Första objektiv till Canon 650D, tips?

Permalänk
Medlem

Första objektiv till Canon 650D, tips?

Tjena!

Jag tänkte köpa en begagnad Canon eos 650D, kruxet är att den inte har något objektiv. Så det behöver jag köpa till!

Jag är lite inne på att köpa deras 50mm objektiv från canon, men är lite orolig att den inte är tillräckligt all-around och blir tråkig vid naturfoto, allt annat än porträtt och liknande (kommer skaffa den i vilket fall som helst, men vid senare tillfälle i sådana fall)

Jag vill att ni kastar ur er tips! Begagnat eller nytt spelar inte så stor roll, men helst runt 1000kr, max 1500kr (vet att det är tajt). Om det är på blocket eller liknande så fungerar Stockholmsområdet och Söder om stan.

Tack på förhand!

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur 650 D år men min nikon 3300 med aps-c sensor har inbyggd förstoring 1,5 ggr jämfört med fullformat vilket gör att ett 50 mm objektiv blir motsvarande 75mm... Ska du bara ha ett objektiv så köp ett zoom med stor bländare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt ett beg. Canon EF-S 17-85/4-5,6 IS USM från Cyberphoto för 1300kr.

Du kan se bilder som är tagna med APS-C kameror och samma objektiv som jag länkar ovan här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevvs:

Jag hade köpt ett beg. Canon EF-S 17-85/4-5,6 IS USM från Cyberphoto för 1300kr.

Du kan se bilder som är tagna med APS-C kameror och samma objektiv som jag länkar ovan här.

Ser trevlig ut!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av eribo01:

Ser trevlig ut!

Skickades från m.sweclockers.com

För de pengarna är det ett vettigt alternativ. Bra med några månaders garanti åxå.

Jag vet inte om det är realistiskt att hitta ett Sigma EX 17-50/2.8 OS HSM inom budget, men annars är det något att kolla efter beganat åxå. Bättre än ovanstående Canon och ljusstarkare, men med mindre zoomomfång.

Canon 18-55/3.5-5.6 IS är åxå helt okej. Man bör hålla sig till versionen med stabilisering (IS) för den är bättre. Det finns en version av den som inte har stabilisering som fått uppgradering så att bildkvaliteten är bra, men då får man vara noga att kolla vilken version det är. Men det är ju trevligt att ha stabilisering åxå, såklart.

Jag tycker inte att du ska köpa ett 50/1.8 som enda objektiv. Ska man ha ett fast objektiv som är mer allround så är det ett i spannet 24-35mm man bör kolla på.