Problem med Ubuntu på Virtual Box

Permalänk
Medlem

Problem med Ubuntu på Virtual Box

Jag har försökt skapa en VM maskin med Ubuntu där jag väljer att jag skapar en "Virtual Hard drive" och sedan har jag testat både "VDI", "VHD" samt "VMDK" och tilldelar de 8GB som minne. När jag sedan vill starta min virtuella maskin så säger den att den inte hittar en virtuell hårddisk, och om jag kollar i mappen där den virtuella hårddisken skulle sparas så finns det inte där.

Någon som vet vad det kan beror på?

Kan någon även vara snäll och berätta vad skillnaden är mellan "VDI", "VHD" och "VMDK"?

Tack på förhand!

Visa signatur

I like to help as much as I like to learn.

Permalänk
Vila i frid

Gå in i File->Virtual Media Manager och se efter om något ser knas ut. Om du vill starta om från början, radera din virtuella maskin och gå sen in i Virtual Media Manager och ta bort eventuella "left overs" innan du börjar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Gå in i File->Virtual Media Manager och se efter om något ser knas ut. Om du vill starta om från början, radera din virtuella maskin och gå sen in i Virtual Media Manager och ta bort eventuella "left overs" innan du börjar om.

Jag har raderat och startat en ny ett par gånger, och det finns inget under "File->Virtual Media Manager". :/

Visa signatur

I like to help as much as I like to learn.

Permalänk
Medlem

den skapar en virtuell disk när du initierar den (installerar något) så när du startar den, montera din installations iso.

Edit: Tryck Devices -> optical drives -> choose disk image

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

den skapar en virtuell disk när du initierar den (installerar något) så när du startar den, montera din installations iso.

Edit: Tryck Devices -> optical drives -> choose disk image

Jag hittar inte "Devices"?

Kanske var otydlig i mitt första inlägg. Problemet är att efter jag har skapat min VM, och startar den så får jag upp en ruta där jag ska välja "start-up disk", och det är den filen jag inte hittar. Den skulle väl ha skapats när jag gjorde min VM?

Använder VirtualBox om det hjälper

BTW. om jag går in i "File -> Virtual Media Manager" så ska det finnas en "Ubuntu.vdi" under "Hard disk", ändå kan denna inte hittas när jag vill starta min VM för första gången.

Visa signatur

I like to help as much as I like to learn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naruori:

Jag hittar inte "Devices"?

Kanske var otydlig i mitt första inlägg. Problemet är att efter jag har skapat min VM, och startar den så får jag upp en ruta där jag ska välja "start-up disk", och det är den filen jag inte hittar. Den skulle väl ha skapats när jag gjorde min VM?

Använder VirtualBox om det hjälper

BTW. om jag går in i "File -> Virtual Media Manager" så ska det finnas en "Ubuntu.vdi" under "Hard disk", ändå kan denna inte hittas när jag vill starta min VM för första gången.

Det den frågar efter är inte din VM:s virtuella lagringsenhet, utan ett installationsmedia för operativsystemet du vill installera. Peka den till Ubuntu-skivavbildningen du laddat ner härifrån.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naruori:

Jag hittar inte "Devices"?

Kanske var otydlig i mitt första inlägg. Problemet är att efter jag har skapat min VM, och startar den så får jag upp en ruta där jag ska välja "start-up disk", och det är den filen jag inte hittar. Den skulle väl ha skapats när jag gjorde min VM?

Använder VirtualBox om det hjälper

BTW. om jag går in i "File -> Virtual Media Manager" så ska det finnas en "Ubuntu.vdi" under "Hard disk", ändå kan denna inte hittas när jag vill starta min VM för första gången.

Som jag skrev tidigare så kommer den inte att skapa den disken förrän det finns något att lagra på den. Montera din iso fil. så i rutan som kommer upp, välj ditt installationsmedia.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av Naruori:

Kan någon även vara snäll och berätta vad skillnaden är mellan "VDI", "VHD" och "VMDK"?

Kort och gott är det att imagerna är byggda enligt ett visst format och därmed läsbara rakt av från andra virtualiserare/hypervisors.
VDI = Virtual Box Disk Image Format
VHD = Micorsoft Virtual Disk Image Format
VMDK = VMWare Virtual Disk Image Format

Om din plan är att köra Virtual Box, använd VDI!

Permalänk
Skrivet av Naruori:

Jag hittar inte "Devices"?

Kanske var otydlig i mitt första inlägg. Problemet är att efter jag har skapat min VM, och startar den så får jag upp en ruta där jag ska välja "start-up disk", och det är den filen jag inte hittar. Den skulle väl ha skapats när jag gjorde min VM?

Använder VirtualBox om det hjälper

BTW. om jag går in i "File -> Virtual Media Manager" så ska det finnas en "Ubuntu.vdi" under "Hard disk", ändå kan denna inte hittas när jag vill starta min VM för första gången.

Det skall skapas en VDI med en gång i den katalog som är vald (eller Default Machine Folder enligt Preferences).
Försöker du lägga denna någon konstig stans? (i.e. rättighetsproblem?)
Försöker du skapa en dynamisk storleksallokerad disk, eller en statiskt allokerat disk? Om det senare, har du plats!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

http://i.imgur.com/KFMuNCF.png
Det den frågar efter är inte din VM:s virtuella lagringsenhet, utan ett installationsmedia för operativsystemet du vill installera. Peka den till Ubuntu-skivavbildningen du laddat ner härifrån.

Aha! Ok, ska testa :). Tack!

Visa signatur

I like to help as much as I like to learn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

http://i.imgur.com/KFMuNCF.png
Det den frågar efter är inte din VM:s virtuella lagringsenhet, utan ett installationsmedia för operativsystemet du vill installera. Peka den till Ubuntu-skivavbildningen du laddat ner härifrån.

Hur vet jag vilken jag ska ladda ner? Tänkte köra Ubuntu 16.04, och jag använder idag Win10 64-bit.

Visa signatur

I like to help as much as I like to learn.

Permalänk
Medlem

Jag får ett meddelande som säger "This kernel requires an x86-64 CPU but only deteced an i686 CPU. Unable to boot - please use a kernel appropiate for your CPU".

Vad är det som är problemet? All tips uppskattas!

Visa signatur

I like to help as much as I like to learn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naruori:

Hur vet jag vilken jag ska ladda ner? Tänkte köra Ubuntu 16.04, och jag använder idag Win10 64-bit.

Vad sägs om 64-bitars Ubuntu 16.04.1?

Skrivet av Naruori:

Jag får ett meddelande som säger "This kernel requires an x86-64 CPU but only deteced an i686 CPU. Unable to boot - please use a kernel appropiate for your CPU".

Vad är det som är problemet? All tips uppskattas!

Aktivera virtualization i BIOS.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Vad sägs om 64-bitars Ubuntu 16.04.1?

Aktivera virtualization i BIOS.

Hur gör jag det? Gillar inte att gå in och mecka i BIOS...och varför måste man ändra inne i BIOS för att få igång en virtuell maskin? :s

Visa signatur

I like to help as much as I like to learn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naruori:

Hur gör jag det? Gillar inte att gå in och mecka i BIOS...och varför måste man ändra inne i BIOS för att få igång en virtuell maskin? :s

Du kan köra utan, men då får du inte tillgång till processorns inbyggda virtualiseringsfunktion och kan inte köra 64-bitars mjukvara. Om du inte vågar slå på en enkel funktion i BIOS, vad ska du med en virtuell maskin till?

hade fel om sämre prestanda utan vt-x/amd-v
Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Liknande problem

Jag tänkte stjäla denna tråd med för ett liknande problem.
Jag har Windows 10 Home och jag har aktiverat virtualiseringen i BIOS/EUFI men jag får fortfarande inte 64bit alternativen i Virtualbox för varken Ubuntu eller Kali eller någon annan OS. Då det inte finns någon Hyper-V i Win 10 Home har jag kört fast i vad mer jag kan göra.
Är det någon annan som råkat ut för liknande och har något förslag. Jag har googlat och kollat på youtube men alla förslagen är enligt oven, aktivera i bios och kolla upp hyper-v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naruori:

Hur gör jag det? Gillar inte att gå in och mecka i BIOS...och varför måste man ändra inne i BIOS för att få igång en virtuell maskin? :s

Länk

Länkade en kort förklaring om hur Virtualiseringen fungerar och varför det behövs aktiveras
Kolla så att di processor och moderkort har stöd för det. Sen så googlar du fram hur du kan aktivera funktionen i BIOS.

Sen ska det bara vara att köra

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk

@DeGreeZ: Jag har aktiverat virtualisering i BIOS men 64bit alternativet dyker ändå inte upp. Nu har jag avinstallerat Android Studio och avslutat Daemon tools bara för att experimimentera utan framgång