AMD Ryzen R7 1800X, R7 1700X och R7 1700 med åtta kärnor får pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det som ligger närmast optimalt idag skulle jag säga är 2C/4T eller 4C/4T med högre frekvens. De flesta applikationer är lätt trådade och vinner inte särskilt mycket på flertrådsprestanda. Undantagen är applikationer som är lätta att skala till fler trådar men där läggs allt mer över på GPU;n.

Jag är rädd att AMD satsar fel om inte enkeltrådsprestandan kan mäta sig med eller slå Intel.

AMD går emot Skylake i enkeltrådad prestanda, här är lite mer info från ISSCC om just Ryzen hur den är uppbyggd,

https://videocardz.com/65774/more-details-about-amd-zen-cpu-c...

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TurboFreak68:

AMD går emot Skylake i enkeltrådad prestanda, här är lite mer info från ISSCC om just Ryzen hur den är uppbyggd,

https://videocardz.com/65774/more-details-about-amd-zen-cpu-c...

Vilket i ren IPC skulle lägga den just under KBL. Om det stämmer (salt självfallet) det vill säga.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Menar du att det är mindre pcie "linor" med Ryzen än med min gamla FX8350??

Skrivet av Ratatosk:

Ryzen har PCI 3.0 som är dubbelt så snabbt som PCI 2.0, vilket våra kort har.

Hur det funkar med Tri-Fire vet jag dock inte.
Sett kort med tre PCI-e platser, kanske går att köra 8+4+4 pcie 3.0 linor, vilket skulle motsvara 16+8+8 pcie 2.0, i prestanda.

Jag läste under CES att det ska gå att köra 8+8+8 där den sista porten är pcie 2.0.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Vilket i ren IPC skulle lägga den just under KBL. Om det stämmer (salt självfallet) det vill säga.

Det verkar som Intel är lite nödiga då de nu går ut med info sin nästa generation, 8000-serien som skall vara 15% bättre än KB.

http://wccftech.com/intel-core-i7-8000-series-8th-gen-process...

De verkar lite stressade nu måste jag medge då KB precis letat sig ut och man börjar prata om en ytterligare 14+nm generation som inte finns med i deras roadmap...

Tydligen så släpper de CL som 14+ redan 2H 2017 för desktop om jag förstått det hela rätt.

http://www.guru3d.com/news-story/next-gen-intel-cannon-lake-1...

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Vilket i ren IPC skulle lägga den just under KBL. Om det stämmer (salt självfallet) det vill säga.

Alternativt så har man räknat in eventuell högre turbofrekvens hos Ryzen när man säger "enkeltrådsprestanda i nivå med Skylake". Men de kanske kör med samma frekvens när de jämför? Inte för att det spelar så stor roll för användaren vilken frekvens processorn tickar på med för att uppnå en viss prestandanivå men för IPC har det ju betydelse. Som användare är jag mer intresserad av prestanda per krona och måste inte absolut ha det allra värsta som går att köpa så länge som det är tillräckligt bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Alternativt så har man räknat in eventuell högre turbofrekvens hos Ryzen när man säger "enkeltrådsprestanda i nivå med Skylake". Men de kanske kör med samma frekvens när de jämför? Inte för att det spelar så stor roll för användaren vilken frekvens processorn tickar på med för att uppnå en viss prestandanivå men för IPC har det ju betydelse. Som användare är jag mer intresserad av prestanda per krona och måste inte absolut ha det allra värsta som går att köpa så länge som det är tillräckligt bra.

Pratar man om "enkeltrådsprestanda" så menar man självfallet per Hz. Vilket är underförstått med tanke på att Ryzen tydligen ska komma klockad ungefär identisk med 6600K men lägre klockad än 6700K.

Skrivet av TurboFreak68:

Det verkar som Intel är lite nödiga då de nu går ut med info sin nästa generation, 8000-serien som skall vara 15% bättre än KB.

http://wccftech.com/intel-core-i7-8000-series-8th-gen-process...

De verkar lite stressade nu måste jag medge då KB precis letat sig ut och man börjar prata om en ytterligare 14+nm generation som inte finns med i deras roadmap...

Tydligen så släpper de CL som 14+ redan 2H 2017 för desktop om jag förstått det hela rätt.

http://www.guru3d.com/news-story/next-gen-intel-cannon-lake-1...

Om man ska tro historien de senaste åren så kommer 15% vara MAX. Sedan kan man ju tolka det här lite hur det vill men enbart att AMD har ett ALTERNATIV (oberoende av prestanda) verkar skynda på Intel direkt.. vilket i sig är ganska välbehövligt. Ska de däremot ut redan Q3-Q4 2017 så ser jag det inte direkt trovärdigt att prestandan blir en sådan stor skillnad. Samtidigt så visar ju "sliden" som Sweclockers la upp fel. Den påstår att KBL släpptes 2H 2016 när den egentligen lanserades först Q1 2017.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Pratar man om "enkeltrådsprestanda" så menar man självfallet per Hz. Vilket är underförstått med tanke på att Ryzen tydligen ska komma klockad ungefär identisk med 6600K men lägre klockad än 6700K.
...

Men jag minns hur det resonerades när FX-8350 släpptes. AMD kompenserade lägre IPC med högre klockfrekvens för att få bättre "enkeltrådsprestanda". Så jag är inte helt säker på att man menar per Hz. Men om de kör samma frekvenser så blir det ju samma prestanda per Hz också.

Finns det uppgifter på vad bas- och turbofrekvenserna hamnar på för Ryzen?
Verkar mest vara rykten. Vi får väl se var det slutar.

Permalänk
Medlem

Om inget annat så tvingar det kanske intel att sänka sina idiotpriser.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

@anders190: det får man verkligen inte hoppas för mobilträsket är ett bekymmer redan nu för oss skrivbordsanvändare.
Utan att dom närmat sig speciellt. Sen som jag minns det så är nog p3 den bästa processorn intel gjort AMD hade lågbudget som brann upp hela tiden (billiga var dom) . k64 var en annan sak den var ok åtminstånde opteron (med sitt dubbla cashe) Hade både p4 & opteron dom presterade likvärdigt. Intel i högre klock (mer värme) AMDn bättre effektivitet (men gick ej att klocka lika bra) så ca lika resultat efter det med Intels core blev det tvärtom. (fast tom med högre clock än amds dito)

"lågbudget som brann upp"
Herregud, har debatten sjunkit till den nivån redan...

Hur vanligt tror du att det är att man rycker av kylfläns+fläkt på körande CPU:er?
Ett idiottest.

Tror jag byggt ett dussin Thunderbird-datorer genom tiderna och pillat på otaliga Opteron på mitt gamla jobb.
Märkligt nog har aldrig en kylare ramlat av i drift på de datorerna, inte.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ja asså AMDs egna test litar jag inte en sekund på.

Men det är bara jag.

Du kan ju köra Blender-testet själv, finns att ladda ner på AMD:s hemsida.

Skrivet av Vapo:

Med hänsyn till RX 480 MSRP (199 USD) och pris hos t ex Inet (2590-2790) så gissar jag på att omräkningskursen från USD blir 13-13,5 kr = 1800X landar i butik runt +6490 kr?

Ska bli intressant att se vad en Ryzen R5 1400 landar på.

199$ för RX480 gällde 4GB-versionen, och den kostar ca 2300-2500 i Sverige.

Skrivet av Lehto:

Jag ropar då inte "Hej" innan man har resultaten svart på vitt.
Har blivit besviken många gånger förr på AMDs nylanseringar.
Men vore verkligen kul om man fick investera i en AMD maskin

Blev du så besviken på Phenom och Phenom II? Tyckte inte de verkade vara några höjdare, i princip putsade K8:or.

Skrivet av Ase:

@Tumnus:
Det handlar om alternativ inte bara ett som ska passa alla, det är det som i nuläget är ett skämt Men håller tummarna att processorn levererar & att dom kommer med nya kretsar (Jag kallar även x plattformen (2066) från intel ett skämt så är inte ensidigt. Vill ha nya tekniker inte bara fortsättning på samma sen sandy bridge/bulldozzer plattformarna i nuläget så är det väl mest m.2,U.2 som dykt upp vilket kräver pci-e linor så att inte släppa moderkortskretsar med fler pci-e linor ser jag bara som ett skämt.
Utveckling vill jag ha. Att Ryzen släpps & att vi får konkurrens är i alla fall ett litet steg på väg men skulle vilja sett mer.
Sen skulle ryzen konkurrera i entusiastkretsen inte i mellanklassen men det är en sådan moderkortkrets dom levererat i nuläget så besvikelse för mig där( precis som med X serien från intel som bantat bort allt det nya med skylake-e)

Förutom att fler PCIe-banor är dyrt att bygga på ett moderkort så tar Intel hutlöst betalt för dem. Det är deras teknik, och de licensierar ut den i antal banor per moderkort. Det handlar inte om utveckling, utan om tillverknings- och licenskostnader som inte går ner. Du kan glömma 40 banor på något annat än svindyra X99/299-moderkort och servermojänger.

Skrivet av Triton242:

Ja är inne på samma linje. Att de måste vara billigare är självklart men det priset är antingen ett rykte eller så anar jag oråd...
En sådan aggressivt priskrig kan de heller inte vinna emot Intel om de inte blir backade av någon snuskigt rik investerare. De har helt enkelt inte det kapitalet som krävs. Om Ryzen för övrigt också blir så snabb som vi alla verkar tro/hoppas på måste de få in bra med inkomst till R&D för att kunna stå emot Intel som troligen kommer lägga i högväxel och investera sjuka pengar för att få fram mer prestanda.

De sämsta varianterna av Ryzen kommer nog för 150$, så det finns svängrum. Nu är det ju sett över hela fältet som ett genomsnitt, men ändå.

Skrivet av Zappkiller:

Fan vad hård jag blir!!! Kommer definitivt köpa så fort det går!

Så fort det går för dig?

Skrivet av Tumnus:

Vill minnas att Toms Hardware tappade enorm prestige när det kom fram att de förvanskade medvetet sina recensioner för att Intels P4 skulle se bättre ut än vad den var. Än idag lider faktiskt Toms hardware av att folk är väldigt skeptiska mot sidan..

Vill även minnas att det var från ungefär samma tid som när Intel började muta företag att helt utesluta AMD från sina sortiment. Så Intel hotade väl att lägga dem på sin "svarta lista" om de inte ljög i sina recensioner..

Fattar inte att THG fortfarande finns kvar, den borde ju dött i samband med den skandalen. Minns att THG var överlägset störst i början av 00-talet.

Skrivet av DasIch:

Det som ligger närmast optimalt idag skulle jag säga är 2C/4T eller 4C/4T med högre frekvens. De flesta applikationer är lätt trådade och vinner inte särskilt mycket på flertrådsprestanda. Undantagen är applikationer som är lätta att skala till fler trådar men där läggs allt mer över på GPU;n.

Jag är rädd att AMD satsar fel om inte enkeltrådsprestandan kan mäta sig med eller slå Intel.

Ingen kan klå Intel i enkeltrådsprestanda oavsett område och processortyp.

Skrivet av SwedenVirre:

Åh, jag minnes tomshardware videon där dom visade att AMD small vilket inte intel gjorde!

minns hur kul det var där då även om cpun inte brann upp så gjorde moderkortet det istället.

Mitt gamla abit moderkort med dubbla Celeron 400 brann upp när jag testade det själv

Vad farao skulle du testa det själv för?

Till alla som inte var med på denna tiden: detta är FUD och extremt vinklat. THG har troligtvis använt några de sämsta moderkorten för AMD och de bästa för Intel, och sedan handplockat de resultat som visar "rätt" (för de visar ju bara en av varje). Dessutom var Pentium 4 tvungen att ha bra sensorer för att den blev så jäkla varm, vilket var något nytt på den tiden.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

@GilbertG:

Ja. Tomshardware var mer eller mindre öppet Intelfanbois (på den tiden iaf). Lika objektiva som Bagdad Bob.

Permalänk
Medlem

@GilbertG: Stämmer. Jag tog Inets priser från Augusti och September 2016 på Asus Radeon RX 480 Dual OC 4 GB vilket var 2590 - 2790 kr.

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Men jag minns hur det resonerades när FX-8350 släpptes. AMD kompenserade lägre IPC med högre klockfrekvens för att få bättre "enkeltrådsprestanda". Så jag är inte helt säker på att man menar per Hz. Men om de kör samma frekvenser så blir det ju samma prestanda per Hz också.

Finns det uppgifter på vad bas- och turbofrekvenserna hamnar på för Ryzen?
Verkar mest vara rykten. Vi får väl se var det slutar.

Nu har en retailer bekräftat infon de har fått från AMD,

http://wccftech.com/amd-ryzen-7-1700-cpu-specs-confirmed/

En intressant punkt om just Turbo frekvens är detta,

• AMD Ryzen processors have no fixed turbo clock – the maximum Turbo clock is dependent on the cooling.

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboFreak68:

Nu har en retailer bekräftat infon de har fått från AMD,

http://wccftech.com/amd-ryzen-7-1700-cpu-specs-confirmed/

En intressant punkt om just Turbo frekvens är detta,

• AMD Ryzen processors have no fixed turbo clock – the maximum Turbo clock is dependent on the cooling.

Det måste ju ändå finnas något max. Eller kommer Zen tåla hur mycket spänning som helst i stort sett? Det är ju inte bara kylning som gör en klock stabil direkt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TurboFreak68:

Nu har en retailer bekräftat infon de har fått från AMD,

http://wccftech.com/amd-ryzen-7-1700-cpu-specs-confirmed/

En intressant punkt om just Turbo frekvens är detta,

• AMD Ryzen processors have no fixed turbo clock – the maximum Turbo clock is dependent on the cooling.

TDP ( Thermal Design Power ) : 65 Watt

Om det där stämmer så har AMD gjort något revolutionerande. Framförallt när Intels alternativ ligger uppemot 140W i TDP.

Däremot tar jag det med en ren nypa salt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Du kan ju köra Blender-testet själv, finns att ladda ner på AMD:s hemsida.

199$ för RX480 gällde 4GB-versionen, och den kostar ca 2300-2500 i Sverige.

Blev du så besviken på Phenom och Phenom II? Tyckte inte de verkade vara några höjdare, i princip putsade K8:or.

Förutom att fler PCIe-banor är dyrt att bygga på ett moderkort så tar Intel hutlöst betalt för dem. Det är deras teknik, och de licensierar ut den i antal banor per moderkort. Det handlar inte om utveckling, utan om tillverknings- och licenskostnader som inte går ner. Du kan glömma 40 banor på något annat än svindyra X99/299-moderkort och servermojänger.

De sämsta varianterna av Ryzen kommer nog för 150$, så det finns svängrum. Nu är det ju sett över hela fältet som ett genomsnitt, men ändå.

Så fort det går för dig?

Fattar inte att THG fortfarande finns kvar, den borde ju dött i samband med den skandalen. Minns att THG var överlägset störst i början av 00-talet.

Ingen kan klå Intel i enkeltrådsprestanda oavsett område och processortyp.

Vad farao skulle du testa det själv för?

Till alla som inte var med på denna tiden: detta är FUD och extremt vinklat. THG har troligtvis använt några de sämsta moderkorten för AMD och de bästa för Intel, och sedan handplockat de resultat som visar "rätt" (för de visar ju bara en av varje). Dessutom var Pentium 4 tvungen att ha bra sensorer för att den blev så jäkla varm, vilket var något nytt på den tiden.
https://www.youtube.com/watch?v=NxNUK3U73SI

De gjorde ett test som iofsig kanske inte är så vanligt att man kör en CPU utan kylare men ändå.
Tilläggas kan att jag lyckades bränna upp en AMD xp1800 på ganska snarlikt vis som videon lyckades med... Så det var väldigt möjligt att lyckas med själv..

En cpu som för övrigt var hela "omöjlig" att klocka. Mest bångstyriga cpu jag någonsin ägt när det gäller klocka.

Edit: Kom just på att jag har provat flertalet gånger på samtliga av mina P3 coppermine riggar jag hade att just köra de utan kylning och samtliga resulterade i att de stängdes av (rättare sagt de klarade inte ens av att få upp bootscreen har ja för mig utan kylare).
Throttling kom först till P4an men de bran iafall inte upp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zappkiller:

Fan vad hård jag blir!!! Kommer definitivt köpa så fort det går!

Tror tyvärr du hinner komma innan dom går att köpa..😂😂😂

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se var topmodellen av Raven ridge hamnar i pris senare i höst. Hade varit trevligt med priser motsvarande 7890K. Eller iaf max 2500 kr.

Permalänk

Måste ställa en snabb kanske dum fråga. Har ryzen någon inbyggd gpu?

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hårdnackad:

Måste ställa en snabb kanske dum fråga. Har ryzen någon inbyggd gpu?

Nej, Ryzen är en ren CPU. Däremot kommer till hösten en som heter Raven Ridge och är uppföljare till Bristol Ridge, en ren APU (CPU+GPU).

Skillnaden på RR och BR är enkel, RR bygger på Zen och BR bygger på Excavator (Bulldozer).

Info om BR hittar du här t.ex.,

http://www.anandtech.com/show/10705/amd-7th-gen-bristol-ridge...

Info om RR hittar du här t.ex.,

http://wccftech.com/amd-raven-ridge-apu-vega-zen-hbm-2017/

P.S. Finns inga dumma frågor, bara dumma svar.

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboFreak68:

Det verkar som Intel är lite nödiga då de nu går ut med info sin nästa generation, 8000-serien som skall vara 15% bättre än KB.

http://wccftech.com/intel-core-i7-8000-series-8th-gen-process...

De verkar lite stressade nu måste jag medge då KB precis letat sig ut och man börjar prata om en ytterligare 14+nm generation som inte finns med i deras roadmap...

Tydligen så släpper de CL som 14+ redan 2H 2017 för desktop om jag förstått det hela rätt.

http://www.guru3d.com/news-story/next-gen-intel-cannon-lake-1...

Det har varit känt sedan tidigare att Coffee lake skulle vara på 14nm.

Wikipedia säger: Due to low 10 nm yields, Cannon Lake will be limited to 15 Watt U and 5.2 Watt Y system-on-chip parts with GT2. Higher power mobile and desktop platforms will receive an update in the form of a 2nd 14 nm process refinement, Coffee Lake, that is said to share Cannon Lake's architectural refinements.

Intel demonstrated a laptop with an unknown Cannon Lake CPU at CES 2017. The company expects Cannon Lake based products to be available at the end of 2017.

Skrivet av Tumnus:

Pratar man om "enkeltrådsprestanda" så menar man självfallet per Hz. Vilket är underförstått med tanke på att Ryzen tydligen ska komma klockad ungefär identisk med 6600K men lägre klockad än 6700K.

Om man ska tro historien de senaste åren så kommer 15% vara MAX. Sedan kan man ju tolka det här lite hur det vill men enbart att AMD har ett ALTERNATIV (oberoende av prestanda) verkar skynda på Intel direkt.. vilket i sig är ganska välbehövligt. Ska de däremot ut redan Q3-Q4 2017 så ser jag det inte direkt trovärdigt att prestandan blir en sådan stor skillnad. Samtidigt så visar ju "sliden" som Sweclockers la upp fel. Den påstår att KBL släpptes 2H 2016 när den egentligen lanserades först Q1 2017.

Skrivet av ronnylov:

Men jag minns hur det resonerades när FX-8350 släpptes. AMD kompenserade lägre IPC med högre klockfrekvens för att få bättre "enkeltrådsprestanda". Så jag är inte helt säker på att man menar per Hz. Men om de kör samma frekvenser så blir det ju samma prestanda per Hz också.

Finns det uppgifter på vad bas- och turbofrekvenserna hamnar på för Ryzen?
Verkar mest vara rykten. Vi får väl se var det slutar.

Som ronnylov är inne på så är enkeltrådprestanda och IPC inte samma sak. Enkeltrådprestanda är IPC*frekvens.

Skrivet av serverfel:

Om inget annat så tvingar det kanske intel att sänka sina idiotpriser.

Jag ser detta
Om ingen köper konkurrentens produkter så finns det ju ingen anledning att sänka några priser.

Skrivet av Vapo:

@GilbertG: Stämmer. Jag tog Inets priser från Augusti och September 2016 på Asus Radeon RX 480 Dual OC 4 GB vilket var 2590 - 2790 kr.

Inet är ganska dåliga på Radeon-kort, litet utbud och höga priser.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Känns som att detta är en rätt hård Fanboy artikel i kommentarer så fort man skriver nåt som inte hyllar AMD så får man skit! Men är kul att dom kommer med nytt, verkar dessutom som att Intel börjat röra på sig igen vilket var på tiden, Håller tummarna att Ryzen blir bra .(Men som jag skrivit hela tiden så är moderkortkretsen begränsande för mig (vilket är synd) Annars hade jag köpt direkt om dom infriar och kommer med mer avancerande Styrkretsar men dröjer nog inte länge innan dom kommer med kretsar för arbetsstationer /servrar.)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

@Ase
Eller så är det för att det råder en stark Intel-bias, i synnerhet bland mindre insatta. Det är kanske första gången du trillar in i en artikel där kommentarerna inte är helt okritiska och förväntansfulla mot Intel, då kan det ju kännas lite konstigt. Du själv kom ju med svepande aniintellektuella formuleringar om hur Summit ridge-plattformen är ett skämt bara för att den inte passar dina väldigt specifika behov, samt att "alla K8:or brann upp" (där du dessutom får fel arkitektur/serie, det var K7 som kunde råka ut för det), då får du räkna med att bli tillrättavisad.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

@Ase
Eller så är det för att det råder en stark Intel-bias, i synnerhet bland mindre insatta. Det är kanske första gången du trillar in i en artikel där kommentarerna inte är helt okritiska och förväntansfulla mot Intel, då kan det ju kännas lite konstigt. Du själv kom ju med svepande aniintellektuella formuleringar om hur Summit ridge-plattformen är ett skämt bara för att den inte passar dina väldigt specifika behov, samt att "alla K8:or brann upp" (där du dessutom får fel arkitektur/serie, det var K7 som kunde råka ut för det), då får du räkna med att bli tillrättavisad.

Jag har haft Amd prollar jag med, sen nåste jag säga att innan x64 så var inte AMD intressant för mig alls. Visst var som nu ,prisvärt redan då. Men uppdaterade inte lika mycket då som under senare tid. hade ej behov för det på den tiden. Har ej kommenterat summit ridge alls utan bara bannat över X serien från intel & moderkortkretsar för Ryzen eftersom de ej täcker mitt behov.(Har även sagt att det räcker för de flesta behov men ej för mina) Är helt rätt att bli tillrättavisad men man kan göra saker på trevligare sätt än vad som görs i denna tråd MVH Arne
P.S Amd bias är lika stort bara för att vi önskar att dom ska lyckas denna gång ska man hålla på nån borde det vara VIA.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Senaste ryktena pekar mot att Ryzens IPC är jämförbar med Skylake:
https://youtu.be/fQjASImfMus

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

@RHWarrior: Handlar om överklockning men du kanske inte vet vad det är ,inte om att plocka bort kylare (nu sänkte jag mig till din nivå ) var inte jag som pratade om att plocka bort kylare! om du inte upplevt dom bekymren med överklockning förr i tiden så grattis till dig.
Man blir bra less på denna fansite Heja Via
P.S Jag ber om ursäkt att jag var otrevlig blir bara less inget personligt.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Senaste ryktena pekar mot att Ryzens IPC är jämförbar med Skylake:
https://youtu.be/fQjASImfMus

Skickades från m.sweclockers.com

Han säger ju att det enligt AMD kommer vara liknande singeltrådsprestanda som Skylake. Vart har AMD sagt det?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Vet inte vart AMD sagt det...
Däremot säger han att enligt läckan så har R7 1700 samma prestanda "clock for clock" som Skylake.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Vet inte vart AMD sagt det...
Däremot säger han att enligt läckan så har R7 1700 samma prestanda "clock for clock" som Skylake.

Skickades från m.sweclockers.com

Lyssna från 1.12-1.23, så säger han att det är "according to AMD".

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Lyssna från 1.12-1.23, så säger han att det är "according to AMD".

Aa just. Tänkte inte på att han sa att det kom från AMD.
Tror vi ska ha saltkaret nära till hands.
Man blir ju dock sugen på Ryzen men känns onödigt att byta ut 6700k.. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch