Nintendo kan upphöra med produktion av NES Classic Edition

Permalänk
Medlem

Fick följande från Dustin:

"Hej!

Vi kontaktar dig med anledning av att du har beställt Nintendo NES hos oss. Nintendo har meddelat att de kommer att sluta tillverka Nintendo NES Classic och dess handkontroll och vi kan därmed inte få tag i denna produkt längre.

Vi kommer bara att få leverans av ett fåtal av de enheter vi har beställt och kan därmed tyvärr inte garantera att du kommer att få din beställda vara. Du kan välja att avboka din order. Om du väljer att ha kvar din beställning kommer vi att kontakta dig med information om din order när vi vet exakt hur många enheter vi blir tilldelade."

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Fick följande från Dustin:

"Hej!

Vi kontaktar dig med anledning av att du har beställt Nintendo NES hos oss. Nintendo har meddelat att de kommer att sluta tillverka Nintendo NES Classic och dess handkontroll och vi kan därmed inte få tag i denna produkt längre.

Vi kommer bara att få leverans av ett fåtal av de enheter vi har beställt och kan därmed tyvärr inte garantera att du kommer att få din beställda vara. Du kan välja att avboka din order. Om du väljer att ha kvar din beställning kommer vi att kontakta dig med information om din order när vi vet exakt hur många enheter vi blir tilldelade."

Skickades från m.sweclockers.com

Fick precis samma mail. Grymt förargad då jag la ordern i somras. Besviken på både Dustin och framförallt Nintendo. Så här dåligt behandlar man bara inte sin kunder. ☹

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Fick precis samma mail. Grymt förargad då jag la ordern i somras. Besviken på både Dustin och framförallt Nintendo. Så här dåligt behandlar man bara inte sin kunder. ☹

Frågat vad Dustin sysslar med? NES Classic har inte slutat tillverkas. Finns ingen som helst officiell information om det och verkar bara vara Geeks-sidorna som snackar om det.

Permalänk

Märkligt som fan, är ju som sagt tidigare totalt ologiskt att upphöra med en produkt som så många vill ha och som man förmodat tjänar pengar på. Fick detta från Inet idag:

Hoppas verkligen inte att det finns ett uns av sanning i detta som sägs, har redan fått förlängningssladdarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Fast Dustin och alla andra återförsäljare förmedlar ju den information de får från sina leverantörer.

Jag ser inte hur du kan klandra Dustin eller andra ÅF för att de inte får in produkter.

Snackade själv med Dustin och som jag förstod det så är de inte riktigt prioriterade för leveranser av t.ex. NES Classic och PS VR då de till störst del fokuserar på företag.

Då tycker jag de skall kommunicera tydligare att de är oprioriterade/oengagerade i att sälja Nintendoprodukter eller andra konsumentprodukter. Är gammal kund till Dustin sedan 25-30 år tillbaka (har säkert handlat där för flera 100.000-tals kronor åt mig själv och andra kollegor/vänner som jag hjälpt med beställningar).

Hade de kommunicerat detta vettigare så hade jag långt tidigare ställt mig på kö hos Inet, Webhallen eller någon annan leverantör som jag också brukar handla ifrån. NU är det kört och försent att få den informationen först nu. Extremt dåligt hanterat.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickosaurus:

Märkligt som fan, är ju som sagt tidigare totalt ologiskt att upphöra med en produkt som så många vill ha och som man förmodat tjänar pengar på. Fick detta från Inet idag:

http://i68.tinypic.com/sctkdz.png

Hoppas verkligen inte att det finns ett uns av sanning i detta som sägs, har redan fått förlängningssladdarna.

Har redan köpt två stycken trådlösa NES/SNES BT-kontrollers ifrån 8bitdo för ca 500 pix.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Frågat vad Dustin sysslar med? NES Classic har inte slutat tillverkas. Finns ingen som helst officiell information om det och verkar bara vara Geeks-sidorna som snackar om det.

Jo, jag hoppas verkligen fortfarande på att de lyckas leverera åt oss som lagt beställningar ända sedan i somras.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Eftersom jag lade en order på NES Mini hos Dustin sommaren 2016, som accepterades och bekräftades, så förväntar jag mig leverans.

En sak att de är sena (rätt dåligt i sig), men skulle en så stor och erkänt seriös partner/ÅF som Dustin, och så seriös och känd tillverkare som Nintendo lägga ner produktionen - innan de levererat sin beställningar till kunderna som beställt för mer än ett halvår sedan - då kommer många garanterat att bli för evigt "pissed" på allt Dustin och allt Nintendo.

Det kan bara inte hända (och tror inte det heller).

(Dessutom så blir jag extra sur på Switch och Nintendo om de börjar med produktion av den innan de fått ordning på produktion och leverans av tidigare konsoler. Pinsamt dåligt isf.)

Jag fick mail från Dustin igår om att de troligen inte kommer kunna leverera mitt Nintendo pga att Nintendo skulle sluta tillverka produkten..
Surt, vill verkligen ha ett. Jag tänker inte ta bort min order iaf och hoppas på att Dustin levererar.. Jag beställde i Augusti förra året...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nintendo har inte tagit något beslut, det är FZ som påstår sig ha ett rykte som saknar källa.

Liknande rykten cirkulerade redan i början av året. Jag tror att det kan ligga lite sanning i detta, men att Nintendo bara har lagt ner produktionen tillfälligt för att kunna producera fler Switch-enheter. Därför så har vi inte fått något officiellt uttalande från Nintendo, då det helt enkelt är tänkt att produktionen av NES Classic ska återupptas efter att Switch har lanserats. Rent ekonomiskt så vore det ju idiotiskt att lägga ner något som är så eftertraktat.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Liknande rykten cirkulerade redan i början av året. Jag tror att det kan ligga lite sanning i detta, men att Nintendo bara har lagt ner produktionen tillfälligt för att kunna producera fler Switch-enheter. Därför så har vi inte fått något officiellt uttalande från Nintendo, då det helt enkelt är tänkt att produktionen av NES Classic ska återupptas efter att Switch har lanserats. Rent ekonomiskt så vore det ju idiotiskt att lägga ner något som är så eftertraktat.

Tycker inte det håller. Extremt dåligt av Nintendo om de struntar att leverera till oss kunder som beställt deras produkter redan för över ett halvår sedan, och startar på nästa produkt innan den tidigare levererats klart.

Förstår att de säkert tjänar mer pengar och bättre marginaler på Switchen, men så dåligt behandlar man inte sina kunder.

De kommer nog att förlora på det i längden (många som beställt NES Mini är fans och ganska lojala kunder - men inte till vilken gräns som helst).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Jag fick mail från Dustin igår om att de troligen inte kommer kunna leverera mitt Nintendo pga att Nintendo skulle sluta tillverka produkten..
Surt, vill verkligen ha ett. Jag tänker inte ta bort min order iaf och hoppas på att Dustin levererar.. Jag beställde i Augusti förra året...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag beställde i augusti 2016 också. Fick dock ett nytt mail av Dustin i morse att leverans är framflyttad till 24/4. Checka om du fått något liknande:

Hej Martin,

Din order har ett nytt leveransdatum.

Vi kommer att skicka en leveransbekräftelse till dig när ditt paket lämnar vårt lager. Alla angivna leveranstider är preliminära.

Artikelnr. Benämning Restnot. Förväntad i lager
5010970205 Nintendo Classic Mini: Nes Controller 1 2017-04-04
5010970203 Nintendo Classic Mini Ink. 30 Games 0GB 1 2017-04-24

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av anon5930:

Nintendo har inte tagit något beslut, det är FZ som påstår sig ha ett rykte som saknar källa.

Skrivet av Gender Bender:

Liknande rykten cirkulerade redan i början av året. Jag tror att det kan ligga lite sanning i detta, men att Nintendo bara har lagt ner produktionen tillfälligt för att kunna producera fler Switch-enheter. Därför så har vi inte fått något officiellt uttalande från Nintendo, då det helt enkelt är tänkt att produktionen av NES Classic ska återupptas efter att Switch har lanserats. Rent ekonomiskt så vore det ju idiotiskt att lägga ner något som är så eftertraktat.

Informationen FZ rapporterar om finns, det är inget som hittats på hos redaktionen. Huruvida det stämmer eller har fabricerats/övertolkats på vägen är dock mer oklart. Kan mycket väl vara så att Nintendo helt enkelt använder samma tillverkningslinjer för Classic som för Switch, bokade för att byggas om flera månader i förväg. Då tar det säkert tid att utöka eller skruva om planerna, vilket ger ett längre stopp i produktionen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gender Bender:

Liknande rykten cirkulerade redan i början av året. Jag tror att det kan ligga lite sanning i detta, men att Nintendo bara har lagt ner produktionen tillfälligt för att kunna producera fler Switch-enheter. Därför så har vi inte fått något officiellt uttalande från Nintendo, då det helt enkelt är tänkt att produktionen av NES Classic ska återupptas efter att Switch har lanserats. Rent ekonomiskt så vore det ju idiotiskt att lägga ner något som är så eftertraktat.

Fortfarande ingen annan än Geeks-sidorna som snackar om detta, iallafall nu. Sedan har nya mail från Dustin kommit under dagen där inget nämns om gårdagens påstående om att tillverkningen avslutats men att dessa kunder ska få sina leveranser ett specifikt datum.

Att Nintendo ska öka tillverkningen av NES Classic Mini är fortfarande den officiella informationen. Ganska nytt är att Nintendo även utökar tillverkningen av Switch tack vare många förbokningar. Dessa produkter tillverkas vad jag vet inte av Nintendo själva utan troligen av Foxcon eller liknande och då bör de olika produkterna inte påverka varandra.

Personligen är jag fortfarande av åsikten att det är ett felaktigt/påhittat rykte. Går emot all info och är dessutom orimligt. Och inga stora nyhetssidor har nappat på ryktet, hade det legat någon sanning i det hade alla skrivit om det redan.

Får se till veckan, men vi borde ha hört mer vid det här laget om det stämde. Lär nog märkas till veckan om inte annat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av emilakered:

Informationen FZ rapporterar om finns, det är inget som hittats på hos redaktionen. Huruvida det stämmer eller har fabricerats/övertolkats på vägen är dock mer oklart. Kan mycket väl vara så att Nintendo helt enkelt använder samma tillverkningslinjer för Classic som för Switch, bokade för att byggas om flera månader i förväg. Då tar det säkert tid att utöka eller skruva om planerna, vilket ger ett längre stopp i produktionen.

Minskad tillverkning eller kanske rent av pausad tillverkning kan jag köpa, dels pga ökad tillverkning av Switch samt om Nintendo verkligen vill täppa igen Hackchi-hålet. Men att lägga ner tillverkningen är svårt att köpa, just pga vad Nintendo själva kommenterat (ökad tillverkning) samt att intresset på produkten fortsatt är stor.

Känns mer som att något försvunnit i översättningen. Filmtips om inte annat: http://www.imdb.com/title/tt0335266/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emilakered:

Informationen FZ rapporterar om finns, det är inget som hittats på hos redaktionen. Huruvida det stämmer eller har fabricerats/övertolkats på vägen är dock mer oklart. Kan mycket väl vara så att Nintendo helt enkelt använder samma tillverkningslinjer för Classic som för Switch, bokade för att byggas om flera månader i förväg. Då tar det säkert tid att utöka eller skruva om planerna, vilket ger ett längre stopp i produktionen.

FZ.se bygger sin artikel på en "anonym källa" alltså ligger skulden hos "källan" och inte helt hos FZ.'

Skrivet av anon5930:

Fortfarande ingen annan än Geeks-sidorna som snackar om detta, iallafall nu. Sedan har nya mail från Dustin kommit under dagen där inget nämns om gårdagens påstående om att tillverkningen avslutats men att dessa kunder ska få sina leveranser ett specifikt datum.

Att Nintendo ska öka tillverkningen av NES Classic Mini är fortfarande den officiella informationen. Ganska nytt är att Nintendo även utökar tillverkningen av Switch tack vare många förbokningar. Dessa produkter tillverkas vad jag vet inte av Nintendo själva utan troligen av Foxcon eller liknande och då bör de olika produkterna inte påverka varandra.

Personligen är jag fortfarande av åsikten att det är ett felaktigt/påhittat rykte. Går emot all info och är dessutom orimligt. Och inga stora nyhetssidor har nappat på ryktet, hade det legat någon sanning i det hade alla skrivit om det redan.

Får se till veckan, men vi borde ha hört mer vid det här laget om det stämde. Lär nog märkas till veckan om inte annat.

Dessutom verkar inte heller återförsäljarna ha ett svar på denna fråga.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tumnus:

FZ.se bygger sin artikel på en "anonym källa" alltså ligger skulden hos "källan" och inte helt hos FZ.'

Dessutom verkar inte heller återförsäljarna ha ett svar på denna fråga.

Bekräftad fejk, Nintendo har själva dementerat nu: http://www.nintendolife.com/news/2017/02/dont_worry_nintendo_...