Nintendo Switch lanseras utan webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Försök inte vänd det till en fördel för det är ingen fördel. Nintendo har haft webbläsare i WII WIIU utan problem och tror även deras bärbara haft det. På Xbox 360 och one går det surfa på ps3 och ps4 går det surfa. Och nintendo bör ju göra allt för att locka köpare då är det ju dumt att man inte kan använda switchen som mediacenter. Ex om en familj med två barn letar konsol. Barnen är de som vill spela men föräldrarna vill kunna se netflix/bluray köper de en Xbox one/ps4/Ps3, slipper de köpa konsol och en blurayspelare som ska stå framme vid tvn och det till ett lägre pris dessutom.
Jag tycker allt att webbläsare netflix och liknande är det minsta man kan begära. Om den sedan är seg i de funktionerna spelar mindre roll folk använder ju TIVO boxarna från comhem ex, jag använder mitt 360 dagligen till netflix trots att den inte är supersnabb till det.

"Det är en fördel i mina ögon."

Jag tänker inte titta netflix på den lilla skärmen eller upplösningen.

Jag tänker inte surfa med TVn, och även om jag skulle kan flesta TV det redan idag.

Jag måste ändå ha en mobil med 3G/4G täckning för att kunna surfa utanför hemmet med denna ändå, och i hemmet har man en hel drös med saker som kan surfa på Wifi.

Jag bryr mig inte om "ex en familj med två barn"... vet du hur snabbt en bärbar enhet går sönder i barns händer? Vännens barn har redan pajat 2 ipad, 1 samsung platta, 2 telefoner (dyra saker) och slarvat bort en 8" platta. De ska ha billigaste skit plattan o spela på, som man inte bryr sig när de tar sönder den. Och vad gör du om ena barnet vill spela och andra surfa/titta film? Ja du ser när de slåss och bråkar och sen åker den i golvet. Vakna ffs...

Om nu alla dessa andra konsoller har denna funktion, köp en beg PS3a/360 så kan de "surfa" där då. Den kostar mindre än denna, är svårare att ta sönder än denna och behöver inte batterier.

Sen har du tex Chromecast + billig surfplatta/telefon om du nu bara ska se netflix, så det är inte direkt dyrt "med en enhet till".

Men.. du och jag ser det olika.
Så spring i väg nu och köp nästa Xbox eller PS istället, så kan vi andra köpa en bärbar spelkonsol, Switch. För du är uppenbarligen inte kunden de siktar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Vem surfar på en konsol?

Skrivet av headphoneninja:

Samma idioter som kallar Switch för en surfplatta.

Jag använde webbläsaren flitigt på PS4 för att titta på SVT Play innan jag skaffade smartTV. Men jag har aldrig kallat Switch för en surfplatta däremot

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

Hoppas också att pro kontrollen funkar, gillar den som fan

Håller med, riktigt skön faktiskt, försöker använda den till så många spel som möjligt om det går...

Såg nyss att pro controller till switch kostar 800 spänn typ överallt. Riktigt jävla sjukt om man ska köpa många kontroller + andra kontroller.

Så får verkligen hoppas att de gamla funkar, annars kan Nintendo glömma bort mig som kund

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Hade jag varit intresserad av switch så hade jag inte brytt mig om någon webbläsare. Att browsa internet på en konsoll är ju inte riktigt den bästa upplevelsen, tar hellre fram mobilen.
Folk här som har ps4/xbox one, använder ni webbläsaren något?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Känns lite som att Switch ska jämföras mer med en surfplatta än vid en "stationär" konsol. [Edit: I webbrowserkontexten.) Självklart skulle folk använda browsern mer i Switch än i PS4.

PS.

Förstår, men alla har inte surfplatta. Alternativt går många i uppgraderingstankar gällande surfplatta, och då skulle ju Switch passa skitbra för många om den hade stöd för detta. Tråkigt faktiskt.

Nej alla har inte en surfplatta men då har dom en dator eller en mobil.

Permalänk
Medlem

Tror jag använt webbläsaren på 3ds och mitt wiiu 2-3 gånger. Så för mig är detta inget problem, tänker dock avvakta med att köpa switch tills Splatoon 2 släpps.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Skrivet av Christley:

har en polare som köpte en xbox one endast för anledningen att kunna kolla netflix och röststyra netflix.
så visst finns de personer som endast använder netflix med konsoller

Håller med.
Jag köpte PS4 med bluray samt bluray 3d i huvudtanke. Alltid fungerat tidigare bra på PS3 med uppdateringar för bluray kompatibiliet och relativt bra pris på både PS3 och PS4. Skulle köpt PS4 pro direkt om den hade stöd för UHD bluray men skippade den helt då den enbart har vanlig bluray.

Jag spelar även PS4 spel men det kom mer på köpet.

Visa signatur

MAIN OS: W10PRO 64-bit, CPU: Intel 4790k @4,0GHz, CPU-kylare: Noctua NH-U9B SE2, GPU: ASUS DCII OC GTX 670, RAM: 32GB Kingston 1866MhZ, BRÄDA: ASUS Z97-A, SKÄRM: Benq BL2400PT + Samsung Syncmaster 940BW, LÅDA: Corsair 550D
LAPTOP ASUS 1215N | TV LG 55UF850V | NAS WD EX2 8TB | MOBIL YotaPhone 2 & Samsung Galaxy A3 | PLATTA Lenovo Yoga Tab 3 Pro & Linx7 32GB
KAMERA Canon 760D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

"Det är en fördel i mina ögon."

Jag tänker inte titta netflix på den lilla skärmen eller upplösningen.

Jag tänker inte surfa med TVn, och även om jag skulle kan flesta TV det redan idag.

Jag måste ändå ha en mobil med 3G/4G täckning för att kunna surfa utanför hemmet med denna ändå, och i hemmet har man en hel drös med saker som kan surfa på Wifi.

Jag bryr mig inte om "ex en familj med två barn"... vet du hur snabbt en bärbar enhet går sönder i barns händer? Vännens barn har redan pajat 2 ipad, 1 samsung platta, 2 telefoner (dyra saker) och slarvat bort en 8" platta. De ska ha billigaste skit plattan o spela på, som man inte bryr sig när de tar sönder den. Och vad gör du om ena barnet vill spela och andra surfa/titta film? Ja du ser när de slåss och bråkar och sen åker den i golvet. Vakna ffs...

Om nu alla dessa andra konsoller har denna funktion, köp en beg PS3a/360 så kan de "surfa" där då. Den kostar mindre än denna, är svårare att ta sönder än denna och behöver inte batterier.

Sen har du tex Chromecast + billig surfplatta/telefon om du nu bara ska se netflix, så det är inte direkt dyrt "med en enhet till".

Men.. du och jag ser det olika.
Så spring i väg nu och köp nästa Xbox eller PS istället, så kan vi andra köpa en bärbar spelkonsol, Switch. För du är uppenbarligen inte kunden de siktar på.

Bara för barnen du har runt dig inte kan uppföra sig och har sönder sina dyra prylar betyder det inte att varenda unge beter sig så. Jag hade ex aldrig sönder en stationär/bärbar konsol slarvade aldrig bort dom heller har kvar allt trots att jag delade det med min bror.
Jag säger bara att det är en nackdel att man inte har funktioner som finns i deras gamla och konkurrenternas konsol, svårt att se fördelar med det. Men vissa tycker ju det är bra att iPhone 7 saknar 3,5mm uttag då folk är olika.
Och nej jag är inte kunden de vill ha i alla fall inte förrän de släpper massa roliga spel. Sedan hade jag hellre sett en uppföljare till gamecube än att kompromissa.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

hade ingen aning om att ps4 hade hackats. får bli kvällens googlingsprojekt

Det har den. För "slutanvändare" betyder det inte jättemycket än dock, men om man sitter på en PS4 med gamla version 1.76 så kan man köra Linux (och därigenom Steam med 3D-accelererade spel!) på den. Ska även finnas exploits till högre versioner, men inget som släppts publikt. Finns heller ingen CFW än.

Permalänk

Misstänker det är för att förhindra osignerad mjukvara de gör sånt här. 3DS och WiiU har båda fått homebrew och piratkopiering tack vare webbläsarexploits. All form av kommunikation för onlinetjänsten ska ju tydligen gå igenom en mobilapp istället också. De försöker täppa igen så många vägar som möjligt för en användare att injicera egen kod i själva konsolen.

Men förr eller senare får vi nog modchip eller flash-kort så som det är till GameBoy och vanliga DS istället kanske?

Edit: Micro-SD platsen är nog en väg att gå fortfarande iofs. Går att ladda märkliga ljudfiler den vägen på 3DS och modifierade sparfiler till spel på Wii för att installera homebrew channel med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

har en polare som köpte en xbox one endast för anledningen att kunna kolla netflix och röststyra netflix.
så visst finns de personer som endast använder netflix med konsoller

Det hör nog inte direkt till vanligheten.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Nintendo är de enda numera som fokuserar på just spel.

Permalänk

Bra, skönt, WiiUs webbläsare som jag använt en gång var som en leksak, Nintendo ska satsa på det dom är bra på, spel, inte nån multi-nipponmaskin som klarar allt. De som har Nintendo Switch framöver har med säkerhet även annan hårdvara med de önskade funktionerna.

Visa signatur
Permalänk

Vad många av er som säger "vem surfar på in konsol" och liknande ignoranta kommentarer. Känns som ni fördummar er själva!
Personligen tycker jag att detta är synd, jag hade tänkt köpa mig en Switch främst för att ha med mig när jag är iväg och jobbar till sjöss, att då bara kunna ha med mig en enhet för spel, film och surf hade varit lätt värt den summan det kostar.. Som det ser ut nu så är ett köp inte alls särskilt motiverande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

"Vill fokusera på spel", släpper 10 spel den tredje mars varav hälften inte är spel för små barn.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Är det någon som ens använder konsolernas webläsare? Är den intressant för någon?

Är det inte dags att skriva att den saknar telefax och diskettstation också?

Provade webbläsaren på Wii U. Tyckte först att det var bra att "man fick en surfplatta på köpet".
Men den dåliga batteritiden i kombination med att Wii U basenheten alltid måste vara igång och inom räckvidd gjorde att det inte blev så många gånger jag använde det.

Personligen tycker jag att iPhone 6/7 är i gränsfall på i största laget när man ska ha de i en ficka (6S). Då syftar jag inte ens på de större plusversionerna. När man använder den aktivt, framförallt vid tvåhandsanvändning så hade det inte gjort något om de var större. Men vid enhandsanvändning så är de lite stora och när man måste ha telefonen med sig, men har annat att göra än att "leka" med den hela tiden så är den lite klumpig i fickorna.

Men man kan ju så klart köpa en traditionell surfplatta om man tycker att det är tillräckligt viktigt att man måste ha större skärm när man är hemma men inte vid datorn.

Har ändå inte tänkt att köpa Switch vid lansering. Börjar med Breath Of The Wild till Wii U och kanske kompletterar Wii U samlingen med några fler spel.
Sen får jag se om jag skaffar en Switch senare.

Permalänk
Inaktiv

Snälla nån, detta likt appar för strömmad media är åter storm i ett vattenglas. Irrelevant om stödet finns vid lanseringen, de som köper Switch kommer ha fullt upp att spela när de fått hem den.

För alla som inte levt under en sten de senaste 20 åren så bör det vara uppenbart att utökat mjukvarustöd kommer med tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Tänkte ännu en gång att alla har telefon med sig vart man än går, surfa och kolla Netflix på telefonen och SPELA på Switch, typ så!

Du kan man väl lika bra SPELA på mobilen också?

Skrivet av Paddanx:

Jag bryr mig inte om "ex en familj med två barn"... vet du hur snabbt en bärbar enhet går sönder i barns händer? Vännens barn har redan pajat 2 ipad, 1 samsung platta, 2 telefoner (dyra saker) och slarvat bort en 8" platta. De ska ha billigaste skit plattan o spela på, som man inte bryr sig när de tar sönder den. Och vad gör du om ena barnet vill spela och andra surfa/titta film? Ja du ser när de slåss och bråkar och sen åker den i golvet. Vakna ffs...

Detta säger mer om föräldrarna än om barn i allmänhet.

I övrigt är alla inte som du. Uppenbarligen finns det en hel del nytta med en webbläsare i en konsol, ännu mer om det är en bärbar konsol. Färre funktioner är aldrig bättre och "vi satsar på spel istället" låter som en standardundanflykt. Eller skulle Microsoft och Sony inte satsa på spel bara för att de har en webbläsare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Undrar om det egentligen har något att göra med att majoriteten av alla tidiga hacks i 3ds var baserade på webbrowsern?

Exakt vad jag tänkte

Permalänk
Medlem

Vem fan anväder webbläsare på sin konsol?

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Skrivet av MiLeS:

Vem fan anväder webbläsare på sin konsol?

Ingen. Folk använder bara det som argument.

Visa signatur

It's a beautiful day outside, birds are singing, flowers are blooming.
On days like these, Kids like you...

S h o u l d b e b u r n i n g i n he l l

Permalänk
Medlem

Det förvånar mig hur få entusiaster det finns på forumet nuförtiden.
Vem trodde SERIÖST att Switch skulle kunna dubbla som surfplatta? Batteritiden lär ju vara som på en gaminglaptop och en skräpig iPhone 4 med Safari lär springa varv runt den om den nu skulle få en webläsare. Varför måste varenda pryl med display ha en kass Netflix-app och en superseg browser?
Vem köper en Alienwarelaptop för att bara kolla Facebook? Ungefär lika logiskt.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

Who cares!?

Permalänk
Medlem

Detta är faktiskt en dealbreaker för mig. Jag har ingen surfplatta då det blir alldeles för nischat för mig då jag avskyr att använda en sådan apparat som en dator. Jag använde faktiskt webbläsaren i PS Vita flitigt, och en del information och manualer använde också webbläsaren. För mig passar det perfekt när jag sitter på motionscykeln.

Är väl samtidigt lite förståeligt då de flesta redan har ett bärbart surfredskap och att Nintendo vill undvika potentiella kryphål.

Skrivet av PierreB:

Hoppas också att pro kontrollen funkar, gillar den som fan

Den är bäst. Fattar inte varför ingen annan gjort en handkontroll med den layouten.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GilbertG:

Detta är faktiskt en dealbreaker för mig. Jag har ingen surfplatta då det blir alldeles för nischat för mig då jag avskyr att använda en sådan apparat som en dator. Jag använde faktiskt webbläsaren i PS Vita flitigt, och en del information och manualer använde också webbläsaren. För mig passar det perfekt när jag sitter på motionscykeln.

Är väl samtidigt lite förståeligt då de flesta redan har ett bärbart surfredskap och att Nintendo vill undvika potentiella kryphål.

Den är bäst. Fattar inte varför ingen annan gjort en handkontroll med den layouten.

Men måste du ha webbläsare vid lanseringen? Finns ju inget som hindrar att det tillkommer redan dagen efter lanseringen, eller veckan efter, eller månaden efter osv. Lika med Netflix och övriga strömmande tjänster.

Varken DS eller Wii kom med webläsare vid lanseringen, DS fick man köpa till det separat om man ville ha det. DSi hade den inbyggd från början. Med Wii var det en app man köpte i eShop, den var inte inbyggd. Med tiden blev den gratis, men behövde fortfarande hämtas hem manuellt. 3DS är jag lite osäker på, trots att jag har en väldigt tidig utgåva (Ambassador-modellen) men rätt säker att den var inbyggd. Wii U har den också inbyggd och är så man kör "homebrew" på den idag, just tack vare säkerhetshål.

Själv hoppas jag att vi får se Plex-stöd/app inom kort efter lanseringen. Inte för att jag saknar andra enheter att använda Plex på utan för att jag gärna ser stöd även här. I dockat läge kan den nog ersätta min Xbox One för vardagligt tittande (vill jag kolla på Bluray blir den förstås svårslagen). I portabelt läge vill jag nog inte slösa batteritid på annat än spel av samma anledning som jag inte använder min LG G3 för saker som spel och liknande som slösar på batteriets laddning.

Permalänk
Medlem

Nintendo switch lanseras utan några möjligheter att konkurrera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Men måste du ha webbläsare vid lanseringen? Finns ju inget som hindrar att det tillkommer redan dagen efter lanseringen, eller veckan efter, eller månaden efter osv. Lika med Netflix och övriga strömmande tjänster.

Varken DS eller Wii kom med webläsare vid lanseringen, DS fick man köpa till det separat om man ville ha det. DSi hade den inbyggd från början. Med Wii var det en app man köpte i eShop, den var inte inbyggd. Med tiden blev den gratis, men behövde fortfarande hämtas hem manuellt. 3DS är jag lite osäker på, trots att jag har en väldigt tidig utgåva (Ambassador-modellen) men rätt säker att den var inbyggd. Wii U har den också inbyggd och är så man kör "homebrew" på den idag, just tack vare säkerhetshål.

Själv hoppas jag att vi får se Plex-stöd/app inom kort efter lanseringen. Inte för att jag saknar andra enheter att använda Plex på utan för att jag gärna ser stöd även här. I dockat läge kan den nog ersätta min Xbox One för vardagligt tittande (vill jag kolla på Bluray blir den förstås svårslagen). I portabelt läge vill jag nog inte slösa batteritid på annat än spel av samma anledning som jag inte använder min LG G3 för saker som spel och liknande som slösar på batteriets laddning.

Visst, kommer det senare så köper jag. Men inte förr.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Nintendo är de enda numera som fokuserar på just spel.

Mark Cerny håller nog inte med dig. Han byggde ju PS4 och Pro för gamers i första hand.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Vem köper en Alienwarelaptop för att bara kolla Facebook? Ungefär lika logiskt.

Off topic.
Jag känner en. Var ingen alien men en av de strax under 30k laptoppen. Man kan ju skryta med i7, pcie ssd, g-synk 980 mm. Han är nöjd. Men det var för att vara värst han köpte den, han spelar inte ens.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Nintendo är de enda numera som fokuserar på just spel.

De fokuserar på att sälja tillbehör till överpris.
4000 för "konsollen"
Pro controller 70$
Joy Con 80$
Dockningsstation 90$
För onlinesubscription så får du 1 Nes eller Snes spel i en månad, sedan tas det bort.
Det finns ingen voice kommunikation utan du måste ladda ner en app till din mobil.
1-2 Switch verkar helt värdelöst.
Inga spel vid lansering.
Zelda släpps även till WiiU så de flesta kommer spela det på den om något och inte köpa switch förrens Mario kommer.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers