Problem med upplösning Surface Pro 4

Permalänk
Medlem

Problem med upplösning Surface Pro 4

Tja

Jag har en Surface Pro 4, den funkar perfekt förutom i skalning av fönster i spel.
Ex. Steam & Origin's menyer är knappt läsabara, pyttesmå helt enkelt. Det luriga är att väl inne i ett spel, ex. The Sims, Stardew Valley, eller Planet Coaster etc. så är miljöer och "gubbar" typ alltid rätt o skala. Men däremot text, dialogrutor och menyer på tok för små?

Har testat att ändra upplösning på datorn, men det verkar inte avhjälpa problemet.
Någon som har en idé om detta?

Toksmå dialogrutor by Niklas Spjuth, on Flickr

Här har vi samma problem med ex. Winamp...

Winamp toksmått... by Niklas Spjuth, on Flickr

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Jag har liknande problem på min pro 4. Jag har upptäckt att när jag har använt den som en laptop och sedan ansluter mina externa skärmar så blir skalningen fel på de externa skärmarna. Jag brukar då starta om datorn så rättar det till sig. Jag har dock aldrig testat ett spel på datorn eftersom det är min jobbdator, så det är främst i program det händer. Använder du en extern skärm?

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Mini | Asus Crosshair VIII Impact | Ryzen 5900x | G.Skill Trident Z RGB 2x8GB 3800MHz CL15 | EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 ULTRA | Corsair SF750 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

Tror detta har med den extremt dåliga skalningen av guit i windows att göra, inte så mkt du kan göra åt det förutom att möjligtvis köra skärmen i den korrekta upplösningen(2736x1824) men då kommer allt att bli väldigt smått också. Kollar du windows+i > system så är säkert skalning påslaget 125, 150% tex.

Visa signatur

Of all the things Ive lost, I miss my mind the most

Permalänk
Medlem
Skrivet av Le9:

Jag har liknande problem på min pro 4. Jag har upptäckt att när jag har använt den som en laptop och sedan ansluter mina externa skärmar så blir skalningen fel på de externa skärmarna. Jag brukar då starta om datorn så rättar det till sig. Jag har dock aldrig testat ett spel på datorn eftersom det är min jobbdator, så det är främst i program det händer. Använder du en extern skärm?

Ej extern skärm, men antar att problemet skulle kvarstå även då. Vill ju kunna använda datorn som en laptop fullt ut... :/

Skrivet av Mrwite:

Tror detta har med den extremt dåliga skalningen av guit i windows att göra, inte så mkt du kan göra åt det förutom att möjligtvis köra skärmen i den korrekta upplösningen(2736x1824) men då kommer allt att bli väldigt smått också. Kollar du windows+i > system så är säkert skalning påslaget 125, 150% tex.

Okej, tråkiga nyheter, rätt kass för en så dyr maskin... Kör med standardupplösningen, d.v.s den "rätta" och för datorn högsta möjliga 2736x1824...

Sjukt stor besvikelse detta... funkar ju på vilken annan windows laptop som helst, men inte denna trots fullfjädrat desktop läge i Windows

Permalänk
Medlem

har för mig att det funkade när jag ändrade upplösningen, och sedan startade om den...

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

har för mig att det funkade när jag ändrade upplösningen, och sedan startade om den...

Tja, ändrade till vad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ApeviaX:

Tja, ändrade till vad?

närmare 1080p, minns inte exakt Var ett tag sedan och har inga spel på surfacen just nu

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

närmare 1080p, minns inte exakt Var ett tag sedan och har inga spel på surfacen just nu

Check, testade det, blev lite skillnad, men inte tillräckligt... Dessutom så blev text och skärpa totalkass samt att fönstret ju skalar ner så synlig bildyta blev mindre... Hoppas man kan få en lösning på sikt, är ju som sagt inte bara i spel utan även i program det förekommer...

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med min Surface Pro 3, löste sig när jag ändrade lite i scaling.

https://support.microsoft.com/sv-se/help/3025083/windows-scal...

Citat:
  • Adjust display settings

Windows 10

Select Display > Change the size of text, apps, and other items, and then adjust the slider for each monitor.

Earlier Windows systems

Right-click the application, select Properties, select the Compatibility tab, and then select the Disable display scaling on high DPI settings check box.

  • Change application properties

In Explorer or on the Start menu, right-click the application name, select Properties, select the Compatibility tab, and then select the Disable display scaling on high DPI settings check box.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Hade samma problem med min Surface Pro 3, löste sig när jag ändrade lite i scaling.

https://support.microsoft.com/sv-se/help/3025083/windows-scal...

Halloj

Tack för matnyttig info. Har dock ej löst mitt problem... Jag laddade ner "Process explorer" enligt rekommendation på sidan, såg där att de program jag har problem med har DPI Awareness status: Per-Monitor Aware. Detta innebär alltså enligt Microsoft följande:

"Per-Monitor Aware: Per-monitor DPI-aware. These applications check for the DPI when they are started, and adjusts the scale factor whenever the DPI value changes. These applications are not automatically scaled by the system. "

Om jag hajar rätt så är det där problemet ligger, alltså de programmer skalar inte automatiskt till rätt förhållanden... Hur fasen ska jag då lösa det?

Har testat detta:

"Adjust display settings

Windows 10

Select Display > Change the size of text, apps, and other items, and then adjust the slider for each monitor.

Earlier Windows systems

Right-click the application, select Properties, select the Compatibility tab, and then select the Disable display scaling on high DPI settings check box.

Change application properties

In Explorer or on the Start menu, right-click the application name, select Properties, select the Compatibility tab, and then select the Disable display scaling on high DPI settings check box."

Detta gör alltså ingen skillnad det heller...