Microsoft visar nytt gränssnitt för Windows 10 och bild-i-bild-läge

Permalänk
Melding Plague

Microsoft visar nytt gränssnitt för Windows 10 och bild-i-bild-läge

Windows 10 väntas få ett flertal uppdateringar under det kommande året, där en av de större förnyar gränssnittet med förbättrade typsnitt och mer transparens.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Använder inte ens några appar för tycker alla är skräp
Så yey.

Permalänk
Medlem

Ett gränssnitt där det är svårt/omöjligt att veta var olika UI-element slutar, vad jag har längtat.

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem

Windows

Alltså, ungefär som att en applikation har ett eget fönster som man kan lägga över en annan applikations fönster? Det låter ju genialt. Då skulle man i princip kunna ha jättemånga applikationer igång och synliga samtidigt, var och en i sitt eget fönster. Undrar vad ett bra namn för ett sådant operativsystem med en massa fönster skulle kunna vara?

Permalänk
Medlem

Mer transparens? Som aero? Det vill jag inte ha. Fy fan vad det ser ut. Hoppas det går stänga av i så fall.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Mer transparens? Som aero? Det vill jag inte ha. Fy fan vad det ser ut. Hoppas det går stänga av i så fall.

Som Aero, men kallas tydligen "Acrylic".

"Project NEON will heavily focus on animations, simplicity, and consistency – essentially bringing back Windows 7’s Aero Glass and mixing it up with animations like the ones from the Windows Phone 8/7 era.

Microsoft is introducing a new component called “Acrylic” to the Windows 10 design, which is essentially blur in the background, sidebar or the navigation of the app."

https://mspoweruser.com/project-neon-windows-10-first-look/

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Diggade transparensen i Vista/7 och har faktiskt installerat en mod till Windows 10 som lite border-transparens. Svårt att sätta fingret på varför.. men det känns lite mjukare och mindre "in your face" med de starka kantfärger som fönstrena annars har.

PiP är också välkommet då jag är youtube/videoknarkare och praktiskt taget har en skärm dedikerad till detta, medan det på macen känns mindre viktigt då den faktiskt har, tillsammans med bra implementation av virtuella desktops, just picture in picture för videofönster.

Jösses, verkar som att jag någon gång i framtiden kommer få anledning till att faktiskt slå på Windows Update på min maskin igen.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Det är väl flashigt med lite transparens, bara användaren kan justera den själv, så att den inte är fixerad. Tycker heller inte om fönsterknapparna(stänga-minimera-maximera), visst lite nerdragna kan de väl vara, men så pass mycket?
Bästa hade varit att slopa Metrotramset...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Använder inte ens några appar för tycker alla är skräp
Så yey.

Om du nu inte använder några hur kan du veta att det är skräp?

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Om du nu inte använder några hur kan du veta att det är skräp?

Ok, jag har testat, ser ingen mening med appar då jag tyckte alla var skräp, slutade använda dom då jag hellre har riktiga program som är betydligt bättre.
Bättre?

Permalänk
Inaktiv

Nja, är lite osäker.. Det känns dock nyare och fräsare så man får se, det då inga kravaller från mig sida att de inför denna funktion.

Permalänk
Medlem

Jag längtar tills datorer får färgskärm så man lättare och snabbare kan skilja på ikoner genom dess färg och inte bara genom konturerna. Hoppas någon uppfinner färggrafik snart.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Som Aero, men kallas tydligen "Acrylic".

"Project NEON will heavily focus on animations, simplicity, and consistency – essentially bringing back Windows 7’s Aero Glass and mixing it up with animations like the ones from the Windows Phone 8/7 era.

Microsoft is introducing a new component called “Acrylic” to the Windows 10 design, which is essentially blur in the background, sidebar or the navigation of the app."

https://mspoweruser.com/project-neon-windows-10-first-look/

Trevligt att de iaf försöker få Win 7/8 användare att kunna känna sig hemma igen. Tror jag vill testa det själv först, men det är klart positivt att de börjar ta tag i små problemen som Win 10 UI har för oss som gillade det i tidigare OS.

Permalänk
Skrivet av JimmieSan:

Ok, jag har testat, ser ingen mening med appar då jag tyckte alla var skräp, slutade använda dom då jag hellre har riktiga program som är betydligt bättre.
Bättre?

finns många bra appar som tex facebook messenger vilket är väldigt underlättande istället för att öppna webbläsaren och facebook ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Använder inte ens några appar för tycker alla är skräp
Så yey.

Jag använder appar för Twitter, Reddit, Youtube, Nyheter och väder. Använder även appar för att streama TV från satellit box. Token2Shell är en grym app för Telnet/SSH. Trakter håller koll på alla TV serier. Universal Emulator fungerar fint för super mario =).

Det finns en del användbara appar faktiskt. Det bästa är ju att det inte ställer till med något och att dom försvinner helt när man väl avinstallerar dom (skönt i själen). Sen är dom riktigt resurseffektiva också.

Ett skäl till att jag använder appar på datorn är kanske att jag har en Windows 10 telefon också, då blir inte omställningen lika stor kanske.

Visa signatur

Core i7 6700K | 16GB DDR4 | 256GB NVMe | GTX 1070 | 550W

Permalänk
Medlem

Redan på tiden då man körde Winamp så var det känt de flesta inte uppskattade stora blaffiga applikationer utan ville ha minimala gränssnitt med ett effektivt användande av ytan. Kommer de med alternativ för detta så lär det uppskattas, till dess så är windows-appar inte ett alternativ.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Ännu plattare, fulare och alldeles för stora "borders". Är det ingen som värderar pixelutrymmet längre?

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Ännu plattare, fulare och alldeles för stora "borders". Är det ingen som värderar pixelutrymmet längre?

Jo vi "gamlingar" gör det men tiderna förändras. Kidsen idag börjar med surfplattor och telefoner och kommer i kontakt med datorer senare i livet. Dom kommer nog uppskatta appars utseende mer än notepad utseendet.

Visa signatur

Core i7 6700K | 16GB DDR4 | 256GB NVMe | GTX 1070 | 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duckface21:

finns många bra appar som tex facebook messenger vilket är väldigt underlättande istället för att öppna webbläsaren och facebook ..

Många appar är bara webgränssnitt, skapa en genväg till hemsidan så har du samma funktionalitet/eller bättre och slipper krånglet med appar.

Permalänk
Medlem

@lappen81: Dock kan ju öppna ett fönster i chrome ta allt mellan ett par hundra megabyte till flera hundra (beroende på tillägg osv.) medan en app oftast inte använda mer än 4-5 Mb. Sen är ju appar lättare att hantera eftersom de tar oftast upp mindre yta på skärmen än ett webbläsarfönster (även om du förminskar det). Det finns såklart för och nackdelar med både appar och "fullstora" applikationer eller webläsare.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Alltså, ungefär som att en applikation har ett eget fönster som man kan lägga över en annan applikations fönster? Det låter ju genialt. Då skulle man i princip kunna ha jättemånga applikationer igång och synliga samtidigt, var och en i sitt eget fönster. Undrar vad ett bra namn för ett sådant operativsystem med en massa fönster skulle kunna vara?

Microsoft Draught?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

bild i bild läget vore riktigt häftigt om det funkade över directx, så att man kunde lira spel och se på ett livestream samtidigt tex. Men skeptisk att det skulle lira i och med att grafikgränssnittet kapar bilden och input.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

bild i bild läget vore riktigt häftigt om det funkade över directx, så att man kunde lira spel och se på ett livestream samtidigt tex. Men skeptisk att det skulle lira i och med att grafikgränssnittet kapar bilden och input.

Spelar man i borderless window så kommer det ju fungera. Men vill man dra nytta av g/freesync etc så får man vackert stå över, antar jag.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

bild i bild läget vore riktigt häftigt om det funkade över directx, så att man kunde lira spel och se på ett livestream samtidigt tex. Men skeptisk att det skulle lira i och med att grafikgränssnittet kapar bilden och input.

Såhär häftigt vore det, ungefär.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Att ha en video i en liten ruta medans man spelar fullskärm är inte så jäkla dåligt. Vad negativa ni är.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Spelar man i borderless window så kommer det ju fungera. Men vill man dra nytta av g/freesync etc så får man vackert stå över, antar jag.

Borderless + Freesync fungerar väl sedan ReLive släpptes?

Eller kanske något annat du menade...

Permalänk
Avstängd

Coolt har haft transparenta fönster i linux säkert dom senaste 10 åren "har säkert funnits längre" så det kändes nyskapande och ville inte ha nån app ner kräkt startmeny för det fick jag nog av i 8an som annars var ok och sen video samtidigt som man spelar kändes inte heller nödvändigt då folk redan nu är för efterblivna när dom spelar och måste sitta med 14 saker samtidigt och fokuserar 60% på spelandet

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

bild i bild läget vore riktigt häftigt om det funkade över directx, så att man kunde lira spel och se på ett livestream samtidigt tex. Men skeptisk att det skulle lira i och med att grafikgränssnittet kapar bilden och input.

Multitasking Hux! Använda flera skärmar istället? Spelet på ena och Youtube på andra?
/Eazy

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Hade nog mer uppskattat en inbyggd funktion likt "Always on top" för fönster... eller är detta Microsofts krångliga väg att beskriva den funktionen?

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Borderless + Freesync fungerar väl sedan ReLive släpptes?

Eller kanske något annat du menade...

Jag har inte koll på den änden om vad som stöds på så sätt. Minns att det inte var möjligt vid launch men de har kanske jobbat på det som du nämner.

Men då spelets och videons framerate sannolikt inte kommer matcha så borde det i teorin fungera dåligt med denna funktion, hur som.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition