IBM eServer P5 520 installera OS?

Permalänk
Medlem

IBM eServer P5 520 installera OS?

Det har blivit en server över efter en uppgradering. Denna har jag lagt beslag på i hopp om att kunna använda den till att hosta en mySql server.

I dags läget har den AIX 6.1.3 på sig med massa gammal mjukvara.

Det verkar vara lite begränsat med operativsystem som har stöd för POWER 5 CPU som sitter där i tyvärr.
Då jag har viss vana med Debian baserade distar så hade ju det vart att föredra, men det ser ju inte så möjligt ut.

Det verkar inte heller som det bara går att trycka i en CD och boota en installations CD?

Så vilket operativsystem borde jag satsa på och hur får jag in det i servern?

Nuvarande installation bör inte vara kvar tyvärr.
Jag kommer även ha möjlighet att komma över mer hårdvara om detta går vägen

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

@Zånkt: Den är väl certad för SUSE Linux Enterprise Server 9 och Red Hat Enterprise Linux AS 3?

Och det finns en Power5 port till Debian, men hur stabil den är vettefan, https://wiki.debian.org/PPC64

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Medlem

@b0bber: Det är den, men kan man lägga vantarna på Enterprise versionerna utan att köpa med avtal?

Sen återstår den största frågan. Hur ska jag få in operativstemet?
Den har något grafikkort i sig men jag får ingen bild förens Aix har boota upp i dagsläget.

Så jag antar att jag måste in med en konsol kabel och fixa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zånkt:

@b0bber: Det är den, men kan man lägga vantarna på Enterprise versionerna utan att köpa med avtal?

Sen återstår den största frågan. Hur ska jag få in operativstemet?
Den har något grafikkort i sig men jag får ingen bild förens Aix har boota upp i dagsläget.

Så jag antar att jag måste in med en konsol kabel och fixa?

Ja, antaligen konsol kabel och installera, försökte googla nån how-to för det är verkligen över min kunskapsnivå

EDIT1:
https://www.youtube.com/watch?v=3qPHXFzWtZI hur man koppar upp sin IBM server med nullmodem kabel och PuTTy i Windows miljö..
http://pcengines.info/forums/?page=post&id=51C5DE97-2D0E-40E9... how-to installera Debian Jessie, kanske kan va till nån hjälp

EDIT2:
Har du CD-läsare på servern? Isf kan du ju via putty få den att boota från CD

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Medlem

@b0bber: YouTube videon var riktigt givande! Tack för den!

Har försökt plöja IBM dokumentation, men den är rörig och för varje sida du öppnar så refererar den till 10 andra.
Det är så förträffligt att den har en dvdläsare.

Så på måndag blir det nog att följa videon och se vad som händer.

Debian disten ska jag nog ge ett försök.

Får jag ordning på den här maskinen och känner mig trygg så kommer jag få tillgång till mer rolig hårdvara.

Vi har ett HA kluster som ska gå i pension 😀👍
Så då finns det 2fiber switchar, 2 SAN och 2 lite bättre servrar till förfogande 😏

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zånkt:

@b0bber: YouTube videon var riktigt givande! Tack för den!

Har försökt plöja IBM dokumentation, men den är rörig och för varje sida du öppnar så refererar den till 10 andra.
Det är så förträffligt att den har en dvdläsare.

Så på måndag blir det nog att följa videon och se vad som händer.

Debian disten ska jag nog ge ett försök.

Får jag ordning på den här maskinen och känner mig trygg så kommer jag få tillgång till mer rolig hårdvara.

Vi har ett HA kluster som ska gå i pension 😀👍
Så då finns det 2fiber switchar, 2 SAN och 2 lite bättre servrar till förfogande 😏

Ja, de skulle vara roligt att ha lite ovanlig hårdvara att labba med

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Medlem

Det är "PowerPC" så det är inte speciellt ovanligt
Som att köra Linux på en gammal mac.
Drygt 13år på nacken, Så det är i ålder med en Pentium 4.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av b0bber:

@Zånkt: Den är väl certad för SUSE Linux Enterprise Server 9 och Red Hat Enterprise Linux AS 3?

Och det finns en Power5 port till Debian, men hur stabil den är vettefan, https://wiki.debian.org/PPC64

Inte ovanligt att man kör det på gamla macar, har själv testat för länge länge sedan på en Amiga med PPC och det var stabilt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zånkt:

Vi har ett HA kluster som ska gå i pension 😀👍
Så då finns det 2fiber switchar, 2 SAN och 2 lite bättre servrar till förfogande 😏

Lycka till. Låter som du har en massa rack i garaget?

Permalänk
Medlem

@studiox_swe: På gott och ont hamnar dessa inte hemma. Utan tanken är att ha kvar dom på jobbet och använda dom till nått produktivt och lära mig en sak eller 2.

Jag har väldigt bra och förstående chefer 🙏😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Inte ovanligt att man kör det på gamla macar, har själv testat för länge länge sedan på en Amiga med PPC och det var stabilt

Är det samma arkitektur då? På en gammal macs powerpc som en power5?

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av b0bber:

Är det samma arkitektur då? På en gammal macs powerpc som en power5?

Kanske det inte är, trodde att power5 var baserad på PPC arkitektur men så kanske det inte är? I så fall kommer det ju finnas färre färdiga binärer och blir ju mer troligt man får kompilera själv :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Kanske det inte är, trodde att power5 var baserad på PPC arkitektur men så kanske det inte är? I så fall kommer det ju finnas färre färdiga binärer och blir ju mer troligt man får kompilera själv :/

Har aldrig grejat med det men av vad jag kan läsa mig till så ska PPC64 stödja IBMs Power5 bl.a iaf

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10