Permalänk
Medlem

Hårddisk till HD-box

Hej,
Jag har en Arris VIP2853 HD-box från Bredbandsbolaget. Inspelningsbar, men utan hårddisk. Man kan köpa en från BBB för 600 kr, men jag tänkte ta en som jag har liggandes. Det funkar inget vidare. Vad krävs för att det ska funka? Boxen kör operativsystemet KreaTV som verkar vara en Linuxvariant (min var en windowsdisk). Jag hittar dock inte vilket filsystem det är. Kan man peta in en disk formaterad i Linux? Krävs någon annan programvara? Tacksam för alla tips.

Visa signatur

AMD FX-8350 @ 4,2 GHz, ASUS Crosshair V Formula-Z, Radeon HD7970 3 Gb, Kingston 1333 MHz 4x4 Gb, 4 x Intel 525 240Gb SSD i RAID 10 och 1 Seagate Constellation 3 1 Tb, Thermalright Silver Arrow, Cooler Master Miditower 690 II Advance, Corsair TX650W, Win 10 64

Permalänk
Bildexpert 📺

@HåkanH: Har inget direktsvar men generellt kräver boxarna (och i grunden då innehållsleverantörerna) att hårddisken är formaterad på ett visst sätt. Boxen kommer sedan troligtvis kryptera innehållet och knyta det till just den box du har så att du inte kan kopiera innehållet eller ta med det någon annanstans. För det vore ju ett fruktansvärt brott mot mänskligheten.

Sedan kan BBB kanske gå steget längre och sälja dig en specifik hårddisk i syfte att dra in lite stålar till. Men kanske mer för att det underlättar deras support när de slipper lära kunder vilken lågnivåformatering som behövs och endast har en produkt att känna till.

Permalänk
Medlem

Jag är rädd att det är som @Laxpudding säger, men annars kanske filsystemet EXT4 skulle fungera? Så vitt jag vet finns det brett stöd för det filsystemet i de flesta/alla Linux-distar.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@HåkanH: Har inget direktsvar men generellt kräver boxarna (och i grunden då innehållsleverantörerna) att hårddisken är formaterad på ett visst sätt. Boxen kommer sedan troligtvis kryptera innehållet och knyta det till just den box du har så att du inte kan kopiera innehållet eller ta med det någon annanstans. För det vore ju ett fruktansvärt brott mot mänskligheten.

Sedan kan BBB kanske gå steget längre och sälja dig en specifik hårddisk i syfte att dra in lite stålar till. Men kanske mer för att det underlättar deras support när de slipper lära kunder vilken lågnivåformatering som behövs och endast har en produkt att känna till.

Skrivet av backfeed:

Jag är rädd att det är som @Laxpudding säger, men annars kanske filsystemet EXT4 skulle fungera? Så vitt jag vet finns det brett stöd för det filsystemet i de flesta/alla Linux-distar.

Tack för tipsen. Jag ska försöka göra en Linuxdator av en gammal laptop och formatera en disk och sen testa den. Funkar inte det får jag väl krypa till korset och köpa en av BBB.

Visa signatur

AMD FX-8350 @ 4,2 GHz, ASUS Crosshair V Formula-Z, Radeon HD7970 3 Gb, Kingston 1333 MHz 4x4 Gb, 4 x Intel 525 240Gb SSD i RAID 10 och 1 Seagate Constellation 3 1 Tb, Thermalright Silver Arrow, Cooler Master Miditower 690 II Advance, Corsair TX650W, Win 10 64

Permalänk
Medlem
Skrivet av HåkanH:

Tack för tipsen. Jag ska försöka göra en Linuxdator av en gammal laptop och formatera en disk och sen testa den. Funkar inte det får jag väl krypa till korset och köpa en av BBB.

Har du testat att sätta i disken som den är och sett om någon ruta för formatering dyker upp? Så var det på min förrförrförrabox iallafall.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av HåkanH:

Tack för tipsen. Jag ska försöka göra en Linuxdator av en gammal laptop och formatera en disk och sen testa den. Funkar inte det får jag väl krypa till korset och köpa en av BBB.

Du behöver inte äns ha en linuxdator bara tryck in en live linux dist på ett usb eller dvdskiva och starta i live mode

Kan du använda de flesta funktioner från linux utan någon installation.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Så vitt jag förstår ska den partitionera & formatera disken på egen hand. Använd valfri dator för att ta bort befintliga partitioner för att minimera risken för att den inbyggda partitioneringsfunktionen ska skita på sig, och räkna med att det tar tid. En halvtimma är tydligen inte helt ovanligt, men det beror så klart mycket på diskstorleken.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Har du testat att sätta i disken som den är och sett om någon ruta för formatering dyker upp? Så var det på min förrförrförrabox iallafall.

/Lifooz

Japp. Inget händer

Skrivet av Rouge of Darkness:

Du behöver inte äns ha en linuxdator bara tryck in en live linux dist på ett usb eller dvdskiva och starta i live mode

Skrivet av -=Mr_B=-:

Så vitt jag förstår ska den partitionera & formatera disken på egen hand. Använd valfri dator för att ta bort befintliga partitioner för att minimera risken för att den inbyggda partitioneringsfunktionen ska skita på sig, och räkna med att det tar tid. En halvtimma är tydligen inte helt ovanligt, men det beror så klart mycket på diskstorleken.
B!

Låter bra. Ska testa detta.

Visa signatur

AMD FX-8350 @ 4,2 GHz, ASUS Crosshair V Formula-Z, Radeon HD7970 3 Gb, Kingston 1333 MHz 4x4 Gb, 4 x Intel 525 240Gb SSD i RAID 10 och 1 Seagate Constellation 3 1 Tb, Thermalright Silver Arrow, Cooler Master Miditower 690 II Advance, Corsair TX650W, Win 10 64

Permalänk
Medlem

Hej. Är nyfiken på samma sak. Har du testat med en EXT formaterad disk ännu?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej, även jag är nyfiken om någon har någon uppdatering på detta? Är det endast att betala bredbandsbolaget för en disk eller har någon fått egen disk att fungera?

Skickades från m.sweclockers.com