sig någon procent av marknaden som de sen övergav helt.
Intel skulle kunna sätta AMD i konkurs på en månad om Intel började sälja sina CPUer till självkostnadspris och inte "förlora" en krona.
Men det är smidigast för Intel att låta AMD långsamt svälta ihjäl och kasta till AMD några brödsmulor ibland.
Så länge AMD finns är det ingen som ifrågasätter Intels monopol på X86 marknaden. Intel kommer också i fortsättningen att kasta till AMD exakt så många brödsmulor att AMD överlever några år till.

Spelar ingen roll om AMD har kommit ikapp INTEL. Intel kan sätta vilket pris de vill och AMD är tråkigt nog CPUns Trabant och Intel är BMW. AMD kommer aldrig att få mer än ett par procent under en överskådlig framtid.

Jag är en pessimist och jag tror inte AMD är i närheten av en 7700k i sitt "segment" där IPC och HZ är viktigast.
Vilket är segmentet 90% av Sweclockers är intresserade av inklusive mig själv, hoppas att jag har fel.
Gissar också att ryktet är en bluff, mer troligt att Intel fixar till Brodwell.