Får inte 4k mellan tv och dator (men kan välja det i upplösningstabben för skärmen).

Permalänk
Medlem

Får inte 4k mellan tv och dator (men kan välja det i upplösningstabben för skärmen).

Hej! Köpte en Samsung KS7005 idag och kopplade datorn till den via HDMI. Nu är det så att tvn inte slår över till 4k trots att jag satt UHD på on på den HDMI-port jag kopplat den till. Jag kan välja upplösningen 3200x1800 som upplösning på datorn men tvn är ändå fast på 1920x1080 och det blir därmed ändå inte högre upplösning än 1080p. Är detta för att jag har för dålig HDMI-kabel? Den har några år på nacken. Tacksam för svar då jag gärna vill prova 4k-upplösning och i så fall får köpa en ny kabel imorgon på Kjell & Co.

En annan fråga: Läste också att 390x inte klarar mer än 3200x1800 via HDMI, stämmer detta?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Melubas: 390x klarar inte 4K i 60 Hz över HDMI, utan endast 30 Hz. Detta eftersom AMD var rätt sena med uppdatera sin kretsar och därför inte når den bandbredd på 600 MHz som krävs.

Du behöver en aktiv omvandlare för Displayport till HDMI för detta:

http://www.sweclockers.com/test/21484-snabbtest-dp-till-hdmi-...

Eventuellt kan du få det att fungera i 4K/60 Hz ifall du ändrar om i inställningarna till YCbCr-signal med 4:2:0 chroma subsampling. Ger sämre datorgrafik men fungerar för filmtittande. Testa gärna.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:

Tack för svar Jag tänker att jag får skaffa mig en adapter, ska ändå köpa AMD:s nya kort till sommaren.

En fråga till dig då du verkar ha koll: Kan anledningen till att TV:n bara tar emot 1080p-signal från datorn vara att min HDMI-kabel är för dålig? Läste att man behöver en high speed HDMI-kabel, min kabel har några år på nacken och är sju meter lång. Är det ens lönt att köpa en high-speed kabel i den längden eller kommer den inte klara att pusha 4k 60hz? Såg att kjell & co hade en high speed-kabel som klarade 21gb/s men inte vid den längden, då var den nere på 10-12 gb/s. Svårt för mig att flytta datorn närmare tv:n men måste jag så måste jag.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Melubas: Ja, det är aningens klurigt med längre kablar och en bandbredd på 600 MHz (18 gigabit/s med 8b/10b-kodning). Så kör du en kabel som bara orkar 10-12 gigabit/s på pappret är du begränsad till mindre krävande signaler.

Men testa ifall 4:2:0-subsamplingen är möjligt då det fungerar med 300 MHz och 9 gigabit/s.

Permalänk
Avstängd

HigHspeed LowSpeed, With internet, Without internet,, ALL MADE IN TAIWAN.. Det är samma kablar hela bunten. Du Bör använda displayport för att få ut 4k till tv:n Inga av mina hdmi klarade det. Och har jag samsung 7205 samt gtx970

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

HigHspeed LowSpeed, With internet, Without internet,, ALL MADE IN TAIWAN.. Det är samma kablar hela bunten. Du Bör använda displayport för att få ut 4k till tv:n Inga av mina hdmi klarade det. Och har jag samsung 7205 samt gtx970

Min TV har inte displayport. Blir det samma sak om jag köper en displayport -> hdmi 2.0-adapter?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Melubas:

Min TV har inte displayport. Blir det samma sak om jag köper en displayport -> hdmi 2.0-adapter?

Du måste fortfarande finna en kabel som klarar bandbredden på den längd du önskar. Ifall du inte litar på tillverkarnas intyg så är det "premium high speed" som gäller där du kan spåra kabelns tillverkning och certifiering:

http://www.sweclockers.com/artikel/22077-bildanslutningar-del...

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:

Tack, nu känner jag mig lite mer på banan och ska förhoppningsvis kunna lösa detta

Permalänk
Testpilot

Jag hade samma problem som dig, visade sig vara kabeln.

Köpte en ny kabel på Kjell & Co., Nikabe 21Gb/s, 2M. och det löste mina problem.

Men eftersom du har ett R9 390X lär du använda DisplayPort(DP) och en aktiv DP>HDMI 2.0B omvandlare.
Nikabe kabeln stödjer upp till 3m på 21Gb/s och upp till 5m på 18Gb/s vad jag vill minnas, 4K@60Hz kräver 18Gb/s.

Deras kablar kommer även med 10 års garanti

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Kjell o co , nikabe kabel också, kör med en sådan 7,5m och får ut 4k60p från mitt 1070, funkade även med 970.

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adapt...

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | X570 AORUS ULTRA | AMD 3950X | COOLER MASTER MASTERAIR | GIGABYTE 3080 GAMING OC | 32GB G.Skill Trident Z Neo @3600Mhz | CORSAIR FORCEMP600 1TB | SAMSUNG EVO 960 500GB | INTEL 330 180GB SSD | 3TB WD BLUE | Corasair RM750X V2 | DELL 4317Q | LG 65UF675V 65" 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Jag hade samma problem som dig, visade sig vara kabeln.

Köpte en ny kabel på Kjell & Co., Nikabe 21Gb/s, 2M. och det löste mina problem.

Men eftersom du har ett R9 390X lär du använda DisplayPort(DP) och en aktiv DP>HDMI 2.0B omvandlare.
Nikabe kabeln stödjer upp till 3m på 21Gb/s och upp till 5m på 18Gb/s vad jag vill minnas, 4K@60Hz kräver 18Gb/s.

Deras kablar kommer även med 10 års garanti

Kanon, det är den kabeln jag har tittat på. Ska se om jag med lite ansträngning kan få ner avståndet till fem meter så att jag har störst chans att få ut en bra signal.

Skrivet av Extrice:

Kan rekommendera Kjell o co , nikabe kabel också, kör med en sådan 7,5m och får ut 4k60p från mitt 1070, funkade även med 970.

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adapt...

Tackar, det är den kabeln jag tittat på. Ska försöka få ner avståndet till fem meter men kul att veta att du får tillräcklig signal även med 7,5 meter. Det finns hopp för mig ändå.

Permalänk
Medlem

Hej
Jag hittade denna från Biltema http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/TV-ljud-och-bild/Kab...

Är den good enough? jag har liknande set up som Extrice men undrar om jag inte kommer få ut 4K60p om jag kör en 10m HDMI kabel från Biltema? den är ju ändå märkt med High Speed with Ethernet samt 18Gbp/s

Permalänk
Bildexpert 📺

@zato: Finns endast ett sätt att få svar på den frågan.

Permalänk
Bildexpert 📺

Dolde ett inlägg om möjlig försäljning vilket ses som störande. Ta alla form av försäljning i marknaden eller via PM.