Intel kontrar AMD Ryzen med Core i7-7740K och i5-7640K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neldor:

I högre upplösningar, "inte ett skit". När du bytt grafikkort i en framtid 2 ggr pga generationsbyten så kanske det märks någon procent.

försökte make a point men tack för svaret på något jag menade som en retorisk fråga

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

Jag tycker det är lite löjligt, om amD nu kan tävla i vissa prisklasder varför kan då inte inte Intel vara låta de AMD tävla i de segmenten så att de kan tjäna lite dollares, Men jag vet att jag kommer få massa skit för dessa men jag vill bara se att SND får en chans att hamna i folks datorer så de kan höja R&D Men jag vet att alla super kapitalister kommer få spasmer övde mitt inlägg,

Men jag vill ha 2 alternativ, nästa gång jag bygger en framtidsplaner speldator, Sen gillar jag inte den här strategin med.stt vi sparar det bästa till ifall konkurrenten släpper något som är lite bättre istället för att ge kunden det bästa på en gång.

Skickades från m.sweclockers.com

AMD tjänar inga pengar på att bara tävla i vissa segment. Det är därför de går med förlust. När konkurrensen fungerar måste alla göra sitt bästa för att ha en chans. Som det är nu behöver Intel i princip knappast utveckla sina processorer. De kan förbättra lite som de vill utan att någon kan matcha dem. Om Ryzen visar sig vara lika bra som Intels motsvarigheter kommer det hända saker hos Intel som då inte längre kan sätta vilka priser de vill och det utan att anstränga sig. Då måste de tagga till sig och försöka komma på nya bra saker hela tiden plus att de inte kan ta skamligt betalt eftersom någon flåsar dem i nacken. Då kommer utvecklingen av processorer att ta fart igen.
Nu tror jag inte det blir så men de som är lika gamla som jag kommer väl ihåg när Nvidias grafikkort var underdog och Voodokorten hade i princip hela marknaden. Nvidia Riva TNT, det var grejor det.. Det krävs bara en eller ett par klantigheter från de som är störst så går någon annan om.. Amd flåsade Intel i nacken med sina Athlon och Duronprocessorer för många år sedan men sedan vet jag faktiskt inte vad som hände. Intels P4 var ett skämt men Amd hängde ändå inte med..

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

För att bullzdozer lovade guld och gröna skogar och är fortfarande ganska aktuellt (fortfarande det senaste från AMD som finns i handeln IDAG). NU lovar de samma sak igen, får hoppas det går bättre denna gång..

Exakt.

Skillnaden är att AMD faktiskt har visat guld och gröna skogar. Eller i vart fall silver. Excavator är faktiskt inte så tokig alls, den är förvånansvärt bra med tanke på att den är Bulldozer-baserad. http://www.notebookcheck.net/AMD-Bristol-Ridge-A12-9700P-Note...

Skrivet av MiLeS:

Är lite turdelad om jag ska skaffa AMD eller Intel när jag ska uppdatera moderkort/cpu i år. Sitter på en FX8350 just nu och inte haft några problem men den börjar kännas lite seg. Hoppade från AMD till Nvidia för några år sedan och tänker aldrig gå tillbaka så frågan är om man ska göra samma hopp till Intel nu då?

Känns spontant som helt fel läge att gå från AMD till Intel nu när det äntligen kommer något nytt som verkar väldigt bra. Du skulle bytt för ett tag sedan i så fall

Skrivet av rektor:

Snart kontrar Intel med Cannonlake ändå.

Har Zen inbyggd grafik?

Skrivet av Feeku:

Nej, vilket utesluter Ryzen ur mer en hälften av alla datorer som säljs (laptops). Vilket jag tycker är illa.

Skrivet av anon200632:

Det är ju en liten miss.

Skrivet av tvelander:

Och på Desktop vill man ju ha Intern grafik för felsökning eller om man inte ens behöver GPU del :S

Raven ridge, dvs APU:er baserade på Zen, kommer senare i år. APU:er baserade på Excavator i form av Bristol ridge finns sedan i somras till laptops på sockel FP4. Bristol ridge finns också för sockel AM4 redan nu.

Skrivet av Feeku:

Japp, verkar som AMD nischat in Ryzen, vilket jag antar är ett tecken på att de verkligen behöver varenda transistor till CPU:n för att vara konkurrenskraftig. Finns många fall där en igpu är nice, själv använt det när jag kört GPU passthrough på linux.

Nej, det är ett tecken på att AMD segmenterar sina produkter annorlunda. De har ju prestandagrafik i sin ägo också och vill förstås att folk ska köpa dessa också. Som sagt finns det APU:er för sockel AM4 redan nu. Dock bara distribuerade till OEM:er än så länge, men det verkar som att de är på gång till detaljhandeln direkt https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s307906587

Skrivet av Dem8n:

Reagerar Intel som med 100% sannolikhet har insiders hos AMD ja då är det något bra på gång. 🙂

Köp aktier nu! 👍🏻

Skickades från m.sweclockers.com

Aktierna har redan gått upp 10 gånger på 1,5 år tror jag

Skrivet av perost:

Nej, läser man originalartikeln så framgår det tydligt att alla uppgifter kommer från en av deras egna källor och inte från Intel. Så det är bara lösa rykten som så mycket annat som rapporterats kring AMD och Intel den senaste tiden.

Och nånting är ju lite konstigt med specifikationerna på de "nya" CPUerna. Varför skulle 7640K få en TDP på över 100W? Även om den skulle få HT så skulle den ändå vara sämre eller likvärdig på allt jämfört med 7700K som har en TDP på 91W. Turbon är iofs. inte angiven, men det vore ju väldigt konstigt om den skulle ligga högre än på 7700K.

Och sen kan man ju fråga sig varför Intel skulle förvirra genom att ge en i5:a HT, det finns ju inget som stoppar dem från att bara säga att det är en i7:a istället. Men det här med konsekvent namngivning brukar ju iofs. inte vara de stora tillverkarnas starka sida...

Fast Canard PC är liiiite mer trovärdigt än någon kines som flummar ihop diagram.

Skrivet av anon264921:

Min reaktion när man nyss köpt 7600k och dem annonserar dessa;

http://forumbilder.se/G7DPB/img-0052.JPG

Skit äcklig stil av intel, dem borde erbjuda inbytes möjlighet för dem som precis köpt 7600k och 7700k

Skrivet av anon264921:

@Dz2:

Jag är mycket medveten om vad som händer i branschen, jag vet att du syftar på Ryzen lanseringen, i spel kommer inte Ryzen vara bättre än kaby lake.

@jesusbarnet

Det är äcklig stil, intel hade kunnat säga att dem tänkte släppa dessa, tänk dig Nvidia lanserar 1080ti för 9000kr och en månad senare lanserar dem gtx 2080 med bättre prestanda för samma eller lite högre pris, hade du inte kännt dig lurad?

Med tanke på hur... hrm, "kritisk" du varit mot AMD så har du fått precis vad du förtjänat, hihi Men allvarligt, det verkar inte som att Intel kommer sänka priset på Kaby lake direkt, de kanske bara vill bredda utbudet, så vad har du förlorat?

Skrivet av Slarre:

Det fungerade faktiskt tvärt om och var snarare en inverterad överklockning. (Ja, dvs underklockning)
"Turboknappen" ströp processorn från vad den var gjort att gå i och drog ner den för att program på den tiden ibland var gjorda att köra i den hastighet som cpun pressade ut. I mitt fall så var det en 66MHz som man kunde strypa till 33MHz. Det gjorde ganska stor skillnad i ett fåtal tidigare spel, så som Warcraft och Civ. Men märktes även i ganska simpla spel, som TIM (The Incredible Machine).

Testade att installera Command and Conquer från en orginalskivorna på en nyare dator en gång. Har för mig att det var på en dator med i5 3570k, men kan missminna mig.
Hur som så var det väldigt komiskt att se. Efter att ovetande ha startat matchen så tog det mindre än en sekund innan datorn hade byggt några gubbar och råmördat mig. Inte byggt för en snabb dator, to say the least!

Å fasen. Har du DOS-versionen månne? Jag har också originalskivorna, fast till Windows, och det funkar prima på min Athlon 64 X2 6400+.

Vill du spela C&C-spel rekommenderar jag varmt https://cncnet.org strålande konverteringar med tillhörande internettjänst som är helt gratis utan registrering, bara att installera och köra Funkar till alla Windows och även Mac och Linux. Helt fantastiskt!

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Hoppas allt kommer i mars. Ryzen, Kaby Lake 2, Vega och 1080ti. Lagom till bonusen 🙃

Oavsett hur det blir med prestanda och pris, så blir det nytt bygge. En del saker är redan inhandlade och det är några svåra val kvar att göra 😊

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Jag tror inte han menade så men det är väl bättre att han får svara själv än att du ska behöva "hjälpa" honom?

Om man säher "man får vad man betalar för", så betyder det för mig att det man köper är värt priset man betalar, och om det skall fortsätta vara sant efter AMD's lansering av Ryzen så måste ju det betyda att antingen så prissätter AMD sina processorer lika högt som intel, eller så blir processorerna man betalat 11 000Kr för snabbare när samma processor plötsligt kostar 6-7000Kr, som i nuläget känns som en nivå intel kommer lägga sig på.

Men är man på så vis att man tycker att det är värt 11 000Kr för en CPU som snart kostar 6-7000Kr så tycker jag som sagt att man förtjänar att ha betalat de där 4-5000 kronorna extra.

Hur kan de bli snabbare om de plötsligt sänks till 7k? Konstig logik.

Åter till artikeln så tycker jag att AMD inte gjort en vettig processor sedan 64 FX-serien och det var mer än ett decennium sedan. Både Phenom och Phenom II misslyckades att mota bort Intel från prestandatronen och de chanserna blev än mindre när Intel släppte Sandy Bridge och AMD släppte den undermåliga Bulldozer.

Jag sällar mig till de andra som är mycket tvecksam om AMD någonsin kommer kunna komma tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

AMD tjänar inga pengar på att bara tävla i vissa segment. Det är därför de går med förlust. När konkurrensen fungerar måste alla göra sitt bästa för att ha en chans. Som det är nu behöver Intel i princip knappast utveckla sina processorer. De kan förbättra lite som de vill utan att någon kan matcha dem. Om Ryzen visar sig vara lika bra som Intels motsvarigheter kommer det hända saker hos Intel som då inte längre kan sätta vilka priser de vill och det utan att anstränga sig. Då måste de tagga till sig och försöka komma på nya bra saker hela tiden plus att de inte kan ta skamligt betalt eftersom någon flåsar dem i nacken. Då kommer utvecklingen av processorer att ta fart igen.
Nu tror jag inte det blir så men de som är lika gamla som jag kommer väl ihåg när Nvidias grafikkort var underdog och Voodokorten hade i princip hela marknaden. Nvidia Riva TNT, det var grejor det.. Det krävs bara en eller ett par klantigheter från de som är störst så går någon annan om.. Amd flåsade Intel i nacken med sina Athlon och Duronprocessorer för många år sedan men sedan vet jag faktiskt inte vad som hände. Intels P4 var ett skämt men Amd hängde ändå inte med..

Var flera anledningar till att jag föredrog Nvidia TNT över 3dfx Voodo. Gillade inte Voodos pass-thru-lösning av vanlig grafik, och inte heller att man var tvungen att anvönda deras propiertära GLIDE-API. Nividia hade bättre driverrutiner för både D3D och Open GL. Att prestandan dessutom var bättre till en lägre kostnad skadade självklart inte heller.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Hur kan de bli snabbare om de plötsligt sänks till 7k? Konstig logik.

Åter till artikeln så tycker jag att AMD inte gjort en vettig processor sedan 64 FX-serien och det var mer än ett decennium sedan. Både Phenom och Phenom II misslyckades att mota bort Intel från prestandatronen och de chanserna blev än mindre när Intel släppte Sandy Bridge och AMD släppte den undermåliga Bulldozer.

Jag sällar mig till de andra som är mycket tvecksam om AMD någonsin kommer kunna komma tillbaka.

Jag tror (och hoppas) att de kommer tillbaka med Ryzen.

Däremot så håller jag med om att de var nog helt klart på sin peak med 64-bitars FX-serien (och Intel på botten med deras Pentium 4-serie). Sedan dess har de aldrig varit fullt så stark konkurrent till de flesta av Intels motsvarigheter (vissa nischer och fördelar dock).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Har alltid varit Intel fan men om Ryzens prissättningen och prestanda är likvärdig med Intel så blir de Ryzen för mig. Forza AMD

Permalänk

Nu lägger jag in en post... mest för att det är kul. Oavsett vad man säger om benchmarks och prestandatester är det för mig enda viktiga hur en processor fungerar i spel... vad sitter jag på för processor om inte en Core 2 Quad Q9650... han må vara ordentligt uppskrämd men han började stappla lite i spel först för ca 14-16 månader sedan, när situationen såg ut som den gjorde på processornarknaden sade jag helt enkelt nej. Jag vägrar köpa en Intel processor när utvecklingen mer eller mindre har avstannat helt! Än idag klarar jag av att köra spel på närmast högsta inställningar genom GPU byte vartannat år och enda gången jag upplever frame droppar är i ordentligt CPU tunga sektioner av Witcher 3 eller GTA5 annars flyter spel fortfarande som vatten. Oavsett hur man ser på saken så tror och hoppas jag att AMD med lanseringen av Ryzen tvingar fram ett paradigmskifte inom CPU-världen där vi äntligen åter får se på ordentlig utveckling och ett pushande av det tekniska och prestandamässiga! Oavsett om det blir intel eller AMD jag byter till så kommer processormarknaden äntligen att förändras... sablarns vad skönt!

Permalänk
Medlem

Känner fortfarande inget behov att uppgradera från min cpu från 2012, det skulle ge minimal prestanda ökning där det kan behövas, spel mest. Grafikkort är vad som spelar den större rollen och jag rekommenderar fortfarande att man lägger 2-3 ggr mer pengar på sitt grafikkort än sin cpu.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

så många i kommentarsfältet som hoppas att AMD lyckas, inte för att dom kommer köpa en AMD processor, utan snarare för att dom vill att intel sänker sina priser så dom kan köpa billigare processorer.

Nämen nu drar du alla över en kant, massor av folk har ju sagt att dom ska köpa AMD om det blir bra! Det har vi ju sett tidigare som under AMD's guldålder.. vänta nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Hur kan de bli snabbare om de plötsligt sänks till 7k? Konstig logik.

Huvudet på spiken. Jag ville med inlägget åskådliggöra att "man får vad man betalar för" är trams eftersom en processor som kostat 11 000Kr inte är snabbare än samma processor som kostar 7 000Kr, men det tycks tydligen ha flygit långt över huvudet på folk. Kul att någon äntligen fattar vad jag menar

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Nämen nu drar du alla över en kant, massor av folk har ju sagt att dom ska köpa AMD om det blir bra! Det har vi ju sett tidigare som under AMD's guldålder.. vänta nu.

Skickades från m.sweclockers.com

ja, eller hur det var gällande serien 300 vs 900. för där spelade ju pris/prestanda stor roll i köpet

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

... Core i5-7640K, ... modellen kan få flertrådstekniken Hyperthreading, någonting som dock ännu inte är bekräftat. Det som talar emot uppgifterna är att den stora skillnaden mellan Intels fyrkärniga Core i7- och i5-modeller har varit just Hyperthreading.

... Intel [har] redan brutit den egna segmenteringen med Kaby Lake, där vissa Pentium-modeller för första gången fått stöd för finessen.

Skillnaden mellan Kaby Lake Pentium och Core i3 är ändå ganska stor sett till vilka funktioner som stöds, och i3 har 1/3 större L3-cache.

Skrivet av kelthar:

[Skillnad mellan i7 och i5 om båda har HT?]
Priset. Och L3-cache.

Återstår väl att se om där blir några sådana skillnader, om det alls blir någon i5 med HT.

I bästa fall, för oss kunder, blir det i7-prestanda till i5-pris.
... Men det blir ändå knappast lika förmånligt som jämförelsen Pentium - i3 där en Pentium ger ~90% prestanda till ~50% kostnad. En i5 utan HT ger redan i jämförelse med i7 ungefär ~70% prestanda till ~65% kostnad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Huvudet på spiken. Jag ville med inlägget åskådliggöra att "man får vad man betalar för" är trams eftersom en processor som kostat 11 000Kr inte är snabbare än samma processor som kostar 7 000Kr, men det tycks tydligen ha flygit långt över huvudet på folk. Kul att någon äntligen fattar vad jag menar

Man kan ju vända och vrida på åsikterna hur man vill.
Men 6900K.Har väl funnits i ca 1 år.
Och när den var ny var den väl mer prisvärd än den är idag.
Eftersom Amd inte hade något motsvarande då.
Vill man ha det bästa först får man betala för det.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mange43:

Man kan ju vända och vrida på åsikterna hur man vill.
Men 6900K.Har väl funnits i ca 1 år.
Och när den var ny var den väl mer prisvärd än den är idag.
Eftersom Amd inte hade något motsvarande då.
Vill man ha det bästa först får man betala för det.

Även om det "Bästa" i mångas fall är "Likadant fast dyrare".

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Man kan ju vända och vrida på åsikterna hur man vill.
Men 6900K.Har väl funnits i ca 1 år.
Och när den var ny var den väl mer prisvärd än den är idag.
Eftersom Amd inte hade något motsvarande då.
Vill man ha det bästa först får man betala för det.

Om AMD hade haft likvärdiga alternativ vid samma tillfälle så hade säkerligen prisbilden sett annorlunda ut. Det är därför jag menar att de där 4-5 000Kr man betalar extra inte är rättfärdigade sett till hur bra produkten är. Du betalar inte 11 000Kr för att processorn egentligen är värd det, sett till vad den presterar, utan du betalar 11 000Kr förc att intel i praktiken haft monopol på prestandasegmentet, så att säga att man "får vad man betalar för" är fel även med det synsättet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hjälpsam

På Komplett kostar en åttakärnig i7-6900K 12000 kr, en sexkärnig i7-6800K kostar 4800 kr.
Ni kan försöka övertyga er, hur mycket helst, att det är ett bra köp, att för två extra kärnor, gå från 4800kr till 12000kr, mig kommer ni inte kunna övertyga.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Om AMD hade haft likvärdiga alternativ vid samma tillfälle så hade säkerligen prisbilden sett annorlunda ut. Det är därför jag menar att de där 4-5 000Kr man betalar extra inte är rättfärdigade sett till hur bra produkten är. Du betalar inte 11 000Kr för att processorn egentligen är värd det, sett till vad den presterar, utan du betalar 11 000Kr förc att intel i praktiken haft monopol på prestandasegmentet, så att säga att man "får vad man betalar för" är fel även med det synsättet.

Jag håller med dig fullständigt.
Det är samma sak med andra produkter.
Jag köper inte en mercedes för 1 miljon kr för att den är värd det.
Jag kan få en lika bra bil för en halv miljon.
Bara ett ex.
Och är just grejen du skriver hade amd haft likvärdigt alternativ för 1 år sen.
Hade priserna sett annorlunda ut då.
Men det hade dom ju inte.
Klart Intel fläskar på priset då.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

För att vara riktigt ärlig så behöver de inte ha något "Supermegapris" för att konkurrera med Intel eftersom Intels plats på marknaden har varit så dominant att Intel tagit snarare större priser än de behövt så lägger sig AMD några hundralappar under så sitter de bra till.. Förutsatt att produkten presterar bra då..

Kanske, det beror hur mycket billigare det måste vara för att det skall kännas värt att lämna sin "comfort zone". När vi snackar hemmabyggen och beställningar av halvkunniga. Det är precis som nvidia/amd. Alla har vant sig med sin intel / nvidia setup för att alla har sagt att de är bäst oavsett.

Prebuilts kanske är en annan femma, om de ligger billigt med likvärdig prestanda.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?